• NOPEAT TOIMITUKSET
  • MAKSA HELPOSTI KLARNALLA
  • TUHANSIA PYÖRIÄ VARASTOSSA
0
Suosikkilista
0
Ostoskori

BH BH Sähkömaastopyörä Ilynx Trail Carbon 8.6 Musta/Musta

BH Sähkömaastopyörä Ilynx Trail Carbon 8.6 Musta/Musta
Kuvaus

Viihdyttävä eMTB, joka löytää tasapainon leikkisyyden ja aggressiivisuuden välillä

Viihdyttävä BH iLynx Trail Carbon 8.6 auttaa sinua löytämään tasapainon leikkisyyden ja aggressiivisuuden välillä. Tämä pyörä antaa sinulle selkeän edun, eikä henkisellä tilallasi tai fyysisellä kunnollasi ole merkitystä... voit keskittyä polkemaan 20 vuotta nuoremmat pyöräilijät hymyllä huulillasi. Perusresepti koostuu 150/150 mm:n joustomatkasta vakuuttavalla kinematiikalla yhdistettynä tehokkaaseen sähkömoottoriin, joka voi kolminkertaistaa oman polkemisapusi ja jossa on keskitytty sekä alhaiseen painoon, tehoon että kantamaan. Lopputulos? Eloisa, viihdyttävä ja kestävä eMTB, joka liukuu helposti karhealla maaperällä ja joka hyödyntää yli 110-vuotisen historiansa aikana kertyneen espanjalaisen BH:n tiedon.

Avaimet menestykseen!

  • Viihdyttävä polkupyörä geometrialla, joka löytää tasapainon leikkisyyden ja aggressiivisuuden välillä 
  • Täysjousitettu hiilikuiturunko vakuuttavalla kinematiikalla ja kevyellä painolla (1 975 grammaa)
  • Suhteellisen lyhyet ketjutapit (451 mm) yhdistettynä 66 asteen ohjauskulmaan
  • Huipputason FOX-ilmajouset 150/150 mm iskupituuksilla, jotka on suunniteltu poluille
  • Kevyt ja tehokas BH-sähkömoottori (2EXMAG) 65 Nm vääntömomentilla ja jopa 300% avustuksella
  • BH-akku integroituna alarunkoon, 540 Wh, kantama jopa 130 km
  • Tehokas 1x-vaihteisto 12 vaihteella Shimano (Deore/XT), joka erittäin harvoin reistailee
  • Shimano (MT520) hydrauliset levyjarrut nelimäntäisillä jarrusylintereillä vastaamassa nopeuskykyihin
  • Voimakkaat pyörät Maxxisin huippulaaturenkailla (Minion) 2,5/2,4" leveydellä
  • BlockLock-järjestelmä minimoi runko- ja haarukkavaurioiden riskin
  • Race Face (DP Aeffect) Dropper Post varmistaa, että voit laskea satulan nopeasti 
  • Koko systeemiä hallitaan BH:n ohjaamolla, jossa on siististi integroidut kaapelit
  • Yhteensopiva FIT-järjestelmän kanssa - piilotettuna varsiin voit sijoittaa tärkeimmät työkalut 

Täysjousitettu hiilikuiturunko maagisella linkillä ja leikkisällä trail-geometrialla 

Koko kokonaisuus perustuu korkealuokkaiseen täysjousitettuun hiilikuiturunkoon, ja kuten kaikissa BH:n kilpapyörien rungoissa, käytetään HCIM (Hollow Core Internal Moulding) -rakennetta, joka mahdollistaa high-end-konstruktion ja onnistuu pitämään painon minimissä (yhteensä 1 975 grammaa). Tämä voimakas rakenne on geometriassaan löytänyt tasapainon leikkisyyden ja aggressiivisuuden välillä, ja sen vääntöjäykkyys takaa vaikuttavan voimansiirron yhdistettynä esimerkillisen alhaiseen painopisteeseen, joka antaa vaikuttavan vakauden jopa todella suurissa nopeuksissa.

