• NOPEAT TOIMITUKSET
  • MAKSA HELPOSTI KLARNALLA
  • TUHANSIA PYÖRIÄ VARASTOSSA
0
Suosikkilista
0
Ostoskori

SCOTT Scott Maastopyörä Spark RC Team Raw Carbon

Scott Maastopyörä Spark RC Team Raw Carbon
Kuvaus

Korkealuokkainen XC-ohjus ja kilpapyörä, johon kaikki muut vertaavat

Korkealuokkainen Scott Spark RC Team on kilpaoptimoitu XC-ohjus, joka takaa, että voit lentää täysissä hallinnassa kaikilla radoilla Nino Schurterin vauhdilla. Ainutlaatuisen rakenteensa ansiosta, johon sisältyy täysin integroitu iskunvaimennin ja 120/120 mm liikevarat, pyörä hämärtää rajat perinteisen XC:n ja Trailin välillä, mikä on aivan täydellistä meille, jotka rakastamme syöksyä eteenpäin nopeilla metsäpoluilla maksimaalisella flowlla. Tämä on uskomattoman nopea metsätykki meille, jotka palvomme vauhtia ja jotka vaadimme, että pyörä pystyy säilyttämään nopeuden, vaikka polut muuttuvat teknisesti vaativimmiksi. Täysin integroitu iskunvaimennin? Tehokas singlepivot-jousitus luokkansa johtavalla kinematiikalla? Ohjaamo täysin integroidulla kaapeloinnilla? Kaksi juomapullotelinettä etukolmiossa? Tarkistus, tarkistus, tarkistus ja tietenkin tarkistus! 

Menestyksen avain!

  • XC-kilpuri, joka on voittanut enemmän MM- ja olympiamitaleja kuin mikään muu pyörä
  • Uskomattoman nopea metsätykki, joka toimii sekä ylämäessä, alamäessä että tasangolla
  • Täysjousitettu hiilikuiturunko (Spark RC Carbon HMF) täysin integroidulla iskunvaimentimella ja singlepivot-linkillä 
  • Luokkansa kevyin täysjousitettu runko 120/120 mm liikevaralla (2 150 grammaa, sis. vaimentimen)
  • Korkealuokkaiset ilmajouset FOXilta, joita ohjataan Scottin omalla TwinLockilla
  • Mahdollistaa helpon pääsyn ilmanpaineen, paluun, puristuksen ja SAG:n säätöön vaimentimessa
  • Erittäin tehokas 1x-voimansiirto 12 vaihteella Shimanolta (XT) vuorenvarmalla suorituskyvyllä
  • Voimakkaat hydrauliset levyjarrut Shimanolta (XT), jotka ovat sovitettu nopeusresursseihin 
  • Korkealuokkainen kiekkoasetelma Syncrosilta (Silverton 2.5), joka kestää paljon ja enemmänkin
  • Temponsa kestävät laatukumit Maxxisilta (Rekon Race 29x2.4), jotka ovat Tubeless Ready 
  • Kaiken kaikkiaan varustettu korkealuokkaisilla Syncros- ja Fox-komponenteilla heti alusta lähtien

Mestariteos hiilikuidusta singlepivot-linkillä ja kisavalmiilla geometrialla 

Ilman vähäisintäkään pröystäilyä tämä nopea metsätykki nojaa itsevarmasti korkealaatuiseen hiilikuiturunkoon (HMF), jonka paino on vain 2 150 grammaa, sisältäen vaimentimen. Rakenteessa keskitytään voimakkaaseen ja vääntöjäykkään alempaan runkoon yhdistettynä painoa minimoivaan ylempään runkoon, uhraamatta rungon rakenteellista lujuutta, on jo osoittautunut toimivaksi konseptiksi. Eikä ole ehkä ihme, että tämä täysin uusi runko on saanut inspiraationsa edeltäjästä, jonka geometria on voittanut enemmän MM- ja olympiamitaleja kuin mikään muu XC-pyörä maailmanhistoriassa.

