• NOPEAT TOIMITUKSET
  • MAKSA HELPOSTI KLARNALLA
  • TUHANSIA PYÖRIÄ VARASTOSSA
0
Suosikkilista
0
Ostoskori

ORBEA Orbea Enduro maastopyörä Rallon M10 Metallic Mulberry -Black

Orbea Enduro maastopyörä Rallon M10 Metallic Mulberry -Black
Kuvaus

Haasta mahdollisuudet ja hanki itsellesi voiton tuoksu riippumatta siitä, kenet haastat 

Viihdyttävä viihdekone Obea Rallon M10 on sekä pidempi että löysämpi kuin edeltäjänsä ja varmistaa, että alamäessä meno on oikea suunta. Tämä on nopeampi, eloisampi ja kestävämpi pyörä, jolla on vaikuttava tasapaino ja ihastuttava ajotuntuma, ja joka etenee vaivattomasti kaikenlaisilla alustoilla ja kaikenlaisissa kaltevuuksissa. Ydin koostuu korkealaatuisista määrittelyistä ja erittäin anteliasta iskunpituuksista 170/160mm progressiivisella kinematiikalla. Pyörää käytetään EWS-kiertueella ja se antaa sinulle selvän edun, toisin sanoen voit keskittyä täysin ohittamaan sekä kilpailijat että parhaan ystäväsi.

Menestyksen avaimet!

  • Täysjousitettu hiilikuitukehys (Monocoque Race Carbon) korkealaatuisella linkityksellä
  • Etujousitus FOX:lta (38 Float Performance 170 Grip 3-Position) 170 mm iskunpituudella 
  • Takaiskunvaimennin FOX:lta (FLOAT X Performance 2-Position Evol LV custom tune) 160 mm iskunpituudella 
  • Voimakas 1x-voimansiirto 12-vaihteella ja pomminvarmalla toiminnalla SRAM:lta (GX Eagle Lunar)
  • Tehokkaat hydrauliset levyjarrut Shimanolta (XT M8120) jotka vastaavat nopeuden tarpeisiin
  • Korkealaatuinen pyöräsetti OQUOlta (MOUNTAIN CONTROL MC32TEAM) renkailla Maxxisilta (Assegai/Minion DHR II)
  • Siisti ohjausyksikkö ohjaustangolla ja ohjainvarrella OC:ltä (Mountain Control MC20)
  • Satula Fizikilta (Taiga S-alloy rail) ja korkeussäädettävä satulatolppa OC:ltä (MC20 Mountain Control)

Veistoksellinen hiilikuitukehys korkeatasoiseen pyöräilyyn huipputasolla

Veistoksellinen kehys muodostuu korkealaatuisesta hiilikuiturungosta (Monocoque Race Carbon), joka herättää voimakkaita himon tunteita. Sen kiertojäykkä rakenne, aggressiivinen geometria ja edistynyt linkitys tarjoavat joustavan vaimennuksen ja keskittyy seikkailulliseen pyöräilyyn. Koko rungolla on esimerkillisen matala painopiste, joka antaa pyörälle sen vaikuttavan vakauden suurilla nopeuksilla. 

Sen selkeästi veistetty runkomuoto ei ole vain tyylikäs vaan myös kestävä, suurella lateraalisella jäykkyydellä, mikä luo luotettavan perustan. Modernin linkityksen ansiosta, joka sallii jopa 160 mm iskunpituuden, omaat riittävästi joustavuutta tehdäksesi nopeat ajot kaikenlaisilla karkeilla pinnoilla. Lopputulos on maakontakti ihastuttavan joustavalla tuntumalla yhdistettynä tehokkaaseen voimansiirtoon, pyörä vastaa salamannopeasti kun haluat kiihdyttää ja samalla varmistaa, että voit käsitellä kinkkisiä reittivalintoja vaivattomasti. Rungossa on tietenkin tyylikkäästi integroitu kaapelireititys ja se on sovitettu läpiakseleille (BOOST), ts. lisäleveälle etu- ja taka-akselille, joka mahdollistaa suuremman etäisyyden navassa olevien pinnaliitoksille, mikä puolestaan tarjoaa jäykemmän pyörän ja paremman hallinnan reiteillä. 