Hieman maaginen linkki luo iskunvaimennuksen, joka tarjoaa progressiivisen kinematiikan ja todella vakuuttaa kaikilla tasoilla. Tuloksena on täysin uskomaton maakosketus, jossa on äärimmäisen joustava tuntuma yhdistettynä tehokkaaseen voimansiirtoon. Pyörä reagoi nopeasti, kun haluat lisätä vauhtia, ja samalla varmistaa, että voit täydellä hallinnalla käsitellä vaikeita polkuvalintoja hämmästyttävän helposti. Yhdistettynä runsaan joustomatkan (150 mm) kanssa syntyy monipuolinen ohjattavuus, jossa säilyy polkemistehokkuus helposti haasteellisemmassakin maastossa. Täysjousitettu runko on epäilemättä funktionaalinen ja tarjoaa hienosäädetyn tasapainon jäykkyyden ja lujuuden välillä, mikä tekee siitä sekä leikkisän, ketterän että aggressiivisen.

Rungossa on elegantti integroitu kaapelinhallinta, jossa kaikki kaapelit ovat hyvin suojattuja fyysisiltä vaurioilta rungon sisällä, mikä vähentää merkittävästi ilmanvastusta ja tekee kunnossapidosta (erityisesti puhdistamisesta) paljon helpompaa. Se on tietysti sovitettu läpivienneille (BOOST), eli erityisen leveälle etu- ja takakselille, mikä mahdollistaa suuremmat etäisyydet navan kiinnityspisteiden välillä, mikä puolestaan antaa jäykemmän pyörän maksimaaliseen hallintaan. Ja viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, pyörä, jossa on sisäinen kaapelinhallinta, on myös huomattavasti tyylikkäämpi.

Urheilullinen sähkömoottori dynaamisella ajotuntumalla ja tehokkaalla vääntömomentilla

Voima tulee urheilullisesta sähkömoottorista (2EXMAG - Gen.2), joka tuottaa 65 Nm:n vääntömomentin ja enimmäiskierrosnopeuden 110 rpm. Moottoria ohjaa tehokas (540 Wh) ja täysin integroitu akku, joka on sijoitettu hyvin suojatusti alarunkoon ja se tuottaa runsaasti ympäristöystävällistä tehoa, mikä antaa sinulle vaikuttavan määrän lisäpotkua jopa 25 km/h nopeuteen asti. Voit tietenkin polkea paljon nopeammin, mutta loput työstä saat hoitaa painovoiman tai vanhan kunnon lihasvoiman avulla. Koko voimansiirto (sekä moottori että akku) on lisäksi sijoitettu keskeisesti rungon alaosaan. Tämä luo erinomaisen matalan painopisteen, joka puolestaan tarjoaa ihanan tasapainon, vakauden ja lisäksi nopean ohjattavuuden.

Tehokas sähköjärjestelmä ei ole vain uskomattoman kevyt (2,1 kg), vaan siinä on myös erinomainen suorituskyky, mutta vähintään yhtä vaikuttavaa on sähkömoottorin joustava tuntuma, joka luo dynaamisen pyöräilykokemuksen jokaisella polkaisulla. Se johtuu suurelta osin kolmesta huipputason voima-anturista, mikä käytännössä tarkoittaa, että kun poljet rauhallisesti ja varovasti, saat pehmeän ja rauhallisen avustuksen. Mutta jos poljet nopeammin ja erityisesti kovempaa, saat huomattavasti tehokkaamman avustuksen. Koko järjestelmällä on vaikuttavan matala äänitaso ja se tuottaa vakaan voimansiirron tunteen, ja parasta on, että se tapahtuu saumattomalla harmonialla ja korkealla tehokkuudella.

Lisäksi mukana on kätevä iRemote, joka värillisten LED-indikaattoreiden avulla näyttää, mikä neljästä eri ajomoodista on valittu: Eco (+75%), Eco+ (+150%), Sport (+250%) tai Boost (+300%). Kaikkea ohjataan iRemoten avulla, pienellä ja helposti käytettävällä ohjainsäätimellä, joka sijaitsee helposti ohjaustangossa ja on suunniteltu suojaamaan, jos onnettomuus sattuisi tapahtumaan. iRemoten avulla voit myös yhdistää ANT+:n ja Bluetoothin kautta Garmin-laitteeseesi ja hyödyntää ohjelmia, jotka perustuvat esimerkiksi vääntömomenttiin tai sykkeeseen. Ja BH:n iConnect-sovelluksen avulla voit yhdistää älypuhelimeesi ja hallita erilaisia toimintoja... yhtä yksinkertaista kuin nerokasta!

