• NOPEAT TOIMITUKSET
  • MAKSA HELPOSTI KLARNALLA
  • TUHANSIA PYÖRIÄ VARASTOSSA
0
Suosikkilista
0
Ostoskori

ORBEA Orbea MTB Alma M-Team Pink/Marble

Orbea MTB Alma M-Team Pink/Marble
Kuvaus

Kilpailuun valmis ja äärimmäisen nopea XC, joka voi haastaa kansainvälisellä tasolla

Ällistyttävän nopea Orbea Alma M TEAM on täydellinen valinta sinulle, joka haluat nopean, kevyen ja luotettavan XC-pyörän, jolla pärjäät niin kuoppaisilla sorateillä kuin vaativissa metsämaastoissa. Luonteikas ja uskomattoman nopea hardtail, jolla on aggressiivinen geometria, huippuluokan varustelu, tehokas etenemiskyky ja tarkasti iskunvaimennettu ilmakeula, jolloin pyörän sopeuttaminen vaihtelevaan maastoon käy salamannopeasti. Malli on varustettu huipputason komponenteilla ja erittäin kevyellä rungolla (830 grammaa) huippulaadukkaasta hiilikuidusta, joten se on aina valmiina kilpailuihin. Nopea, kevyt, hauska ja äärimmäisen luotettava XC, jonka voimansiirto on huippuluokkaa, sopii kaikenlaisiin maastoihin, aina sorateiltä metsäpoluille haastavissa olosuhteissa. 

Menestyksen avain!

  • Kilpailuun valmis runko korkealaatuisesta hiilikuidusta, joka painaa vain 830 grammaa ja tarjoaa maailmanluokan voimansiirron
  • Geometria suunniteltu aggressiiviseen XC-ajoon, kulmat 74,5/68 astetta + 430mm ketjuväli + 426mm ulottuvuus
  • Ultrakevyt ja vikkelä XC, viihtyy kaikkialla aina kuoppaisilta sorateiltä haastavampiin maastoihin
  • Terävästi iskunvaimennettu ilmakeula FOXilta (32 Float SC Factory) tarjoaa kaukosäädöllisen lukituksen ja 100 mm jouston
  • Voimakkaasti tehoava 1x-voimansiirto Shimanolta (XTR) 12 vaihteella, valmiina kilpailuun  
  • Tehokkaat hydrauliset levyjarrut Shimanolta (XTR), jotka tarjoavat virheetöntä jarrutustehoa kaikenlaisessa maastossa
  • Mestarilliset 29-tuumaiset hiilikuituvanteet Orbealta (OC3 Carbon 30c Tubeless Ready)
  • Nopeasti rullaavat ja pitävät laaturenkaat Maxxisilta (Rekon Race Exo TLR), leveys 2,4"
  • Varustettu säädettävällä FOX-satulatolpalla (Transfer SL Factory Kashima Dropper), joka mahdollistaa korkeuden säädön
  • Korkealaatuiset hiilikuitukomponentit, jotka kestävät kovaa käyttöä lisäämättä painoa

Huipputason hiilikuiturunko geometrialla, joka tehostaa ajamisen tehokkuutta

Kilpailuun valmis runko (Alma Carbon OMX) on valmistettu korkealaatuisesta hiilikuidusta, ja se tarjoaa nopean reaktion polkemiseen. Ultrakevyt rakenne, paino vain 830 grammaa, varustettu aggressiivisella XC-geometrialla (74,5/68 astetta), joka on suunnattu nopeaan pyöräilyyn ja innostaa kunnianhimoisiin suorituksiin. Sen tarkasti muotoiltu runko ei ole paitsi tyylikäs, myös erittäin jäykkä, mikä mahdollistaa nopeat ja hallitut ajot kaikenlaisilla pinnoilla. Ihana ajotuntuma yhdistyy tehokkaaseen voimansiirtoon. Runko reagoi ketterästi vauhdinnostoihin ja auttaa hallitsemaan hankalia reittivalintoja vakuuttavasti. Rungossa on integroidut kaapelivedot ja se on suunniteltu thru-axle (BOOST) -akseleille, joilla saavutetaan leveämpi etu- ja taka-akselin välinen tila, mikä parantaa vanteiden jäykkyyttä ja hallintaa maastossa. 

