• NOPEAT TOIMITUKSET
  • MAKSA HELPOSTI KLARNALLA
  • TUHANSIA PYÖRIÄ VARASTOSSA
0
Suosikkilista
0
Ostoskori

BH BH Sähkömaastopyörä Ilynx Trail Carbon 8.8 Vihreä-Vihreä-Vihreä

BH Sähkömaastopyörä Ilynx Trail Carbon 8.8 Vihreä-Vihreä-Vihreä
Kuvaus

Viihdyttävä eMTB, jossa yhdistyy leikkimielisyys ja aggressiivisuus

Viihdyttävä BH iLynx Trail Carbon 8.8 auttaa sinua löytämään tasapainon leikkimielisyyden ja aggressiivisuuden välillä. Tämä pyörä antaa sinulle selkeän etulyöntiaseman, eikä henkinen tilasi tai fyysinen kunto merkitse mitään... voit keskittyä polkemiseen 20 vuotta nuorempien pyöräilijöiden ohi rennolla hymyllä huulillasi. Perusresepti koostuu joustomatkoista 150/150 mm yhdistettynä vakuuttavaan kinematiikkaan ja tehokkaaseen sähkömoottoriin, joka voi kolminkertaistaa oman poljinavustuksesi ja keskittyy sekä keveyteen että voimakkaaseen pitkän kantaman sähkötoimintaan. Lopputulos? Eloisa, viihdyttävä ja kestävä eMTB, joka selviää ongelmitta hankalista alustoista ja hyödyntää BH:n yli 110-vuotisen kokemuksen kerryttämää osaamista.

Menestyksen avaimet!

  • Viihdyttävä trail-pyörä, jonka geometria yhdistää leikkimielisyyden ja aggressiivisuuden
  • Täysin hiilikuituinen täysjousitettu runko (Balistic Carbon Layup) progressiivisella kinematiikalla
  • Kierteisjäykkä rakenne HCIM (Hollow Core Internal Moulding) -teknologialla ja keveyttä (1 975 grammaa)
  • Suht’ lyhyet 451 mm ketjunpitimet yhdistettynä 66 asteen ohjainputken kulmaan
  • Trail-geometria, joka tarjoaa ketterää hallittavuutta ylämäissä ja loistavaa vakautta teknisissä alamäissä
  • Korkealaatuiset FOX-vaimentimet 150/150 mm joustomatkoilla, erityisesti trail-pyöräilyyn
  • BH:n kevyt ja tehokas 2EXMAG-sähkömoottori, jonka vääntömomentti on 65 Nm ja jopa 300 % avustus
  • Diakonaaliputkeen täysin integroitu 540 Wh akku, joka tarjoaa jopa 130 km kantaman
  • Iskevä 1x-voimansiirto 12 Shimano (SLX/XT) -vaihteella, jotka eivät käytännössä koskaan petä
  • Shimano (XT) hydrauliset levyjarrut 4-mäntäisillä satuloilla vastaavat nopeusominaisuuksia
  • Korkealaatuinen pyöräsarja temmosta nauttivilla Maxxis (Minion) -laaturenkailla, 2,5/2,4" leveät
  • BlockLock-järjestelmä minimoi rungon ja haarukan vaurioitumisen riskin
  • Race Facen (DP Aeffect) Dropper Post mahdollistaa satulan laskemisen vauhdissa
  • Koko rakennelmaa hallitaan BH:n siistin ohjaamon kautta, jossa on hienostunut kaapelinveto
  • Yhteensopiva FIT-järjestelmän kanssa – tärkeimmät työkalut voidaan sijoittaa ohjainkannattimeen

Täysjousitettu hiilikuiturunko maagisella linkustolla ja leikkisällä trail-geometrialla

Koko luomus perustuu korkealaatuiseen hiilikuituiseen täysjousitettuun runkoon, ja kuten kaikissa BH:n kilpailukykyisissä rungoissa, käytetään HCIM-teknologiaa (Hollow Core Internal Moulding), jonka ansiosta saavutetaan huipputason rakenne erittäin kevyellä painolla (1 975 grammaa). Tämän voimakkaan rakenteen geometria yhdistää leikkisyyden ja aggressiivisuuden, ja sen kierteisjäykkyys takaa vaikuttavan voimansiirron. Lisäksi esimerkillisen matala painopiste tarjoaa vaikuttavan vakauden jopa erittäin suurissa nopeuksissa.