Tehokas 1x-vaihteisto, joka harvoin reistailee ja ohjataan siistillä ohjaamolla 

Moottorin alla on tehokas 1x-vaihteisto Shimano (Deore/XT), joka lyhyesti sanottuna koostuu 12 mekaanisesti ohjatusta vaihteesta, jotka harvoin reistailevat. Espanjalainen korkealuokkainen suunnittelu ei tietenkään sisällä keskinkertaisia massatuotteita, ja keskiö on FSA:n 34-hampainen yksittäisratas, joka yhdistyy 12-osaiseksi kasetiksi (10-51T), mikä antaa laajan vaihdesuhteen, jossa keskitytään korkeaan tehokkuuteen ja luotettavuuteen. Koko rakennusta hallitaan BH:n siistillä ohjaamolla, jossa on täysin integroitu kaapelinhallinta ja joka on yhteensopiva älykkään FIT-järjestelmän kanssa – ohjausvarsiin voit sijoittaa tärkeimmät työkalut, mikä voisi olla ratkaisevaa viimeisen maalilinjan ylittämisessä.

Huipputason jouset, jotka varmistavat, että voit ajaa huippunopeasti

Edessä on luotettava etuhaarukka FOX:lta (36 FLOAT Performance) ja takana laadunvarmistettu FOX (FLOAT DPS Performance) hoitaa jousitusta. Jousilla on 150 mm:n joustomatka ja runsaasti säätömahdollisuuksia, jotta voit helposti säätää pyörää omien toiveidesi mukaan. Niissä on tietysti lukitus, jota ohjataan helposti hallittavilla säätimillä, mikä yksinkertaistetusti antaa sinulle laajemman käyttöalueen sekä mahdollisuuden ajaa yhtä nopeasti karheilla alamäkiradalla kuin kovapintaisilla sorateillä. Käytännöllinen ja näppärä setup, joka tekee pyörästä mukautuvan kulloistenkin olosuhteisiin.

Nykyajan teknisesti haastavat radat (joihin kuuluu kaikki sileästä XC:stä karheaan DH:ään) vaativat melkein, että pyörässä on säädettävä satulatolppa. Ja luonnollisesti tässä pyörässä on Dropper Post Race Facen (DP Aeffect), mikä käytännössä antaa sinulle runsaasti lisää liikkumavaraa, koska voit laskea satulan liikkeessä ja pitää sen poissa tieltä, kun lennät hallitusti alamäkiradalla.

Kestävä pyöräsetti huippunopeilla renkailla ja tehokkailla levyjarruilla 

Kestävä pyöräsetti tulee alumiinivanteilla ja rullaa huippunopeilla Maxxisin (Minion) laaturenkailla. Nämä monipuoliset 29-tuuman pyörät 2,5/2,4" leveydellä tunnetaan vaikuttavasta pidosta yhdistettynä suureen ajamisen iloon. Kun vauhti kasvaa, jarrutuskyvyllä on suuremmat vaatimukset, joten pyörässä on tehokkaat hydrauliset levyjarrut nelimäntäisillä Shimano (MT520) jarrusylintereillä, jotka vastaavat nopeuskykyihin ja tarjoavat huipputason jarrutustehoa ympäri vuoden, ja lisäksi riippumatta siitä, onko reitti mutainen, sateinen tai loskainen.

YKSITYISKOHDAT
Tuotenumero0107182-0010
EAN-koodi-
TuotemerkkiBH
VäriMusta
Valmistajan tuotenumero-
Tekniset tiedot
KäyttötarkoitusMaastopyöräily
MallisarjaBH iLynx Trail
SukupuoliUnisex, Naisten, Miesten
Naisten malli 

Naisten malli

Koska naiset ja miehet yleensä eroavat anatomiansa puolesta, monet valmistajat suunnittelevat pyöriä, jotka on mukautettu sen mukaisesti. Yleensä kyse on vain pienistä eroista. Muun muassa satulat ovat usein leveämpiä, ohjaustangot kapeampia ja kampivarsien pituus lyhyempi. Joissain tapauksissa tehdään myös naisille suunnattuja malleja pienemmissä ko'oissa ja viettävällä yläputkella. Joskus myös eri väreissä.
Ei
Paino (valmistajan mukaan)16.8 kg
Valmistajan verkkosivutwww.bhbikes.com/en_GB
SähköpyöräKyllä
Pituutesi 

Pituutesi

Valmistajan suosittelema pituus
-
Sopii pituudelle (cm)-
Valmistajan väriBLACK-BLACK-BLACK
Runkosetti
Runkokoko-
Runkomateriaali 