Takarungosta puuttuva pivot-jousitus säästää paljon painoa, ja ylempi ketjuhaara joustaa korkeintaan 7 mm, vaikka vaimennus toimii täysillä. Erittäin tehokkaan kinematiikan, singlepivotin ja hyvin tasapainotettujen liikevarojen yhdistelmä luo ketterän käsiteltävyyden, luokkansa johtavan voimansiirron ja tekee sinusta nopean myös todella haastavassa maastossa. Menestyksekkään geometriaan perustuva peruspylväät ovat noin 67° keulakulma yhdessä noin 76-77° satulakulman kanssa ja 437,5 mm pitkät ketjuhaarat. Fiksu yksityiskohta on, että voit säätää keulakulmaa 0.6 asteella ilman, että sinun tarvitsee irrottaa ohjaustankoa, ohjainlaakeria, keulaa jne.

Korkealuokkainen jousitus, joka pitää sinut aina valmiina taisteluun

Etuosassa on terävä ilmakeula Foxilta (34 SC Float Performance) ja takana vaimennuksen hoitaa FOX (NUDE 5 EVOL Trunnion), vaimentimilla on 120/120 mm liikevaraa ja voit helposti säätää sekä ilmanpainetta, paluun että puristuksen ja SAG:in. Molempia vaimentimia ohjataan Scottin älykkäällä TwinLockilla, mikä yksinkertaisesti selitettynä on monitoiminen vipu, joka antaa sinulle samanaikaisen hallinnan molempiin vaimentimiin saman säätimen kautta. Valitset vain yhden kolmesta kiinteästä tilasta (Lockout - Traction Control - Descend), mikä antaa sinulle laajemman käyttöalueen ja mahdollisuuden ajaa yhtä nopeasti rosoisilla metsäpoluilla kuin kovapohjaisilla sorateillä. Äärimmäisen kätevä järjestelmä, joka tekee pyörästä vaikuttavan helposti käsiteltävän ja salamannopeasti mukautuvan rataolosuhteiden erilaisille osille.

Integroitu vaimennin antaa sinulle monia etuja

Takavaimennin on elegantisti integroitu runkoon, mikä antaa tietysti uskomattoman siistin muotoilun, mutta luo myös matalan painopisteen ja varmistaa, että vaimennin ei käytännössä koskaan likaannu. Integrointi myös mahdollistaa, että pyörän kampisarjaa voidaan tehdä jäykemmäksi, mikä parantaa voimansiirron tehokkuutta. Ja se, että Scott on onnistunut tekemään sen säilyttäen helpon pääsyn vaimentimeen (jotta voit helposti säätää sekä ilmanpainetta, paluun että puristuksen), on mielestämme melko kohtuullinen bonus. Lisää vielä ulkoinen indikaattori vaimentimen SAG:n säätöön (helppo pääsy erillisen luukun kautta kumisella kansilevyllä) ja sinulla on varma voittaja!

Äärimmäisen tehokas 1x-voimansiirto lähes ongelmattomalla toiminnalla

Yksilöllisen jousituksen ja luokkansa johtavan hiilikuiturungon lisäksi siinä on äärimmäisen tehokas voimansiirto 12 vaihteella, joka tuottaa luotettavan suorituskyvyn modernin 1x-voimansiirron muodossa, joka tarjoaa ongelmattoman toiminnan ja laajan vaihdevalikoiman. Voimansiirtoa ohjataan äärimmäisen siististä Syncrosin ohjaamosta (Fraser iC SL XC Carbon) täysin integroidulla kaapeloinnilla ja vaikuttavan korkealla yhteensopivuudella erilaisten lisävarusteiden kanssa Syncrosilta, Garminilta ja GrProlta. Voimansiirron ketjulinja 55 mm mahdollistaa, että voit sekä käyttää äärimmäisen leveitä renkaita että asentaa 40-hampaisen eteen (jos joku muu kuin Nino pystyy hyödyntämään tätä välitystä). Korkean tason ovat myös muut komponentit, ja pyörässä on hyvin tasapainotettu sekoitus varusteita, jotka on poimittu suoraan FOXin, Shimanon ja Syncrosin ylävalikoimista.

Terävä kiekkoasetus temponsa kestävin kumien sekä voimakkaiden levyjarrujen kera 

Terävä kiekkoasetus Syncrosilta, joka rullaa temponsa kestävillä laatukumeilla, ja nämä ketterät 29-tuumaiset ovat tunnistettavissa lähes hysteerisestä nopeusilosta ja vaikuttavasta pidosta kaarteissa. Ja koska Spark RC rakastaa korkeita nopeuksia, se on varustettu voimakkailla hydraulisilla levyjarruilla, jotka vastaavat nopeusresursseja ja varmistavat, että sinulla on tehokas jarruteho ympäri vuoden, ja lisäksi riippumatta siitä, onko radalla mutaista, sateista tai sohjoista. 