Korkeatasoinen iskunvaimennuskonfiguraatio antaa sinulle täyden kontrollin jyrkissä laskuissa

Laadukkaan vaimennuksen tarjoaa laatuvarma FOX, eli olet enemmän kuin hyvin huomioitu. Edessä on 38 Float Performance 170 Grip 3-Position ja takana FLOAT X Performance 2-Position Evol LV custom tune, ja ansiosta erittäin monien säätömahdollisuuksien ja anteliiden iskunpituuksien (170/160 mm) yhdistelmän, pyörä nielee tehokkaasti kaikki epätasaisuudet ja varmistaa, että voit aina ajaa täydellä kontrollilla, riippumatta maastosta ja kaltevuudesta. Molemmat vaimentimet ovat lukittavissa, mikä laajentaa käyttöaluetta ja varmistaa, että voit ajaa nopeasti kaikkialta tasaisesta asfaltista vaativampiin metsämaastoihin. Kun reiteillä tulee haastavaa, korkeussäädettävä satulatolppa on nykyään melkein välttämätön, joten tietenkin se on varustettu alusta alkaen dropper postilla OC:lta (MC20 Mountain Control).

Äärimmäisen pätevä 1x-voimansiirto SRAM´in ylälaarista

Moottorin alla on erittäin pätevä 1x-voimansiirto SRAM´in ylälaarista (GX Eagle Lunar), lyhyesti sanottuna kyseessä on pätevä 12-vaihteinen voimansiirto, joka harvoin temppuilee ja joka tarjoaa luotettavia ominaisuuksia ja sujuvan toiminnon. Korkealaatuinen espanjalainen muotoilu tietenkään ei hyväksy keskinkertaisia komponentteja, ja kreation sydämessä on kampisarja 32-hampaisella yksittäisellä rattaalla (GX Eagle Dub Lunar Boost) yhdistettynä 12-osaiseen kasettiin (10-52T), mikä yhdessä tarjoaa vaikuttavan laajan vaihteiston, keskittyen korkeaan tehokkuuteen ja maksimaaliseen nopeuteen.

Taidokkaat pyöräsetit paksuilla renkailla ja tehokkailla hydraulisilla levyjarruilla 

Koko paketti rullaa parilla taidokkailla 29-tuumaisilla OQUO:lta (MOUNTAIN CONTROL MC32TEAM) 2,5"/2,4" leveillä laaturenkailla Maxxisilta (Assegai/Minion DHR II), jotka tarjoavat korkeaa mukavuutta ja erinomaista pitoa kurveissa, mikä on ideaalia sinulle, joka arvostat oikeaa nopeutta, hyvää pitoa ja korkeaa suorituskykyä. Koska pyörä nauttii nopeasta menosta poluilla, siinä on tehokkaat hydrauliset levyjarrut Shimanolta (XT M8120), jotka tarjoavat voimakkaan ja johdonmukaisen suorituskyvyn läpi vuoden - olipa sitten sateinen, lumipyry tai pölyinen keli poluilla.

Juuri niin, tämä on kimmoisa metsäpeto, joka liitää vaivattomasti yli kantojen ja kivien. Se haluaisi asustaa jonkun luona, joka ennen kaikkea harrastaa Enduroa, Big Mountainia tai Parkia. Täydellinen pyörä meille, jotka haluamme kestävän viihdevehkeen, joka on täynnä seikkailun iloa ja jolla on täysi potentiaali viedä pyöräilysi aivan uudelle tasolle.

YKSITYISKOHDAT
Tuotenumero0101600-M492
EAN-koodi-
TuotemerkkiORBEA
VäriMetallic Mulberry -Black
Valmistajan tuotenumero-
Tekniset tiedot
KäyttötarkoitusMaastopyöräily
MallisarjaOrbea Rallon
SukupuoliUnisex, Naisten, Miesten
Naisten malli 

Naisten malli

Koska naiset ja miehet yleensä eroavat anatomiansa puolesta, monet valmistajat suunnittelevat pyöriä, jotka on mukautettu sen mukaisesti. Yleensä kyse on vain pienistä eroista. Muun muassa satulat ovat usein leveämpiä, ohjaustangot kapeampia ja kampivarsien pituus lyhyempi. Joissain tapauksissa tehdään myös naisille suunnattuja malleja pienemmissä ko'oissa ja viettävällä yläputkella. Joskus myös eri väreissä.
Ei
Valmistajan verkkosivutwww.orbea.com/se-en/
SähköpyöräEi
Pituutesi 

