• NOPEAT TOIMITUKSET
  • MAKSA HELPOSTI KLARNALLA
  • TUHANSIA PYÖRIÄ VARASTOSSA
0
Suosikkilista
0
Ostoskori

ORBEA Orbea Enduro maastopyörä Rallon M20 Golden Sand- Black

Orbea Enduro maastopyörä Rallon M20 Golden Sand- Black
Kuvaus

Haasta kohtalosi ja tunne voiton kutsu kohdatessasi minkä tahansa vastustajan

Viihteellinen ajokone Obea Rallon M20 on sekä pidempi että löysämpi kuin edeltäjänsä ja takaakin, että alamäet ovat juuri oikealla tiellä. Tämä pyörä on nopeampi, virkeämpi ja kestävämpi, tarjoten uskomattoman tasapainon ja nautinnollisen ajokokemuksen. Se selviää ongelmitta mistä tahansa maastosta ja kaikenlaisista kaltevuuksista. Sen sydän koostuu hyvin tasapainotetusta kokoonpanosta ja erittäin anteliaista iskunvaimennuksen määristä, 170/160mm, progressiivisella kinematiikalla. Käytössä EWS-kiertueella, tämä pyörä tarjoaa sinulle selvän edun – voit siis keskittyä täysin kilpakumppaniesi takana pysymiseen, myös parhaan ystäväsi.

Menestyksen avain!

  • Täysin jousitettu korkealaatuinen hiilikuiturunko (Monocoque Race Carbon), varustettuna huippulaatuisella linkustolla
  • Etujousitus FOX-merkiltä (38 Float Performance 170 Grip 3-Position) 170 mm iskunpituudella
  • Takajousitus FOX-merkiltä (FLOAT X Performance 2-Position Evol LV custom tune) 160 mm iskunpituudella
  • Tehokas 1x-vetosysteemi 12 vaihteella Shimanolta (SLX), josta löytyy erittäin laaja valikoima
  • Tehokkaat hydrauliset levyjarrut Shimanolta (M6120), jotka vastaavat nopeuden tarpeisiin vaivatta
  • Laadukkaat pyörät Race Facelta (AR 30c Tubeless Ready) alumiinivanteilla
  • Pitovoimaiset laaturenkaat Maxxisilta (Assegai/Minion DHR II) leveydellä 2,5/2,4 tuumaa
  • Selkeä ohjaamo alumiinisella OC1 ohjaustangolla ja ohjainkannattimella
  • Fizikin satula (Taiga S-alloy rail) ja korkeussäädettävä satulaputki OC:lta (MC20 Mountain Control)

Skulpturaalinen hiilikuitukehys tarjoaa kapasiteetin intensiiviseen pyöräilyyn korkeimmalla tasolla

Kehyksen muodostaa huipputason hiilikuiturunko (Monocoque Race Carbon), joka herättää kateellisia haluja. Pyörä on vakuuttavan vääntöjäykkä, aggressiivisella geometrialla ja edistyksellisellä linkulla, joka tarjoaa sujuvan iskunvaimennuksen keskittyen seikkailulliseen pyöräilyyn. Runko on suunniteltu matalalla painopisteellä, mikä antaa pyörälle etulyöntiaseman korkeissa nopeuksissa.

Selkeästi muotoiltu runko ei ole ainoastaan tyylikäs vaan myös robusti, tarjoten korkean lateraalisen jäykistymisen, mikä luo turvallisen perustan. Modernin linkuston ansiosta, joka mahdollistaa peräti 160 mm iskunpituuden, voit nauttia joustavuudesta kaikentyyppisillä haastavilla alustoilla. Lopputuloksena on maanpinnan tuntu ihastuttavalla tavalla yhdistettynä tehokkaaseen voimansiirtoon, pyörä vastaa välittömästi kun haluat lisää nopeutta ja auttaa käsittelemään hankalat polkuvalinnat helposti. Runko sisältää tietenkin tyylikkäästi integroidun kaapeloinnin ja on suunniteltu läpiakseleille (BOOST), mikä tarjoaa lisää leveyttä ja siten jäykemmän pyörän sekä paremman hallinnan poluilla.