Runkomateriaali

Hiilikuitu maksaa hieman enemmän kuin alumiinirunko, mutta sillä on useita etuja muihin materiaaleihin verrattuna puhtaiden ajo-ominaisuuksien osalta. Se on vahvempi, kevyempi, jäykempi ja mukavampi ajaa, koska se on elävämpi materiaali kuin alumiini. Hiilikuitu on kuitenkin hieman herkempi tarvikkeiden asentamiselle, jotka kiinnitetään rungon ympärille, kuten lukot tai lastenistuimet. Tästä syystä hiilikuitu soveltuu parhaiten urheilupyöriin kuten kilpapyöriin ja maastopyöriin.

Alumiini on edullinen ja kevyt materiaali, joka soveltuu kaikenlaisiin pyöriin. Sen avulla on helppo saavuttaa todella alhainen paino säilyttäen samalla lujuus ja hyvät ajo-ominaisuudet, eikä materiaali ole myöskään herkkä sille, mitä tarvikkeita siihen asennat. Vain puhalla ja aja ja asenna juuri sitä, mitä haluat pyörääsi!

Teräs on materiaali, jota voidaan valmistaa monissa eri laatuasteissa. Terästä voi rakentaa hyvin edullisesti, ja siksi se löytyy helpommin meidän valikoimamme yksinkertaisemmista pyöristä. Mutta se voi olla myös uskomattoman joustava, kestävä ja mukava materiaali, kun käytetään todella laadukasta terästä. Todella laadukasta terästä löytyy monista pyöristä, jotka on tarkoitettu enemmän pitkän matkan pyöräilyyn, kuten meidän hienot touringpyörät Surlyltä, ja Skeppshult-pyörät, jotka on rakennettu ruotsalaisesta laatu-teräksestä (mikä myötävaikuttaa erittäin hienoihin mukavuusominaisuuksiin useimmilla alustoilla).

Hiilikuitu
EtuhaarukkaFOX 36 FLOAT Performance 150mm 15QR
Haarukka 

Haarukka

En vaimennettu etujousitus on nykyään standardi maastopyörissä, yksinkertaisesti siksi, että se selviää maastosta, jossa pyörää käytetään. On myös monia hybridipyöriä, joissa on vaimennettu etujousitus, jotta saat hieman enemmän mukavuutta sorateillä ja mahdollisilla metsäpoluilla. Jos aiot pyöräillä metsässä tai helpoilla poluilla, tai vaihtoehtoisesti paljon sorateillä, vaimennettu etujousitus on hyvä valinta!

Jäykät etujousitukset löytyvät perus-, kilpa- ja hybridipyöristä, ja ne soveltuvat parhaiten pyörille, jotka ovat pääasiassa asfaltilla. Saat kevyemmän pyörän, pyörän, joka tuntuu ketterämmältä ja pyörän, joka tuntuu vastaavan paremmin liikkeisiisi. Jotkut erikoistuneet pyörät, kuten fatbiket ja touring-pyörät, ovat myös jäykällä etujousituksella, mutta silloin se yleensä korvataan hyvin leveillä ja vankkoilla renkailla, jotta palautetaan osa mukavuuden tunteesta. Jos aiot pyöräillä pääasiassa asfaltilla, ja ehkä joillakin ystävällisillä sorateillä, jäykkä etujousitus on ehdottomasti oikea valinta sinulle!

Joustohaarukka
Haarukan jousityyppiIlmajousi
Joustomatka edessä 

Joustomatka edessä

Tämä asia maastopyörän iskunpituudesta voi tuntua todelliselta viidakolta. Yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että mitä pidempi iskunpituus pyörällä on, sitä karkeampaan maastoon pyörä on sovitettu. Pyörät, joissa on 100 mm iskunpituus, on ensisijaisesti suunniteltu Cross Country -pyöräilyyn, eli nopeampaan ajoon vähemmän teknisessä maastossa.

Pyörä, jossa on 120 mm iskunpituus, on ehkä paras kaikenkattava valinta, sillä nämä pyörät sijoittuvat usein puhtaan kilpapyörän ja karkeampaan maastoon soveltuvan pyörän välille. Nämä pyörät sopivat kaikille harrastajille, jotka haluavat pystyä etenemään kaikenlaisessa maastossa ilman, että heillä on äärimmäisiä tavoitteita suuntaan tai toiseen.