YKSITYISKOHDAT
Tuotenumero0108075-O670
EAN-koodi-
TuotemerkkiSCOTT
VäriRaw Carbon
Valmistajan tuotenumero-
Tekniset tiedot
KäyttötarkoitusMaastopyöräily
MallisarjaScott Spark RC
SukupuoliUnisex, Naisten, Miesten
Naisten malli 

Naisten malli

Koska naiset ja miehet yleensä eroavat anatomiansa puolesta, monet valmistajat suunnittelevat pyöriä, jotka on mukautettu sen mukaisesti. Yleensä kyse on vain pienistä eroista. Muun muassa satulat ovat usein leveämpiä, ohjaustangot kapeampia ja kampivarsien pituus lyhyempi. Joissain tapauksissa tehdään myös naisille suunnattuja malleja pienemmissä ko'oissa ja viettävällä yläputkella. Joskus myös eri väreissä.
Ei
Paino (valmistajan mukaan)11.7 kg
Valmistajan verkkosivutwww.scott-sports.com/se/en/
SähköpyöräEi
Pituutesi 

Pituutesi

Valmistajan suosittelema pituus
-
Sopii pituudelle (cm)-
Valmistajan väriRaw Carbon
Runkosetti
Runkokoko-
RunkoSpark RC Carbon HMF, Integrated Suspension Technology, Flex Pivot / Adjustable head angle, Syncros Cable Integration System, BB92 / UDH Interface / 12x148mm with 55mm Chainline
Runkomateriaali 

Runkomateriaali

Hiilikuitu maksaa hieman enemmän kuin alumiinirunko, mutta sillä on useita etuja muihin materiaaleihin verrattuna puhtaiden ajo-ominaisuuksien osalta. Se on vahvempi, kevyempi, jäykempi ja mukavampi ajaa, koska se on elävämpi materiaali kuin alumiini. Hiilikuitu on kuitenkin hieman herkempi tarvikkeiden asentamiselle, jotka kiinnitetään rungon ympärille, kuten lukot tai lastenistuimet. Tästä syystä hiilikuitu soveltuu parhaiten urheilupyöriin kuten kilpapyöriin ja maastopyöriin.

Alumiini on edullinen ja kevyt materiaali, joka soveltuu kaikenlaisiin pyöriin. Sen avulla on helppo saavuttaa todella alhainen paino säilyttäen samalla lujuus ja hyvät ajo-ominaisuudet, eikä materiaali ole myöskään herkkä sille, mitä tarvikkeita siihen asennat. Vain puhalla ja aja ja asenna juuri sitä, mitä haluat pyörääsi!

Teräs on materiaali, jota voidaan valmistaa monissa eri laatuasteissa. Terästä voi rakentaa hyvin edullisesti, ja siksi se löytyy helpommin meidän valikoimamme yksinkertaisemmista pyöristä. Mutta se voi olla myös uskomattoman joustava, kestävä ja mukava materiaali, kun käytetään todella laadukasta terästä. Todella laadukasta terästä löytyy monista pyöristä, jotka on tarkoitettu enemmän pitkän matkan pyöräilyyn, kuten meidän hienot touringpyörät Surlyltä, ja Skeppshult-pyörät, jotka on rakennettu ruotsalaisesta laatu-teräksestä (mikä myötävaikuttaa erittäin hienoihin mukavuusominaisuuksiin useimmilla alustoilla).

Hiilikuitu
EtuhaarukkaFOX 34 SC Float Performance Air Grip, 3-Modes / Kabolt 15x110mm axle / 44mm offset / tapered steerer, Reb. Adj. / Lockout / 120mm travel
Haarukka 

Haarukka

En vaimennettu etujousitus on nykyään standardi maastopyörissä, yksinkertaisesti siksi, että se selviää maastosta, jossa pyörää käytetään. On myös monia hybridipyöriä, joissa on vaimennettu etujousitus, jotta saat hieman enemmän mukavuutta sorateillä ja mahdollisilla metsäpoluilla. Jos aiot pyöräillä metsässä tai helpoilla poluilla, tai vaihtoehtoisesti paljon sorateillä, vaimennettu etujousitus on hyvä valinta!