Terävä iskunvaimennettu keula, joka parantaa ajokykyäsi kaikilla alustoilla

FOXin (32 Float SC Factory) terävä ilmakeula, jonka 100 mm jousto tarjoaa kuljettajalle tehokkaamman etenemisen ja monipuolisemman käytön, erityisesti kun alustan ominaisuudet vaihtelevat nopeasti. Keulassa on kaukolukitus, jolloin voit nopeasti lukita keulan ohjaustankoon sijoitetusta helposti käytettävästä vivusta – täydellinen ominaisuus niille, jotka haluavat ajaa yhtä nopeasti sileillä sorateillä kuin vaativammissa maastoissa. Kun maasto muuttuu haastavaksi, säädettävä satulatolppa on lähes pakollinen varuste, joten tässä mallissa on alusta alkaen asennettu FOXin säädettävä satulatolppa (Transfer SL Factory Kashima Dropper) anteliaalla joustomatkalla.

Tehokas 1x-voimansiirto laajalla vaihtelualueella ja tehokkaat hydrauliset levyjarrut

Pyörän "moottorina" on Shimanon (XT) erittäin tehokas 1x-voimansiirto, joka koostuu 12 mekaanisesti ohjatusta vaihteesta, jotka tarjoavat varmaa suorituskykyä niin paikallisissa kilpailuissa kuin maailmanmestaruustasolla. Espanjalainen suunnittelu poissulkee keskinkertaiset komponentit, ja pyörän sydän on Race Facen (Next-SL) kampisarja, jossa on 34-hampainen ketjupyörä, yhdistettynä 12-osaiseen kasettiin (10-51T), tarjoten laajan vaihteluvälin keskittyen tehokkuuteen ja luotettavuuteen. Vaihteita ohjataan helposti käsiksi käytävästä ja intuitiivisesti toimivasta vivusta, mikä tekee vain yhden vaihdevivun käytöstä helppoa, kun navigoit tuntemattomassa maastossa.

Kun vauhti kiihtyy, jarrutuskapasiteetin on vastattava kasvavia vaatimuksia, siksi Orbea Alma M TEAM on varustettu tehokkailla hydraulisilla levyjarruilla Shimanolta (XTR) käyttäjäystävällisillä vivuilla, jotka takaavat maksimaalisen jarrutustehon riippumatta alustasta, sääolosuhteista tai vuodenajasta.

Huippuluokan pyöräsetti, joka tarjoaa loistavan rullauksen ja erinomaisen etenemiskyvyn

Kaikki pyörii Orbean (OC3 Carbon 30c Tubeless Ready) mestarillisella pyöräsetillä, jonka hiilikuituvanteet on varustettu pitävillä renkailla, jotka takaavat varman pidon kaarteissa ja samalla tarjoavat erinomaisen rullauksen lähes kaikilla alustoilla. Tämä kilpailuvalmis versio pyörii erittäin nopeasti Maxxisin (Rekon Race) 29-tuumaisilla renkailla, leveys 2,4", jotka tarjoavat ylivoimaisen etenemiskyvyn ja luotettavan pidon kaarteissa. Luotettava ja käsittämättömän nopea kumppani, joka nauttii korkeista nopeuksista ja sopeutuu sujuvasti vaihteleviin maasto-olosuhteisiin, varmistaen, että pystyt hallitsemaan maastoa missä tahansa.

YKSITYISKOHDAT
Tuotenumero0072278-I399
EAN-koodi-
TuotemerkkiORBEA
VäriPink/Marble
Valmistajan tuotenumero-
Tuotenumero0072278
Tekniset tiedot
Kiekkokoko 

Kiekkokoko

Pyörän koon tarkoittaa juuri sitä mitä se kuulostaakin - pyörien kokoa. Se mitataan yleensä tuumissa (esim. 28") tai millimetreissä (esim. 622). Ruotsissa tuumat ovat yleisin mittayksikkö, ja siksi olemme päättäneet käyttää sitä. Pyörän koon merkitys vaihtelee pyörätyypin mukaan.

Lastenpyörät

Lastenpyörät määritellään useimmiten pyörän koon perusteella, mikä eroaa aikuisten pyöristä, joissa rungon koko määrää pyörän koon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki 24"-renkailla varustetut pyörät olisivat samankokoisia, ja siksi olemme päättäneet, että emme käytä kokotaulukkoa, vaan annamme tarkat pituussuositukset kullekin yksittäiselle pyörälle.

Kun ostat lastenpyörää, haluat tietysti, että lapsi voi kasvaa pyörän kanssa. On kuitenkin muistettava, että liian suuri pyörä on yleensä liian pitkä, mikä johtaa makuuasentoon ja vähentää siten lapsen näkyvyyttä. Valitse siis koskaan pyörää, jossa lapsi on yli 5 senttimetriä lyhyempi kuin ilmoitettu pituussuosituksemme.

