• NOPEAT TOIMITUKSET
  • MAKSA HELPOSTI KLARNALLA
  • TUHANSIA PYÖRIÄ VARASTOSSA
0
Suosikkilista
0
Ostoskori

OPAS MAANTIEPYÖRÄN OSTOON

Pyöräily on mainio liikkumisen muoto, sekä urheilumielessä että käytännöllisenä kulkuvälineenä. Pyöräily sopii lähes kaikille, sillä se ei rasita niveliä ja sitä voi harrastaa monella eri vaativuustasolla. Pyörä vie sinut nopeasti pois hektisestä kaupunkirytmistä ja mikään ei rentouta paremmin kuin maisema, jossa tyhjä tie siintää vapaana silmiesi edessä. Maantiepyöräilyn voi aloittaa vailla sen kummempaa aiempaa kokemusta ja siinä on helppo lisätä vaikeusastetta matkoja pidentämällä tai olosuhteita vaikeuttamalla.

Maantiepyörän ostaminen on kuitenkin iso investointi ja ennen ostopäätöksen tekemistä kannatta miettiä tarkasti millaiseen käyttötarkoitukseen pyörän tarvitset. Onko suunnitelmissasi osallistua pyöräilykisoihin ja ajat tavoitteellisesti päivittäin vai pyöräiletkö enimmäkseen omaksi iloksesi työmatkat ja viikonloppuisin pidemmän lenkin?

Maantiepyöriä on saatavilla monenlaisia erilaisiin käyttötarkoituksiin. Alempana paneudumme yksityiskohtaisemmin erityyppisiin maantiepyöriin.

  • Racer-pyörät
  • Gravel-pyörät
  • Cycclocrossit
  • Triathlon-pyörät

Pyörän hintaan vaikuttaa eniten sen osien laatu ja materiaalivalinnat. Hiilikuiturunkoiset pyörät maksavat luonnollisesti enemmän kuin alumiinirunkoiset pyörät.

RUNKO ALUMIINISTA VAI HIILIKUIDUSTA?

RUNKO ALUMIINISTA

Alumiini on metalli, joka on kohtalaisen kevyt ja taipumaton. Se soveltuu mainiosti aloittelijoille sopivien maantiepyörien runkomateriaaliksi. Alumiinirunkojen huonona puolena pidetään niiden painoa ja jäykkyyttä verrattuna hyvin kevyihin ja joustaviin hiilikuiturunkoihin. Alumiini ei pehmennä epätasaisen ajopinnan tärähdyksiä yhtä hyvin kuin hiilikuitu. Useimmissa alumiinirunkoisissa maantiepyörissä on nykyisin kuitenkin hiilikuituhaarukka ja hiilikuitusatulatolppa, jotka pehmentävät epätasaisuuksia varsin hyvin.

+ vahva ja taipumaton materiaali
+ edullinen
- painavampi kuin hiilikuitu
- vaimentaa tärinää vähemmän kuin hiilikuitu

HIILIKUITU

Hiilikuitu on kevyempi materiaali kuin alumiini ja se tekee pyörästä nopeamman ja kestävämmän. Näiden lisäksi hiilikuitu vaimentaa ajopinnan epätasaisuuksia tehokkaasti. Hiilikuidusta on tulossa kokoajan tavallisempi materiaali ja sen kehittyessä markkinoille tulee vaihtoehtoja eri hintaluokkiin ja laatuihin. Tämän vuoksi nykyisin myös tavallinen maantiepyörä voi olla varustettu hiilikuiturungolla. Se ei ole enää ainoastaan huippuluokan maantiepyörien ylellisyys. Hiilikuiturungon edut ovat siis nykysin myös tavallisen kuntopyöräilijän käden ulottuvissa.

+ kevyt
+ hyvin epätasaisuuksia vaimentava materiaali
- monimutkaisempi korjata kuin alumiinirunko
– kallis

MINKÄ KOKOINEN RUNKO KANNATTAA VALITA?

Pituus
i cm
Runkokoko Maantiepyörä/sinkula
i cm
Runkokoko Triathlon
i cm
155-160 cm 47-49 cm 46-48 cm
160-165 cm 49-51 cm 47-49 cm
165-170 cm 51- 53 cm 48-50 cm
165-170 cm 53-55 cm 50-52 cm
175-180 cm 55-57 cm 52-55 cm
180-185 cm 57-60 cm 55-57 cm
185-190 cm 60- 62 cm 57- 60 cm
190-195 cm 62-64 cm 60-62 cm
ab 195 cm ab 64 cm ab 62 cm

Maantiepyörän sopivan kokoinen runko on erityisen tärkeä, sillä maantiepyörän selässä vietetään useita tunteja. Useat valmistajat tarjoavat sivuillaan yksityiskohtaista tietoa pyöriensä mitoituksista. Niihin kannattaa tutustua huolella ja mittojen ottamiseen kannattaa pyytää apua kaverilta. Toisen henkilön on paljon helpompi ottaa mittoja toiselta. Vasemmanpuoleisesta taulukosta näet, mitä runkokokoa suosittelemme pituisellesi pyöräilijälle. Otathan huomioon, että ihmisten ylä- ja alavartalon pituudet vaihtelevat runsaasti ja siksi suositukset ovat vain suuntaa-antavia. Paremman mittaustuloksen saat, kun mittaat jalkasi sisäpituuden aina nivusesta maahan asti. Mittaa jalansisäpituus ilman kenkiä. Voit laskea runkokokosi myös sivuillamme.