Jäykät etujousitukset löytyvät perus-, kilpa- ja hybridipyöristä, ja ne soveltuvat parhaiten pyörille, jotka ovat pääasiassa asfaltilla. Saat kevyemmän pyörän, pyörän, joka tuntuu ketterämmältä ja pyörän, joka tuntuu vastaavan paremmin liikkeisiisi. Jotkut erikoistuneet pyörät, kuten fatbiket ja touring-pyörät, ovat myös jäykällä etujousituksella, mutta silloin se yleensä korvataan hyvin leveillä ja vankkoilla renkailla, jotta palautetaan osa mukavuuden tunteesta. Jos aiot pyöräillä pääasiassa asfaltilla, ja ehkä joillakin ystävällisillä sorateillä, jäykkä etujousitus on ehdottomasti oikea valinta sinulle!

Joustohaarukka
Haarukan jousityyppiIlmajousi
Joustomatka edessä 

Joustomatka edessä

Tämä asia maastopyörän iskunpituudesta voi tuntua todelliselta viidakolta. Yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että mitä pidempi iskunpituus pyörällä on, sitä karkeampaan maastoon pyörä on sovitettu. Pyörät, joissa on 100 mm iskunpituus, on ensisijaisesti suunniteltu Cross Country -pyöräilyyn, eli nopeampaan ajoon vähemmän teknisessä maastossa.

Pyörä, jossa on 120 mm iskunpituus, on ehkä paras kaikenkattava valinta, sillä nämä pyörät sijoittuvat usein puhtaan kilpapyörän ja karkeampaan maastoon soveltuvan pyörän välille. Nämä pyörät sopivat kaikille harrastajille, jotka haluavat pystyä etenemään kaikenlaisessa maastossa ilman, että heillä on äärimmäisiä tavoitteita suuntaan tai toiseen.

Pyörä, jossa on 140 mm iskunpituus tai enemmän, on täydellinen sinulle, joka tykkäät ajaa karkeammassa maastossa, ja ehkä viettää aikaa bikeparkissa ja ajaa alas mäkiä niin nopeasti kuin pystyt.

Monissa hybridipyörissä on myös etujousitus, noin 60-80 mm iskunpituudella lisäämään mukavuutta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että pyörää voisi käyttää maastopyöränä, vaan se on ensisijaisesti tarkoitettu mukavuuden lisäämiseen sorateillä ja tasaisemmilla poluilla tai reiteillä.

120 mm
Lukittava etuhaarukka? 

Lukittava etuhaarukka?

Lukittava tarkoittaa, että jousituksen liike lukitaan yhteen asentoon (tai rajoitetaan), jotta esimerkiksi jyrkissä ylämäissä tai tasaisessa maastossa ajaminen helpottuu.

Erilaiset valmistajat käsittelevät tämän eri tavoin. Joissakin jousituksissa liike lukitaan täysin (muuttuvat jäykiksi), kun taas toiset ovat päättäneet esimerkiksi hidastaa puristusvaimennusta.

Säädin ohjaustangossa
TakaiskunvaimenninFOX NUDE 5 EVOL Trunnion, SCOTT custom w. travel / geo adj., 3 modes: Lockout-Traction Control-Descend, DPS / Reb. Adj. / Travel 120-80-Lockout / T165X45mm
Takahaarukan tyyppi 

Takahaarukan tyyppi

Maastopyörä voidaan jakaa monella eri tavalla. Esimerkiksi voidaan puhua niin kutsutuista “täysjousitetuista” ja “hardtaileista”. Tämä tarkoittaa siis sitä, kuinka monta eri tyyppistä jousitusta pyörässä on.

Jäykkä

Hardtailissa on vain jousitettu etuhaarukka ja jäykkä takaosa. Jäykän takaosan etuna on, että voima ei katoa takajousituksen vuoksi. Lisäksi saat yleisesti kevyemmän pyörän.

