FLASH DEAL! 40 % valikoiduista polkupyöristä »
kvar
  • NOPEAT TOIMITUKSET
  • MAKSA HELPOSTI KLARNALLA
  • TUHANSIA PYÖRIÄ VARASTOSSA
0
Suosikkilista
0
Ostoskori

SCOTT Scott Maastopyörä Spark RC SL Candy Punainen Flakes

Scott Maastopyörä Spark RC SL Candy Punainen Flakes
Kuvaus

Kisoihin optimoitu lippulaiva ja XC-ohjus, johon kaikki muut vertaavat

Lippulaiva Scott Spark RC SL on kisoihin optimoitu XC-ohjus, joka varmistaa, että voit edetä täydellä hallinnalla kaikentyyppisillä radoilla samassa vauhdissa kuin Nino Schurter ja hänen tallitoverinsa. Täysin ainutlaatuisen rakenteen ansiosta, jossa on täysin integroitu iskunvaimennin ja 120/120 mm joustomatkat, se hämärtää perinteisen XC:n ja Trailin rajat. Tämä on aivan täydellinen meille, jotka rakastamme liidellä nopeilla metsäpätkillä maksimivirtausta silmällä pitäen. Tämä on uskomattoman nopea metsämaastopyörä meille, jotka palvomme nopeutta ja vaadimme, että pyörän on kyettävä säilyttämään vauhti, vaikka reitit muuttuisivat teknisesti haastavammiksi. Täysin integroitu iskunvaimennin? Tehokas yksinivelinen ripustus luokkansa johtavalla kinematiikalla? Ohjaamo, jossa on täysin integroitu kaapelien vetäminen? Kaksi juomapulloa etukolmiossa? Tarkistus, tarkistus, tarkistus ja tietysti tarkistus!

Menestyksen avain!

  • Kisoihin optimoitu lippulaiva, joka on voittanut enemmän MM- ja olympiamitaleita kuin mikään muu XC
  • Uskomattoman nopea metsäpyörä, joka toimii sekä ylä- että alamäessä ja tasamaalla
  • Täysjousitettu hiilikuiturunko (Spark RC Carbon HMX SL) täysin integroidulla iskunvaimentimella ja yksinivelisellä linkkimekanismilla 
  • Luokkansa kevyin täysjousitettu runko 120/120 mm joustomatkalla, paino vain 1 870 grammaa iskunvaimentimella
  • Ensiluokkaiset ilmajouset FOXilta, joita ohjataan Scottin omalla TwinLockilla
  • Säilyttäen helpon pääsyn säätämään sekä ilmanpaine, palautus, puristus että iskunvaimentimen SAG
  • Kisavalmis 1x-voimansiirto 12 langattomasti ohjatulla vaihteella SRAMilta (XX1 Eagle AXS) johtavalla suorituskyvyllä
  • Tehokkaat hydrauliset levyjarrut Shimanolta (XTR), jotka ovat täysin sopivat nopeusresursseihin 
  • Mestarityönä valmistetut pyörät hiilikuituvanteilla Syncrosilta (Silverton SL2), jotka kestävät paljon ja vielä enemmän
  • Aikavahvat laatukumit Maxxisilta (Rekon Race 29x2.4"), jotka ovat Tubeless Ready 
  • Dropper post FOXilta (Transfer SL Factory Dropper Post Kashima), jota ohjataan TwinLock-kytkimellä
  • Muuten varustettu laadukkailla hiilikuitukomponenteilla Syncrosilta jo alusta alkaen

Mestarityö hiilikuidussa yksinivelisellä linkkimekanismilla ja kisavalmis geometria 

Ilman vähäisintäkään ylimielisyyttä tämä nopea metsämaastopyörä nojaa itsevarmasti korkealaatuiseen hiilikuiturunkoon (HMX SL), joka painaa uskomattoman matalat 1 870 grammaa iskunvaimentimella. Rakenne, jossa on vahva runko (stiffness zone), keskitytään lujuuteen ja kiertojäykkyyteen, ja kevyt runko (lightweight zone), jossa minimoidaan paino vaarantamatta rakenteen rakenteellista lujuutta, on jo osoittautunut menestyksekkääksi konseptiksi. Ei olekaan ihme, kun tämän täysin uuden rungon innoittajana on toiminut edeltäjä, jonka geometrialla on voitettu useampia MM- ja olympiamitaleita kuin mikään muu XC-pyörä ihmiskunnan historiassa.

