GRAVEL VIE MAANTIEKUSKIN MAASTOON
Saattaa kuulostaa oudolta, että soratiet, metsäpolut ja huonokuntoiset tiet olisivat maantiekuskien mieleen. Pitkään nämä olosuhteet olivat vain koville maastokuskeille, jotka eivät pelänneet ottaa mittaa itsestään ja pyörästään. Gravel-pyörät sallivat samanlaisen kokemuksen nyt myös maantiekuskeille. Niiden selässä vauhti pysyy entisellään, mutta leveämmät renkaat ja uudenlainen runkogeometria mahdollistavat asfaltin jättämisen kauas taakse ilman, että vauhdista pitäisi tinkiä. Gravel-pyörät ovat ominaisuuksiltaan erityisen monipuoliset ja ne vakuuttavat myös puhdasveriset maastopyöräilijät. Tutustu tästä verkkokauppamme Gravel pyöriin.
Gravel-pyörä saattaa olla juuri oikeanlainen pyörä monenlaisille pyöräilijöille. Niiden suosio on suuressa kasvussa, minkä voi nähdä monien valmistajien valikoimista, joista löytyy tavallisesti jo useampia erilaisia gravel-malleja. Seuraavassa haluamme esitellä gravel-pyörien erityisominaisuuksia ja syitä niiden ennen näkemättömään suosioon.
"Gravel-pyörät ovat syntyneet hetkenä, jossa liiallinen takertuminen pyöräilyn eri alalajeihin on lopetettu ja halu kokeilla jotain uutta on suurempi. Useat unelmat eri lajien yhdistämisestä olivat ennen turhaa unelmointia tai ainoastaan mahdollista kalliiden tilauspyörien muodossa. Nyt unelmista on tullut totta ja nämä ominaisuudet ovat saatavilla sarjavalmisteisessa pyörässä. Olemme vakuuttuneita, että gravel-pyörät tulevat innostamaan pyöräilijöitä sen alalajit ylittävästi niin maastopyöräilijöiden sekä maantiepyöräilijöiden leireistä."
Stephan Geiß, Brandmanager VOTEC
NYKYPÄIVÄN GRAVEL-PYÖRÄ

MIKÄ TEKEE GRAVEL-PYÖRÄSTÄ ERITYISEN?
Gravel-pyörät ovat käytössään hyvin monipuoliset, ja niitä kutsutaankin useilla muillakin nimillä, kuten all-round-, adventure- ja disc-crosser-pyöriksi. Ne kuuluvat kuitenkin maantiepyörien ryhmään. Varsin lyhyille ajopätkille suunnitellut cyclocross-pyörät ovat gravel-pyörien läheisiä sukulaisia. Gravel-pyörissä on cyclocrosseihin verrattuna enemmän teknisiä yksityiskohtia ja niiden optimoitu runkogeometria mahdollistaa ajomukavuuden myös pidemmillä etapeilla. Niiden suunnittelussa on otettu vaikutteita maastopyörien suunnittelusta ja niiden olennaisia ominaisuuksia on sovellettu myös graveleissa. Maastopyöristä tutut levyjarrut, tubeless-renkaat ja vahvat voimansiirtokomponentit tekevät graveleista hyvin maastossa ja vaativassa käytössä toimivat. Seuraavassa on listattu gravel-pyörien tyypillisimmät ominaisuudet valmistajasta riippumatta:
- Maantiepyöristä tuttu, urheilullinen ajoasento mahdollistaa reippaan etenemisen asfaltilla sekä päällystämättömillä teillä.
- Perinteisiin maantiepyöriin verrattuna hieman suurempi renkaiden välimatka. Pyörissä on tavallisesti levyjarrut ja maltillisesti kuvioidut renkaat leveydeltään 32-45 mm.
- Verrattuna perinteisiin kilpailukäyttöön tarkoitettuihin cyclocrosseihin gravel-pyörissä ei ole aivan yhtä aggressiivinen ja syvä ajoasento. Niissä on myös matalammalle sijoitettu keskiölaakeri, joka takaa turvallisuuden, tehokkuuden ja mukavuuden pitkäkestoisessa ajossa.
Modernien komponenttivalintojen ja optimoidun runkogeometrian yhdistelmä tekee gravel-pyörästä perustellusti oman alalajinsa. Eri valmistajilla on luonnollisesti oma näkemyksensä oman gravel-mallinsa käyttötarkoituksesta. Se voi olla tarkoitettu urheilulliseen ajoon, arkiajoon, työmatkoille tai maastoajoon. Tämä voi tuntua aluksi hieman sekavalta, mutta lopulta antaa mahdollisuuden löytää juuri omiin tarpeisiisi sopiva pyörä.
GRAVEL-PYÖRIEN ERI VARIAATIOT
Vauhdikkaaseen käyttöön ja nopeille ajolenkeille gravel-pyörää etsivän on syytä kiinnittää huomiota seuraaviin ominaisuuksiin. Keveys, urheilullinen ajoasento ja uudenlaiset 1x11-vaihteet ovat eduksi nopeilla etapeilla. Hydrauliset levyjarrut tekevät varustelusta ihanteellisen. VOTECin mallistossa VRX-malli täyttää parhaiten edellä mainitut ominaisuudet.
