• NOPEAT TOIMITUKSET
  • MAKSA HELPOSTI KLARNALLA
  • TUHANSIA PYÖRIÄ VARASTOSSA
0
Suosikkilista
0
Ostoskori

SUPERIOR Superior Sähkömaastopyörä eXF 9019 B_23 Kiiltävä Copper Matta Musta

Superior Sähkömaastopyörä eXF 9019 B_23 Kiiltävä Copper Matta Musta
Kuvaus

Vaimennettu eMTB, jossa on vaikuttavan tehokas voimansiirto ja erinomainen maastoajo-ominaisuudet

Jos etsit tehokasta eMTB:tä, jossa on dynaaminen voimansiirto, joka tarjoaa oikean nopeuden riippumatta siitä, paljonko wattia akussasi vielä on, Superior eXF 9019 B on erinomainen valinta. Tämä pyörä on kimmoisa, sillä on erittäin antelias joustomatka (160/160mm) ja mahtava potku pedaaleissa, mikä mahdollistaa esteettömän etenemisen niin kivien kuin kantojenkin yli. Kyllä, se viihtyy erityisen hyvin rinteissä, mutta soveltuu myös loistavasti muuhun maastoon – täydellinen vaihtoehto meille, jotka haluamme nopean ja kestävän eMTB:n, jolla on erinomaiset maastoajo-ominaisuudet vaikeissakin olosuhteissa. Tämä on kiipeämisvalmis viihdepyörä, joka tarjoaa runsaasti hauskuutta ja voi viedä pyöräilykokemuksesi uudelle tasolle.

Menestyksen avain!

  • Vaimennettu alumiinirunko (Alu X6 Ultralite MTB Trail SUE03.1) vaikuttavalla linkityksellä
  • Ilmakerulla varustettu RockShox (35 Silver TK), 160 mm joustolla ja lukitusmahdollisuudella
  • Takaiskunvaimennin RockShoxilta (Deluxe Select R), jossa sama 160 mm jousto ja lukitus
  • Vahva sähkömoottori Boschilta (Performance Line CX), jossa 85 Nm vääntö ja loistava dynamiikka
  • Tyylikkäästi integroitu Bosch PowerTube (625Wh) akku, joka takaa vaikuttavan toimintasäteen
  • Tehokas 1x-voimansiirto 12-vaihteella Shimanolta (Deore), jonka toiminta on erittäin luotettavaa
  • Voimakkaat hydrauliset levyjarrut Shimanolta (MT420), jotka vastaavat nopeuden tarpeita
  • Pyörii kestävillä 29-tuumaisilla, joissa 2,6" leveät renkaat Schwalbeltä (Nobby Nic Performance)
  • Korkeussäädettävä satulatolppa ONElta (Sport Dropper Post) ja satula Fizi:kilta (Aidon X5)
  • Block Lock -ohjainlaakeri, joka vähentää tehokkaasti rungon vaurioitumisen riskiä kaatumisen yhteydessä

Saavutuksellinen alumiinirakenne kestää intensiiviset lenkit

Runko on veistoksellinen, valmistettu laadukkaasta alumiinista (Alu X6 Ultralite) selkeillä linjoilla ja tyylikkäästi integroidulla akulla, mikä herättää vahvan halun omistaa. Vaikuttavan kevyt ja jäykkä rakenne kehittyneellä linkityksellä, tarjoten pehmeän vaimennuksen, yhdistettynä terävään geometriaan, keskittyy seikkailulliseen ajamiseen vaikeissa maastoissa.

Sen tarkkaan muotoiltu runko ei ole vain tyylikäs, vaan sen robusti rakenne tarjoaa korkeaa lateraalista jäykkyyttä, mikä luo vankan perustan. Modernin linkityksensä ansiosta, joka mahdollistaa 160 mm joustomatkan, tarjoaa se riittävästi joustavuutta nopeisiin ajoihin myös vaativilla alustoilla. Pyörässä on tyylikäs integroitu kaapelointi ja se on suunniteltu käyttämään läpimeneviä akselia (BOOST), tarjoten laajemman navan, mikä puolestaan tarjoaa jäykemmän pyörän paremmalla hallinnalla.