Takaosan kolmio ei sisällä pivot-ripustusta navan kiinnityksessä, mikä säästää massaa ja ylempi ketjun jalka taipuu enintään 7 mm, vaikka vaimennus olisi täydessä työssä. Yhdistelmä tehokasta kinematiikkaa yksinivelisellä ja hyvin tasapainotetut joustomatkat luovat joustavan ohjattavuuden, luokan johtavan voimansiirron ja tekevät sinusta nopean jopa todella haastavassa maastossa. Menestyksekkään geometrian peruspilarit rakentuvat etuhaarukan kulman ollessa hieman yli 67° yhdistettynä satulan kulmaan noin 76° ja ketjumittoihin, jotka ovat 43,75 cm pituiset. Fiksu yksityiskohta on, että voit säätää haarukan kulmaa 0,6 astetta ilman, että tarvitse irrottaa ohjaustankoa, ohjainlaakeria, haarukkaa jne.

Korkealuokkainen vaimennus, joka varmistaa, että olet aina valmis taistoon

Edessä on terävä ilmakammio FOXilta (34 SC Float Factory Air) ja takana vaimennusta hallitaan FOXilla (NUDE 5 Factory EVOL Trunnion), iskunvaimentimilla on 120/120 mm joustomatkat ja voit helposti säätää sekä ilmanpaineen, palautuksen, puristuksen että SAG-arvon. Molempia vaimentimia ohjataan Scottin älykkäällä TwinLock-järjestelmällä, joka yksinkertaistetussa muodossa on monitoiminen vipu, joka antaa sinulle samanaikaisen hallinnan sekä vaimentimista että dropper postista yhdessä ja samassa säätimessä. Valitset yksinkertaisesti vain yhden kolmesta kiinteästä tilasta (Lockout - Traction Control - Descend), mikä antaa sinulle laajemman käyttöalueen ja mahdollisuuden ajaa yhtä nopeasti epävakailla metsäpoluilla kuin tiivistetyillä sorateillä. Äärimmäisen kätevä järjestelmä, joka tekee pyörästä vaikuttavan helppokäyttöisen ja salamannopeasti mukautettavan radan eri osien olosuhteisiin.

Tyylikkäästi integroitu iskunvaimennin, joka tarjoaa useita etuja

Takaosan iskunvaimennin on tyylikkäästi integroitu runkoon, mikä tarjoaa uskomattoman siistin muotoilun, mutta myös matalan painopisteen ja varmistaa, että iskunvaimennin ei juuri koskaan likaannu. Integraatio mahdollistaa myös, että pyörän kammet voidaan tehdä jäykemmiksi ja näin parantaa voimansiirron tehokkuutta. Ja se, että Scott on onnistunut tekemään tämän säilyttäen helpon pääsyn iskunvaimentimeen (joten voit helposti säätää sekä ilmanpaineen, palautuksen että puristuksen), pidämme kohtuullisena bonuksena. Lisää tähän ulkoinen osoitin iskunvaimentimen SAG:n säätämiseen (helppo pääsy erillisen luukun kautta, jossa on kuminen suojakansi), ja sinulla on varma voittaja!