Maaginen linkusto tarjoaa vaimennuksen, joka tuottaa progressiivisen kinematiikan ja hämmästyttää kaikilla tasoilla. Tuloksena on uskomaton maayhteys, joka yhdistää erittäin reagoivan tunteen tehokkaaseen voimansiirtoon. Pyörä reagoi nopeasti, kun haluat lisätä vauhtia, ja samalla voit hallita vaikeita ajolinjoja hämmästyttävän helposti. Yhdistettynä anteliaaseen 150 mm joustomatkaan saavutetaan monipuolinen hallittavuus, mikä säilyttää polkemistehokkuuden vähäisemmän haasteellisessa maastossa. Täysjousitettu runko on kiistatta toiminnallinen ja saavutetaan hienosäädetty tasapaino jäykkyyden ja lujuuden välillä, mikä tekee pyörästä sekä leikkisän, ketterän että aggressiivisen.

Runko sisältää hienostuneen kaapelinviennin, jossa kaikki kaapelit on suojattu fyysisiltä vaikutuksilta rungon sisällä, mikä vähentää ilmanvastusta merkittävästi ja tekee huollosta (erityisesti puhdistuksesta) paljon helpompaa. Se on tietenkin suunniteltu soveltumaan läpipultteihin (BOOST), mikä tarkoittaa, että etu- ja takapään akselit ovat ekstra leveitä, jolloin pinnankiristys voi olla suurempi navan kohdalla, mikä lisää pyörän jäykkyyttä ja maksimoi hallinnan. Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, sisäisellä kaapeloinnilla varustettu pyörä näyttää huomattavasti siistimmältä.

Atleettinen sähkömoottori dynaamisella ajokokemuksella ja voimakkaalla vääntömomentilla

Voima tulee atleettiselta BH:n sähkömoottorilta (2EXMAG - Gen.2), joka tuottaa 65 Nm vääntömomenttia ja maksimikierrosnopeus on 110 rpm. Moottoria käyttää tehokas (540 Wh) ja täysin integroitu akku, joka on sijoitettu hyvin suojattuun paikkaan diagonaaliputkessa ja tarjoaa runsaasti ympäristöystävällistä voimaa, antaen sinulle vaikuttavan määrän ylimääräistä tehoa jopa 25 km/h nopeuksiin asti. Tietenkin voit pyöräillä paljon nopeammin kuin tämä, mutta loput työstä sinun täytyy tehdä joko painovoiman tai vanhanaikaisen lihasvoiman avulla. Koko käyttöpaketti (moottori ja akku) on lisäksi keskeisesti sijoitettu rungon alaosaan, mikä luo kiitettävän matalan painopisteen ja tarjoaa upean tasapainon, vakauden ja ketteryyden.

Tämä voimakas sähköjärjestelmä ei ole pelkästään uskomattoman kevyt (2,1 kg), vaan siinä on myös erinomainen dynaaminen herkkyys, mutta yhtä vaikuttavaa on moottorin reagoiva tuntuma, joka luo dynaamisen pyöräilykokemuksen jokaisella polkaisulla. Tämä johtuu suurelta osin kolmesta korkealaatuisesta tehosensorista, käytännössä tarkoittaen, että kun poljet rauhallisesti ja varovasti, saat pehmeän ja rauhallisen avustuksen. Mutta kun poljet nopeammin ja erityisesti voimakkaammin, saat merkittävästi tehokkaamman avustuksen. Koko paketti on vaikuttavan hiljainen ja tarjoaa kiinteän tuntuman voimansiirrossa, ja parasta on, että tämä tapahtuu saumattomassa harmoniassa ja korkealla tehokkuudella.

Tämän lisäksi tulee kätevä iRemote, joka näyttää selkeillä LED-indikaattoreilla, minkä neljästä eri toimintatilasta olet valinnut tällä hetkellä. Voit valita Eco (+75%), Eco+ (+150%), Sport (+250%) tai Boost (+300%). Kaikkea ohjataan iRemote-laitteen kautta, joka on kätevä ja helposti hallittava pieni ohjain, joka on sijoitettu ohjaustangolle ja jonka suunnittelu suojaa sitä mahdollisten vahinkojen varalta. iRemote-laitteen avulla voit myös liittää ANT+ ja Bluetooth -yhteyden Garmin-laitteesi kanssa ja käyttää ohjelmistoja, jotka perustuvat esimerkiksi vääntömomenttiin tai sykkeeseen. BH:n iConnect-sovelluksen avulla voit myös yhdistää älypuhelimeesi ja hallita erilaisia toimintoja... niin yksinkertaista kuin nerokasta!