Ylivoimainen iskunvaimennus antaa täyden hallinnan jyrkillä rinteillä

Laadukkaista FOXin osista muodostuva iskunvaimennusjärjestelmä takaa, että olet erinomaisesti huolehdittu. Edessä on 38 Float Performance 170 Grip 3-Position ja takana FLOAT X Performance 2-Position Evol LV custom tune, ja monien säätömahdollisuuksien sekä runsaiden iskunpituusvaihtoehtojen (170/160 mm) ansiosta pyörä nielee kaikki epätasaisuudet ja mahdollistaa hallitun ajon kaikissa maastoissa ja kaltevuuksissa. Molemmat iskunvaimentimet ovat lukittavissa, mikä laajentaa käyttöaluetta ja mahdollistaa nopean ajon kaikilla pinnoilla, vaativista metsäpoluista sileään asfalttiin.

Pätevä 1x-vaihteisto laadukkaalta Shimanolta

Pyörän ”moottorikotelon” alta löytyy pätevä 1x-vaihteisto Shimanolta (SLX), joka on lyhyesti sanottuna tehokas 12-vaihteinen setti, joka toimii luotettavasti ja sujuvasti. Korkealuokkainen espanjalainen design ei tietenkään sisällä keskinkertaisia komponentteja, ja voimansiirron sydämen muodostaa kampisarja 32-hampaisella ketjupyörällä Race Facelta (Aeffect), yhdistettynä 12-palaiseen takapakkaan (10-51T), tarjoten laajalla vaihdehaarukalla huipputehokkuuden ja maksiminopeuden.

Jykevät renkaat paksuilla kumeilla ja tehokkaat hydrauliset levyjarrut

Koko kokoonpano pyörii parilla tukevalla 29-tuumaisella alumiinivanteella Race Facelta (AR 30c Tubeless Ready), jotka on varustettu 2,5"/2,4" leveillä laaturenkailla Maxxisilta (Assegai/Minion DHR II), tarjoten korkean mukavuuden ja erinomaisen pidon kurveissa, mikä on ihanteellista, jos arvostat kunnollista nopeutta, pitoa ja etenemiskykyä. Koska pyörä nauttii vauhdista poluilla, siinä on tehokkaat hydrauliset levyjarrut Shimanolta (M6120), jotka takaavat voimakkaan ja johdonmukaisen suorituskyvyn läpi vuoden, säästä riippumatta.

Kyllä, tämä on ketterä metsähirviö, joka etenee sulavasti niin puunrunkojen kuin kivien yli. Se etsii kotia jonkun luota, joka pääasiassa harrastaa Enduroa, Big Mountainia tai Parkia. Se on täydellinen pyörä niille meistä, jotka etsivät kestävää viihdekonetta, jolla on suuri hauskuuspotentiaali ja joka samalla voi viedä pyöräilyn aivan uudelle tasolle.

YKSITYISKOHDAT
Tuotenumero0101599-M491
EAN-koodi-
TuotemerkkiORBEA
VäriGOLDEN SAND- BLACK
Valmistajan tuotenumero-
Tuotenumero0101599
Tekniset tiedot
PersonointiMaastopyöräily
TuotesarjaOrbea Rallon
MallisarjaOrbea Rallon
SukupuoliUnisex, Naisten, Miesten
Naisten malli 

Naisten malli

Koska naiset ja miehet yleensä eroavat anatomiansa puolesta, monet valmistajat suunnittelevat pyöriä, jotka on mukautettu sen mukaisesti. Yleensä kyse on vain pienistä eroista. Muun muassa satulat ovat usein leveämpiä, ohjaustangot kapeampia ja kampivarsien pituus lyhyempi. Joissain tapauksissa tehdään myös naisille suunnattuja malleja pienemmissä ko'oissa ja viettävällä yläputkella. Joskus myös eri väreissä.
Ei
Valmistajan väri-
Vuosimalli2023
Valmistajan verkkosivutwww.orbea.com/se-en/
SähköpyöräEi
Pituutesi 