Maastopyörät

Maastopyöräilyssä on kolme eri pyörän kokoa: 29", 27,5" ja 26". 26" oli pitkään ainoa käytössä ollut koko maastopyörille, mutta nykyään sitä käytetään käytännössä vain nuorten pyörissä ja yksinkertaisissa maastopyörissä, jotka on tarkoitettu kuljetukseen ja kevyeen kuntoiluun. Jos haluat harjoitella tai jopa kilpailla pyörälläsi, oikeat koot ovat 29" tai 27,5". Yksinkertaistetusti voidaan sanoa, että 29" tarjoaa vakaamman kokemuksen, säilyttää vauhdin paremmin ja pääsee pienien esteiden yli helpommin kuin 27,5", kun taas 27,5" antaa pyörän, joka tuntuu ketterämmältä mutkissa ja on hieman nopeampi kiihdytyksessä. Monet 27,5" täysjousitetut maastopyörät ovat lisäksi pidemmällä iskunpituudella ja soveltuvat teknisempään ja haastavampaan maastoon.

Kilpapyörät, standardipyörät, hybridipyörät ja muut pyörät

Käytännössä kaikissa muissa pyörissä paitsi maastopyörissä ja lastenpyörissä käytetään 28"-renkaita, jotka ovat hyvin tasapainotettu koko, joka tarjoaa hyvät edellytykset rullata helposti, olla mukava istua ja helppo ohjata.

29" (tuumaa)
PersonointiMaastopyöräily
MallisarjaOrbea Alma
SukupuoliUnisex, Naisten, Miesten
Valmistajan väri-
Vuosimalli2022
Valmistajan verkkosivutwww.orbea.com/se-en/
SähköpyöräEi
Pituutesi 

Pituutesi

Valmistajan suosittelema pituus
-
Sopii pituudelle (cm)-
Jarrutyyppi 

Jarrutyyppi

Vannejarrut

Klassiset jarrut kaikenlaisiin pyöriin, jotka pikkuhiljaa syrjäytyvät levyjarrujen tieltä. Nämä ohjataan kahvoista ohjaustangosta ja puristuvat jarrupalat vanteen kehää vasten pysäyttääkseen pyörän. Vannejarruja on erilaisia eri pyörätyyppejä varten ja niihin kuuluu muun muassa V-jarrut, cantilever-jarrut ja U-jarrut. Näiden etuna on, että ne ovat hyvin helppoja huoltaa ja niiden paino on alhainen.

Rumpujarru

Toimivat samankaltaisesti kuin trummijarrut, joita löytyy muun muassa mopedeista. Tässä jarrupalat työntyvät ulos metallia vasten sylinterissä pyörän keskellä. Nämä vaativat vähiten huoltoa ja ovat erittäin luotettavia. Haittapuolena on, että niiden jarruteho ei ole yhtä voimakas kuin esimerkiksi levyjarruilla.

Jalkajarru

Standardi, joka löytyy useimmista klassisista naisten ja miesten pyöristä. Tämä jarrutyyppi vaatii hyvin vähän huoltoa, mutta rajoittuu, jos haluat enemmän vaihteita. Nämä kuuluvat nimittäin erityisiin navan tyyppeihin (pyörän keskiosa), joissa on kapseloituja vaihteita, esimerkiksi Shimano Nexus. Haittapuolena on, että jarruttamiseen tarvitaan enemmän voimaa verrattuna muihin jarrutyyppeihin, ja jalkojen täytyy olla tietyissä asennoissa, jotta saavutetaan tarvittava jarruvoima.

Levyjarru

Nykyaikaiset jarrut muun muassa maastopyörissä, hybridipyörissä ja monissa sähköpyörissä. Nämä perustuvat jarrusatulaan, joka puristaa metallilevyä vasten pyörän navassa (pyörän keskellä). Tämä on hyvin samankaltainen järjestelmä kuin mitä käytetään sekä autoissa että moottoripyörissä ja pidetään tällä hetkellä parhaana ratkaisuna. Nämä ovat tehokkaimmat jarrut, vaativat suhteellisen vähän huoltoa ja ovat erittäin luotettavia ja saatavilla sekä mekaanisina (vaijerilla) että hydraulisina (suljettu järjestelmä öljyllä).

Hydraulinen levyjarru
Vaihteiden lukumäärä 

Vaihteiden lukumäärä

Kuinka monta vaihdetta tarvitsen?