Iskevä 1x-voimansiirto, joka harvoin petää ja hallitaan slimmatun ohjaamon kautta

Moottorin alla on iskevä 1x-voimansiirto Shimano (SLX/XT), joka koostuu lyhyesti sanottuna 12 mekaanisesti ohjatusta vaihteesta, jotka käytännössä eivät koskaan petä. Espanjalainen design korkealla tasolla sulkee pois keskinkertaiset massatuotteet, ja luomuksen sydän on 34-hampainen yksiratas yhdistettynä 12-nopeuksiseen kasettiin (10-51T), joka tarjoaa laajan välityksen, mutta jossa keskeistä on korkea tehokkuus ja luotettava toiminta. Koko rakennelmaa hallitaan BH:n slimmatun ohjaamon kautta, jossa on täysin integroitu kaapelinveto ja joka on myös muokattavissa älykkään FIT-järjestelmän kanssa – tärkeimmät työkalut voidaan sijoittaa ohjainkannattimeen, mikä saattaisi olla ratkaiseva ero maalin ylittämisessä.

Korkealuokkaiset vaimentimet, joilla voit ajaa hämmästyttävän nopeasti

Etupuolelta löydät luotettavan haarukan FOX:lta (36 Float Factory), ja takaosassa vaimennuksen hoitaa laadukas FOX (Float X Performance). Vaimenninten joustomatka on 150 mm ja niissä on runsaasti säätömahdollisuuksia, joten voit helposti mukauttaa pyörää hetkellisiin tarpeisiisi. Ne ovat tietenkin varustettu lockout-järjestelmällä, jota ohjataan helposti hallittavilla säädöillä. Lyhyesti selitettynä tämä tarjoaa laajemman käyttöalueen ja mahdollisuuden ajaa aivan yhtä nopeasti kivisillä poluilla kuin kovapintaisilla sorateillä. Helppokäyttöinen ja ketterä setup, joka tekee pyörästä mukautuvan olosuhteisiin.

Nykypäivän teknisesti haastavat radat (ja tämä pätee kaikkeen sileästä XC:stä hankalaan DH:hen) lähes vaativat, että pyörä on varustettu säädettävällä satulatolpalla. Ja tietenkin tämä pyörä on varustettu Race Facen Dropper Postilla (DP Aeffect), joka käytännössä tarjoaa sinulle runsaasti ylimääräistä hallintatilaa laskemalla satulan matkan aikana ja pitämällä sen poissa tieltä, kun ohjaat hallitusti kivikkoisia laskuja.

Kestävä pyöräsarja temmosta nauttivilla renkailla ja voimakkailla levyjarruilla

Korkealaatuinen Race Facen (Aeffect 30 TR) pyöräsarja on varustettu alumiinivanteilla ja pyörii temmosta nauttivilla Maxxis (Minion Terra EXO TR) -laatukumilla. Nämä monipuoliset 29-tuumaiset renkaat, 2,5/2,4" leveät, tarjoavat vaikuttavan pidon yhdistettynä suuriin nopeuksiin. Kun vauhti kiihtyy, jarrutuskyvyn vaatimukset lisääntyvät, ja siksi pyörässä on varustettu ekstra tehokkailla Shimano (XT) -nelimäntäisillä hydraulisilla levyjarruilla, jotka vastaavat nopeusresursseja ja tarjoavat korkealuokkaista jarrutustehoa ympäri vuoden, riippumatta siitä, onko radoilla mutaista, sateista tai sohjoista.

YKSITYISKOHDAT
Tuotenumero0106509-O363
EAN-koodi-
TuotemerkkiBH
VäriGreen-Green-Green
Valmistajan tuotenumero-
Tekniset tiedot
KäyttötarkoitusMaastopyöräily
MallisarjaBH iLynx Trail
SukupuoliUnisex, Naisten, Miesten
Naisten malli 

Naisten malli

Koska naiset ja miehet yleensä eroavat anatomiansa puolesta, monet valmistajat suunnittelevat pyöriä, jotka on mukautettu sen mukaisesti. Yleensä kyse on vain pienistä eroista. Muun muassa satulat ovat usein leveämpiä, ohjaustangot kapeampia ja kampivarsien pituus lyhyempi. Joissain tapauksissa tehdään myös naisille suunnattuja malleja pienemmissä ko'oissa ja viettävällä yläputkella. Joskus myös eri väreissä.
Ei
Paino (valmistajan mukaan)19,6
Valmistajan verkkosivutwww.bhbikes.com/en_GB
SähköpyöräKyllä
Pituutesi 