Pituutesi

Valmistajan suosittelema pituus
-
Sopii pituudelle (cm)-
Valmistajan väriMetallic Mulberry (Gloss) -Black (Matt)
Runkosetti
Runkokoko-
Runko-
Runkomateriaali 

Runkomateriaali

Hiilikuitu maksaa hieman enemmän kuin alumiinirunko, mutta sillä on useita etuja muihin materiaaleihin verrattuna puhtaiden ajo-ominaisuuksien osalta. Se on vahvempi, kevyempi, jäykempi ja mukavampi ajaa, koska se on elävämpi materiaali kuin alumiini. Hiilikuitu on kuitenkin hieman herkempi tarvikkeiden asentamiselle, jotka kiinnitetään rungon ympärille, kuten lukot tai lastenistuimet. Tästä syystä hiilikuitu soveltuu parhaiten urheilupyöriin kuten kilpapyöriin ja maastopyöriin.

Alumiini on edullinen ja kevyt materiaali, joka soveltuu kaikenlaisiin pyöriin. Sen avulla on helppo saavuttaa todella alhainen paino säilyttäen samalla lujuus ja hyvät ajo-ominaisuudet, eikä materiaali ole myöskään herkkä sille, mitä tarvikkeita siihen asennat. Vain puhalla ja aja ja asenna juuri sitä, mitä haluat pyörääsi!

Teräs on materiaali, jota voidaan valmistaa monissa eri laatuasteissa. Terästä voi rakentaa hyvin edullisesti, ja siksi se löytyy helpommin meidän valikoimamme yksinkertaisemmista pyöristä. Mutta se voi olla myös uskomattoman joustava, kestävä ja mukava materiaali, kun käytetään todella laadukasta terästä. Todella laadukasta terästä löytyy monista pyöristä, jotka on tarkoitettu enemmän pitkän matkan pyöräilyyn, kuten meidän hienot touringpyörät Surlyltä, ja Skeppshult-pyörät, jotka on rakennettu ruotsalaisesta laatu-teräksestä (mikä myötävaikuttaa erittäin hienoihin mukavuusominaisuuksiin useimmilla alustoilla).

Hiilikuitu
EtuhaarukkaFox 38 Float Performance 170 Grip 3-Position QR15x110
Haarukka 

Haarukka

En vaimennettu etujousitus on nykyään standardi maastopyörissä, yksinkertaisesti siksi, että se selviää maastosta, jossa pyörää käytetään. On myös monia hybridipyöriä, joissa on vaimennettu etujousitus, jotta saat hieman enemmän mukavuutta sorateillä ja mahdollisilla metsäpoluilla. Jos aiot pyöräillä metsässä tai helpoilla poluilla, tai vaihtoehtoisesti paljon sorateillä, vaimennettu etujousitus on hyvä valinta!

Jäykät etujousitukset löytyvät perus-, kilpa- ja hybridipyöristä, ja ne soveltuvat parhaiten pyörille, jotka ovat pääasiassa asfaltilla. Saat kevyemmän pyörän, pyörän, joka tuntuu ketterämmältä ja pyörän, joka tuntuu vastaavan paremmin liikkeisiisi. Jotkut erikoistuneet pyörät, kuten fatbiket ja touring-pyörät, ovat myös jäykällä etujousituksella, mutta silloin se yleensä korvataan hyvin leveillä ja vankkoilla renkailla, jotta palautetaan osa mukavuuden tunteesta. Jos aiot pyöräillä pääasiassa asfaltilla, ja ehkä joillakin ystävällisillä sorateillä, jäykkä etujousitus on ehdottomasti oikea valinta sinulle!

Joustohaarukka
Haarukan jousityyppiIlmajousi
Joustomatka edessä 

Joustomatka edessä

Tämä asia maastopyörän iskunpituudesta voi tuntua todelliselta viidakolta. Yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että mitä pidempi iskunpituus pyörällä on, sitä karkeampaan maastoon pyörä on sovitettu. Pyörät, joissa on 100 mm iskunpituus, on ensisijaisesti suunniteltu Cross Country -pyöräilyyn, eli nopeampaan ajoon vähemmän teknisessä maastossa.