Pituutesi

Valmistajan suosittelema pituus
-
Sopii pituudelle (cm)-
Jarrutyyppi 

Jarrutyyppi

Vannejarrut

Klassiset jarrut kaikenlaisiin pyöriin, jotka pikkuhiljaa syrjäytyvät levyjarrujen tieltä. Nämä ohjataan kahvoista ohjaustangosta ja puristuvat jarrupalat vanteen kehää vasten pysäyttääkseen pyörän. Vannejarruja on erilaisia eri pyörätyyppejä varten ja niihin kuuluu muun muassa V-jarrut, cantilever-jarrut ja U-jarrut. Näiden etuna on, että ne ovat hyvin helppoja huoltaa ja niiden paino on alhainen.

Rumpujarru

Toimivat samankaltaisesti kuin trummijarrut, joita löytyy muun muassa mopedeista. Tässä jarrupalat työntyvät ulos metallia vasten sylinterissä pyörän keskellä. Nämä vaativat vähiten huoltoa ja ovat erittäin luotettavia. Haittapuolena on, että niiden jarruteho ei ole yhtä voimakas kuin esimerkiksi levyjarruilla.

Jalkajarru

Standardi, joka löytyy useimmista klassisista naisten ja miesten pyöristä. Tämä jarrutyyppi vaatii hyvin vähän huoltoa, mutta rajoittuu, jos haluat enemmän vaihteita. Nämä kuuluvat nimittäin erityisiin navan tyyppeihin (pyörän keskiosa), joissa on kapseloituja vaihteita, esimerkiksi Shimano Nexus. Haittapuolena on, että jarruttamiseen tarvitaan enemmän voimaa verrattuna muihin jarrutyyppeihin, ja jalkojen täytyy olla tietyissä asennoissa, jotta saavutetaan tarvittava jarruvoima.

Levyjarru

Nykyaikaiset jarrut muun muassa maastopyörissä, hybridipyörissä ja monissa sähköpyörissä. Nämä perustuvat jarrusatulaan, joka puristaa metallilevyä vasten pyörän navassa (pyörän keskellä). Tämä on hyvin samankaltainen järjestelmä kuin mitä käytetään sekä autoissa että moottoripyörissä ja pidetään tällä hetkellä parhaana ratkaisuna. Nämä ovat tehokkaimmat jarrut, vaativat suhteellisen vähän huoltoa ja ovat erittäin luotettavia ja saatavilla sekä mekaanisina (vaijerilla) että hydraulisina (suljettu järjestelmä öljyllä).

Hydraulinen levyjarru
Vaihteiden lukumäärä 

Vaihteiden lukumäärä

Kuinka monta vaihdetta tarvitsen?

Tämä riippuu täysin siitä, miten pyöräilet ja mitä haluat saada irti pyörästäsi. Selvittääksesi tämän, sinun on tiedettävä, miten aiot pyöräillä ja haluatko painottaa matalaa huollon tarvetta vai korkeaa suorituskykyä.

Matala huolto

Tässä tapauksessa sinun kannattaa valita vaihteisto, jossa on napavaihteet. Näitä on saatavilla 2-11 vaihteen vaihtoehtoina muun muassa Shimanolta ja heidän Nexus-sarjastaan, jossa on 3, 7 ja 8 vaihdetta. On myös Shimano Alfine, joka on hienostuneempi malli, jossa on vähemmän vastusta mekaniikassa ja joka on saatavilla 8 ja 11 vaihteen versioina.

Korkea suorituskyky

Tässä tapauksessa takavaihteiden määrä liittyy suoraan laatuun. Valmistajat kilpailevat siitä, kuka tekee parhaat vaihteet suurimmalla määrällä rattaan hampaita kasetissa. Tämä tarkoittaa, että hienoimmat komponentit ovat myös ne, joissa on eniten vaihteita takana. Edessä on yksi tai kaksi hammasratasta hienommille osille.