Pituutesi

Valmistajan suosittelema pituus
-
Sopii pituudelle (cm)-
Valmistajan väriGREEN-GREEN-GREEN
Runkosetti
Runkokoko-
Runko-
Runkomateriaali 

Runkomateriaali

Hiilikuitu maksaa hieman enemmän kuin alumiinirunko, mutta sillä on useita etuja muihin materiaaleihin verrattuna puhtaiden ajo-ominaisuuksien osalta. Se on vahvempi, kevyempi, jäykempi ja mukavampi ajaa, koska se on elävämpi materiaali kuin alumiini. Hiilikuitu on kuitenkin hieman herkempi tarvikkeiden asentamiselle, jotka kiinnitetään rungon ympärille, kuten lukot tai lastenistuimet. Tästä syystä hiilikuitu soveltuu parhaiten urheilupyöriin kuten kilpapyöriin ja maastopyöriin.

Alumiini on edullinen ja kevyt materiaali, joka soveltuu kaikenlaisiin pyöriin. Sen avulla on helppo saavuttaa todella alhainen paino säilyttäen samalla lujuus ja hyvät ajo-ominaisuudet, eikä materiaali ole myöskään herkkä sille, mitä tarvikkeita siihen asennat. Vain puhalla ja aja ja asenna juuri sitä, mitä haluat pyörääsi!

Teräs on materiaali, jota voidaan valmistaa monissa eri laatuasteissa. Terästä voi rakentaa hyvin edullisesti, ja siksi se löytyy helpommin meidän valikoimamme yksinkertaisemmista pyöristä. Mutta se voi olla myös uskomattoman joustava, kestävä ja mukava materiaali, kun käytetään todella laadukasta terästä. Todella laadukasta terästä löytyy monista pyöristä, jotka on tarkoitettu enemmän pitkän matkan pyöräilyyn, kuten meidän hienot touringpyörät Surlyltä, ja Skeppshult-pyörät, jotka on rakennettu ruotsalaisesta laatu-teräksestä (mikä myötävaikuttaa erittäin hienoihin mukavuusominaisuuksiin useimmilla alustoilla).

Hiilikuitu
EtuhaarukkaFOX 36 FLOAT Factory 150mm 15QR
Haarukka 

Haarukka

En vaimennettu etujousitus on nykyään standardi maastopyörissä, yksinkertaisesti siksi, että se selviää maastosta, jossa pyörää käytetään. On myös monia hybridipyöriä, joissa on vaimennettu etujousitus, jotta saat hieman enemmän mukavuutta sorateillä ja mahdollisilla metsäpoluilla. Jos aiot pyöräillä metsässä tai helpoilla poluilla, tai vaihtoehtoisesti paljon sorateillä, vaimennettu etujousitus on hyvä valinta!

Jäykät etujousitukset löytyvät perus-, kilpa- ja hybridipyöristä, ja ne soveltuvat parhaiten pyörille, jotka ovat pääasiassa asfaltilla. Saat kevyemmän pyörän, pyörän, joka tuntuu ketterämmältä ja pyörän, joka tuntuu vastaavan paremmin liikkeisiisi. Jotkut erikoistuneet pyörät, kuten fatbiket ja touring-pyörät, ovat myös jäykällä etujousituksella, mutta silloin se yleensä korvataan hyvin leveillä ja vankkoilla renkailla, jotta palautetaan osa mukavuuden tunteesta. Jos aiot pyöräillä pääasiassa asfaltilla, ja ehkä joillakin ystävällisillä sorateillä, jäykkä etujousitus on ehdottomasti oikea valinta sinulle!

Joustohaarukka
Haarukan jousityyppiIlmajousi
Joustomatka edessä 

Joustomatka edessä

Tämä asia maastopyörän iskunpituudesta voi tuntua todelliselta viidakolta. Yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että mitä pidempi iskunpituus pyörällä on, sitä karkeampaan maastoon pyörä on sovitettu. Pyörät, joissa on 100 mm iskunpituus, on ensisijaisesti suunniteltu Cross Country -pyöräilyyn, eli nopeampaan ajoon vähemmän teknisessä maastossa.