Täysin kisavalmis 1x-voimansiirto erinomaisella suorituskyvyllä ja 12 langattomasti ohjatulla vaihteella 

Erinomaisen iskunvaimennuksen ja luokkansa johtavan hiilikuiturungon lisäksi se on varustettu täysin kisavalmiilla voimansiirrolla, jossa on 12 langattomasti ohjattua vaihdetta, jotka tarjoavat täysin kisavalmiin suorituskyvyn modernilla 1x-voimansiirrolla ongelmattomalla toiminnallaan ja laajalla rekisterillään sekä integroidulla tehomittarilla. Voimansiirtoa ohjataan tyylikkäästä ohjaamosta, jossa on sekä ohjaustanko että ohjainkannatin Syncrosilta, joissa on täysin integroitu kaapelinveto ja vaikuttava yhteensopivuus eri lisävarusteiden kanssa Syncrosilta, Garminilta ja GoProlta. Voimansiirron ketjulinja 55 mm sallii ajamisen erittäin leveillä renkailla sekä mahdollistaa jopa 40-hampaisen eturattaan asennuksen (jos joku muu kuin Nino onnistuu hyödyntämään sitä välitystä). Korkealuokkaisia ovat myös muut komponentit, ja pyörässä on mainio sekoitus osia, jotka on poimittu huippulaadun hyllyiltä FOXilta, SRAMilta, Shimanolta ja Syncrosilta.

Teräväpyöräiset pyörät, jotka tarjoavat kilpailuvalmiit kumit ja tehokkaat levyjarrut 

Teräväpyöräiset pyörät, joissa on hiilikuituvanteet Syncrosilta (Silverton SL2) ja navat DT Swissilta, pyörivät aikavahvoilla laatukumeilla, joiden leveys on 2,4", ja joille on ominaista hämmästyttävä nopeusilo ja vaikuttava pito kaarteissa. Ja koska Spark RC SL rakastaa korkeita nopeuksia, se on varustettu tehokkailla hydraulisilla levyjarruilla, jotka vastaavat nopeusresursseja ja varmistavat, että sinulla on tehokas jarrutusteho ympäri vuoden riippumatta siitä, onko reitti mutainen, sateinen tai loskainen. Jos arvostat tehokasta vaimennusta, tehokasta voimansiirtoa ja korkeaa tarkkuutta, olet täysin oikealla reitillä. Jos lisäksi sinulla on korkeat tavoitteet ja tavoittelet ryhmän kärjessä pysymistä sekä haluat aina johtajan rooliin, niin tällöin tämä on täydellinen XC-kisapyörä sinulle.

YKSITYISKOHDAT
Tuotenumero0108070-O641
EAN-koodi-
TuotemerkkiSCOTT
VäriCandy Red Flakes
Valmistajan tuotenumero-
Tekniset tiedot
KäyttötarkoitusMaastopyöräily
MallisarjaScott Spark, Scott Spark RC
SukupuoliUnisex, Naisten, Miesten
Naisten malli 

Naisten malli

Koska naiset ja miehet yleensä eroavat anatomiansa puolesta, monet valmistajat suunnittelevat pyöriä, jotka on mukautettu sen mukaisesti. Yleensä kyse on vain pienistä eroista. Muun muassa satulat ovat usein leveämpiä, ohjaustangot kapeampia ja kampivarsien pituus lyhyempi. Joissain tapauksissa tehdään myös naisille suunnattuja malleja pienemmissä ko'oissa ja viettävällä yläputkella. Joskus myös eri väreissä.
Ei
Paino (valmistajan mukaan)10.3 kg
Valmistajan verkkosivutwww.scott-sports.com/se/en/
SähköpyöräEi
Pituutesi 

Pituutesi

Valmistajan suosittelema pituus
-
Sopii pituudelle (cm)-
Valmistajan väriCandy Red Flakes
Runkosetti
Runkokoko-
RunkoSpark RC Carbon HMX SL, Integrated Suspension Technology, Flex Pivot / Adjustable head angle, Syncros Cable Integration System, BB92 / UDH Interface / 12x148mm with 55mm Chainline, Lightest 120mm frame 1870g (w/shock)
Runkomateriaali 

