Venttiilityyppi
Mitä erilaisia venttiilityyppejä on olemassa?
Pyörämarkkinoilla on vakiintunut kolme erilaista venttiilityyppiä, eikä niistä voida suositella parasta. Venttiilin valinta riippuu enemmän vanteesta ja käytettävästä pumpusta.
Standardiventtiili (Dunlop) – Tätä venttiiliä käytetään pääasiassa perus-/kaupunkipyörissä. Se on helppo pumpata, mutta hieman hidas asentaa, koska sinun täytyy ruuvata se auki saadaksesi sen vanteen reiän läpi. Tämä venttiili vaatii, että vanteen reikä on 8 mm.
Kilpaventtiili (Presta, Sclaverand) – Tämä venttiili löytyy kilpa-/maastopyöristä, mutta myös hybrideistä. Syy sille, että tätä venttiiliä käytetään näissä pyörissä, on se, että alkuperäiset vanteet olivat kapeampia, mikä tarkoitti, että venttiilin reiän täytyi olla pienempi, 6 mm sijaan 8 mm. Muita ominaisuuksia ovat pienempi paino (4-5 g), nopeampi/helppo asentaa ja paineen voi mitata. Haittapuolena on, että venttiili on herkkä, ja sen pää on helppo taivuttaa pumppatessa. Tätä venttiilityyppiä on saatavilla myös eri pituuksina, jotta ne sopivat korkeampiin vanteisiin. Jotkut valmistajat tarjoavat venttiilejä, jotka voidaan ruuvata auki ja pidentää venttiilinjatkeella.
Autoventtiili (Schrader) – Kuten nimi kertoo, tämä on standardi autoissa, mutta sitä käytetään myös monissa pyörissä. Suuri etu tässä venttiilissä on, että sen voi pumpata huoltoasemalla. Haittapuoli on, että yksinkertaisemmat ja vanhemmat polkupyöräpumput eivät yleensä sovi tälle venttiilille, mutta on olemassa adaptereita, jotka muuntavat venttiilin standardiventtiiliksi. Tämä venttiili vaatii, että vanteen reikä on 8 mm.
Vinkki! Jos aiot pyöräillä ryhmässä, kannattaa ottaa mukaan sisäkumi kilpaventtiilillä ja mieluiten pitkällä venttiilillä (80 mm), koska tämä sisäkumi sopii kaikentyyppisiin vanteisiin.