Pyörä, jossa on 120 mm iskunpituus, on ehkä paras kaikenkattava valinta, sillä nämä pyörät sijoittuvat usein puhtaan kilpapyörän ja karkeampaan maastoon soveltuvan pyörän välille. Nämä pyörät sopivat kaikille harrastajille, jotka haluavat pystyä etenemään kaikenlaisessa maastossa ilman, että heillä on äärimmäisiä tavoitteita suuntaan tai toiseen.

Pyörä, jossa on 140 mm iskunpituus tai enemmän, on täydellinen sinulle, joka tykkäät ajaa karkeammassa maastossa, ja ehkä viettää aikaa bikeparkissa ja ajaa alas mäkiä niin nopeasti kuin pystyt.

Monissa hybridipyörissä on myös etujousitus, noin 60-80 mm iskunpituudella lisäämään mukavuutta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että pyörää voisi käyttää maastopyöränä, vaan se on ensisijaisesti tarkoitettu mukavuuden lisäämiseen sorateillä ja tasaisemmilla poluilla tai reiteillä.

150 mm
Lukittava etuhaarukka? 

Lukittava etuhaarukka?

Lukittava tarkoittaa, että jousituksen liike lukitaan yhteen asentoon (tai rajoitetaan), jotta esimerkiksi jyrkissä ylämäissä tai tasaisessa maastossa ajaminen helpottuu.

Erilaiset valmistajat käsittelevät tämän eri tavoin. Joissakin jousituksissa liike lukitaan täysin (muuttuvat jäykiksi), kun taas toiset ovat päättäneet esimerkiksi hidastaa puristusvaimennusta.

Säädin haarukassa
TakaiskunvaimenninFOX FLOAT Float X Performance
Takahaarukan tyyppi 

Takahaarukan tyyppi

Maastopyörä voidaan jakaa monella eri tavalla. Esimerkiksi voidaan puhua niin kutsutuista “täysjousitetuista” ja “hardtaileista”. Tämä tarkoittaa siis sitä, kuinka monta eri tyyppistä jousitusta pyörässä on.

Jäykkä

Hardtailissa on vain jousitettu etuhaarukka ja jäykkä takaosa. Jäykän takaosan etuna on, että voima ei katoa takajousituksen vuoksi. Lisäksi saat yleisesti kevyemmän pyörän.

Jousitettu

Täysjousitetussa pyörässä on jousitettu etuhaarukka sekä jousitettu takaosa. Nämä pyörät sisältävät linkuston, joka yhdessä takajousituksen kanssa tarjoaa mukavamman ajokokemuksen, mutta myös vakautta ja useimmissa tapauksissa jopa nopeamman ajon. Samalla tavalla kuin etuhaarukka jousittaa pitääkseen otteen ja lisätäkseen mukavuutta, tekee takajousitus täsmälleen saman asian takapäälle.

Jousitettu
Joustomatka takana 

Joustomatka takana

Maastopyörän joustovara voi tuntua todelliselta viidakkolta. Yksinkertainen tapa selittää se on, että mitä pidempi joustovara pyörässä on, sitä karkeampaan maastoon pyörä on sovitettu. Pyörät, joissa on 100 mm joustovara, on ensisijaisesti suunniteltu Cross Country -pyöräilyyn eli nopeampaan pyöräilyyn vähemmän teknisessä maastossa.

Pyörä, jossa on 120 mm joustovara, on ehkä paras kaikenkattava valinta, sillä nämä pyörät sijoittuvat usein puhtaan kilpapyörän ja karkeammassa maastossa, kuten kantojen ja kivien seassa, pärjäävän pyörän välimaastoon. Nämä pyörät sopivat kaikille harrastajille, jotka haluavat päästä eteenpäin kaikenlaisessa maastossa ilman äärimmäisiä pyrkimyksiä mihinkään suuntaan.

Pyörä, jossa on 140 mm joustovaraa tai enemmän, on täydellinen sinulle, joka nautit karkeammassa maastossa ajamisesta ja ehkä viihdyt bikeparkissa laskettelemassa mäkiä niin nopeasti kuin pystyt.

150 mm
Kiekkokoko 

Kiekkokoko

Pyörän koon tarkoittaa juuri sitä mitä se kuulostaakin - pyörien kokoa. Se mitataan yleensä tuumissa (esim. 28") tai millimetreissä (esim. 622). Ruotsissa tuumat ovat yleisin mittayksikkö, ja siksi olemme päättäneet käyttää sitä. Pyörän koon merkitys vaihtelee pyörätyypin mukaan.