Tasapainotettu iskunvaimennus tarjoaa erinomaisen kosketuksen maahan poluilla

Iskunvaimennuksesta vastaavat laadukkaat RockShox-komponentit, joten olet hyvissä käsissä. Edessä on 35 Silver TK ja takana Super Deluxe Select R, ja kiitos anteliaiden joustomatkojen (160/160mm), pyörä nielee epätasaisuudet tehokkaasti antaen sinun hallita ajamistasi täydellisesti, riippumatta kaltevuudesta tai maastosta. Molempien iskunvaimentimien lukitustoiminto lisää käytön monipuolisuutta ja mahdollistaa nopean ajon niin tasaisella asfaltilla kuin vaativammissakin maastoissa.

Tehokas sähköavuste tarjoaa valtavan vääntömomentin ja upean ajokokemuksen

Sydän koostuu markkinoiden parhaimpiin kuuluvasta käyttöjärjestelmästä, Bosch (Performance Line CX), joka sisältää erittäin tehokkaan sähkömoottorin (85Nm) tarjoten upeaa dynaamista ajotuntumaa. Tämä yhdistettynä erittäin tehokkaaseen ja kokonaan integroituun akkuun tarjoaa lyhyesti sanottuna 625 Wh ympäristöystävällistä energiaa, joka antaa jopa 150 km toimintasäteen, tarjoten lisätehoa sekä jaloille että keuhkoille.

Tehokas sähkömoottori toimii yhteistyössä 12 luotettavan vaihteen kanssa Shimanolta (Deore), ja kaikki toimii tehokkaasti, hiljaisesti suoralla käytöllä kampiakseliin. Koska voimayksikkö on sijoitettu rungon alaosaan, saavutetaan alhainen painopiste, joka tarjoaa moitteetonta ohjattavuutta vaikeassakin maastossa. Lisäksi siinä on useita ajotiloja ja selkeä näyttö (Mini Remote), joka antaa sinulle täydellisen hallinnan ja näyttää kaiken tarvittavan.

Kestävät 29-tuumaiset renkaat tarjoavat pitoa ja tehokkaat levyjarrut

Kokonaisuus rullaa kestävillä 29-tuumaisilla renkailla, jotka on varustettu 2,6" leveillä renkailla Schwalbeltä (Nobby Nic Performance), jotka tarjoavat vaikuttavaa mukavuutta ja erinomaista pitoa käänteissä, ihanteellista sinulle, joka arvostat oikeaa nopeutta, luotettavaa pitoa ja korkeaa maastoajo-ominaisuuksia. Ja koska se on suunniteltu nopeaan menoon, siinä on tehokkaat hydrauliset levyjarrut 4-mäntäisillä jarrusatuloilla Shimanolta (MT420), mikä tarjoaa voimakkaan ja johdonmukaisen suorituskyvyn ympäri vuoden säästä riippumatta.

YKSITYISKOHDAT
Tuotenumero0106968-O451
EAN-koodi-
TuotemerkkiSUPERIOR
VäriGloss Copper Matte Black
Valmistajan tuotenumero-
Tekniset tiedot
KäyttötarkoitusMaastopyöräily
SukupuoliUnisex, Naisten, Miesten
Naisten malli 

Naisten malli

Koska naiset ja miehet yleensä eroavat anatomiansa puolesta, monet valmistajat suunnittelevat pyöriä, jotka on mukautettu sen mukaisesti. Yleensä kyse on vain pienistä eroista. Muun muassa satulat ovat usein leveämpiä, ohjaustangot kapeampia ja kampivarsien pituus lyhyempi. Joissain tapauksissa tehdään myös naisille suunnattuja malleja pienemmissä ko'oissa ja viettävällä yläputkella. Joskus myös eri väreissä.
Ei
Valmistajan verkkosivutsuperiorbikes.com/se-en
SähköpyöräKyllä
Pituutesi 

