• NOPEAT TOIMITUKSET
  • MAKSA HELPOSTI KLARNALLA
  • TUHANSIA PYÖRIÄ VARASTOSSA
0
Suosikkilista
0
Ostoskori

BH BH Sähkömaastopyörä Ilynx Trail 8.1 Vihreä-Vihreä-Vihreä

BH Sähkömaastopyörä Ilynx Trail 8.1 Vihreä-Vihreä-Vihreä
Kuvaus

Voimakas eMTB, joka tarjoaa hienon tasapainon leikkisyyden ja aggressiivisuuden välillä

Viihdyttävä ja voimakas BH iLynx Trail 8.1 auttaa sinua löytämään tasapainon leikkisyyden ja aggressiivisuuden välillä. Tämä pyörä antaa sinulle selvän edun, eikä henkinen tilasi tai fyysiset kykysi vaikuta – voit keskittyä polkemaan ohitsesi 20 vuotta nuorempia pyöräilijöitä rento hymy huulillasi. Perusreseptiin kuuluu tukeva alumiinirunko ja 140/140mm iskunvaimennusmatkat vakuuttavalla kinematiikalla yhdistettynä tehokkaaseen sähkömoottoriin, joka voi kolminkertaistaa oman poljinavustuksesi keskittyen pehmeään voimanantoon ja pitkään toimintamatkaan. Lopputuloksena on eläväinen, viihdyttävä, kestävä ja pitkäikäinen eMTB, joka selviytyy vaivatta epätasaisesta maastosta hyödyntäen kaiken tiedon, jonka espanjalainen BH on koonnut yli 110-vuotisen historiansa aikana.

Menestyksen avain!

  • Viihdyttävä maastopyörä geometrialla, joka on löytänyt tasapainon leikkisyyden ja aggressiivisuuden välillä
  • Täysjoustorunko laadukkaasta alumiinista progressiivisella kinematiikalla ja korkealla vääntöjäykkyydellä
  • Lyhyehköt ketjunvartijat (451mm) yhdistettynä 66 asteen ohjauskulmaan
  • Trail-geometria, joka tarjoaa sujuvan hallinnan nousussa ja erinomaisen vakauden teknisissä laskuissa
  • Korkealuokkaiset FOX-jousituskomponentit 140/140mm iskunvaimennusmatkalla, suunniteltu erityisesti trail-ajoon
  • Kevyt ja voimakas sähkömoottori BH:lta (2EXMAG) 65Nm vääntömomentilla ja jopa 300% avustuksella
  • Erittäin integroitu akku vaakaputkessa, 540 Wh kapasiteetilla ja jopa 130km toimintasäteellä
  • Tehokas 1x-vaihteisto 12 vaihteella Shimanolta (Deore/XT), joka toimii häiriöttä
  • Hydrauliset levyjarrut nelimäntäisillä satuloilla Shimanolta (MT420), jotka vastaavat nopeuden tarpeisiin
  • Korkealaatuiset renkaat Maxxisilta (Minion) 2,5/2,4" leveydellä, tarjoten nopeusiloa
  • Säädettävä Dropper Post Race Facelta (DP Aeffect), jonka avulla voit laskea satulaa liikkeellä ollessasi
  • Kokoonpanoa hallitaan tyylikkään ja selkeän ohjaustangon kautta, jossa on integroitu kaapelointi
  • Yhteensopiva FIT-järjestelmän kanssa - voit sijoittaa tärkeät työkalut ohjaustankoon piiloon

Täysjoustorunko alumiinia, varustettu hieman maagisella linkityksellä

Koko kokonaisuus perustuu täysjoustorunkoon alumiinia, jolla on geometria, joka on löytänyt tasapainon leikkisyyden, aggressiivisuuden ja vääntöjäykkyyden välillä, luoden esimerkillisen matalan painopisteen, joka tarjoaa luotettavan vakauden myös suurissa nopeuksissa.