Molempien yhdistelmä

Tässä tapauksessa katsomme järjestelmiä, joissa on 2-3 vaihdetta edessä ja 8-10 ratasta takana. Nämä ovat hieman yksinkertaisempaa rakennuslaatua, joka myös painaa enemmän. Ne on sen sijaan rakennettu kestävämmistä materiaaleista, kuten teräksestä alumiinin sijaan. Nämä kestävät usein enemmän iskuja, mutta eivät toimi yhtä sujuvasti

12-vaihteinen (1x12)
Vaihdevipu sarjaShimano SLX
Runkosetti
Runkokoko-
Runko-
Runkomateriaali 

Runkomateriaali

Hiilikuitu maksaa hieman enemmän kuin alumiinirunko, mutta sillä on useita etuja muihin materiaaleihin verrattuna puhtaiden ajo-ominaisuuksien osalta. Se on vahvempi, kevyempi, jäykempi ja mukavampi ajaa, koska se on elävämpi materiaali kuin alumiini. Hiilikuitu on kuitenkin hieman herkempi tarvikkeiden asentamiselle, jotka kiinnitetään rungon ympärille, kuten lukot tai lastenistuimet. Tästä syystä hiilikuitu soveltuu parhaiten urheilupyöriin kuten kilpapyöriin ja maastopyöriin.

Alumiini on edullinen ja kevyt materiaali, joka soveltuu kaikenlaisiin pyöriin. Sen avulla on helppo saavuttaa todella alhainen paino säilyttäen samalla lujuus ja hyvät ajo-ominaisuudet, eikä materiaali ole myöskään herkkä sille, mitä tarvikkeita siihen asennat. Vain puhalla ja aja ja asenna juuri sitä, mitä haluat pyörääsi!

Teräs on materiaali, jota voidaan valmistaa monissa eri laatuasteissa. Terästä voi rakentaa hyvin edullisesti, ja siksi se löytyy helpommin meidän valikoimamme yksinkertaisemmista pyöristä. Mutta se voi olla myös uskomattoman joustava, kestävä ja mukava materiaali, kun käytetään todella laadukasta terästä. Todella laadukasta terästä löytyy monista pyöristä, jotka on tarkoitettu enemmän pitkän matkan pyöräilyyn, kuten meidän hienot touringpyörät Surlyltä, ja Skeppshult-pyörät, jotka on rakennettu ruotsalaisesta laatu-teräksestä (mikä myötävaikuttaa erittäin hienoihin mukavuusominaisuuksiin useimmilla alustoilla).

Hiilikuitu
Etuhaarukka-
Haarukan tyyppi 

Haarukan tyyppi

En vaimennettu etujousitus on nykyään standardi maastopyörissä, yksinkertaisesti siksi, että se selviää maastosta, jossa pyörää käytetään. On myös monia hybridipyöriä, joissa on vaimennettu etujousitus, jotta saat hieman enemmän mukavuutta sorateillä ja mahdollisilla metsäpoluilla. Jos aiot pyöräillä metsässä tai helpoilla poluilla, tai vaihtoehtoisesti paljon sorateillä, vaimennettu etujousitus on hyvä valinta!

Jäykät etujousitukset löytyvät perus-, kilpa- ja hybridipyöristä, ja ne soveltuvat parhaiten pyörille, jotka ovat pääasiassa asfaltilla. Saat kevyemmän pyörän, pyörän, joka tuntuu ketterämmältä ja pyörän, joka tuntuu vastaavan paremmin liikkeisiisi. Jotkut erikoistuneet pyörät, kuten fatbiket ja touring-pyörät, ovat myös jäykällä etujousituksella, mutta silloin se yleensä korvataan hyvin leveillä ja vankkoilla renkailla, jotta palautetaan osa mukavuuden tunteesta. Jos aiot pyöräillä pääasiassa asfaltilla, ja ehkä joillakin ystävällisillä sorateillä, jäykkä etujousitus on ehdottomasti oikea valinta sinulle!

Vaimennettu
Haarukan jousityyppiIlmajousi
Joustomatka edessä 

Joustomatka edessä

Tämä asia maastopyörän iskunpituudesta voi tuntua todelliselta viidakolta. Yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että mitä pidempi iskunpituus pyörällä on, sitä karkeampaan maastoon pyörä on sovitettu. Pyörät, joissa on 100 mm iskunpituus, on ensisijaisesti suunniteltu Cross Country -pyöräilyyn, eli nopeampaan ajoon vähemmän teknisessä maastossa.

