Yksipyöräiset
1 TuotteetHanki yksipyöräinen edulliseen hintaan netistä Bikester.fi
Yksipyöräinen tuo välittömästi mielikuvia sirkuksessa jonglöörien alla keikkuvat polkupyörät, joissa näyttää olevan matkassa vain pieni osa pyörästä. Yksipyöräiset ja sirkus ovat kautta aikojen kuuluneet yhteen, ja tämä mielikuva taitaa olla meillä kaikilla erittäin vahva. Yksipyöräisen historia alkoi jo polkupyörän keksimisestä. Skotlantilainen seppä Kirkpatrick Macmillan kiinnitti kammet ja polkimet etupyörään vuonna 1839, ja kutsui sitä ylpeänä velosipediksi. Ensimmäinen massatuotettu ajoneuvo, Michaux-velosipedi suunniteltiin vuonna 1863. Yksipyöräinen, eli toiselta nimeltään unicycle on tiettävästi keksitty 1800-luvun lopulla, kun sen aikaisesta Penny-farthing -polkupyörästä, keksittiin ottaa takapyörä pois. Kerrottakoon selvennykseksi, että Penny-farthing tai "ordinary", kuten niitä kutsuttiin, oli englantilaisten nimitys velosipedin parannetuille malleille, joissa etupyörä oli vielä huomattavasti suurempi kuin takapyörä. Siihen aikaan oli suosittua kisailla, kuka pääsee yksipyöräisen avulla pisimmälle. Yksipyöräisen polkupyörän ajaminen vaatii parempia ajotaitoja, kuin kaksipyöräisellä polkupyörällä ajaminen, joten niitä käytettiin usein sirkustempuissa, mutta nykyään on kehitelty useita kilpailumuotoja, joissa voidaan kilpailla juuri yksipyöräisillä, kuten esimerkiksi maastoyksipyöräily eli MUni.
Yksipyörätyypit
Yksipyörätyyppejä on neljä erilaista; freestyle-yksipyöräinen, joita käytetään tavallisesti freestyleen, joka tapahtuu tasaisessa maastossa. Pyörissä on pitkä runko, neliönmuotoinen haarukka, lyhyet kammet ja kapeahko 20 tuumainen korkeapaineinen rengas. Trial-yksipyöräinen on tarkoitettu tunnusomaisesti trial- tai street-pyöräilyyn. Näissä pyörissä on lyhyt satulatolppa, kapeanlainen satula, pitkät kammet ja paksu noin 20 tuuman matalapaineinen rengas. Nämä pyörät ovat yleensä valmistettu kestäviksi, jotta ne kestäisivät lajin rankat pudotukset ja hypyt. MUni tulee sanoista mountain unicycle, ja tällaisia pyöriä käytetään off-road-yksipyöräilyssä, sekä myös street-yksipyöräilyssä. Maastoyksipyöräisissä on pitkät kammet ja renkaat ovat kestävät ja paksut 24–26 tuumaiset. Pitkien matkojen yksipyöräiset on tarkoitettu juuri pitkille matkoille. Niissä käytetään suuria, korkeapaineisia kapeita renkaita ja toisinaan myös jopa vaihteita. Renkaiden koot vaihtelevat 24–36 tuuman välillä. Yksipyöräisellä ajon oppimiseen tarvitaan rutkasti kärsivällisyyttä ja ajamisen oppimiseen kuluu yleensä noin 5–15 tuntia. Pyöräillessä on turvallisempaa käyttää kypärää, ja eritoten trialissa, MUnissa ja muissa vauhdikkaammissa ja vaarallisemmissa yksipyöräilyn muodoissa. Aluksi kannattaa ajoon valita tasainen kova alusta, ja harjoittelua voidaan oikeastaan harrastaa lähes missä vain, missä on tasainen alusta ja jotain, mistä pitää kiinni, kuten asfaltoidulla tiellä, koripallokentällä, pihatiellä tai jumppasalissa.