Lastenpyörät

Lastenpyörät määritellään useimmiten pyörän koon perusteella, mikä eroaa aikuisten pyöristä, joissa rungon koko määrää pyörän koon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki 24"-renkailla varustetut pyörät olisivat samankokoisia, ja siksi olemme päättäneet, että emme käytä kokotaulukkoa, vaan annamme tarkat pituussuositukset kullekin yksittäiselle pyörälle.

Kun ostat lastenpyörää, haluat tietysti, että lapsi voi kasvaa pyörän kanssa. On kuitenkin muistettava, että liian suuri pyörä on yleensä liian pitkä, mikä johtaa makuuasentoon ja vähentää siten lapsen näkyvyyttä. Valitse siis koskaan pyörää, jossa lapsi on yli 5 senttimetriä lyhyempi kuin ilmoitettu pituussuosituksemme.

Maastopyörät

Maastopyöräilyssä on kolme eri pyörän kokoa: 29", 27,5" ja 26". 26" oli pitkään ainoa käytössä ollut koko maastopyörille, mutta nykyään sitä käytetään käytännössä vain nuorten pyörissä ja yksinkertaisissa maastopyörissä, jotka on tarkoitettu kuljetukseen ja kevyeen kuntoiluun. Jos haluat harjoitella tai jopa kilpailla pyörälläsi, oikeat koot ovat 29" tai 27,5". Yksinkertaistetusti voidaan sanoa, että 29" tarjoaa vakaamman kokemuksen, säilyttää vauhdin paremmin ja pääsee pienien esteiden yli helpommin kuin 27,5", kun taas 27,5" antaa pyörän, joka tuntuu ketterämmältä mutkissa ja on hieman nopeampi kiihdytyksessä. Monet 27,5" täysjousitetut maastopyörät ovat lisäksi pidemmällä iskunpituudella ja soveltuvat teknisempään ja haastavampaan maastoon.

Kilpapyörät, standardipyörät, hybridipyörät ja muut pyörät

Käytännössä kaikissa muissa pyörissä paitsi maastopyörissä ja lastenpyörissä käytetään 28"-renkaita, jotka ovat hyvin tasapainotettu koko, joka tarjoaa hyvät edellytykset rullata helposti, olla mukava istua ja helppo ohjata.

29" (tuumaa)
Vuosimalli2023
Kiekot
KiekotRace Face Aeffect 30 TR
EtunapaRace Face
TakanapaRace Face
EturengasMaxxis Minion TPI120 Terra EXO TR 29X2,5
TakarengasMaxxis Minion TPI120 Terra EXO TR 29X2,4
Voimansiirto
VaihdevivutShimano SLX
TakavaihtajaShimano XT 12sp
KampisarjaPRAXIS 34T SB-165mm
KetjuShimano CNM6100
RataspakkaSHIMANO CSM7100 12SP (10-51T)
Komponentit
EtujarruShimano XT 4 Piston 203mm
TakajarruShimano XT 4 Piston 203mm
OhjainlaakeriAcros AIF-560 ICR BL.
OhjaustankoRace Face Aeffect Riser 35 780mm
OhjainkannatinBH Evo 35 Fit
SatulatolppaRace Face DP Aeffect 31,6
Jarrutyyppi 

Jarrutyyppi

Vannejarrut

Klassiset jarrut kaikenlaisiin pyöriin, jotka pikkuhiljaa syrjäytyvät levyjarrujen tieltä. Nämä ohjataan kahvoista ohjaustangosta ja puristuvat jarrupalat vanteen kehää vasten pysäyttääkseen pyörän. Vannejarruja on erilaisia eri pyörätyyppejä varten ja niihin kuuluu muun muassa V-jarrut, cantilever-jarrut ja U-jarrut. Näiden etuna on, että ne ovat hyvin helppoja huoltaa ja niiden paino on alhainen.

Rumpujarru

Toimivat samankaltaisesti kuin trummijarrut, joita löytyy muun muassa mopedeista. Tässä jarrupalat työntyvät ulos metallia vasten sylinterissä pyörän keskellä. Nämä vaativat vähiten huoltoa ja ovat erittäin luotettavia. Haittapuolena on, että niiden jarruteho ei ole yhtä voimakas kuin esimerkiksi levyjarruilla.