Pyörä, jossa on 120 mm iskunpituus, on ehkä paras kaikenkattava valinta, sillä nämä pyörät sijoittuvat usein puhtaan kilpapyörän ja karkeampaan maastoon soveltuvan pyörän välille. Nämä pyörät sopivat kaikille harrastajille, jotka haluavat pystyä etenemään kaikenlaisessa maastossa ilman, että heillä on äärimmäisiä tavoitteita suuntaan tai toiseen.

Pyörä, jossa on 140 mm iskunpituus tai enemmän, on täydellinen sinulle, joka tykkäät ajaa karkeammassa maastossa, ja ehkä viettää aikaa bikeparkissa ja ajaa alas mäkiä niin nopeasti kuin pystyt.

Monissa hybridipyörissä on myös etujousitus, noin 60-80 mm iskunpituudella lisäämään mukavuutta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että pyörää voisi käyttää maastopyöränä, vaan se on ensisijaisesti tarkoitettu mukavuuden lisäämiseen sorateillä ja tasaisemmilla poluilla tai reiteillä.

170 mm
Lukittava etuhaarukka? 

Lukittava etuhaarukka?

Lukittava tarkoittaa, että jousituksen liike lukitaan yhteen asentoon (tai rajoitetaan), jotta esimerkiksi jyrkissä ylämäissä tai tasaisessa maastossa ajaminen helpottuu.

Erilaiset valmistajat käsittelevät tämän eri tavoin. Joissakin jousituksissa liike lukitaan täysin (muuttuvat jäykiksi), kun taas toiset ovat päättäneet esimerkiksi hidastaa puristusvaimennusta.

Säädin haarukassa
TakaiskunvaimenninFox FLOAT X Performance 2-Position Evol LV custom tune 230x60mm
Takahaarukan tyyppi 

Takahaarukan tyyppi

Maastopyörä voidaan jakaa monella eri tavalla. Esimerkiksi voidaan puhua niin kutsutuista “täysjousitetuista” ja “hardtaileista”. Tämä tarkoittaa siis sitä, kuinka monta eri tyyppistä jousitusta pyörässä on.

Jäykkä

Hardtailissa on vain jousitettu etuhaarukka ja jäykkä takaosa. Jäykän takaosan etuna on, että voima ei katoa takajousituksen vuoksi. Lisäksi saat yleisesti kevyemmän pyörän.

Jousitettu

Täysjousitetussa pyörässä on jousitettu etuhaarukka sekä jousitettu takaosa. Nämä pyörät sisältävät linkuston, joka yhdessä takajousituksen kanssa tarjoaa mukavamman ajokokemuksen, mutta myös vakautta ja useimmissa tapauksissa jopa nopeamman ajon. Samalla tavalla kuin etuhaarukka jousittaa pitääkseen otteen ja lisätäkseen mukavuutta, tekee takajousitus täsmälleen saman asian takapäälle.

Jousitettu
Joustomatka takana 

Joustomatka takana

Maastopyörän joustovara voi tuntua todelliselta viidakkolta. Yksinkertainen tapa selittää se on, että mitä pidempi joustovara pyörässä on, sitä karkeampaan maastoon pyörä on sovitettu. Pyörät, joissa on 100 mm joustovara, on ensisijaisesti suunniteltu Cross Country -pyöräilyyn eli nopeampaan pyöräilyyn vähemmän teknisessä maastossa.

Pyörä, jossa on 120 mm joustovara, on ehkä paras kaikenkattava valinta, sillä nämä pyörät sijoittuvat usein puhtaan kilpapyörän ja karkeammassa maastossa, kuten kantojen ja kivien seassa, pärjäävän pyörän välimaastoon. Nämä pyörät sopivat kaikille harrastajille, jotka haluavat päästä eteenpäin kaikenlaisessa maastossa ilman äärimmäisiä pyrkimyksiä mihinkään suuntaan.

Pyörä, jossa on 140 mm joustovaraa tai enemmän, on täydellinen sinulle, joka nautit karkeammassa maastossa ajamisesta ja ehkä viihdyt bikeparkissa laskettelemassa mäkiä niin nopeasti kuin pystyt.