Tämä hieman maaginen linkitys tarjoaa jousituksen, joka tuottaa progressiivista kinematiikkaa ja tekee vaikutuksen kaikilla tasoilla. Tulos on vertaansa vailla oleva maakosketus joustavalla tunteella yhdistettynä tehokkaaseen voimansiirtoon, pyörä vastaa ketterästi kun haluat kiihdyttää ja mahdollistaa, että voit hallita vaativiakin reittivalintoja uskomattoman helposti. Ja kiitos runsaan iskunvaimennusmatkan (150mm), tarjoten monipuolista hallittavuutta säilyttäen tehokkaan polking vähemmän vaativassa maastossa. Täysjoustorunko on ehdottomasti käytännöllinen ja tarjoaa hienostuneen tasapainon jäykkyyden ja lujuuden välillä, tehden siitä sekä leikkisän, ketterän että aggressiivisen kokemuksen.

Runko on suunniteltu elegantisti integroidulla kaapeloinnilla, jossa kaikki kaapelit on suojattu mahdollisilta vaurioilta rungon sisässä, tarjoten huomattavasti vähäisemmän ilmanvastuksen ja helpottaen ylläpitoa, erityisesti puhdistusta. Se on tietenkin suunniteltu läpivientejä varten, eli leveämpi etu- ja takanapa mahdollistaa suuremman välimatkan navan pinnan kiinnityksiin, mikä puolestaan tarjoaa jäykemmän pyörän maksimaaliseen hallintaan. Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, pyörä integroidulla kaapeloinnilla on huomattavasti siistimmän näköinen.

Atleettinen sähkömoottori dynaamisella ajoelämyksellä ja voimakkaalla vääntömomentilla

Voimanlähteenä toimii atleettinen sähkömoottori BH:lta (2EXMAG - Gen.2), joka tuottaa 65 Nm vääntömomentin ja maksimaalisen kierrosluvun 110 rpm. Moottoria käyttää tehokas (540 Wh) ja täysin integroitu akku, joka sijaitsee vaakaputkessa suojatussa tilassa tarjoten runsaasti ympäristöystävällistä tehoa, mikä antaa sinulle vaikuttavan määrän lisävoimaa enintään 25 km/h nopeuteen. Voit tietenkin ajaa nopeammin, mutta lopun voiman on tultava joko painovoimasta tai vanhasta kunnon lihasvoimasta. Kokonaisvoimansiirto (sekä moottori että akku) on sijoitettu keskeisesti rungon alaosaan, mikä luo esimerkillisen matalan painopisteen, joka puolestaan tarjoaa erinomaisen tasapainon, vakauden ja lisäksi nopean ohjattavuuden.

Voimakas sähköjärjestelmä ei ole ainoastaan uskomattoman kevyt (2.1 kg), vaan siinä on myös erinomainen vastuskyky, ja erityisen vaikuttava on sähkömoottorin joustava tunne, joka luo dynaamisen ajokokemuksen joka polkaisulla. Se johtuu suurelta Nikon_Translateosalta kolmesta huippuluokan voimasensorista, ja käytännössä se tarkoittaa, että kun poljet rauhallisesti ja varovaisesti, saat pehmeää ja rauhallista avustusta. Mutta polkiessasi nopeammin ja erityisesti voimakkaammin, saat huomattavasti voimakkaampaa avustusta. Kokonaisuus tuottaa vaikuttavan hiljaisen äänitason ja tarjoaa jämäkän tunteen voimansiirrossa, ja parasta on, että kaikki tapahtuu saumattomassa harmoniassa korkealla tehokkuudella.

Lisäksi kaiken hallinta tapahtuu iRemoten kautta, joka selkeiden väri-LED-indikaattoreiden avulla näyttää, minkä neljästä käyttötilasta olet valinnut, voit valita Eco (+75%), Eco+ (+150%), Sport (+250%) tai Boost (+300%) välillä. Kaikki hallinta tapahtuu iRemoten kautta, joka on kätevä ja helppokäyttöinen pieni säädin, joka on helposti saavutettavassa paikassa ohjaustangossa ja sen suunnittelu suojaa vahingon sattuessa. iRemoten kautta voit myös muodostaa yhteyden ANT+ ja Bluetoothin kautta Garmin-laitteeseesi ja hyödyntää ohjelmia, jotka perustuvat esimerkiksi vääntömomenttiin tai sykkeeseen. Ja BH:n iConnect-sovelluksen avulla voit muodostaa yhteyden älypuhelimeesi ja hallita useita toimintoja... yhtä helposti kuin nerokkaasti!