Runkomateriaali

Hiilikuitu maksaa hieman enemmän kuin alumiinirunko, mutta sillä on useita etuja muihin materiaaleihin verrattuna puhtaiden ajo-ominaisuuksien osalta. Se on vahvempi, kevyempi, jäykempi ja mukavampi ajaa, koska se on elävämpi materiaali kuin alumiini. Hiilikuitu on kuitenkin hieman herkempi tarvikkeiden asentamiselle, jotka kiinnitetään rungon ympärille, kuten lukot tai lastenistuimet. Tästä syystä hiilikuitu soveltuu parhaiten urheilupyöriin kuten kilpapyöriin ja maastopyöriin.

Alumiini on edullinen ja kevyt materiaali, joka soveltuu kaikenlaisiin pyöriin. Sen avulla on helppo saavuttaa todella alhainen paino säilyttäen samalla lujuus ja hyvät ajo-ominaisuudet, eikä materiaali ole myöskään herkkä sille, mitä tarvikkeita siihen asennat. Vain puhalla ja aja ja asenna juuri sitä, mitä haluat pyörääsi!

Teräs on materiaali, jota voidaan valmistaa monissa eri laatuasteissa. Terästä voi rakentaa hyvin edullisesti, ja siksi se löytyy helpommin meidän valikoimamme yksinkertaisemmista pyöristä. Mutta se voi olla myös uskomattoman joustava, kestävä ja mukava materiaali, kun käytetään todella laadukasta terästä. Todella laadukasta terästä löytyy monista pyöristä, jotka on tarkoitettu enemmän pitkän matkan pyöräilyyn, kuten meidän hienot touringpyörät Surlyltä, ja Skeppshult-pyörät, jotka on rakennettu ruotsalaisesta laatu-teräksestä (mikä myötävaikuttaa erittäin hienoihin mukavuusominaisuuksiin useimmilla alustoilla).

Hiilikuitu
EtuhaarukkaFOX 34 SC Float Factory Air / Kashima FIT4, 3-Modes with low Speed adj. / Kabolt 15x110mm axle / 44mm offset, Tapered steerer / Lockout / Reb. Adj., 120mm travel
Haarukka 

Haarukka

En vaimennettu etujousitus on nykyään standardi maastopyörissä, yksinkertaisesti siksi, että se selviää maastosta, jossa pyörää käytetään. On myös monia hybridipyöriä, joissa on vaimennettu etujousitus, jotta saat hieman enemmän mukavuutta sorateillä ja mahdollisilla metsäpoluilla. Jos aiot pyöräillä metsässä tai helpoilla poluilla, tai vaihtoehtoisesti paljon sorateillä, vaimennettu etujousitus on hyvä valinta!

Jäykät etujousitukset löytyvät perus-, kilpa- ja hybridipyöristä, ja ne soveltuvat parhaiten pyörille, jotka ovat pääasiassa asfaltilla. Saat kevyemmän pyörän, pyörän, joka tuntuu ketterämmältä ja pyörän, joka tuntuu vastaavan paremmin liikkeisiisi. Jotkut erikoistuneet pyörät, kuten fatbiket ja touring-pyörät, ovat myös jäykällä etujousituksella, mutta silloin se yleensä korvataan hyvin leveillä ja vankkoilla renkailla, jotta palautetaan osa mukavuuden tunteesta. Jos aiot pyöräillä pääasiassa asfaltilla, ja ehkä joillakin ystävällisillä sorateillä, jäykkä etujousitus on ehdottomasti oikea valinta sinulle!

Joustohaarukka
Haarukan jousityyppiIlmajousi
Joustomatka edessä 

Joustomatka edessä

Tämä asia maastopyörän iskunpituudesta voi tuntua todelliselta viidakolta. Yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että mitä pidempi iskunpituus pyörällä on, sitä karkeampaan maastoon pyörä on sovitettu. Pyörät, joissa on 100 mm iskunpituus, on ensisijaisesti suunniteltu Cross Country -pyöräilyyn, eli nopeampaan ajoon vähemmän teknisessä maastossa.

