Lähes 2 000 erilaista mallia yli 35 valmistajalta - kuinka löytää niiden joukosta paras? Älä huoli - verkosta ostettaessa on helppo rajata kypärän valinta tarkalleen sinulle sopivaan malliin. Kun tiedät sinulle tärkeät ominaisuudet, pääset varmasti täydellisesti sinulle sopivan kypärän äärelle ja lopuksi saat palkkioksi päällesi optimaalisen suojan tuleville retkillesi. Viiden vuoden välein tulee aina aika uusia kypärä: vanha ulos, uusi sisään! Näin on aina, kun puhutaan pyöräilykypäristä, sillä ne tulee uusia säännöllisesti turvallisuussyistä. Koska UV-säteily haurastuttaa keinotekoisia materiaaleja, kypärän valmistuksessa käytetty muovi haurastuu muutaman vuoden aikana. Vanhojen pyöräilykypärien ulompi kuori murenee siitä syystä joskus jopa vahvalla sormen painalluksella – se on varmaa, ettei tälläinen kypärävanhus suojaa päätäsi onnettomuuden sattuessa. Juuri tästä syystä kypärä ei saisikaan lojua ympäriinsä, kun se ei ole käytössä, vaan sen tulisi odottaa seuraavaa käyttöä suojassa auringonvalolta. Pääsi on liian arvokas, jotta voisit antaa sen altistua haavereille tarpeettomasti!
TUTUSTU KYPÄRÄVALIKOIMAAMME
MINIMOITU ONNETTOMUUSRISKI
Jokainen kypärä on parempi kuin ei lainkaan kypärää. Suomessa loukkaantuu keskimäärin 570 pyöräilijää vuosittain. Useimmiten onnettomuuksissa menehtymisen aiheuttaa vakava onnettomuudessa saatu päävamma. Vuosien 2018–2020 onnettomuuksissa menehtyneistä pyöräilijöistä 43 pyöräilijää ei käyttänyt pyöräilykypärää. Joka kolmannes heistä olisi todennäköisesti pelastunut kypärän avulla. (Liikenneturva.fi) Paraskaan pyöräilykypärä ei tietenkään tarjoa täysin ehdotonta suojaa, mutta kypärän käyttö vähentää merkittävästi loukkaantumisriskiä.
"Päähän kohdistuneen onnettomuuden jälkeen kypärä on poistettava välittömästi käytöstä, vaikka ulkoisesti tarkasteltaessa siinä ei olisikaan mitään vikaa."
Jo kauan aikaa sitten kypärän on tieteellisesti todistettu vähentävän törmäyksessä päähän kohdistuvaa painetta ja näin ollen myös kaatumisen aiheuttamia seurauksia: tämä vähentää merkittävästi riskiä saada onnettomuudessa kuolemanvakavia loukkaantumisia (ks. kohta “Suojaako kypärä aivotärähdykseltä?”). Päähän kohdistuneen onnettomuuden jälkeen kypärä on poistettava välittömästi käytöstä, vaikka ulkoisesti tarkasteltaessa siinä ei olisikaan mitään vikaa, sillä jokainen kova isku muokkaa kypärän "iskunvaimennusalueen" iskunvaimennukseen tarkoitettua EPS-vaahtoa pysyvästi. Muita näkymättömiä vaurioita, kuten hiushalkeamia, tulee onnettomuuksissa kypäriin usein. Tällaisessa tilanteessa kypäräsi on jo palvellut tarkoituksensa mukaisesti, eikä se valitettavasti voi enää suojella päätäsi seuraavalla kerralla, kun törmäys sattuu kohdalle. Uusi kypärä on siis hankittava välittömästi! Onneksi monet valmistajat tarjoavat onnettomuuden kohdalle sattuessa edullisempia kypäriä “Crash-Replacement”-takuun kautta.
PYÖRÄILYKYPÄRÄN KOKOONPANO JA TOIMINNOT
Optimaalisen suojan tarjoamiseksi on pyöräilykypäräsi istuttava täydellisesti, se ei saisi olla yli viisi vuotta vanha, ja sen olisi oltava eurooppalaisen DIN EN 1078 -testausstandardin mukainen (kaikki Bikester.fi-kypärät ovat luonnollisesti tämän standardin mukaisia). Lisäksi lääkärit suosittelevat kypärää, joiden reunat ulottuvat posken alaosaan asti tai vähintään korvien yli, sillä suurin osa vakavista vammoista tapahtuu juuri näille alueille. Kuitenkaan moni harrastelijapyöräilijä ei halua käyttää, etenkään helteisessä säässä, täydellisesti suojaavaa ja optimaalisimman suojan tarjoavaa umpikypärää - kypärää, joka saa monen pyöräilijän mielestä itsensä näyttämään Darth Vaderilta. Näin ollen valinnassa tulee tehdä järkevä kompromissi mahdollisimman hyvän turvallisuuden ja mukavuuden välillä.