Pituutesi

Valmistajan suosittelema pituus
-
Sopii pituudelle (cm)-
Valmistajan väriGloss Copper Matte Black
Runkosetti
Runkokoko-
RunkoAlu X6 Ultralite MTB Trail SUE03.1- Advanced e-MTB Geometry- Travel 160 mm- BOSCH CX Performance 5G ready- Integrated 750Wh battery - 3D alloy one pice link- Alloy swingarm- Boost 12x148 mm- Inner cable routing- Dropped seat post ready
Runkomateriaali 

Runkomateriaali

Hiilikuitu maksaa hieman enemmän kuin alumiinirunko, mutta sillä on useita etuja muihin materiaaleihin verrattuna puhtaiden ajo-ominaisuuksien osalta. Se on vahvempi, kevyempi, jäykempi ja mukavampi ajaa, koska se on elävämpi materiaali kuin alumiini. Hiilikuitu on kuitenkin hieman herkempi tarvikkeiden asentamiselle, jotka kiinnitetään rungon ympärille, kuten lukot tai lastenistuimet. Tästä syystä hiilikuitu soveltuu parhaiten urheilupyöriin kuten kilpapyöriin ja maastopyöriin.

Alumiini on edullinen ja kevyt materiaali, joka soveltuu kaikenlaisiin pyöriin. Sen avulla on helppo saavuttaa todella alhainen paino säilyttäen samalla lujuus ja hyvät ajo-ominaisuudet, eikä materiaali ole myöskään herkkä sille, mitä tarvikkeita siihen asennat. Vain puhalla ja aja ja asenna juuri sitä, mitä haluat pyörääsi!

Teräs on materiaali, jota voidaan valmistaa monissa eri laatuasteissa. Terästä voi rakentaa hyvin edullisesti, ja siksi se löytyy helpommin meidän valikoimamme yksinkertaisemmista pyöristä. Mutta se voi olla myös uskomattoman joustava, kestävä ja mukava materiaali, kun käytetään todella laadukasta terästä. Todella laadukasta terästä löytyy monista pyöristä, jotka on tarkoitettu enemmän pitkän matkan pyöräilyyn, kuten meidän hienot touringpyörät Surlyltä, ja Skeppshult-pyörät, jotka on rakennettu ruotsalaisesta laatu-teräksestä (mikä myötävaikuttaa erittäin hienoihin mukavuusominaisuuksiin useimmilla alustoilla).

Alumiini
EtuhaarukkaRockShox 35 Silver TK- Tapered- SoloAir- 15x110mm axle- 160mm travel
Haarukka 

Haarukka

En vaimennettu etujousitus on nykyään standardi maastopyörissä, yksinkertaisesti siksi, että se selviää maastosta, jossa pyörää käytetään. On myös monia hybridipyöriä, joissa on vaimennettu etujousitus, jotta saat hieman enemmän mukavuutta sorateillä ja mahdollisilla metsäpoluilla. Jos aiot pyöräillä metsässä tai helpoilla poluilla, tai vaihtoehtoisesti paljon sorateillä, vaimennettu etujousitus on hyvä valinta!

Jäykät etujousitukset löytyvät perus-, kilpa- ja hybridipyöristä, ja ne soveltuvat parhaiten pyörille, jotka ovat pääasiassa asfaltilla. Saat kevyemmän pyörän, pyörän, joka tuntuu ketterämmältä ja pyörän, joka tuntuu vastaavan paremmin liikkeisiisi. Jotkut erikoistuneet pyörät, kuten fatbiket ja touring-pyörät, ovat myös jäykällä etujousituksella, mutta silloin se yleensä korvataan hyvin leveillä ja vankkoilla renkailla, jotta palautetaan osa mukavuuden tunteesta. Jos aiot pyöräillä pääasiassa asfaltilla, ja ehkä joillakin ystävällisillä sorateillä, jäykkä etujousitus on ehdottomasti oikea valinta sinulle!