Jousitettu

Täysjousitetussa pyörässä on jousitettu etuhaarukka sekä jousitettu takaosa. Nämä pyörät sisältävät linkuston, joka yhdessä takajousituksen kanssa tarjoaa mukavamman ajokokemuksen, mutta myös vakautta ja useimmissa tapauksissa jopa nopeamman ajon. Samalla tavalla kuin etuhaarukka jousittaa pitääkseen otteen ja lisätäkseen mukavuutta, tekee takajousitus täsmälleen saman asian takapäälle.

Jousitettu
Lukittava takaiskunvaimennin? 

Lukittava takaiskunvaimennin?

Lukittava tarkoittaa, että jousituksen liike lukitaan paikoilleen (tai sitä rajoitetaan) helpottamaan esimerkiksi silloin, kun pyöräillään jyrkkiä ylämäkiä tai tasaisessa maastossa.

Erilaiset valmistajat käsittelevät tätä eri tavoin. Jotkut jousitukset lukittuvat täysin (jäykistyvät), kun taas toiset ovat päättäneet esimerkiksi hidastaa puristusvaimennusta.

Säädin ohjaustangossa
Joustomatka takana 

Joustomatka takana

Maastopyörän joustovara voi tuntua todelliselta viidakkolta. Yksinkertainen tapa selittää se on, että mitä pidempi joustovara pyörässä on, sitä karkeampaan maastoon pyörä on sovitettu. Pyörät, joissa on 100 mm joustovara, on ensisijaisesti suunniteltu Cross Country -pyöräilyyn eli nopeampaan pyöräilyyn vähemmän teknisessä maastossa.

Pyörä, jossa on 120 mm joustovara, on ehkä paras kaikenkattava valinta, sillä nämä pyörät sijoittuvat usein puhtaan kilpapyörän ja karkeammassa maastossa, kuten kantojen ja kivien seassa, pärjäävän pyörän välimaastoon. Nämä pyörät sopivat kaikille harrastajille, jotka haluavat päästä eteenpäin kaikenlaisessa maastossa ilman äärimmäisiä pyrkimyksiä mihinkään suuntaan.

Pyörä, jossa on 140 mm joustovaraa tai enemmän, on täydellinen sinulle, joka nautit karkeammassa maastossa ajamisesta ja ehkä viihdyt bikeparkissa laskettelemassa mäkiä niin nopeasti kuin pystyt.

120 mm
Kiekkokoko 

Kiekkokoko

Pyörän koon tarkoittaa juuri sitä mitä se kuulostaakin - pyörien kokoa. Se mitataan yleensä tuumissa (esim. 28") tai millimetreissä (esim. 622). Ruotsissa tuumat ovat yleisin mittayksikkö, ja siksi olemme päättäneet käyttää sitä. Pyörän koon merkitys vaihtelee pyörätyypin mukaan.

Lastenpyörät

Lastenpyörät määritellään useimmiten pyörän koon perusteella, mikä eroaa aikuisten pyöristä, joissa rungon koko määrää pyörän koon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki 24"-renkailla varustetut pyörät olisivat samankokoisia, ja siksi olemme päättäneet, että emme käytä kokotaulukkoa, vaan annamme tarkat pituussuositukset kullekin yksittäiselle pyörälle.

Kun ostat lastenpyörää, haluat tietysti, että lapsi voi kasvaa pyörän kanssa. On kuitenkin muistettava, että liian suuri pyörä on yleensä liian pitkä, mikä johtaa makuuasentoon ja vähentää siten lapsen näkyvyyttä. Valitse siis koskaan pyörää, jossa lapsi on yli 5 senttimetriä lyhyempi kuin ilmoitettu pituussuosituksemme.

Maastopyörät

Maastopyöräilyssä on kolme eri pyörän kokoa: 29", 27,5" ja 26". 26" oli pitkään ainoa käytössä ollut koko maastopyörille, mutta nykyään sitä käytetään käytännössä vain nuorten pyörissä ja yksinkertaisissa maastopyörissä, jotka on tarkoitettu kuljetukseen ja kevyeen kuntoiluun. Jos haluat harjoitella tai jopa kilpailla pyörälläsi, oikeat koot ovat 29" tai 27,5". Yksinkertaistetusti voidaan sanoa, että 29" tarjoaa vakaamman kokemuksen, säilyttää vauhdin paremmin ja pääsee pienien esteiden yli helpommin kuin 27,5", kun taas 27,5" antaa pyörän, joka tuntuu ketterämmältä mutkissa ja on hieman nopeampi kiihdytyksessä. Monet 27,5" täysjousitetut maastopyörät ovat lisäksi pidemmällä iskunpituudella ja soveltuvat teknisempään ja haastavampaan maastoon.