Jalkajarru

Standardi, joka löytyy useimmista klassisista naisten ja miesten pyöristä. Tämä jarrutyyppi vaatii hyvin vähän huoltoa, mutta rajoittuu, jos haluat enemmän vaihteita. Nämä kuuluvat nimittäin erityisiin navan tyyppeihin (pyörän keskiosa), joissa on kapseloituja vaihteita, esimerkiksi Shimano Nexus. Haittapuolena on, että jarruttamiseen tarvitaan enemmän voimaa verrattuna muihin jarrutyyppeihin, ja jalkojen täytyy olla tietyissä asennoissa, jotta saavutetaan tarvittava jarruvoima.

Levyjarru

Nykyaikaiset jarrut muun muassa maastopyörissä, hybridipyörissä ja monissa sähköpyörissä. Nämä perustuvat jarrusatulaan, joka puristaa metallilevyä vasten pyörän navassa (pyörän keskellä). Tämä on hyvin samankaltainen järjestelmä kuin mitä käytetään sekä autoissa että moottoripyörissä ja pidetään tällä hetkellä parhaana ratkaisuna. Nämä ovat tehokkaimmat jarrut, vaativat suhteellisen vähän huoltoa ja ovat erittäin luotettavia ja saatavilla sekä mekaanisina (vaijerilla) että hydraulisina (suljettu järjestelmä öljyllä).

Hydraulinen levyjarru
Vaihteiden lukumäärä 

Vaihteiden lukumäärä

Kuinka monta vaihdetta tarvitsen?

Tämä riippuu täysin siitä, miten pyöräilet ja mitä haluat saada irti pyörästäsi. Selvittääksesi tämän, sinun on tiedettävä, miten aiot pyöräillä ja haluatko painottaa matalaa huollon tarvetta vai korkeaa suorituskykyä.

Matala huolto

Tässä tapauksessa sinun kannattaa valita vaihteisto, jossa on napavaihteet. Näitä on saatavilla 2-11 vaihteen vaihtoehtoina muun muassa Shimanolta ja heidän Nexus-sarjastaan, jossa on 3, 7 ja 8 vaihdetta. On myös Shimano Alfine, joka on hienostuneempi malli, jossa on vähemmän vastusta mekaniikassa ja joka on saatavilla 8 ja 11 vaihteen versioina.

Korkea suorituskyky

Tässä tapauksessa takavaihteiden määrä liittyy suoraan laatuun. Valmistajat kilpailevat siitä, kuka tekee parhaat vaihteet suurimmalla määrällä rattaan hampaita kasetissa. Tämä tarkoittaa, että hienoimmat komponentit ovat myös ne, joissa on eniten vaihteita takana. Edessä on yksi tai kaksi hammasratasta hienommille osille.

Molempien yhdistelmä

Tässä tapauksessa katsomme järjestelmiä, joissa on 2-3 vaihdetta edessä ja 8-10 ratasta takana. Nämä ovat hieman yksinkertaisempaa rakennuslaatua, joka myös painaa enemmän. Ne on sen sijaan rakennettu kestävämmistä materiaaleista, kuten teräksestä alumiinin sijaan. Nämä kestävät usein enemmän iskuja, mutta eivät toimi yhtä sujuvasti

12-vaihteinen (1x12)
Vaihdevipu sarjaShimano SLX
Takavaihtaja sarja 

Takavaihtaja sarja

Mitä esimerkiksi Shimano SLX tarkoittaa? Jokainen komponenttivalmistaja jakaa komponenttinsa kuten vaihteet, jarrut, kammet jne. sarjoihin, tässä tapauksessa valmistaja on Shimano ja sarja SLX.

Sarjat vaihtelevat toiminnallisten yksinkertaisten komponenttien ja huomattavasti edistyneempien komponenttien välillä, joissa on korkea tarkkuus ja alhainen paino.

Tietysti yksinkertaisemman sarjan vaihteet ja jarrut toimivat niin kuin pitääkin, mutta eivät samalla tarkkuudella tai tunteella kuin hienomman sarjan komponentit. Todennäköisesti yksinkertaisemmat komponentit vaativat enemmän huoltoa ajan myötä.

Alla näet listan suurimpien valmistajien sarjoista järjestettynä niin, että hienoin sarja on ylhäällä.

Huomaa, että tämä taulukko ei vertaa eri merkkejä tai maantiepyöriä vs. maastopyöriä, vaan sitä tulisi käyttää vain vertailuun yhden sarakkeen sisällä.