Pyörä, jossa on 140 mm iskunpituus tai enemmän, on täydellinen sinulle, joka tykkäät ajaa karkeammassa maastossa, ja ehkä viettää aikaa bikeparkissa ja ajaa alas mäkiä niin nopeasti kuin pystyt.

Monissa hybridipyörissä on myös etujousitus, noin 60-80 mm iskunpituudella lisäämään mukavuutta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että pyörää voisi käyttää maastopyöränä, vaan se on ensisijaisesti tarkoitettu mukavuuden lisäämiseen sorateillä ja tasaisemmilla poluilla tai reiteillä.

150 mm
Lukittava etuhaarukka? 

Lukittava etuhaarukka?

Lukittava tarkoittaa, että jousituksen liike lukitaan yhteen asentoon (tai rajoitetaan), jotta esimerkiksi jyrkissä ylämäissä tai tasaisessa maastossa ajaminen helpottuu.

Erilaiset valmistajat käsittelevät tämän eri tavoin. Joissakin jousituksissa liike lukitaan täysin (muuttuvat jäykiksi), kun taas toiset ovat päättäneet esimerkiksi hidastaa puristusvaimennusta.

Säädin haarukassa
TakaiskunvaimenninFOX FLOAT DPS Performance
Takahaarukan tyyppi 

Takahaarukan tyyppi

Maastopyörä voidaan jakaa monella eri tavalla. Esimerkiksi voidaan puhua niin kutsutuista “täysjousitetuista” ja “hardtaileista”. Tämä tarkoittaa siis sitä, kuinka monta eri tyyppistä jousitusta pyörässä on.

Jäykkä

Hardtailissa on vain jousitettu etuhaarukka ja jäykkä takaosa. Jäykän takaosan etuna on, että voima ei katoa takajousituksen vuoksi. Lisäksi saat yleisesti kevyemmän pyörän.

Jousitettu

Täysjousitetussa pyörässä on jousitettu etuhaarukka sekä jousitettu takaosa. Nämä pyörät sisältävät linkuston, joka yhdessä takajousituksen kanssa tarjoaa mukavamman ajokokemuksen, mutta myös vakautta ja useimmissa tapauksissa jopa nopeamman ajon. Samalla tavalla kuin etuhaarukka jousittaa pitääkseen otteen ja lisätäkseen mukavuutta, tekee takajousitus täsmälleen saman asian takapäälle.

Jousitettu
Lukittava takaiskunvaimennin? 

Lukittava takaiskunvaimennin?

Lukittava tarkoittaa, että jousituksen liike lukitaan paikoilleen (tai sitä rajoitetaan) helpottamaan esimerkiksi silloin, kun pyöräillään jyrkkiä ylämäkiä tai tasaisessa maastossa.

Erilaiset valmistajat käsittelevät tätä eri tavoin. Jotkut jousitukset lukittuvat täysin (jäykistyvät), kun taas toiset ovat päättäneet esimerkiksi hidastaa puristusvaimennusta.

Säädin iskunvaimentimessa
Joustomatka takana 

Joustomatka takana

Maastopyörän joustovara voi tuntua todelliselta viidakkolta. Yksinkertainen tapa selittää se on, että mitä pidempi joustovara pyörässä on, sitä karkeampaan maastoon pyörä on sovitettu. Pyörät, joissa on 100 mm joustovara, on ensisijaisesti suunniteltu Cross Country -pyöräilyyn eli nopeampaan pyöräilyyn vähemmän teknisessä maastossa.

Pyörä, jossa on 120 mm joustovara, on ehkä paras kaikenkattava valinta, sillä nämä pyörät sijoittuvat usein puhtaan kilpapyörän ja karkeammassa maastossa, kuten kantojen ja kivien seassa, pärjäävän pyörän välimaastoon. Nämä pyörät sopivat kaikille harrastajille, jotka haluavat päästä eteenpäin kaikenlaisessa maastossa ilman äärimmäisiä pyrkimyksiä mihinkään suuntaan.

Pyörä, jossa on 140 mm joustovaraa tai enemmän, on täydellinen sinulle, joka nautit karkeammassa maastossa ajamisesta ja ehkä viihdyt bikeparkissa laskettelemassa mäkiä niin nopeasti kuin pystyt.