Joustohaarukka
Haarukan jousityyppiIlmajousi
Joustomatka edessä 

Joustomatka edessä

Tämä asia maastopyörän iskunpituudesta voi tuntua todelliselta viidakolta. Yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että mitä pidempi iskunpituus pyörällä on, sitä karkeampaan maastoon pyörä on sovitettu. Pyörät, joissa on 100 mm iskunpituus, on ensisijaisesti suunniteltu Cross Country -pyöräilyyn, eli nopeampaan ajoon vähemmän teknisessä maastossa.

Pyörä, jossa on 120 mm iskunpituus, on ehkä paras kaikenkattava valinta, sillä nämä pyörät sijoittuvat usein puhtaan kilpapyörän ja karkeampaan maastoon soveltuvan pyörän välille. Nämä pyörät sopivat kaikille harrastajille, jotka haluavat pystyä etenemään kaikenlaisessa maastossa ilman, että heillä on äärimmäisiä tavoitteita suuntaan tai toiseen.

Pyörä, jossa on 140 mm iskunpituus tai enemmän, on täydellinen sinulle, joka tykkäät ajaa karkeammassa maastossa, ja ehkä viettää aikaa bikeparkissa ja ajaa alas mäkiä niin nopeasti kuin pystyt.

Monissa hybridipyörissä on myös etujousitus, noin 60-80 mm iskunpituudella lisäämään mukavuutta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että pyörää voisi käyttää maastopyöränä, vaan se on ensisijaisesti tarkoitettu mukavuuden lisäämiseen sorateillä ja tasaisemmilla poluilla tai reiteillä.

160 mm
Lukittava etuhaarukka? 

Lukittava etuhaarukka?

Lukittava tarkoittaa, että jousituksen liike lukitaan yhteen asentoon (tai rajoitetaan), jotta esimerkiksi jyrkissä ylämäissä tai tasaisessa maastossa ajaminen helpottuu.

Erilaiset valmistajat käsittelevät tämän eri tavoin. Joissakin jousituksissa liike lukitaan täysin (muuttuvat jäykiksi), kun taas toiset ovat päättäneet esimerkiksi hidastaa puristusvaimennusta.

Säädin ohjaustangossa
TakaiskunvaimenninRockShox Super Deluxe Select R, size 230x65mm
Takahaarukan tyyppi 

Takahaarukan tyyppi

Maastopyörä voidaan jakaa monella eri tavalla. Esimerkiksi voidaan puhua niin kutsutuista “täysjousitetuista” ja “hardtaileista”. Tämä tarkoittaa siis sitä, kuinka monta eri tyyppistä jousitusta pyörässä on.

Jäykkä

Hardtailissa on vain jousitettu etuhaarukka ja jäykkä takaosa. Jäykän takaosan etuna on, että voima ei katoa takajousituksen vuoksi. Lisäksi saat yleisesti kevyemmän pyörän.

Jousitettu

Täysjousitetussa pyörässä on jousitettu etuhaarukka sekä jousitettu takaosa. Nämä pyörät sisältävät linkuston, joka yhdessä takajousituksen kanssa tarjoaa mukavamman ajokokemuksen, mutta myös vakautta ja useimmissa tapauksissa jopa nopeamman ajon. Samalla tavalla kuin etuhaarukka jousittaa pitääkseen otteen ja lisätäkseen mukavuutta, tekee takajousitus täsmälleen saman asian takapäälle.

Jousitettu
Lukittava takaiskunvaimennin? 

Lukittava takaiskunvaimennin?

Lukittava tarkoittaa, että jousituksen liike lukitaan paikoilleen (tai sitä rajoitetaan) helpottamaan esimerkiksi silloin, kun pyöräillään jyrkkiä ylämäkiä tai tasaisessa maastossa.

Erilaiset valmistajat käsittelevät tätä eri tavoin. Jotkut jousitukset lukittuvat täysin (jäykistyvät), kun taas toiset ovat päättäneet esimerkiksi hidastaa puristusvaimennusta.