Kilpapyörät, standardipyörät, hybridipyörät ja muut pyörät

Käytännössä kaikissa muissa pyörissä paitsi maastopyörissä ja lastenpyörissä käytetään 28"-renkaita, jotka ovat hyvin tasapainotettu koko, joka tarjoaa hyvät edellytykset rullata helposti, olla mukava istua ja helppo ohjata.

29" (tuumaa)
Vuosimalli2023
Kiekot
KiekotSyncros Silverton 2.5-30 6 Bolt, F: 15x110mm, R: 12x148mm, 30mm Tubeless ready rim / 28H / Micro Spline, Syncros Axle w/Removable Lever, with 6mm Allen, T30 and T25 Tools
EturengasMaxxis Rekon Race / 29x2.4" / 60TPI Foldable Bead, Tubeless Ready / EXO
Renkaan koko61-622
Voimansiirto
VaihdevivutShimano XT SL-M8100-IR / Rapidfire Plus, Ispec EV clamp
TakavaihtajaShimano XT RD-M8100 SGS, Shadow Plus / 12 Speed
KeskiölaakeriShimano SM-BB71-41A / shell 41x92mm
KampisarjaShimano XT FC-M8120-1 / Hollowtech 2, 32T
KetjuShimano SLX CN-M7100
RataspakkaShimano SLX CS-M7100-12 / 10-51 T
Komponentit
EtujarruShimano XT M8100 Disc
Jarrulevy edessäShimano SM-RT66 / 6 Bolt / 180 mm
TakajarruShimano XT M8100 Disc
Jarrulevy takanaShimano SM-RT66 / 6 Bolt / 160 mm
OhjainlaakeriSyncros - Acros Angle adjust & Cable Routing HS System, +-0.6° head angle adjustment, ZS56/28.6 – ZS56/40 MTB
OhjaustankoSyncros Fraser 2.0 XC Alloy 6061 D.B., Flat Bar / 8° / 740mm
OhjainkannatinSyncros XC 2.0, Syncros Cable Integration System, -12° rise / 6061 Alloy / 31.8mm / 1 1/8
SatulatolppaSyncros Duncan 2.0 / 10mm offset, 31.6x400mm
Jarrutyyppi 

Jarrutyyppi

Vannejarrut

Klassiset jarrut kaikenlaisiin pyöriin, jotka pikkuhiljaa syrjäytyvät levyjarrujen tieltä. Nämä ohjataan kahvoista ohjaustangosta ja puristuvat jarrupalat vanteen kehää vasten pysäyttääkseen pyörän. Vannejarruja on erilaisia eri pyörätyyppejä varten ja niihin kuuluu muun muassa V-jarrut, cantilever-jarrut ja U-jarrut. Näiden etuna on, että ne ovat hyvin helppoja huoltaa ja niiden paino on alhainen.

Rumpujarru

Toimivat samankaltaisesti kuin trummijarrut, joita löytyy muun muassa mopedeista. Tässä jarrupalat työntyvät ulos metallia vasten sylinterissä pyörän keskellä. Nämä vaativat vähiten huoltoa ja ovat erittäin luotettavia. Haittapuolena on, että niiden jarruteho ei ole yhtä voimakas kuin esimerkiksi levyjarruilla.

Jalkajarru

Standardi, joka löytyy useimmista klassisista naisten ja miesten pyöristä. Tämä jarrutyyppi vaatii hyvin vähän huoltoa, mutta rajoittuu, jos haluat enemmän vaihteita. Nämä kuuluvat nimittäin erityisiin navan tyyppeihin (pyörän keskiosa), joissa on kapseloituja vaihteita, esimerkiksi Shimano Nexus. Haittapuolena on, että jarruttamiseen tarvitaan enemmän voimaa verrattuna muihin jarrutyyppeihin, ja jalkojen täytyy olla tietyissä asennoissa, jotta saavutetaan tarvittava jarruvoima.