Pyörä, jossa on 120 mm iskunpituus, on ehkä paras kaikenkattava valinta, sillä nämä pyörät sijoittuvat usein puhtaan kilpapyörän ja karkeampaan maastoon soveltuvan pyörän välille. Nämä pyörät sopivat kaikille harrastajille, jotka haluavat pystyä etenemään kaikenlaisessa maastossa ilman, että heillä on äärimmäisiä tavoitteita suuntaan tai toiseen.

Pyörä, jossa on 140 mm iskunpituus tai enemmän, on täydellinen sinulle, joka tykkäät ajaa karkeammassa maastossa, ja ehkä viettää aikaa bikeparkissa ja ajaa alas mäkiä niin nopeasti kuin pystyt.

Monissa hybridipyörissä on myös etujousitus, noin 60-80 mm iskunpituudella lisäämään mukavuutta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että pyörää voisi käyttää maastopyöränä, vaan se on ensisijaisesti tarkoitettu mukavuuden lisäämiseen sorateillä ja tasaisemmilla poluilla tai reiteillä.

120 mm
Lukittava etuhaarukka? 

Lukittava etuhaarukka?

Lukittava tarkoittaa, että jousituksen liike lukitaan yhteen asentoon (tai rajoitetaan), jotta esimerkiksi jyrkissä ylämäissä tai tasaisessa maastossa ajaminen helpottuu.

Erilaiset valmistajat käsittelevät tämän eri tavoin. Joissakin jousituksissa liike lukitaan täysin (muuttuvat jäykiksi), kun taas toiset ovat päättäneet esimerkiksi hidastaa puristusvaimennusta.

Säädin ohjaustangossa
TakaiskunvaimenninFOX NUDE 5 Factory EVOL Trunnion, SCOTT custom w. travel / geo adj., 3 modes: Lockout-Traction Control-Descend, DPS / Kashima / Reb. Adj., Travel 120-80-Lockout / T165X45mm
Takahaarukan tyyppi 

Takahaarukan tyyppi

Maastopyörä voidaan jakaa monella eri tavalla. Esimerkiksi voidaan puhua niin kutsutuista “täysjousitetuista” ja “hardtaileista”. Tämä tarkoittaa siis sitä, kuinka monta eri tyyppistä jousitusta pyörässä on.

Jäykkä

Hardtailissa on vain jousitettu etuhaarukka ja jäykkä takaosa. Jäykän takaosan etuna on, että voima ei katoa takajousituksen vuoksi. Lisäksi saat yleisesti kevyemmän pyörän.

Jousitettu

Täysjousitetussa pyörässä on jousitettu etuhaarukka sekä jousitettu takaosa. Nämä pyörät sisältävät linkuston, joka yhdessä takajousituksen kanssa tarjoaa mukavamman ajokokemuksen, mutta myös vakautta ja useimmissa tapauksissa jopa nopeamman ajon. Samalla tavalla kuin etuhaarukka jousittaa pitääkseen otteen ja lisätäkseen mukavuutta, tekee takajousitus täsmälleen saman asian takapäälle.

Jousitettu
Lukittava takaiskunvaimennin? 

Lukittava takaiskunvaimennin?

Lukittava tarkoittaa, että jousituksen liike lukitaan paikoilleen (tai sitä rajoitetaan) helpottamaan esimerkiksi silloin, kun pyöräillään jyrkkiä ylämäkiä tai tasaisessa maastossa.

Erilaiset valmistajat käsittelevät tätä eri tavoin. Jotkut jousitukset lukittuvat täysin (jäykistyvät), kun taas toiset ovat päättäneet esimerkiksi hidastaa puristusvaimennusta.