Säädin iskunvaimentimessa
Joustomatka takana 

Joustomatka takana

Maastopyörän joustovara voi tuntua todelliselta viidakkolta. Yksinkertainen tapa selittää se on, että mitä pidempi joustovara pyörässä on, sitä karkeampaan maastoon pyörä on sovitettu. Pyörät, joissa on 100 mm joustovara, on ensisijaisesti suunniteltu Cross Country -pyöräilyyn eli nopeampaan pyöräilyyn vähemmän teknisessä maastossa.

Pyörä, jossa on 120 mm joustovara, on ehkä paras kaikenkattava valinta, sillä nämä pyörät sijoittuvat usein puhtaan kilpapyörän ja karkeammassa maastossa, kuten kantojen ja kivien seassa, pärjäävän pyörän välimaastoon. Nämä pyörät sopivat kaikille harrastajille, jotka haluavat päästä eteenpäin kaikenlaisessa maastossa ilman äärimmäisiä pyrkimyksiä mihinkään suuntaan.

Pyörä, jossa on 140 mm joustovaraa tai enemmän, on täydellinen sinulle, joka nautit karkeammassa maastossa ajamisesta ja ehkä viihdyt bikeparkissa laskettelemassa mäkiä niin nopeasti kuin pystyt.

230 mm
Kiekkokoko 

Kiekkokoko

Pyörän koon tarkoittaa juuri sitä mitä se kuulostaakin - pyörien kokoa. Se mitataan yleensä tuumissa (esim. 28") tai millimetreissä (esim. 622). Ruotsissa tuumat ovat yleisin mittayksikkö, ja siksi olemme päättäneet käyttää sitä. Pyörän koon merkitys vaihtelee pyörätyypin mukaan.

Lastenpyörät

Lastenpyörät määritellään useimmiten pyörän koon perusteella, mikä eroaa aikuisten pyöristä, joissa rungon koko määrää pyörän koon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki 24"-renkailla varustetut pyörät olisivat samankokoisia, ja siksi olemme päättäneet, että emme käytä kokotaulukkoa, vaan annamme tarkat pituussuositukset kullekin yksittäiselle pyörälle.

Kun ostat lastenpyörää, haluat tietysti, että lapsi voi kasvaa pyörän kanssa. On kuitenkin muistettava, että liian suuri pyörä on yleensä liian pitkä, mikä johtaa makuuasentoon ja vähentää siten lapsen näkyvyyttä. Valitse siis koskaan pyörää, jossa lapsi on yli 5 senttimetriä lyhyempi kuin ilmoitettu pituussuosituksemme.

Maastopyörät

Maastopyöräilyssä on kolme eri pyörän kokoa: 29", 27,5" ja 26". 26" oli pitkään ainoa käytössä ollut koko maastopyörille, mutta nykyään sitä käytetään käytännössä vain nuorten pyörissä ja yksinkertaisissa maastopyörissä, jotka on tarkoitettu kuljetukseen ja kevyeen kuntoiluun. Jos haluat harjoitella tai jopa kilpailla pyörälläsi, oikeat koot ovat 29" tai 27,5". Yksinkertaistetusti voidaan sanoa, että 29" tarjoaa vakaamman kokemuksen, säilyttää vauhdin paremmin ja pääsee pienien esteiden yli helpommin kuin 27,5", kun taas 27,5" antaa pyörän, joka tuntuu ketterämmältä mutkissa ja on hieman nopeampi kiihdytyksessä. Monet 27,5" täysjousitetut maastopyörät ovat lisäksi pidemmällä iskunpituudella ja soveltuvat teknisempään ja haastavampaan maastoon.

Kilpapyörät, standardipyörät, hybridipyörät ja muut pyörät

Käytännössä kaikissa muissa pyörissä paitsi maastopyörissä ja lastenpyörissä käytetään 28"-renkaita, jotka ovat hyvin tasapainotettu koko, joka tarjoaa hyvät edellytykset rullata helposti, olla mukava istua ja helppo ohjata.