Tämä riippuu täysin siitä, miten pyöräilet ja mitä haluat saada irti pyörästäsi. Selvittääksesi tämän, sinun on tiedettävä, miten aiot pyöräillä ja haluatko painottaa matalaa huollon tarvetta vai korkeaa suorituskykyä.

Matala huolto

Tässä tapauksessa sinun kannattaa valita vaihteisto, jossa on napavaihteet. Näitä on saatavilla 2-11 vaihteen vaihtoehtoina muun muassa Shimanolta ja heidän Nexus-sarjastaan, jossa on 3, 7 ja 8 vaihdetta. On myös Shimano Alfine, joka on hienostuneempi malli, jossa on vähemmän vastusta mekaniikassa ja joka on saatavilla 8 ja 11 vaihteen versioina.

Korkea suorituskyky

Tässä tapauksessa takavaihteiden määrä liittyy suoraan laatuun. Valmistajat kilpailevat siitä, kuka tekee parhaat vaihteet suurimmalla määrällä rattaan hampaita kasetissa. Tämä tarkoittaa, että hienoimmat komponentit ovat myös ne, joissa on eniten vaihteita takana. Edessä on yksi tai kaksi hammasratasta hienommille osille.

Molempien yhdistelmä

Tässä tapauksessa katsomme järjestelmiä, joissa on 2-3 vaihdetta edessä ja 8-10 ratasta takana. Nämä ovat hieman yksinkertaisempaa rakennuslaatua, joka myös painaa enemmän. Ne on sen sijaan rakennettu kestävämmistä materiaaleista, kuten teräksestä alumiinin sijaan. Nämä kestävät usein enemmän iskuja, mutta eivät toimi yhtä sujuvasti

12-vaihteinen (1x12)
Vaihdevipu sarjaShimano XT
Takavaihtaja sarja 

Takavaihtaja sarja

Mitä esimerkiksi Shimano SLX tarkoittaa? Jokainen komponenttivalmistaja jakaa komponenttinsa kuten vaihteet, jarrut, kammet jne. sarjoihin, tässä tapauksessa valmistaja on Shimano ja sarja SLX.

Sarjat vaihtelevat toiminnallisten yksinkertaisten komponenttien ja huomattavasti edistyneempien komponenttien välillä, joissa on korkea tarkkuus ja alhainen paino.

Tietysti yksinkertaisemman sarjan vaihteet ja jarrut toimivat niin kuin pitääkin, mutta eivät samalla tarkkuudella tai tunteella kuin hienomman sarjan komponentit. Todennäköisesti yksinkertaisemmat komponentit vaativat enemmän huoltoa ajan myötä.

Alla näet listan suurimpien valmistajien sarjoista järjestettynä niin, että hienoin sarja on ylhäällä.

Huomaa, että tämä taulukko ei vertaa eri merkkejä tai maantiepyöriä vs. maastopyöriä, vaan sitä tulisi käyttää vain vertailuun yhden sarakkeen sisällä.

Shimano maastopyörätShimano maantiepyörätSRAM maastopyörätSRAM maantiepyörätShimano napavaihteet
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XTR
MallisarjaOrbea Alma
Runkosetti
Runkokoko-
Runko-
Runkomateriaali 

Runkomateriaali

Hiilikuitu maksaa hieman enemmän kuin alumiinirunko, mutta sillä on useita etuja muihin materiaaleihin verrattuna puhtaiden ajo-ominaisuuksien osalta. Se on vahvempi, kevyempi, jäykempi ja mukavampi ajaa, koska se on elävämpi materiaali kuin alumiini. Hiilikuitu on kuitenkin hieman herkempi tarvikkeiden asentamiselle, jotka kiinnitetään rungon ympärille, kuten lukot tai lastenistuimet. Tästä syystä hiilikuitu soveltuu parhaiten urheilupyöriin kuten kilpapyöriin ja maastopyöriin.

Alumiini on edullinen ja kevyt materiaali, joka soveltuu kaikenlaisiin pyöriin. Sen avulla on helppo saavuttaa todella alhainen paino säilyttäen samalla lujuus ja hyvät ajo-ominaisuudet, eikä materiaali ole myöskään herkkä sille, mitä tarvikkeita siihen asennat. Vain puhalla ja aja ja asenna juuri sitä, mitä haluat pyörääsi!