Säädin ohjaustangossa
Joustomatka takana 

Joustomatka takana

Maastopyörän joustovara voi tuntua todelliselta viidakkolta. Yksinkertainen tapa selittää se on, että mitä pidempi joustovara pyörässä on, sitä karkeampaan maastoon pyörä on sovitettu. Pyörät, joissa on 100 mm joustovara, on ensisijaisesti suunniteltu Cross Country -pyöräilyyn eli nopeampaan pyöräilyyn vähemmän teknisessä maastossa.

Pyörä, jossa on 120 mm joustovara, on ehkä paras kaikenkattava valinta, sillä nämä pyörät sijoittuvat usein puhtaan kilpapyörän ja karkeammassa maastossa, kuten kantojen ja kivien seassa, pärjäävän pyörän välimaastoon. Nämä pyörät sopivat kaikille harrastajille, jotka haluavat päästä eteenpäin kaikenlaisessa maastossa ilman äärimmäisiä pyrkimyksiä mihinkään suuntaan.

Pyörä, jossa on 140 mm joustovaraa tai enemmän, on täydellinen sinulle, joka nautit karkeammassa maastossa ajamisesta ja ehkä viihdyt bikeparkissa laskettelemassa mäkiä niin nopeasti kuin pystyt.

120 mm
Kiekkokoko 

Kiekkokoko

Pyörän koon tarkoittaa juuri sitä mitä se kuulostaakin - pyörien kokoa. Se mitataan yleensä tuumissa (esim. 28") tai millimetreissä (esim. 622). Ruotsissa tuumat ovat yleisin mittayksikkö, ja siksi olemme päättäneet käyttää sitä. Pyörän koon merkitys vaihtelee pyörätyypin mukaan.

Lastenpyörät

Lastenpyörät määritellään useimmiten pyörän koon perusteella, mikä eroaa aikuisten pyöristä, joissa rungon koko määrää pyörän koon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki 24"-renkailla varustetut pyörät olisivat samankokoisia, ja siksi olemme päättäneet, että emme käytä kokotaulukkoa, vaan annamme tarkat pituussuositukset kullekin yksittäiselle pyörälle.

Kun ostat lastenpyörää, haluat tietysti, että lapsi voi kasvaa pyörän kanssa. On kuitenkin muistettava, että liian suuri pyörä on yleensä liian pitkä, mikä johtaa makuuasentoon ja vähentää siten lapsen näkyvyyttä. Valitse siis koskaan pyörää, jossa lapsi on yli 5 senttimetriä lyhyempi kuin ilmoitettu pituussuosituksemme.

Maastopyörät

Maastopyöräilyssä on kolme eri pyörän kokoa: 29", 27,5" ja 26". 26" oli pitkään ainoa käytössä ollut koko maastopyörille, mutta nykyään sitä käytetään käytännössä vain nuorten pyörissä ja yksinkertaisissa maastopyörissä, jotka on tarkoitettu kuljetukseen ja kevyeen kuntoiluun. Jos haluat harjoitella tai jopa kilpailla pyörälläsi, oikeat koot ovat 29" tai 27,5". Yksinkertaistetusti voidaan sanoa, että 29" tarjoaa vakaamman kokemuksen, säilyttää vauhdin paremmin ja pääsee pienien esteiden yli helpommin kuin 27,5", kun taas 27,5" antaa pyörän, joka tuntuu ketterämmältä mutkissa ja on hieman nopeampi kiihdytyksessä. Monet 27,5" täysjousitetut maastopyörät ovat lisäksi pidemmällä iskunpituudella ja soveltuvat teknisempään ja haastavampaan maastoon.

Kilpapyörät, standardipyörät, hybridipyörät ja muut pyörät

Käytännössä kaikissa muissa pyörissä paitsi maastopyörissä ja lastenpyörissä käytetään 28"-renkaita, jotka ovat hyvin tasapainotettu koko, joka tarjoaa hyvät edellytykset rullata helposti, olla mukava istua ja helppo ohjata.