150 mm
Kiekkokoko 

Kiekkokoko

Pyörän koon tarkoittaa juuri sitä mitä se kuulostaakin - pyörien kokoa. Se mitataan yleensä tuumissa (esim. 28") tai millimetreissä (esim. 622). Ruotsissa tuumat ovat yleisin mittayksikkö, ja siksi olemme päättäneet käyttää sitä. Pyörän koon merkitys vaihtelee pyörätyypin mukaan.

Lastenpyörät

Lastenpyörät määritellään useimmiten pyörän koon perusteella, mikä eroaa aikuisten pyöristä, joissa rungon koko määrää pyörän koon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki 24"-renkailla varustetut pyörät olisivat samankokoisia, ja siksi olemme päättäneet, että emme käytä kokotaulukkoa, vaan annamme tarkat pituussuositukset kullekin yksittäiselle pyörälle.

Kun ostat lastenpyörää, haluat tietysti, että lapsi voi kasvaa pyörän kanssa. On kuitenkin muistettava, että liian suuri pyörä on yleensä liian pitkä, mikä johtaa makuuasentoon ja vähentää siten lapsen näkyvyyttä. Valitse siis koskaan pyörää, jossa lapsi on yli 5 senttimetriä lyhyempi kuin ilmoitettu pituussuosituksemme.

Maastopyörät

Maastopyöräilyssä on kolme eri pyörän kokoa: 29", 27,5" ja 26". 26" oli pitkään ainoa käytössä ollut koko maastopyörille, mutta nykyään sitä käytetään käytännössä vain nuorten pyörissä ja yksinkertaisissa maastopyörissä, jotka on tarkoitettu kuljetukseen ja kevyeen kuntoiluun. Jos haluat harjoitella tai jopa kilpailla pyörälläsi, oikeat koot ovat 29" tai 27,5". Yksinkertaistetusti voidaan sanoa, että 29" tarjoaa vakaamman kokemuksen, säilyttää vauhdin paremmin ja pääsee pienien esteiden yli helpommin kuin 27,5", kun taas 27,5" antaa pyörän, joka tuntuu ketterämmältä mutkissa ja on hieman nopeampi kiihdytyksessä. Monet 27,5" täysjousitetut maastopyörät ovat lisäksi pidemmällä iskunpituudella ja soveltuvat teknisempään ja haastavampaan maastoon.

Kilpapyörät, standardipyörät, hybridipyörät ja muut pyörät

Käytännössä kaikissa muissa pyörissä paitsi maastopyörissä ja lastenpyörissä käytetään 28"-renkaita, jotka ovat hyvin tasapainotettu koko, joka tarjoaa hyvät edellytykset rullata helposti, olla mukava istua ja helppo ohjata.

29" (tuumaa)
Vuosimalli2023
Kiekot
Eturengas-
Takarengas-
Renkaan koko61-622
Voimansiirto
VaihdevivutShimano Deore
TakavaihtajaShimano XT 12sp
KampisarjaFSA 34T SB-165mm
KetjuShimano CNM6100
RataspakkaShimano CSM6100 12sp (10-51T)
Komponentit
EtujarruShimano MT520 4 Piston 203mm
TakajarruShimano MT520 4 Piston 203mm
OhjainlaakeriAcros AIF-543 ICR BL.
OhjaustankoRace Face Aeffect Riser 35 780mm
OhjainkannatinBH Evo 35 Fit
SatulatolppaRace Face DP Aeffect 31,6
Jarrutyyppi 

Jarrutyyppi

Vannejarrut

Klassiset jarrut kaikenlaisiin pyöriin, jotka pikkuhiljaa syrjäytyvät levyjarrujen tieltä. Nämä ohjataan kahvoista ohjaustangosta ja puristuvat jarrupalat vanteen kehää vasten pysäyttääkseen pyörän. Vannejarruja on erilaisia eri pyörätyyppejä varten ja niihin kuuluu muun muassa V-jarrut, cantilever-jarrut ja U-jarrut. Näiden etuna on, että ne ovat hyvin helppoja huoltaa ja niiden paino on alhainen.

Rumpujarru

Toimivat samankaltaisesti kuin trummijarrut, joita löytyy muun muassa mopedeista. Tässä jarrupalat työntyvät ulos metallia vasten sylinterissä pyörän keskellä. Nämä vaativat vähiten huoltoa ja ovat erittäin luotettavia. Haittapuolena on, että niiden jarruteho ei ole yhtä voimakas kuin esimerkiksi levyjarruilla.