Levyjarru

Nykyaikaiset jarrut muun muassa maastopyörissä, hybridipyörissä ja monissa sähköpyörissä. Nämä perustuvat jarrusatulaan, joka puristaa metallilevyä vasten pyörän navassa (pyörän keskellä). Tämä on hyvin samankaltainen järjestelmä kuin mitä käytetään sekä autoissa että moottoripyörissä ja pidetään tällä hetkellä parhaana ratkaisuna. Nämä ovat tehokkaimmat jarrut, vaativat suhteellisen vähän huoltoa ja ovat erittäin luotettavia ja saatavilla sekä mekaanisina (vaijerilla) että hydraulisina (suljettu järjestelmä öljyllä).

Hydraulinen levyjarru
Vaihteiden lukumäärä 

Vaihteiden lukumäärä

Kuinka monta vaihdetta tarvitsen?

Tämä riippuu täysin siitä, miten pyöräilet ja mitä haluat saada irti pyörästäsi. Selvittääksesi tämän, sinun on tiedettävä, miten aiot pyöräillä ja haluatko painottaa matalaa huollon tarvetta vai korkeaa suorituskykyä.

Matala huolto

Tässä tapauksessa sinun kannattaa valita vaihteisto, jossa on napavaihteet. Näitä on saatavilla 2-11 vaihteen vaihtoehtoina muun muassa Shimanolta ja heidän Nexus-sarjastaan, jossa on 3, 7 ja 8 vaihdetta. On myös Shimano Alfine, joka on hienostuneempi malli, jossa on vähemmän vastusta mekaniikassa ja joka on saatavilla 8 ja 11 vaihteen versioina.

Korkea suorituskyky

Tässä tapauksessa takavaihteiden määrä liittyy suoraan laatuun. Valmistajat kilpailevat siitä, kuka tekee parhaat vaihteet suurimmalla määrällä rattaan hampaita kasetissa. Tämä tarkoittaa, että hienoimmat komponentit ovat myös ne, joissa on eniten vaihteita takana. Edessä on yksi tai kaksi hammasratasta hienommille osille.

Molempien yhdistelmä

Tässä tapauksessa katsomme järjestelmiä, joissa on 2-3 vaihdetta edessä ja 8-10 ratasta takana. Nämä ovat hieman yksinkertaisempaa rakennuslaatua, joka myös painaa enemmän. Ne on sen sijaan rakennettu kestävämmistä materiaaleista, kuten teräksestä alumiinin sijaan. Nämä kestävät usein enemmän iskuja, mutta eivät toimi yhtä sujuvasti

12-vaihteinen (1x12)
Vaihdevipu sarjaShimano XT
Takavaihtaja sarja 

Takavaihtaja sarja

Mitä esimerkiksi Shimano SLX tarkoittaa? Jokainen komponenttivalmistaja jakaa komponenttinsa kuten vaihteet, jarrut, kammet jne. sarjoihin, tässä tapauksessa valmistaja on Shimano ja sarja SLX.

Sarjat vaihtelevat toiminnallisten yksinkertaisten komponenttien ja huomattavasti edistyneempien komponenttien välillä, joissa on korkea tarkkuus ja alhainen paino.

Tietysti yksinkertaisemman sarjan vaihteet ja jarrut toimivat niin kuin pitääkin, mutta eivät samalla tarkkuudella tai tunteella kuin hienomman sarjan komponentit. Todennäköisesti yksinkertaisemmat komponentit vaativat enemmän huoltoa ajan myötä.

Alla näet listan suurimpien valmistajien sarjoista järjestettynä niin, että hienoin sarja on ylhäällä.

Huomaa, että tämä taulukko ei vertaa eri merkkejä tai maantiepyöriä vs. maastopyöriä, vaan sitä tulisi käyttää vain vertailuun yhden sarakkeen sisällä.

Shimano maastopyörätShimano maantiepyörätSRAM maastopyörätSRAM maantiepyörätShimano napavaihteet
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
Varusteet
Kädensijat/tankonauhatSyncros Performance XC lock-on grips
SatulaSyncros Belcarra Regular 2.0, CRMO rails
ASIAKKAIDEN MIELIPITEET
Myös tagattu

Ostoskorisi(0 tuotetta)

Ostoskorisi on tyhjä
Yhteensä: 0 €
Kassalle

Suosikit(0 tuotetta)

Sinulla ei ole suosikkeja
VALIKKO