29" (tuumaa)
Vuosimalli2023
Kiekot
KiekotSyncros Silverton SL2-30 CL full Carbon, F: 15x110mm, R: 12x148mm / 30mm Tubeless ready rim, DT Swiss 240 Ratchet EXP 36 / XD Driver, SRAM TyreWiz / Syncros SL Axle w/Removable Lever, with 6mm Allen, T30 and T25 Tools
EturengasMaxxis Rekon Race / 29x2.4" / 120TPI Foldable Bead, Tubeless Ready / EXO
Renkaan koko61-622
Voimansiirto
VaihdevivutSRAM Eagle AXS Rocker Controller
TakavaihtajaSRAM XX1 Eagle AXS 12 Speed, Wireless Electronic Shift System
KeskiölaakeriSRAM DUB PF 92 MTB Wide / shell 41x92mm
KampisarjaSRAM XX1 Eagle AXS, Carbon crankarm / Power Meter, DUB / 55mm CL / 32T
KetjuSRAM CN XX1 Eagle
RataspakkaSRAM XX1 XG1299 / 10-52 T
Komponentit
EtujarruShimano XTR M9100 Disc
Jarrulevy edessäShimano RT-MT900 CL / 180 mm
TakajarruShimano XTR M9100 Disc
Jarrulevy takanaShimano RT-MT900 CL / 160 mm
OhjainlaakeriSyncros - Acros Angle adjust & Cable Routing HS System, Stainless, +-0.6° head angle adjustment, ZS56/28.6 – ZS56/40 MTB
OhjaustankoSyncros Fraser iC SL XC Carbon, -12° rise / back sweep 8° / 740mm
SatulatolppaFOX Transfer SL Factory Dropper Post Kashima, 31.6mm / S size 75mm / M, L & XL size 100mm
Jarrutyyppi 

Jarrutyyppi

Vannejarrut

Klassiset jarrut kaikenlaisiin pyöriin, jotka pikkuhiljaa syrjäytyvät levyjarrujen tieltä. Nämä ohjataan kahvoista ohjaustangosta ja puristuvat jarrupalat vanteen kehää vasten pysäyttääkseen pyörän. Vannejarruja on erilaisia eri pyörätyyppejä varten ja niihin kuuluu muun muassa V-jarrut, cantilever-jarrut ja U-jarrut. Näiden etuna on, että ne ovat hyvin helppoja huoltaa ja niiden paino on alhainen.

Rumpujarru

Toimivat samankaltaisesti kuin trummijarrut, joita löytyy muun muassa mopedeista. Tässä jarrupalat työntyvät ulos metallia vasten sylinterissä pyörän keskellä. Nämä vaativat vähiten huoltoa ja ovat erittäin luotettavia. Haittapuolena on, että niiden jarruteho ei ole yhtä voimakas kuin esimerkiksi levyjarruilla.

Jalkajarru

Standardi, joka löytyy useimmista klassisista naisten ja miesten pyöristä. Tämä jarrutyyppi vaatii hyvin vähän huoltoa, mutta rajoittuu, jos haluat enemmän vaihteita. Nämä kuuluvat nimittäin erityisiin navan tyyppeihin (pyörän keskiosa), joissa on kapseloituja vaihteita, esimerkiksi Shimano Nexus. Haittapuolena on, että jarruttamiseen tarvitaan enemmän voimaa verrattuna muihin jarrutyyppeihin, ja jalkojen täytyy olla tietyissä asennoissa, jotta saavutetaan tarvittava jarruvoima.

Levyjarru

Nykyaikaiset jarrut muun muassa maastopyörissä, hybridipyörissä ja monissa sähköpyörissä. Nämä perustuvat jarrusatulaan, joka puristaa metallilevyä vasten pyörän navassa (pyörän keskellä). Tämä on hyvin samankaltainen järjestelmä kuin mitä käytetään sekä autoissa että moottoripyörissä ja pidetään tällä hetkellä parhaana ratkaisuna. Nämä ovat tehokkaimmat jarrut, vaativat suhteellisen vähän huoltoa ja ovat erittäin luotettavia ja saatavilla sekä mekaanisina (vaijerilla) että hydraulisina (suljettu järjestelmä öljyllä).