Shimano maastopyörätShimano maantiepyörätSRAM maastopyörätSRAM maantiepyörätShimano napavaihteet
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
Moottori
MoottoriBH 2EXMAG
Moottorin sijoitus 

Moottorin sijoitus

Missä moottori on sijoitettu, vaikuttaa siihen, kuinka paljon tukea saat ja kuinka tasainen voiman tuntu on. Moottori, joka on sijoitettu etu- tai takapyörään, antaa yleensä kokemuksen, että pyörä työntää (takapyörä) tai vetää (etupyörä), kun taas keskitetty moottori antaa yleisesti vaikutelman, että se olet itse, joka polkee (ja olet tullut paljon vahvemmaksi).

Moottori, joka on sijoitettu keskiöön, tarjoaa siis monia etuja, mutta on hieman kalliimpi rakentaa, mikä tekee pyörän hinnasta korkeamman keskiöön asennetulla moottorilla verrattuna takapyörään tai etupyörään asennettuun moottoriin. Pyörään asennettu moottori on siis halvempi, ja sinulle, joka ajat lyhyitä matkoja tai käytät pyörää suhteellisen vähän, toimii tämä erinomaisesti - kun taas keskiöön asennettu moottori on suositeltava, jos aiot pyöräillä/pendelöidä useammin ja pidempiä matkoja.

Lisää keskiöön asennetusta moottorista

Moottori on sijoitettu keskiöön, eli pyörän keskelle. Tästä syystä tätä kutsutaan usein myös keskimoottoriksi tai keskusmoottoriksi. Se tarjoaa muun muassa seuraavat edut:

  • Tasaisempi käynti, koska keskimoottorissa on enemmän sensoreita kuin pyöriin sijoitetuissa moottoreissa
  • Helpompi käyttää ilman sähköavustusta, koska pyörissä ei ole vastusta
  • Parempi painonjakauma pyörässä, mikä tekee pyöräilystä helpompaa ja hauskempaa
  • Lisääntynyt poljinvoima, koska sähkövoima tulee samasta paikasta kuin poljinvoima
Keskiö
Moottoriteho 

Moottoriteho

Max. sallittu moottoriteho Ruotsissa on tällä hetkellä 250 W. Jos teknisissä tiedoissa mainitaan suurempi teho kuin 250 W, on kyseessä vain hetkellinen arvo käynnistyksessä tai kiihdytyksessä, joka laskee 250 W:iin muutaman sekunnin kuluttua.
250 W
Moottorin äänitasoAlhainen
Vääntömomentti 

Vääntömomentti

Moottorin vääntömomentti mitataan newtonmetreinä (Nm) ja se on mittari voiman kyvystä vääntää kohdetta tietyn akselin ympäri. Yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että mitä suurempi vääntömomentti, sitä parempi.
65 Nm
SensoritNopeus, Kadenssi, vääntömomentti
Maksiminopeus avustettuna 

Maksiminopeus avustettuna

Ruotsissa sallittu enimmäisavustusnopeus on tällä hetkellä 25 km/h. Jos nopeutesi ylittää 25 km/h, moottori lakkaa avustamasta ja sinun on poljettava itse.
25 km/h
Maksimikantama 

Maksimikantama

Kertoo, kuinka pitkälle voi päästä ihanteellisissa olosuhteissa (lämmin sää, vähän mäkiä, harvat pysähdykset ja käynnistykset sekä tasainen alusta) ennen kuin akku on täysin tyhjä. Tiedot ovat pääasiassa peräisin sähkömoottorin valmistajalta sekä otettu huomioon, minkä tyyppisestä pyörästä on kyse (MTB, peruspyörä jne.)

130 km
SähköjärjestelmäBH
Akku
AkkuNR System
Akun sijaintiSisäinen
Irrotettava akkuEi
Akkukapasiteetti (Wh)540
Jännite-
Sisältyykö akku?Kyllä
AkkulaturiKyllä
Voidaan ladata pyörässäKyllä
-
Näyttö
NäyttöBH i-Remote
AvustustasotBoost, Eco, Eco+, Sport
TalutusapuKyllä
Varusteet
Kädensijat/tankonauhatErgon GE10
SatulaPrologo Proxim W450 Stn
ASIAKKAIDEN MIELIPITEET
Myös tagattu

Ostoskorisi(0 tuotetta)

Ostoskorisi on tyhjä
Yhteensä: 0 €
Kassalle

Suosikit(0 tuotetta)

Sinulla ei ole suosikkeja
VALIKKO