29" (tuumaa)
Vuosimalli2023
Kiekot
EtunapaSHIMANO HB-MT410-B/ 32H/ CL/ 15x110mm/ THRU Type AXLE
TakanapaSHIMANO FH-MT410-B/ 32H/ CL/ 12x148mm/ THRU Type AXLE
Eturengas"""""""Schwalbe Nobby Nic Performance/ 29x2.60""""""""/ ADDIX"""""""
Takarengas"""""""Schwalbe Nobby Nic Performance/ 29x2.60""""""""/ ADDIX"""""""
Renkaan koko65-622
VanteetSTARS J30D/ Disc/ 32H
Voimansiirto
VaihdevivutSHIMANO DEORE SL-M6100-IR/ RAPIDFIRE Plus/ 12speed
TakavaihtajaSHIMANO DEORE RD-M6100, Shadow Plus Design
KampisarjaONE Race/ Alloy
KetjuSHIMANO DEORE CN-M6100
RataspakkaSHIMANO DEORE CS-M6100/ 12-speed/ 10-51T
Komponentit
EtujarruSHIMANO MT420- 4 piston- hydraulic disc brake
Jarrulevy edessäSHIMANO SM-RT64- 180mm
TakajarruSHIMANO MT420- 4 piston- hydraulic disc brake
Jarrulevy takanaSHIMANO SM-RT64- 180mm
OhjainlaakeriACROS AZX-1051S/ ICR/ ZS56/28.6 - ZS56/40/ BlockLock 120°/ Stainless Bearings
OhjaustankoONE Alloy/ 12mm rise/ 760mm/ 35mm
OhjainkannatinONE ICR/ Alloy/ 35mm/ 0°
SatulatolppaONE Sport Dropper Post/ Alloy/ 30.9mm
Jarrutyyppi 

Jarrutyyppi

Vannejarrut

Klassiset jarrut kaikenlaisiin pyöriin, jotka pikkuhiljaa syrjäytyvät levyjarrujen tieltä. Nämä ohjataan kahvoista ohjaustangosta ja puristuvat jarrupalat vanteen kehää vasten pysäyttääkseen pyörän. Vannejarruja on erilaisia eri pyörätyyppejä varten ja niihin kuuluu muun muassa V-jarrut, cantilever-jarrut ja U-jarrut. Näiden etuna on, että ne ovat hyvin helppoja huoltaa ja niiden paino on alhainen.

Rumpujarru

Toimivat samankaltaisesti kuin trummijarrut, joita löytyy muun muassa mopedeista. Tässä jarrupalat työntyvät ulos metallia vasten sylinterissä pyörän keskellä. Nämä vaativat vähiten huoltoa ja ovat erittäin luotettavia. Haittapuolena on, että niiden jarruteho ei ole yhtä voimakas kuin esimerkiksi levyjarruilla.

Jalkajarru

Standardi, joka löytyy useimmista klassisista naisten ja miesten pyöristä. Tämä jarrutyyppi vaatii hyvin vähän huoltoa, mutta rajoittuu, jos haluat enemmän vaihteita. Nämä kuuluvat nimittäin erityisiin navan tyyppeihin (pyörän keskiosa), joissa on kapseloituja vaihteita, esimerkiksi Shimano Nexus. Haittapuolena on, että jarruttamiseen tarvitaan enemmän voimaa verrattuna muihin jarrutyyppeihin, ja jalkojen täytyy olla tietyissä asennoissa, jotta saavutetaan tarvittava jarruvoima.

Levyjarru

Nykyaikaiset jarrut muun muassa maastopyörissä, hybridipyörissä ja monissa sähköpyörissä. Nämä perustuvat jarrusatulaan, joka puristaa metallilevyä vasten pyörän navassa (pyörän keskellä). Tämä on hyvin samankaltainen järjestelmä kuin mitä käytetään sekä autoissa että moottoripyörissä ja pidetään tällä hetkellä parhaana ratkaisuna. Nämä ovat tehokkaimmat jarrut, vaativat suhteellisen vähän huoltoa ja ovat erittäin luotettavia ja saatavilla sekä mekaanisina (vaijerilla) että hydraulisina (suljettu järjestelmä öljyllä).

