KAUPUNKI- JA RETKIPYÖRIEN RENGASPAINE
Jos otetaan lähtökohdaksi 4,0 baaria, niin ei voi mennä mönkään. Mutta jopa tämän tyylisissä pyörissä, mallien määrä on valtava. Urheilulliset kaupunkipyörät rullaavat kapeammilla, noin 35 mm:n renkailla, kun taas jotkut retkipyörät muistuttavat maastopyöriä leveillä, noin 50 mm:n renkailla. Jos renkaasi ovat huomattavasti kapeammat kuin 40 mm, niin puoli lisäbaaria ei pitäisi olla haitaksi. Jos taas renkaasi ovat lähempänä 50 mm, voit laskea paineita puolella baarilla.
MAASTOPYÖRIEN RENGASPAINE
Kaikki maastopyörät eivät ole samanlaisia: jos ajat maastopyörälläsi paljon kaupungissa ja vain viikonloppuisin metsäpoluilla, niin 3 baaria on hyvä lähtökohta, ja asfaltilla vierintävastus on edelleen hyvä. Ennen metsäpoluilla jyräämistä, voit päästää hieman ilmaa pois, jotta pito olisi parempi epätasaisella alustalla.
Jos käytät tubeless-renkaita, rengasrikon mahdollisuus on vähäisempi, joten voit huoletta ajaa alhaisemmalla paineella. Toisin kuin teillä ajaessa, alhainen paine on merkittävä etu metsässä, koska ajomukavuus ja pito ovat parempia vaativissa olosuhteissa. Jos ajat usein hankalassa maastossa, paineen tulisi olla mahdollisimman alhainen, mutta kuitenkin riittävän korkea vanteiden ja renkaiden suojaamiseksi. Kokeneiden kuskien mielestä Schwalben ”Pressure Prof” on erittäin hyödyllinen työkalu ihanteellisen rengaspaineen löytämiseen.
MAANTIEPYÖRIEN RENGASPAINE
Ennen maantiepyörillä rengaspaineet olivat hyvin suoraviivaisia: 23 mm leveät renkaat täytettiin 8 baariin asti - ja hyväksyttiin se tosiasia, että korkeampi paine = vähemmän vierintävastusta. Enää se ei ole niin yksinkertaista, ja tekniikan kehittyessä vanteet ja renkaat ovat myös leveämmät. Nyt alaraja on 25 mm ja 7 baaria on reilusti painetta tälle leveydelle.
Gravel-pyörät voivat näyttää ensi silmäyksellä maantiepyöriltä, mutta niiden renkaat on suunniteltu maastoajoon. Hyvä lähtötaso on 4 baaria, jota renkaan pinnasta ja tyypistä riippuen, voidaan säätää tien päällä optimaalisten tulosten saavuttamiseksi.
TARKISTA JA SÄÄDÄ RENGASPAINE
MINKÄ TYYPPISIÄ VENTTIILEJÄ ON OLEMASSA?
Nykyään polkupyörissä käytetään kolmentyyppisiä venttiilejä, mutta niitä kutsutaan joskus eri nimillä.
DUNLOP-VENTTIILI
Dunlop-venttiiliä kutsutaan myös flash- tai pikaventtiiliksi ja se on yleisin polkupyörissä käytetty venttiilityyppi. Se on erittäin helppo irrottaa ilman työkaluja, mikä ei valitettavasti aina ole eduksi, sillä ne voivat vahingossa alkaa vuotaa ja rengas tyhjenee. Jos haluat täyttää sen, aseta pumppu yksinkertaisesti paikoilleen vapauttaaksesi hieman ilmaa, voit varovasti kiertää myös tapin ruuvia auki.