Hydraulinen levyjarru
Vaihteiden lukumäärä 

Vaihteiden lukumäärä

Kuinka monta vaihdetta tarvitsen?

Tämä riippuu täysin siitä, miten pyöräilet ja mitä haluat saada irti pyörästäsi. Selvittääksesi tämän, sinun on tiedettävä, miten aiot pyöräillä ja haluatko painottaa matalaa huollon tarvetta vai korkeaa suorituskykyä.

Matala huolto

Tässä tapauksessa sinun kannattaa valita vaihteisto, jossa on napavaihteet. Näitä on saatavilla 2-11 vaihteen vaihtoehtoina muun muassa Shimanolta ja heidän Nexus-sarjastaan, jossa on 3, 7 ja 8 vaihdetta. On myös Shimano Alfine, joka on hienostuneempi malli, jossa on vähemmän vastusta mekaniikassa ja joka on saatavilla 8 ja 11 vaihteen versioina.

Korkea suorituskyky

Tässä tapauksessa takavaihteiden määrä liittyy suoraan laatuun. Valmistajat kilpailevat siitä, kuka tekee parhaat vaihteet suurimmalla määrällä rattaan hampaita kasetissa. Tämä tarkoittaa, että hienoimmat komponentit ovat myös ne, joissa on eniten vaihteita takana. Edessä on yksi tai kaksi hammasratasta hienommille osille.

Molempien yhdistelmä

Tässä tapauksessa katsomme järjestelmiä, joissa on 2-3 vaihdetta edessä ja 8-10 ratasta takana. Nämä ovat hieman yksinkertaisempaa rakennuslaatua, joka myös painaa enemmän. Ne on sen sijaan rakennettu kestävämmistä materiaaleista, kuten teräksestä alumiinin sijaan. Nämä kestävät usein enemmän iskuja, mutta eivät toimi yhtä sujuvasti

12-vaihteinen (1x12)
Vaihdevipu sarjaSRAM Eagle AXS
Takavaihtaja sarja 

Takavaihtaja sarja

Mitä esimerkiksi Shimano SLX tarkoittaa? Jokainen komponenttivalmistaja jakaa komponenttinsa kuten vaihteet, jarrut, kammet jne. sarjoihin, tässä tapauksessa valmistaja on Shimano ja sarja SLX.

Sarjat vaihtelevat toiminnallisten yksinkertaisten komponenttien ja huomattavasti edistyneempien komponenttien välillä, joissa on korkea tarkkuus ja alhainen paino.

Tietysti yksinkertaisemman sarjan vaihteet ja jarrut toimivat niin kuin pitääkin, mutta eivät samalla tarkkuudella tai tunteella kuin hienomman sarjan komponentit. Todennäköisesti yksinkertaisemmat komponentit vaativat enemmän huoltoa ajan myötä.

Alla näet listan suurimpien valmistajien sarjoista järjestettynä niin, että hienoin sarja on ylhäällä.

Huomaa, että tämä taulukko ei vertaa eri merkkejä tai maantiepyöriä vs. maastopyöriä, vaan sitä tulisi käyttää vain vertailuun yhden sarakkeen sisällä.

Shimano maastopyörätShimano maantiepyörätSRAM maastopyörätSRAM maantiepyörätShimano napavaihteet
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM XX1 Eagle AXS
Varusteet
Kädensijat/tankonauhatSyncros Performance XC lock-on grips
SatulaSyncros Belcarra SL Regular 1.0, Carbon rails
ASIAKKAIDEN MIELIPITEET
Myös tagattu
  • 2023

Ostoskorisi(0 tuotetta)

Ostoskorisi on tyhjä
Yhteensä: 0 €
Kassalle

Suosikit(0 tuotetta)

Sinulla ei ole suosikkeja
VALIKKO