Hydraulinen levyjarru
Vaihteiden lukumäärä 

Vaihteiden lukumäärä

Kuinka monta vaihdetta tarvitsen?

Tämä riippuu täysin siitä, miten pyöräilet ja mitä haluat saada irti pyörästäsi. Selvittääksesi tämän, sinun on tiedettävä, miten aiot pyöräillä ja haluatko painottaa matalaa huollon tarvetta vai korkeaa suorituskykyä.

Matala huolto

Tässä tapauksessa sinun kannattaa valita vaihteisto, jossa on napavaihteet. Näitä on saatavilla 2-11 vaihteen vaihtoehtoina muun muassa Shimanolta ja heidän Nexus-sarjastaan, jossa on 3, 7 ja 8 vaihdetta. On myös Shimano Alfine, joka on hienostuneempi malli, jossa on vähemmän vastusta mekaniikassa ja joka on saatavilla 8 ja 11 vaihteen versioina.

Korkea suorituskyky

Tässä tapauksessa takavaihteiden määrä liittyy suoraan laatuun. Valmistajat kilpailevat siitä, kuka tekee parhaat vaihteet suurimmalla määrällä rattaan hampaita kasetissa. Tämä tarkoittaa, että hienoimmat komponentit ovat myös ne, joissa on eniten vaihteita takana. Edessä on yksi tai kaksi hammasratasta hienommille osille.

Molempien yhdistelmä

Tässä tapauksessa katsomme järjestelmiä, joissa on 2-3 vaihdetta edessä ja 8-10 ratasta takana. Nämä ovat hieman yksinkertaisempaa rakennuslaatua, joka myös painaa enemmän. Ne on sen sijaan rakennettu kestävämmistä materiaaleista, kuten teräksestä alumiinin sijaan. Nämä kestävät usein enemmän iskuja, mutta eivät toimi yhtä sujuvasti

12-vaihteinen (1x12)
Vaihdevipu sarjaShimano Deore
Takavaihtaja sarja 

Takavaihtaja sarja

Mitä esimerkiksi Shimano SLX tarkoittaa? Jokainen komponenttivalmistaja jakaa komponenttinsa kuten vaihteet, jarrut, kammet jne. sarjoihin, tässä tapauksessa valmistaja on Shimano ja sarja SLX.

Sarjat vaihtelevat toiminnallisten yksinkertaisten komponenttien ja huomattavasti edistyneempien komponenttien välillä, joissa on korkea tarkkuus ja alhainen paino.

Tietysti yksinkertaisemman sarjan vaihteet ja jarrut toimivat niin kuin pitääkin, mutta eivät samalla tarkkuudella tai tunteella kuin hienomman sarjan komponentit. Todennäköisesti yksinkertaisemmat komponentit vaativat enemmän huoltoa ajan myötä.

Alla näet listan suurimpien valmistajien sarjoista järjestettynä niin, että hienoin sarja on ylhäällä.

Huomaa, että tämä taulukko ei vertaa eri merkkejä tai maantiepyöriä vs. maastopyöriä, vaan sitä tulisi käyttää vain vertailuun yhden sarakkeen sisällä.

Shimano maastopyörätShimano maantiepyörätSRAM maastopyörätSRAM maantiepyörätShimano napavaihteet
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano Deore
Moottori
MoottoriBosch Performance Line CX
Moottorin sijoitus 

Moottorin sijoitus

Missä moottori on sijoitettu, vaikuttaa siihen, kuinka paljon tukea saat ja kuinka tasainen voiman tuntu on. Moottori, joka on sijoitettu etu- tai takapyörään, antaa yleensä kokemuksen, että pyörä työntää (takapyörä) tai vetää (etupyörä), kun taas keskitetty moottori antaa yleisesti vaikutelman, että se olet itse, joka polkee (ja olet tullut paljon vahvemmaksi).