ERITYYPPISET MAANTIEPYÖRÄT

RACER

Perinteinen maantiepyörä, joka on tarkoitettu ajoon päällystetyillä teillä. Maantiepyörät on suunniteltu nopeiksi ja ajoasento niissä on varsin syvä, joka mahdollistaa kovan vauhdin ja minimoi tuulenvastuksen. Maantiepyörissä on käyrä ohjaustanko, laaja vaihteiden määrä, kapeat renkaat, kevyt runko ja urheilullinen ajoasento. Monissa maantiepyörissä tehokkuus ja maksimaalinen vauhti menevät mukavuuden edelle. Maantiepyörä sopii sinulle, joka haluat osallistua maantiekisoihin tai harjoitella vaativimpia maantielenkkejä.

  • Käyttöalue: maantieajo
  • Käyttötarkoitus: tavoitteellinen harjoittelu, kilpaileminen
  • nopea ja kevyt
  • urheilullinen ja tehokas ajoasento

CYCCLOCROSS

Cycclocrossit tunnetaan myös nimellä cx. Cycclocross on maantieajon suuntaus, jota monet harrastajat vaihtavat syksyksi ja talveksi. Cycclocrossissa ajetaan joitain kierroksia radalla, joka koostuu sekä nurmikosta, teknisestä osasta ja jopa esteistä. Cycclocross-pyörä pärjää täten muuallakin kuin puhtailla maanteillä. Se on runkosuunnittelunsa takia kuin maantiepyörän ja maastopyörän sekoitus. Ulkonäöltään se muistuttaa paljon maantiepyörää, mutta tarkemmin katsottauna siinä on paljon leveämmät renkaat ja rennompi runkosuunnittelu kuin maantiepyörässä. Kuvioidut antavat hyvän pidon myös maastossa ja cycclocrossissa on tehokkaat levyjarrut vannejarrujen sijaan. Ne jarruttavat varmasti myös märissä ja savisissa olosuhteissa. Jo mainittu erilainen runkosuunnittelu näkyy erityisesti lyhyempänä vaakaputkena ja korkeammalle asennetussa kampisarjassa, mikä mahdollistaa mahdollisten esteiden helpomman ylittämisen. Cycclocrossit ja komfortracerit ovat varsin samankaltaisia, mutta cycclocrossit on tarkoitettu lyhyempikestoisempaan ja intensiivisempään ajoon. Cycclocrossin suunnittelussa on ensin otettu huomioon nopeus, mukavuus on vasta toisella sijalla. Cycclocrossit soveltuvat monipuoliseen ajoon ja mikä parasta ympäri vuoden.

  • Käyttöalue: maantiet ja hiekkatiet
  • Käyttötarkoitus: CX-harjoittelu ja -kilpaileminen, työmatka-ajo
  • tehokas ja vakaa
  • urheilullinen, mutta mukava ajoasento

 

GRAVEL

Gravel-pyörät ovat varsin uusi juttu maantiepyörien kategoriassa. Ne ovat tulleet suosituiksi erityisesti Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa. Gravelit ovat jotain perinteisen maantiepyörän ja cycclocrossin väliltä. Siinä on rennompi runkomuotoilu kuin maantiepyörissä ja kuviopintaiset, leveämmät renkaat. Lyhyemmät vaaka-ja emäputki tekevät ajoasennosta rennomman ja satulassa istumisesta mukavampaa. Gravel-pyörillä on myös mahdollista ajaa sekä asfalttiteillä että hiekkateillä leveämpien ja kuvioitujen renkaiden vuoksi. Yhdysvalloista lähtenyt innostus ajaa maantiepyörän tyyppisellä pyörällä maastossa on rantautumassa myös Eurooppaan ja tähän tarkoitukseen gravel-bike on omiaan. Siinä yhdistyvät vauhdikkuus ja mukavuus.