Pyörä, jossa on 120 mm iskunpituus, on ehkä paras kaikenkattava valinta, sillä nämä pyörät sijoittuvat usein puhtaan kilpapyörän ja karkeampaan maastoon soveltuvan pyörän välille. Nämä pyörät sopivat kaikille harrastajille, jotka haluavat pystyä etenemään kaikenlaisessa maastossa ilman, että heillä on äärimmäisiä tavoitteita suuntaan tai toiseen.

Pyörä, jossa on 140 mm iskunpituus tai enemmän, on täydellinen sinulle, joka tykkäät ajaa karkeammassa maastossa, ja ehkä viettää aikaa bikeparkissa ja ajaa alas mäkiä niin nopeasti kuin pystyt.

Monissa hybridipyörissä on myös etujousitus, noin 60-80 mm iskunpituudella lisäämään mukavuutta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että pyörää voisi käyttää maastopyöränä, vaan se on ensisijaisesti tarkoitettu mukavuuden lisäämiseen sorateillä ja tasaisemmilla poluilla tai reiteillä.

170 mm
Lukittava etuhaarukka? 

Lukittava etuhaarukka?

Lukittava tarkoittaa, että jousituksen liike lukitaan yhteen asentoon (tai rajoitetaan), jotta esimerkiksi jyrkissä ylämäissä tai tasaisessa maastossa ajaminen helpottuu.

Erilaiset valmistajat käsittelevät tämän eri tavoin. Joissakin jousituksissa liike lukitaan täysin (muuttuvat jäykiksi), kun taas toiset ovat päättäneet esimerkiksi hidastaa puristusvaimennusta.

Säädin haarukassa
Takaiskunvaimennin-
Takahaarukan tyyppi 

Takahaarukan tyyppi

Maastopyörä voidaan jakaa monella eri tavalla. Esimerkiksi voidaan puhua niin kutsutuista “täysjousitetuista” ja “hardtaileista”. Tämä tarkoittaa siis sitä, kuinka monta eri tyyppistä jousitusta pyörässä on.

Jäykkä

Hardtailissa on vain jousitettu etuhaarukka ja jäykkä takaosa. Jäykän takaosan etuna on, että voima ei katoa takajousituksen vuoksi. Lisäksi saat yleisesti kevyemmän pyörän.

Jousitettu

Täysjousitetussa pyörässä on jousitettu etuhaarukka sekä jousitettu takaosa. Nämä pyörät sisältävät linkuston, joka yhdessä takajousituksen kanssa tarjoaa mukavamman ajokokemuksen, mutta myös vakautta ja useimmissa tapauksissa jopa nopeamman ajon. Samalla tavalla kuin etuhaarukka jousittaa pitääkseen otteen ja lisätäkseen mukavuutta, tekee takajousitus täsmälleen saman asian takapäälle.

Jousitettu
Joustomatka takana 

Joustomatka takana

Maastopyörän joustovara voi tuntua todelliselta viidakkolta. Yksinkertainen tapa selittää se on, että mitä pidempi joustovara pyörässä on, sitä karkeampaan maastoon pyörä on sovitettu. Pyörät, joissa on 100 mm joustovara, on ensisijaisesti suunniteltu Cross Country -pyöräilyyn eli nopeampaan pyöräilyyn vähemmän teknisessä maastossa.

Pyörä, jossa on 120 mm joustovara, on ehkä paras kaikenkattava valinta, sillä nämä pyörät sijoittuvat usein puhtaan kilpapyörän ja karkeammassa maastossa, kuten kantojen ja kivien seassa, pärjäävän pyörän välimaastoon. Nämä pyörät sopivat kaikille harrastajille, jotka haluavat päästä eteenpäin kaikenlaisessa maastossa ilman äärimmäisiä pyrkimyksiä mihinkään suuntaan.