Teräs on materiaali, jota voidaan valmistaa monissa eri laatuasteissa. Terästä voi rakentaa hyvin edullisesti, ja siksi se löytyy helpommin meidän valikoimamme yksinkertaisemmista pyöristä. Mutta se voi olla myös uskomattoman joustava, kestävä ja mukava materiaali, kun käytetään todella laadukasta terästä. Todella laadukasta terästä löytyy monista pyöristä, jotka on tarkoitettu enemmän pitkän matkan pyöräilyyn, kuten meidän hienot touringpyörät Surlyltä, ja Skeppshult-pyörät, jotka on rakennettu ruotsalaisesta laatu-teräksestä (mikä myötävaikuttaa erittäin hienoihin mukavuusominaisuuksiin useimmilla alustoilla).

Hiilikuitu
Etuhaarukka-
Haarukan jousityyppiIlmajousi
Joustomatka edessä 

Joustomatka edessä

Tämä asia maastopyörän iskunpituudesta voi tuntua todelliselta viidakolta. Yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että mitä pidempi iskunpituus pyörällä on, sitä karkeampaan maastoon pyörä on sovitettu. Pyörät, joissa on 100 mm iskunpituus, on ensisijaisesti suunniteltu Cross Country -pyöräilyyn, eli nopeampaan ajoon vähemmän teknisessä maastossa.

Pyörä, jossa on 120 mm iskunpituus, on ehkä paras kaikenkattava valinta, sillä nämä pyörät sijoittuvat usein puhtaan kilpapyörän ja karkeampaan maastoon soveltuvan pyörän välille. Nämä pyörät sopivat kaikille harrastajille, jotka haluavat pystyä etenemään kaikenlaisessa maastossa ilman, että heillä on äärimmäisiä tavoitteita suuntaan tai toiseen.

Pyörä, jossa on 140 mm iskunpituus tai enemmän, on täydellinen sinulle, joka tykkäät ajaa karkeammassa maastossa, ja ehkä viettää aikaa bikeparkissa ja ajaa alas mäkiä niin nopeasti kuin pystyt.

Monissa hybridipyörissä on myös etujousitus, noin 60-80 mm iskunpituudella lisäämään mukavuutta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että pyörää voisi käyttää maastopyöränä, vaan se on ensisijaisesti tarkoitettu mukavuuden lisäämiseen sorateillä ja tasaisemmilla poluilla tai reiteillä.

100 mm
Lukittava etuhaarukka? 

Lukittava etuhaarukka?

Lukittava tarkoittaa, että jousituksen liike lukitaan yhteen asentoon (tai rajoitetaan), jotta esimerkiksi jyrkissä ylämäissä tai tasaisessa maastossa ajaminen helpottuu.

Erilaiset valmistajat käsittelevät tämän eri tavoin. Joissakin jousituksissa liike lukitaan täysin (muuttuvat jäykiksi), kun taas toiset ovat päättäneet esimerkiksi hidastaa puristusvaimennusta.

Säädin ohjaustangossa
Takahaarukan tyyppi 

Takahaarukan tyyppi

Maastopyörä voidaan jakaa monella eri tavalla. Esimerkiksi voidaan puhua niin kutsutuista “täysjousitetuista” ja “hardtaileista”. Tämä tarkoittaa siis sitä, kuinka monta eri tyyppistä jousitusta pyörässä on.

Jäykkä

Hardtailissa on vain jousitettu etuhaarukka ja jäykkä takaosa. Jäykän takaosan etuna on, että voima ei katoa takajousituksen vuoksi. Lisäksi saat yleisesti kevyemmän pyörän.

Jousitettu

Täysjousitetussa pyörässä on jousitettu etuhaarukka sekä jousitettu takaosa. Nämä pyörät sisältävät linkuston, joka yhdessä takajousituksen kanssa tarjoaa mukavamman ajokokemuksen, mutta myös vakautta ja useimmissa tapauksissa jopa nopeamman ajon. Samalla tavalla kuin etuhaarukka jousittaa pitääkseen otteen ja lisätäkseen mukavuutta, tekee takajousitus täsmälleen saman asian takapäälle.

Jäykkä
Kiekot
Eturengas-
Voimansiirto
Vaihtajat-
Takavaihtaja-
Rataspakka-
Komponentit
Etujarru-
Takajarru-
Ohjainlaakeri-
Ohjaustanko-
Ohjainkannatin-
Satulatolppa-
ASIAKKAIDEN MIELIPITEET
Myös tagattu

Ostoskorisi(0 tuotetta)

Ostoskorisi on tyhjä
Yhteensä: € 0
Kassalle

Suosikit(0 tuotetta)

Sinulla ei ole suosikkeja
VALIKKO