Jalkajarru

Standardi, joka löytyy useimmista klassisista naisten ja miesten pyöristä. Tämä jarrutyyppi vaatii hyvin vähän huoltoa, mutta rajoittuu, jos haluat enemmän vaihteita. Nämä kuuluvat nimittäin erityisiin navan tyyppeihin (pyörän keskiosa), joissa on kapseloituja vaihteita, esimerkiksi Shimano Nexus. Haittapuolena on, että jarruttamiseen tarvitaan enemmän voimaa verrattuna muihin jarrutyyppeihin, ja jalkojen täytyy olla tietyissä asennoissa, jotta saavutetaan tarvittava jarruvoima.

Levyjarru

Nykyaikaiset jarrut muun muassa maastopyörissä, hybridipyörissä ja monissa sähköpyörissä. Nämä perustuvat jarrusatulaan, joka puristaa metallilevyä vasten pyörän navassa (pyörän keskellä). Tämä on hyvin samankaltainen järjestelmä kuin mitä käytetään sekä autoissa että moottoripyörissä ja pidetään tällä hetkellä parhaana ratkaisuna. Nämä ovat tehokkaimmat jarrut, vaativat suhteellisen vähän huoltoa ja ovat erittäin luotettavia ja saatavilla sekä mekaanisina (vaijerilla) että hydraulisina (suljettu järjestelmä öljyllä).

Hydraulinen levyjarru
Vaihteiden lukumäärä 

Vaihteiden lukumäärä

Kuinka monta vaihdetta tarvitsen?

Tämä riippuu täysin siitä, miten pyöräilet ja mitä haluat saada irti pyörästäsi. Selvittääksesi tämän, sinun on tiedettävä, miten aiot pyöräillä ja haluatko painottaa matalaa huollon tarvetta vai korkeaa suorituskykyä.

Matala huolto

Tässä tapauksessa sinun kannattaa valita vaihteisto, jossa on napavaihteet. Näitä on saatavilla 2-11 vaihteen vaihtoehtoina muun muassa Shimanolta ja heidän Nexus-sarjastaan, jossa on 3, 7 ja 8 vaihdetta. On myös Shimano Alfine, joka on hienostuneempi malli, jossa on vähemmän vastusta mekaniikassa ja joka on saatavilla 8 ja 11 vaihteen versioina.

Korkea suorituskyky

Tässä tapauksessa takavaihteiden määrä liittyy suoraan laatuun. Valmistajat kilpailevat siitä, kuka tekee parhaat vaihteet suurimmalla määrällä rattaan hampaita kasetissa. Tämä tarkoittaa, että hienoimmat komponentit ovat myös ne, joissa on eniten vaihteita takana. Edessä on yksi tai kaksi hammasratasta hienommille osille.

Molempien yhdistelmä

Tässä tapauksessa katsomme järjestelmiä, joissa on 2-3 vaihdetta edessä ja 8-10 ratasta takana. Nämä ovat hieman yksinkertaisempaa rakennuslaatua, joka myös painaa enemmän. Ne on sen sijaan rakennettu kestävämmistä materiaaleista, kuten teräksestä alumiinin sijaan. Nämä kestävät usein enemmän iskuja, mutta eivät toimi yhtä sujuvasti

12-vaihteinen (1x12)
Vaihdevipu sarjaShimano Deore
Takavaihtaja sarja 

Takavaihtaja sarja

Mitä esimerkiksi Shimano SLX tarkoittaa? Jokainen komponenttivalmistaja jakaa komponenttinsa kuten vaihteet, jarrut, kammet jne. sarjoihin, tässä tapauksessa valmistaja on Shimano ja sarja SLX.

Sarjat vaihtelevat toiminnallisten yksinkertaisten komponenttien ja huomattavasti edistyneempien komponenttien välillä, joissa on korkea tarkkuus ja alhainen paino.

Tietysti yksinkertaisemman sarjan vaihteet ja jarrut toimivat niin kuin pitääkin, mutta eivät samalla tarkkuudella tai tunteella kuin hienomman sarjan komponentit. Todennäköisesti yksinkertaisemmat komponentit vaativat enemmän huoltoa ajan myötä.

Alla näet listan suurimpien valmistajien sarjoista järjestettynä niin, että hienoin sarja on ylhäällä.

Huomaa, että tämä taulukko ei vertaa eri merkkejä tai maantiepyöriä vs. maastopyöriä, vaan sitä tulisi käyttää vain vertailuun yhden sarakkeen sisällä.