160 mm
Kiekkokoko 

Kiekkokoko

Pyörän koon tarkoittaa juuri sitä mitä se kuulostaakin - pyörien kokoa. Se mitataan yleensä tuumissa (esim. 28") tai millimetreissä (esim. 622). Ruotsissa tuumat ovat yleisin mittayksikkö, ja siksi olemme päättäneet käyttää sitä. Pyörän koon merkitys vaihtelee pyörätyypin mukaan.

Lastenpyörät

Lastenpyörät määritellään useimmiten pyörän koon perusteella, mikä eroaa aikuisten pyöristä, joissa rungon koko määrää pyörän koon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki 24"-renkailla varustetut pyörät olisivat samankokoisia, ja siksi olemme päättäneet, että emme käytä kokotaulukkoa, vaan annamme tarkat pituussuositukset kullekin yksittäiselle pyörälle.

Kun ostat lastenpyörää, haluat tietysti, että lapsi voi kasvaa pyörän kanssa. On kuitenkin muistettava, että liian suuri pyörä on yleensä liian pitkä, mikä johtaa makuuasentoon ja vähentää siten lapsen näkyvyyttä. Valitse siis koskaan pyörää, jossa lapsi on yli 5 senttimetriä lyhyempi kuin ilmoitettu pituussuosituksemme.

Maastopyörät

Maastopyöräilyssä on kolme eri pyörän kokoa: 29", 27,5" ja 26". 26" oli pitkään ainoa käytössä ollut koko maastopyörille, mutta nykyään sitä käytetään käytännössä vain nuorten pyörissä ja yksinkertaisissa maastopyörissä, jotka on tarkoitettu kuljetukseen ja kevyeen kuntoiluun. Jos haluat harjoitella tai jopa kilpailla pyörälläsi, oikeat koot ovat 29" tai 27,5". Yksinkertaistetusti voidaan sanoa, että 29" tarjoaa vakaamman kokemuksen, säilyttää vauhdin paremmin ja pääsee pienien esteiden yli helpommin kuin 27,5", kun taas 27,5" antaa pyörän, joka tuntuu ketterämmältä mutkissa ja on hieman nopeampi kiihdytyksessä. Monet 27,5" täysjousitetut maastopyörät ovat lisäksi pidemmällä iskunpituudella ja soveltuvat teknisempään ja haastavampaan maastoon.

Kilpapyörät, standardipyörät, hybridipyörät ja muut pyörät

Käytännössä kaikissa muissa pyörissä paitsi maastopyörissä ja lastenpyörissä käytetään 28"-renkaita, jotka ovat hyvin tasapainotettu koko, joka tarjoaa hyvät edellytykset rullata helposti, olla mukava istua ja helppo ohjata.

29" (tuumaa)
Vuosimalli2023
Kiekot
KiekotOQUO Mountain Control MC32TEAM
Eturengas-
Takarengas-
Renkaan koko63-622
Voimansiirto
VaihdevivutSRAM GX Eagle Lunar
TakavaihtajaSRAM GX Eagle Lunar
KampisarjaSRAM GX Eagle Dub Lunar Boost 32t
KetjuSRAM GX Eagle 12-Speed
RataspakkaSRAM XG-1275 Eagle 10-52t 12-Speed
Komponentit
EtujarruShimano XT M8120 Hydraulic Disc
TakajarruShimano XT M8120 Hydraulic Disc
OhjainlaakeriAcros Alloy 1-1/8 - 1-1/2 Integrated
OhjaustankoOC Mountain Control MC20 Alu SL, Rise20, Width 800
OhjainkannatinOC Mountain Control MC20, 0º
SatulatolppaOC MC20 Mountain Control Dropper, 31,6mm
Jarrutyyppi 

Jarrutyyppi

Vannejarrut

Klassiset jarrut kaikenlaisiin pyöriin, jotka pikkuhiljaa syrjäytyvät levyjarrujen tieltä. Nämä ohjataan kahvoista ohjaustangosta ja puristuvat jarrupalat vanteen kehää vasten pysäyttääkseen pyörän. Vannejarruja on erilaisia eri pyörätyyppejä varten ja niihin kuuluu muun muassa V-jarrut, cantilever-jarrut ja U-jarrut. Näiden etuna on, että ne ovat hyvin helppoja huoltaa ja niiden paino on alhainen.