Hieman enemmän vaihtamisen mahdollisuuksia tarjoava 2x11-vaihteisto on parempi vaihtoehto pitkäkestoisille ajolenkeille. Näissä malleissa usein pyörän runkogeometria on jo suunniteltu mahdollisimman mukavan ajoasennon mahdollistavaksi. Näissä malleissa on myös usein mahdollista kiinnittää tarpeen mukaan leveämmät renkaat.
Jos tuleva gravel-pyörä on tarkoitettu retkipyöräilyyn tai reippaaseen työmatkapyöräilyyn on tärkeää, että pyörään on helppo ja tukeva kiinnittää matkalle tarvittavat varusteet. Myös turvallisuuden täydentävä varustus kuten lokasuojat ja ajovalo ovat hyvin olennaiset. Muut säännöllisessä ja pitkäkestoisessa pyöräilyssä eduksi olevat ominaisuudet kuten monipykäläiset vaihteet, yksinkertainen ja samalla luotettava tekniikka sekä mahdollisuus asentaa leveät renkaat ovat näissä pyörissä huomionarvoisia. Monet valmistajat tarjoavat täysin valmiiksi varustettuja malleja tähän käyttötarkoitukseen.
GRAVEL-PYÖRÄN HISTORIA
Gravel-pyörien historia on Yhdysvalloissa kuten monien muidenkin pyöräilyn alalajien. Laji syntyi alunperin varsin luonnollisesti. Aikana jolloin maantiepyöräilyn tarpeita palveleva tieverkko oli varsin kattava, siirtyminen päällystetyltä päätieltä toiselle vaati aina poikkeamista päällystämättömälle soratielle. Soratie on englanniksi nimeltään "gravelroad" ja tästä gravel-pyörän nimen voi helposti johtaa.
Gravel-pyöräilyssä yhdistyy monien pyöräilyn alalajien parhaat puolet. Se saa vauhtinsa maantieajosta, maastossa ketterästi liikkumisen maastopyöräilystä ja näiden kahden lisäksi retkipyöräilyn pitkäkestoisuuden sekä upeista luonnon olosuhteista nauttimisen. Gravel-pyöriä ja niiden ominaisuuksia kehitetään jatkuvasti, jotta niiden luotettavuus ja kesto olisivat parhaat mahdolliset.
Kehitys on jo ollut suuri, sillä nykyisin Yhdysvalloissa kilpaillaan useiden satojen kilometrien pituisia gravel-kisoja olosuhteissa, joissa ei maantiepyörä 20 vuotta sitten olisi selvinnyt vaurioitta kuin muutaman kilometrin. Gravel-pyörällä otat haltuun päällystämättömät tiet urheilullisessa ja vauhdikkaassa maantiepyöräilylle tutussa asennossa.
GRAVEL-PYÖRIEN TEKNIIKKA

GRAVEL-PYÖRIEN TEKNISET OMINAISUUDET
Helpon käsiteltävyyden, oikeanlaisen ajoasennon ja leveiden renkaiden lisäksi muutaman teknisen yksityiskohdan tulee täyttyä, jotta gravel-pyörästä saa sen kaiken potentiaalin irti. Oikeanlainen yhdistelmä keveyttä, vakautta ja mukavuutta on optimaalinen ja tekee pyörästä todella nopean.
- Mitä kevyempi pyörä on, sitä nopeampi se myös on.
- Keveyttä ei kannata tavoitella hinnalla millä hyvänsä. Kestävät ja tukevat komponentit kannattavat, sillä rasitus on reilusti suurempi päällystämättömillä teillä kuin asfaltilla.
- Ajomukavuus ei tarkoita pyöräilijän käsittelyä silkkihansikkain vaan käytännössä ajokokemuksen ja keston parantamista. Toisin kuin jousitetuissa maastopyörissä, gravel-pyörissä epätasaisen ajopinnan tärähtelyt kohdistuvat suoraan pyöräilijään ilman minkäänlaista vaimennusta. Maantienajolle edullinen suora ajotuntuma saattaa olla gravel-ajossa varsin kuluttava.
RUNKO JA ETUHAARUKKA
Gravel-pyörien rungot on tavallisesti valmistettu joko alumiinista tai hiilikuidusta. Kummatkin materiaalit ovat varsin kevyitä, mutta mahdollistavat samalla napakan ja jäykän rungon. Hiilikuiturungot ovat vielä kevyempiä ja jäykempiä kuin alumiiniset. Alumiinirungot ovat puolestaan reilusti hiilikuituisia edullisempia. Lähes kaikki valmistajat valitsevat etuhaarukan materiaaliksi hiilikuidun sen keveyden, vakauden ja vaimentavuuden vuoksi. Samoista syistä kalleimmissa malleissa myös ohjaustanko ja satulatolppa ovat hiilikuidusta.