Jopa kevyet maantiepyörä- ja MTB-kypärät ovat perusteltuja, mikäli ajetaan rauhallisesti. Tätä nykyä "All-Mountain" nimellä kulkee yhä useampia kypärämalleja, jotka ovat tulleet markkinoille erityisesti maastopyöräilijöitä varten. Niiden reunat ulottuvat suhteellisen pitkälle kaulan alueelle, tarjoten siten enemmän suojaa kaaduttaessa. Aikaisempi ongelma näissä kypärissä oli heikomman tasoinen ilmanvaihto, kun taas uusissa “All-Mountain” kypärissä ilmavirrat pääsevät liikkumaan kuoren sisäpuolella olevien ilmavirtakanavien ansiosta ja kypärä tuulettuu, minkä lisäksi ne ovat myös aikaisempia malleja paljon kevyempiä. Joissakin malleissa on myös onnettomuuden sattuessa automaattisesti irtoavat kameran kiinnikkeet, ja toiset taas tarjoavat säädettävän visiirin. Nykyaikaisissa laatukypärissä valmistusprosessina käytetään niin kutsuttua muottiinvaluprosessia, jossa laajeneva polystyreeni (EPS) valetaan suoraan ulompaan muovikuoreen. Tämä luo vahvan kiinnityksen ulkokuoren ja EPS-ytimen välille. Pehmeä sisempi vuoraus auttaa vaimentamaan onnettomuudessa kypärään kohdistuvaa energiaa, kun taas kova, matalakitkainen ulkokuori suojaa mekaanista iskua vastaan estäen samalla kaatumisesta seuraavia jälki-iskuja. Ulomman kuoren paksuudesta riippuen puhutaan joko “Hardshell"- tai "Microshell"-kypäristä. Kovakuorimallit ABS:stä (akryylinitriilibutadieenistyreeni) ovat kestävämpiä ja raskaampia, minkä vuoksi niitä käytetään esimerkiksi alamäkipyöräilyyn, mutta yhtä lailla niitä näkee myöskin jokapäiväisessä käytössä (esimerkiksi lapsilla). Toisaalta taas ohuempikuoriset “Microshell”-polykarbonaattikypärät ovat kätevämpiä, sillä ne ovat painoltaan keveämpiä.
HINTA, MUKAVUUS JA TYYLI
Monet kypärän ostajat priorisoivat kuitenkin muita asioita kuin mahdollisimman suurta turvallisuutta: Miltä kypärä näyttää? Miltä näytän kypärä päässä? Istuuko kypärä mukavasti ja vaivattomasti ja voiko sitä käyttää pitkiä aikoja ilman, että se alkaa painamaan tai puristamaan? Voiko kypärän avata ja sulkea vain yhdellä kädellä? Kuinka raskas kypärä on ja onko se hyvin tuuletettu? Ja tietysti se monesti kaikkein olennaisin mieleen juolahtava kysymys: mitä uusi kypärä tulee maksamaan? Halvat lasten kypärät, kuten esimerkiksi Meggy II KED, maksavat ainoastaan 25-20 euroa, kun taas aikuisten kypärissä hinnat lähtevät liikkeelle 35-40 eurosta. Myös alamäkipyöräilyyn tarkoitetut umpikypärät ovat saatavissa jopa alle 90 eurolla - ja ylärajaa hinnoille ei ole luonnollisestikaan ole. Tällä hetkellä kallein kypärä, suoranainen Full-Face jalokivi "Coron Söderström Edition" ruotsalaiselta POCilta, maksaa komeat 550 euroa, ja myös MIPS-mekanismilla varustettu, kevyt racing-kypärä "Octal AVIP" (myöskin POCilta) on hinnaltaan 360 euroa - ei todellakaan halpa, mutta erittäin mukava, turvallinen ja täydellisesti ilmastoiva kypärä. Useimmat kuitenkin löytävät oman kypäränsä jostakin hintaääripäiden väliltä; keskimääräisen kuluttajan valitseman kypärän hintaluokka on noin 80-160 euroa. Tämän asteikon yläpäähän sijoittuu esimerkiksi skotlantilaisen Enduran valmistama MT500-kypärä.
Kiitos Koroyd-teknologian (tästä lisää myöhemmin), tämä Enduran MT500 tyylikäs ja jalo kypärä on erittäin turvallinen 160 euron kypärä ja vielä melkoisen kevytkin (343 grammaa). Kypärässä on 12 suurta tuuletusaukkoa ja yhdellä kädellä käytettävä säätömekanismi sekä telineet aurinkolaseille ja kameralle. Myös pienemmällä investoinnilla saa toki itselleen kestävän ja visuaalisesti miellyttävän kypärän. Esimerkiksi Alpinan valmistama Mythos 3.0 maksaa 80 euroa – tämä on “All-Mountain” kypärä, jossa yhdistyvät tyylikäs ulkonäkö sekä muottiinvalutekniikka, joka takaa erinomaisen keveyden (245 grammaa), minkä lisäksi siinä yhdistyy lisää käytännöllisiä ominaisuuksia, kuten säädettävä visiiri ja helposti säädettävissä oleva koko. Yleisesti ottaen, kun hintaa nousee, myös vaatimukset designin ja mukavuuden suhteen kasvavat. Kuitenkin jopa 50-60 euron hintainen edullinen kypärä täyttää tarkoituksensa – suojaa käyttäjänsä päätä. Tällöin ostajan on kuitenkin usein tehtävä kompromisseja käyttömukavuuden kanssa - esimerkiksi siksi, että halpamalleissa on yleensä olemassa vain yksi tai kaksi kokoa, jotka eivät välttämättä ole sopivia todella pieni- tai suuripäisille henkilöille.