Pyörä, jossa on 140 mm joustovaraa tai enemmän, on täydellinen sinulle, joka nautit karkeammassa maastossa ajamisesta ja ehkä viihdyt bikeparkissa laskettelemassa mäkiä niin nopeasti kuin pystyt.

160 mm
Kiekkokoko 

Kiekkokoko

Pyörän koon tarkoittaa juuri sitä mitä se kuulostaakin - pyörien kokoa. Se mitataan yleensä tuumissa (esim. 28") tai millimetreissä (esim. 622). Ruotsissa tuumat ovat yleisin mittayksikkö, ja siksi olemme päättäneet käyttää sitä. Pyörän koon merkitys vaihtelee pyörätyypin mukaan.

Lastenpyörät

Lastenpyörät määritellään useimmiten pyörän koon perusteella, mikä eroaa aikuisten pyöristä, joissa rungon koko määrää pyörän koon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki 24"-renkailla varustetut pyörät olisivat samankokoisia, ja siksi olemme päättäneet, että emme käytä kokotaulukkoa, vaan annamme tarkat pituussuositukset kullekin yksittäiselle pyörälle.

Kun ostat lastenpyörää, haluat tietysti, että lapsi voi kasvaa pyörän kanssa. On kuitenkin muistettava, että liian suuri pyörä on yleensä liian pitkä, mikä johtaa makuuasentoon ja vähentää siten lapsen näkyvyyttä. Valitse siis koskaan pyörää, jossa lapsi on yli 5 senttimetriä lyhyempi kuin ilmoitettu pituussuosituksemme.

Maastopyörät

Maastopyöräilyssä on kolme eri pyörän kokoa: 29", 27,5" ja 26". 26" oli pitkään ainoa käytössä ollut koko maastopyörille, mutta nykyään sitä käytetään käytännössä vain nuorten pyörissä ja yksinkertaisissa maastopyörissä, jotka on tarkoitettu kuljetukseen ja kevyeen kuntoiluun. Jos haluat harjoitella tai jopa kilpailla pyörälläsi, oikeat koot ovat 29" tai 27,5". Yksinkertaistetusti voidaan sanoa, että 29" tarjoaa vakaamman kokemuksen, säilyttää vauhdin paremmin ja pääsee pienien esteiden yli helpommin kuin 27,5", kun taas 27,5" antaa pyörän, joka tuntuu ketterämmältä mutkissa ja on hieman nopeampi kiihdytyksessä. Monet 27,5" täysjousitetut maastopyörät ovat lisäksi pidemmällä iskunpituudella ja soveltuvat teknisempään ja haastavampaan maastoon.

Kilpapyörät, standardipyörät, hybridipyörät ja muut pyörät

Käytännössä kaikissa muissa pyörissä paitsi maastopyörissä ja lastenpyörissä käytetään 28"-renkaita, jotka ovat hyvin tasapainotettu koko, joka tarjoaa hyvät edellytykset rullata helposti, olla mukava istua ja helppo ohjata.

29" (tuumaa)
Kiekot
Kiekot-
Eturengas-
Takarengas-
Renkaan koko63-622
Voimansiirto
Vaihtajat-
Takavaihtaja-
Kampisarja-
Ketju-
Rataspakka-
Komponentit
Etujarru-
Takajarru-
Ohjainlaakeri-
Ohjaustanko-
Ohjainkannatin-
Satulatolppa-
Satula-
ASIAKKAIDEN MIELIPITEET
Myös tagattu

MUITA TUOTTEITA SARJASSA Orbea Rallon

SAMANKALTAISIA TUOTTEITA

-21%
Orbea Enduro maastopyörä Rallon M20 Golden Sand- Black (Matt)
-21%
Orbea Enduro maastopyörä Rallon M20 Metallic Mulberry -Black
-22%
Scott MTB Trail Genius 910
6 843,81 €
5 326,16 €
Tarjous
  • L
  • M
  • S
  • XL

Ostoskorisi(0 tuotetta)

Ostoskorisi on tyhjä
Yhteensä: 0 €
Kassalle

Suosikit(0 tuotetta)

Sinulla ei ole suosikkeja
VALIKKO