Shimano maastopyörätShimano maantiepyörätSRAM maastopyörätSRAM maantiepyörätShimano napavaihteet
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
Moottori
MoottoriBH 2EXMAG
Moottorin sijoitus 

Moottorin sijoitus

Missä moottori on sijoitettu, vaikuttaa siihen, kuinka paljon tukea saat ja kuinka tasainen voiman tuntu on. Moottori, joka on sijoitettu etu- tai takapyörään, antaa yleensä kokemuksen, että pyörä työntää (takapyörä) tai vetää (etupyörä), kun taas keskitetty moottori antaa yleisesti vaikutelman, että se olet itse, joka polkee (ja olet tullut paljon vahvemmaksi).

Moottori, joka on sijoitettu keskiöön, tarjoaa siis monia etuja, mutta on hieman kalliimpi rakentaa, mikä tekee pyörän hinnasta korkeamman keskiöön asennetulla moottorilla verrattuna takapyörään tai etupyörään asennettuun moottoriin. Pyörään asennettu moottori on siis halvempi, ja sinulle, joka ajat lyhyitä matkoja tai käytät pyörää suhteellisen vähän, toimii tämä erinomaisesti - kun taas keskiöön asennettu moottori on suositeltava, jos aiot pyöräillä/pendelöidä useammin ja pidempiä matkoja.

Lisää keskiöön asennetusta moottorista

Moottori on sijoitettu keskiöön, eli pyörän keskelle. Tästä syystä tätä kutsutaan usein myös keskimoottoriksi tai keskusmoottoriksi. Se tarjoaa muun muassa seuraavat edut:

  • Tasaisempi käynti, koska keskimoottorissa on enemmän sensoreita kuin pyöriin sijoitetuissa moottoreissa
  • Helpompi käyttää ilman sähköavustusta, koska pyörissä ei ole vastusta
  • Parempi painonjakauma pyörässä, mikä tekee pyöräilystä helpompaa ja hauskempaa
  • Lisääntynyt poljinvoima, koska sähkövoima tulee samasta paikasta kuin poljinvoima
Keskiö
Moottoriteho 

Moottoriteho

Max. sallittu moottoriteho Ruotsissa on tällä hetkellä 250 W. Jos teknisissä tiedoissa mainitaan suurempi teho kuin 250 W, on kyseessä vain hetkellinen arvo käynnistyksessä tai kiihdytyksessä, joka laskee 250 W:iin muutaman sekunnin kuluttua.
250 W
Moottorin äänitasoErittäin matala
Vääntömomentti 

Vääntömomentti

Moottorin vääntömomentti mitataan newtonmetreinä (Nm) ja se on mittari voiman kyvystä vääntää kohdetta tietyn akselin ympäri. Yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että mitä suurempi vääntömomentti, sitä parempi.
65 Nm
SensoritNopeus, Kadenssi, vääntömomentti
Maksiminopeus avustettuna 

Maksiminopeus avustettuna

Ruotsissa sallittu enimmäisavustusnopeus on tällä hetkellä 25 km/h. Jos nopeutesi ylittää 25 km/h, moottori lakkaa avustamasta ja sinun on poljettava itse.
25 km/h
Maksimikantama 

Maksimikantama

Kertoo, kuinka pitkälle voi päästä ihanteellisissa olosuhteissa (lämmin sää, vähän mäkiä, harvat pysähdykset ja käynnistykset sekä tasainen alusta) ennen kuin akku on täysin tyhjä. Tiedot ovat pääasiassa peräisin sähkömoottorin valmistajalta sekä otettu huomioon, minkä tyyppisestä pyörästä on kyse (MTB, peruspyörä jne.)

130 km
Akku
Akku-
Akun sijaintiSisäinen
Irrotettava akkuEi
Akkukapasiteetti (Wh)540
Jännite-
Sisältyykö akku?Kyllä
AkkulaturiKyllä
Voidaan ladata pyörässäKyllä
-
Näyttö
AvustustasotBoost, Eco, Eco+, Sport
TalutusapuKyllä
Varusteet
Kädensijat/tankonauhatErgon GE10
SatulaPrologo Proxim W350 Stn
ASIAKKAIDEN MIELIPITEET
Myös tagattu

Ostoskorisi(0 tuotetta)

Ostoskorisi on tyhjä
Yhteensä: 0 €
Kassalle

Suosikit(0 tuotetta)

Sinulla ei ole suosikkeja
VALIKKO