Rumpujarru

Toimivat samankaltaisesti kuin trummijarrut, joita löytyy muun muassa mopedeista. Tässä jarrupalat työntyvät ulos metallia vasten sylinterissä pyörän keskellä. Nämä vaativat vähiten huoltoa ja ovat erittäin luotettavia. Haittapuolena on, että niiden jarruteho ei ole yhtä voimakas kuin esimerkiksi levyjarruilla.

Jalkajarru

Standardi, joka löytyy useimmista klassisista naisten ja miesten pyöristä. Tämä jarrutyyppi vaatii hyvin vähän huoltoa, mutta rajoittuu, jos haluat enemmän vaihteita. Nämä kuuluvat nimittäin erityisiin navan tyyppeihin (pyörän keskiosa), joissa on kapseloituja vaihteita, esimerkiksi Shimano Nexus. Haittapuolena on, että jarruttamiseen tarvitaan enemmän voimaa verrattuna muihin jarrutyyppeihin, ja jalkojen täytyy olla tietyissä asennoissa, jotta saavutetaan tarvittava jarruvoima.

Levyjarru

Nykyaikaiset jarrut muun muassa maastopyörissä, hybridipyörissä ja monissa sähköpyörissä. Nämä perustuvat jarrusatulaan, joka puristaa metallilevyä vasten pyörän navassa (pyörän keskellä). Tämä on hyvin samankaltainen järjestelmä kuin mitä käytetään sekä autoissa että moottoripyörissä ja pidetään tällä hetkellä parhaana ratkaisuna. Nämä ovat tehokkaimmat jarrut, vaativat suhteellisen vähän huoltoa ja ovat erittäin luotettavia ja saatavilla sekä mekaanisina (vaijerilla) että hydraulisina (suljettu järjestelmä öljyllä).

Hydraulinen levyjarru
Vaihteiden lukumäärä 

Vaihteiden lukumäärä

Kuinka monta vaihdetta tarvitsen?

Tämä riippuu täysin siitä, miten pyöräilet ja mitä haluat saada irti pyörästäsi. Selvittääksesi tämän, sinun on tiedettävä, miten aiot pyöräillä ja haluatko painottaa matalaa huollon tarvetta vai korkeaa suorituskykyä.

Matala huolto

Tässä tapauksessa sinun kannattaa valita vaihteisto, jossa on napavaihteet. Näitä on saatavilla 2-11 vaihteen vaihtoehtoina muun muassa Shimanolta ja heidän Nexus-sarjastaan, jossa on 3, 7 ja 8 vaihdetta. On myös Shimano Alfine, joka on hienostuneempi malli, jossa on vähemmän vastusta mekaniikassa ja joka on saatavilla 8 ja 11 vaihteen versioina.

Korkea suorituskyky

Tässä tapauksessa takavaihteiden määrä liittyy suoraan laatuun. Valmistajat kilpailevat siitä, kuka tekee parhaat vaihteet suurimmalla määrällä rattaan hampaita kasetissa. Tämä tarkoittaa, että hienoimmat komponentit ovat myös ne, joissa on eniten vaihteita takana. Edessä on yksi tai kaksi hammasratasta hienommille osille.

Molempien yhdistelmä

Tässä tapauksessa katsomme järjestelmiä, joissa on 2-3 vaihdetta edessä ja 8-10 ratasta takana. Nämä ovat hieman yksinkertaisempaa rakennuslaatua, joka myös painaa enemmän. Ne on sen sijaan rakennettu kestävämmistä materiaaleista, kuten teräksestä alumiinin sijaan. Nämä kestävät usein enemmän iskuja, mutta eivät toimi yhtä sujuvasti

12-vaihteinen (1x12)
Vaihdevipu sarjaSRAM GX Eagle
Varusteet
SatulaFizik Taiga S-alloy rail
ASIAKKAIDEN MIELIPITEET
Myös tagattu

SAMANKALTAISIA TUOTTEITA

Ostoskorisi(0 tuotetta)

Ostoskorisi on tyhjä
Yhteensä: 0 €
Kassalle

Suosikit(0 tuotetta)

Sinulla ei ole suosikkeja
VALIKKO