  • Käyttöalue: maantiet ja hiekkatiet
  • Käyttötarkoitus: Pitkänmatkan- sekä kuntolenkit, työmatka-ajo
  • miellyttävä
  • mukava ja tehokas ajoasento

 

TRIATHLON

Triathlon-pyörät on ennen kaikkea suunniteltu mahdollisimman nopeiksi. Puhtaissa maantiekisoissa pyöräilijät ajavat usein tiiviissä ryhmissä, kun taas triathlon-kisoissa ajataan suurin osa matkasta yksin. Tällöin pyörä, jossa on mahdollisimman vähän tuulenvastusta, soveltuu parhaiten. Triathlon-pyörien suunnittelussa on erityisesti otettu huomioon mahdollisimman aerodynaamiset ominaisuudet. Selvin ulkonäöllinen ero tavallisen maantiepyörän ja triathlon-pyörän välillä on sen litteä ohjaustanko käyrätangon sijaan ja edestäpäin katsottuna ohut runko. Erittäin urheilullisen ja syvän ajoasennon vaativa pyörä on suunniteltu säästämään triathlonistin seuraavalla etapilla juoksuun tarvittavia lihaksia. Pyörän kiekoissa on syvät vanteet, joissa on myös mahdollisimman vähän tuulenvastusta. Kiekoissa on tavallisesti myös vähemmän pinnoja kuin maantiepyörissä normaalisti. Pyörä todellisen huippusuorituksen tavoitteluun!

  • Käyttöalue: triathlon
  • Käyttötarkoitus: tavoitteellinen harjoittelu ja kilpailu
  • aerodynamiset ominaisuudet
  • tehokas ja urheilullinen ajoasento

VAIHTEET JA KAMPISARJA

Pyörän vaihteet ja rataspakka muodostavat pyörän voimansiirron. Rataspakka koostuu kampisarjasta, ketjusta ja kasetista. Kampisarja koostuu useimmista rattaista ja kahdesta pyörän rungon kummallakin puolella olevasta kammesta. Maantiepyörissä on usein kaksi ratasta. Toisessa on useita hampaita, jotka mahdollistavat kevyemmän ja tiheämmän vaihtamisen. Toisessa rattaassa on puolestaan vähemmän hampaita, mikä mahdollistaa raskaampien vaihteiden vaihtamisen. Hampaiden lukumääräon nykyisin usein 50 hammasta isommassa rattaassa ja 34 pienemmässä rattaassa. Takaosan rattaita kutsutaan takakasetiksi ja koostuu usein 10 tai 11 rattaasta.

Jos pyörässäsi on 11 takaratasta, saat käyttöösi yhden lisävaihteen kummallekin eturattaalle. Kolme suurinta vaihteiden valmistajaa ovat Shimano, Sram ja Campagnolo. Ne kaikki tarjoavat erilaisia vaihtoehtoja erityyppiseen ajoon, on kyseessä sitten huippusuorituksen hakeminen tai vain hyvät perusrenkaat, jotka takaavat mukavan ajon. Jossain kilpapyörissä on myös mahdollista saada myös elektroniset vaihteet, joiden vaihtaminen hoituu automaattisesti. Näiden avulla vaihtaminen on hyvin nopeaa ja kitkatonta.

MINKÄLAINEN KIEKKO ON HYVÄ?

Kiekoilla tarkoitetaan kansankielellä pyöränrengasta, joka koostuu navasta, vanteesta ja pinnoista. Rengas taas koostuu sisäkumista ja sitä suojaavasta ulkorenkaasta. Renkaan ja kiekon ominaisuudet vaikuttavat runsaasti pyörän ajo-ominaisuuksiin. Kevyet kiekot luonnollisesti keventävät ajamista ja tekevät pyörästä kevyesti käsiteltävän. Kiekon muotoilu vaikuttaa myös sen ominaisuuksiin. Mitä syvemmälle vanteet ulottuvat sitä aerodynaamisemmat kiekot ovat. Tämä on erityisen tärkeää ammattipyöräiljöille ja niille , jotka harjoittelavat tavoitteellisesti sekä maanteillä että triathlonissa. Tavallisen pyöräilijän kannattaa panostaa tukeviin, kevyisiin ja kestäviin kiekkoihin ja renkaisiin, joiden ei tarvitse olla ne kaikista arvokkaimmat. Hyviin renkaisiin ja kiekkoihin kannattaa kuitenkin panostaa, sillä ne ovat suoraan tien ja pyörän välissä ja vaikuttavat täten runsaasti ajokokemukseen.

VANNEJARRUT VAI LEVYJARRUT?

Maantiepyörissä on hyvin tavallisesti vannejarrut. Vannejarru on nimensä mukaisesti kiinni vanteessa, jossa se kahden pinnan avulla jarruttaa rengasta. Useimmat cycclocrossit ja comfortracer-pyörät on varustettu levyjarruilla. Ne toimivat jarrulevyn avulla, joka on asennettu kiekkoon. Levyjarrut ovat tehokkaammat ja ne sopivat erityisesti vaihteleviin olosuhteisiin, mikä on usein mahdollista erityisesti cyclocrossin kohdalla.

Bikesterredaktionen 13.3.2024 11:16

Ostoskorisi(0 tuotetta)

Ostoskorisi on tyhjä
Yhteensä: 0 €
Kassalle

Suosikit(0 tuotetta)

Sinulla ei ole suosikkeja
VALIKKO