Moottori, joka on sijoitettu keskiöön, tarjoaa siis monia etuja, mutta on hieman kalliimpi rakentaa, mikä tekee pyörän hinnasta korkeamman keskiöön asennetulla moottorilla verrattuna takapyörään tai etupyörään asennettuun moottoriin. Pyörään asennettu moottori on siis halvempi, ja sinulle, joka ajat lyhyitä matkoja tai käytät pyörää suhteellisen vähän, toimii tämä erinomaisesti - kun taas keskiöön asennettu moottori on suositeltava, jos aiot pyöräillä/pendelöidä useammin ja pidempiä matkoja.

Lisää keskiöön asennetusta moottorista

Moottori on sijoitettu keskiöön, eli pyörän keskelle. Tästä syystä tätä kutsutaan usein myös keskimoottoriksi tai keskusmoottoriksi. Se tarjoaa muun muassa seuraavat edut:

  • Tasaisempi käynti, koska keskimoottorissa on enemmän sensoreita kuin pyöriin sijoitetuissa moottoreissa
  • Helpompi käyttää ilman sähköavustusta, koska pyörissä ei ole vastusta
  • Parempi painonjakauma pyörässä, mikä tekee pyöräilystä helpompaa ja hauskempaa
  • Lisääntynyt poljinvoima, koska sähkövoima tulee samasta paikasta kuin poljinvoima
Keskiö
Moottoriteho 

Moottoriteho

Max. sallittu moottoriteho Ruotsissa on tällä hetkellä 250 W. Jos teknisissä tiedoissa mainitaan suurempi teho kuin 250 W, on kyseessä vain hetkellinen arvo käynnistyksessä tai kiihdytyksessä, joka laskee 250 W:iin muutaman sekunnin kuluttua.
250 W
Moottorin äänitasoAlhainen
Vääntömomentti 

Vääntömomentti

Moottorin vääntömomentti mitataan newtonmetreinä (Nm) ja se on mittari voiman kyvystä vääntää kohdetta tietyn akselin ympäri. Yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että mitä suurempi vääntömomentti, sitä parempi.
85 Nm
SensoritNopeus, Kadenssi, vääntömomentti
Maksiminopeus avustettuna 

Maksiminopeus avustettuna

Ruotsissa sallittu enimmäisavustusnopeus on tällä hetkellä 25 km/h. Jos nopeutesi ylittää 25 km/h, moottori lakkaa avustamasta ja sinun on poljettava itse.
25 km/h
Maksimikantama 

Maksimikantama

Kertoo, kuinka pitkälle voi päästä ihanteellisissa olosuhteissa (lämmin sää, vähän mäkiä, harvat pysähdykset ja käynnistykset sekä tasainen alusta) ennen kuin akku on täysin tyhjä. Tiedot ovat pääasiassa peräisin sähkömoottorin valmistajalta sekä otettu huomioon, minkä tyyppisestä pyörästä on kyse (MTB, peruspyörä jne.)

150 km
SähköjärjestelmäBosch
Akku
AkkuBOSCH PowerTube- 625Wh
Akun sijaintiVaakaputki
Irrotettava akkuEi
Akkukapasiteetti (Wh)625
Jännite-
Sisältyykö akku?Kyllä
Akkulaturi-
Voidaan ladata pyörässäKyllä
-
Näyttö
NäyttöBosch Mini Remote
Irrotettava näyttöEi
Näytön sijaintiKeskellä
LatausporttiEi
AvustustasotEco, Off, Tour, Tour+, Turbo, Auto, cargo, emtb/sport, Race
TalutusapuKyllä
Varusteet
Kädensijat/tankonauhatONE Race/ Lock-On
SatulaFizi:k Aidon X5/ Alloy
ASIAKKAIDEN MIELIPITEET
Myös tagattu
  • 2023
  • 29" (tuumaa)

Ostoskorisi(0 tuotetta)

Ostoskorisi on tyhjä
Yhteensä: 0 €
Kassalle

Suosikit(0 tuotetta)

Sinulla ei ole suosikkeja
VALIKKO