SKIVBROMSAR
Den andra nyckelfaktorn för gravel bikes är skivbromsen, som de flesta har ett förberett fäste för i ramen. Den avsevärt bättre bromsförmågan motiverar ansträngningarna för justering av ram och gaffel. När det gäller billigare gravel bike-modeller används ofta mekaniska eller halvmekaniska skivbromsar, som redan ger hög bromskraft oberoende av förhållandena.
LEVYJARRUT
Levyjarrut ovat toinen gravel-pyörien olennainen ominaisuus. Ne mahdollistavat napakan ja luotettavan jarrutuksen sekä myös jarrutuksen paremman säännösteltävyyden. Edullisemmissa malleissa on mekaaniset tai osittain mekaaniset levyjarrut, jotka jo takaavat mukavan jarrutuksen. Täyshydrauliset levyjarrut puolestaan mahdollistavat täydellisen jarrutuselämyksen.
KIEKOT
Levyjarrullisissa gravel-pyörissä vanteet eivät ole tarpeelliset jarrujen toiminnan kannalta. Sen vuoksi niiden materiaaliksi usein valitaankin kevyt alumiini tai hiilikuitu. Graveleissa on tavallista maantievannetta leveämmät vanteet, jotta leveämmät renkaat pysyvät tukevasti paikoillaan. Gravel-kiekkojen tukevat, halkaisijaltaan 12 mm pistoakselit takaavat paremman vakauden kuin 5 mm halkaisijan pikalinkulliset akselit.
VOIMANSIIRTO
Gravel-pyörien käyttömahdollisuudet ovat hyvin monipuoliset, mikä vaatii luonnollisesti myös monipuolisia vaihdevariaatioita. Tarjolla on vaihteistoja esimerkiksi kaksinkertaisella maantiekaseteilla (50/34) tai tyypillisillä cyclocross-kaseteilla (46/36). Yhä suositumpia ovat myös 1x11-vaihteet, jotka toimivat sujuvasti yhdellä rattaalla siis ilman etuvaihtajaa ja ohjaustangon vasenta vaihdevipua. 1x11-vaihteet yhdistetään usein leveävälityksisiin kasetteihin (max. 42-hampainen), mikä tarjoaa lähes saman vaihdeskaalan kuin suurempivaihteisissa varianteissa. Lisäksi 1x11-vaihteet ovat hyvin helppo käsitellä ja ovat myös hiukan kevyemmät.
TUUNAUSVINKIT

TUUNAUSVINKIT GRAVEL-HENGESSÄ - MITEN TAIOT PYÖRÄSTÄ PAREMMIN GRAVEL-KÄYTTÖÖN SOPIVAN?
Täysveristä triathlon-pyörää tai jousitettua maastopyörää ei ole mahdollista muuntaa gravel-käyttöön sopivaksi. Jos sinulla kuitenkin sattuu olemaan esimerkiksi leveähaarukkainen maantiepyörä tai cyclocross, niiden tuunaaminen pidempikestoisille, päällystämättömillä teillä ajettaville gravel-lenkeille sopivaksi on varsin helppoa ja nopeaa.
LEVEÄMMÄT, MATALAN PROFIILIN RENKAAT
Maantiepyörät tarjoavat usein tilaa leveämmille renkaille. 30-40 mm ja kevyt kuviointi tarjoavat lisää volyymia, mukavuutta, parempaa pitoa ja turvallisempaa ajoa. Muutaman millimetrin ero klassiseen street-setupiin ei kuulosta kovinkaan suurelta, mutta on selkeästi huomattavissa. Pyöräilijöille, jotka haluavat huvitella niin maanteillä kuin maastossa, gravel-renkaat ovat paras vaihtoehto. Cyclocross-pyöriin suosittelemme kuvioitujen cross-renkaiden vaihtoa kevyesti rullaaviin semi-slick-renkaisiin.
LAAJEMPAA VAIHTEISTOA
Asfalttiteiltä poistuessasi sinua odottaa myös jyrkemmät ylämäet, haastaen vauhdin ylläpidon äärimmäisyyksiin. Optimoidaksesi voimansiirron, suosittelemme rataspakkaa laajalla säteellä. Tarkoittaa siis mahdollisimman monta takarattaan hammaspyörää (11-speed) ja hammasta. Suurimmassa hammaspyörässä tulisi olla vähintään 32 hammasta, mutta mitä enempi sen parempi.
TUBELESS KORKEAN PAINEEN SIJAAN
Muunnossarjat tarjoavat kaiken tarvitsemasi sisäputken renkaasta poistamiseen. Monet renkaat valmistetaan nykyisin tubeless-muuntaminen mielessä ja vaihtaminen on vaivatonta. Etuna on suurempi lävistysvastus vähemmällä ilmanpaineella ja vierintävastuksella. Tuubirenkaasta tuubittomaan vaihtamiseen tarvitset tubeless-sarjan, sopivalla vanteella, tubeless-yhteensopivan renkaan, tiivistysainetta, mittakupin, vannenauhaa ja venttiilin.
MUKAVUUTTA KÄSILLE JA TAKAMUKSELLE
Paranna mukavuutta hiekkateillä ja muilla epätasaisilla pinnoilla ajoon vaihtamalla polkupyöräsi ohjaustankonauha tai kilpasatula sopivampaan malliin.