Tehokas 1x-vaihteisto, joka harvoin takkuaa ja ohjataan tyylikkään ohjaustangon kautta

Moottorin alla on tehokas 1x-vaihteisto Shimanolta (Deore/XT), kyseessä on 12 mekaanisesti ohjattua vaihdetta, jotka toimivat luotettavasti. Espanjalainen suunnittelu sulkee pois keskinkertaiset komponentit, ja sydämenä toimii 34-hampainen yksiketjuratas yhdistettynä 12-paikkaiseen kasettiin (10-51T), tarjoten laajan vaihdealueen, jossa keskitytään korkeaan tehokkuuteen ja toimintavarmuuteen. Hallitset kokonaisuutta BH:n tyylikkään ohjaustangon ja integroidun kaapeloinnin kautta, joka on myös yhteensopiva älykkään FIT-järjestelmän kanssa – ohjaustangon sisään voit sijoittaa tärkeimmät työkalut, mikä voi erottaa maaliin pääsyn ja keskeytyksen.

Korkealaatuiset jousittimet, jotka takaavat, että voit aina polkea täysillä

Edessä on luotettava FOX-etuhaarukka (34 FLOAT Rhythm) ja takana laadukas FOX (FLOAT DPS Performance). Jousittimilla on 140mm iskunvaimennusmatka ja monia säätömahdollisuuksia, jotta voit mukauttaa pyöräsi omien toiveidesi mukaisesti. Lukitusominaisuus, jota hallitaan kätevillä säätimillä, tarjoaa laajemman käyttöalueen ja mahdollisuuden ajaa yhtä nopeasti sekä teknisissä laskuissa että kovapintaisilla sorateillä. Helppokäyttöinen ja mukautuva asetus tekee pyörästä joustavan erilaisissa olosuhteissa.

Nykyajan teknisesti haastavat radat – olivatpa ne sileitä XC-radEmergencyPhoneNumber()ta karkeita DH-reittejä – vaativat melkein, että pyörässä on korkeudeltaan säädettävä satulatolppa. Ja tietenkin tässä pyörässä on Dropper Post Race Facelta (DP Aeffect), joka antaa sinulle lisää liikkumavaraa mahdollistaen satulan laskemisen liikkeessä ja pidäen sen pois tieltä, kun hallitset alamäet.

Jykevät pyöränsarjat nopeille kumeille sekä tehokkaat hydrauliset levyjarrut

Korkealuokkaiset pyöränsarjat Race Facelta (AC 30 TR) ovat alumiinia ja pyörivät nopeilla laadukkailla kumeilla Maxxisilta (Minion Terra EXO TR), nämä monipuoliset 29-tuumaiset renkaat 2,5/2,4" leveydellä tunnetaan vaikuttavasta pidostaan ja suuresta nopeusilostaan. Kun vauhti kiihtyy, kasvaa myös jarrutehon tarve, ja siksi pyörässä on erittäin tehokkaat hydrauliset levyjarrut nelimäntäisillä satuloilla Shimanolta (MT420), jotka vastaavat vauhtiin ja takaavat ensiluokkaisen jarrutustehon ympäri vuoden, riippumatta siitä, onko maasto mutaista, märkää tai loskaista reitilläsi.

YKSITYISKOHDAT
Tuotenumero0106506-O363
EAN-koodi-
TuotemerkkiBH
VäriGREEN-GREEN-GREEN
Tuotenumero0106506
Tekniset tiedot
Kiekkokoko 

Kiekkokoko

Pyörän koon tarkoittaa juuri sitä mitä se kuulostaakin - pyörien kokoa. Se mitataan yleensä tuumissa (esim. 28") tai millimetreissä (esim. 622). Ruotsissa tuumat ovat yleisin mittayksikkö, ja siksi olemme päättäneet käyttää sitä. Pyörän koon merkitys vaihtelee pyörätyypin mukaan.

Lastenpyörät

Lastenpyörät määritellään useimmiten pyörän koon perusteella, mikä eroaa aikuisten pyöristä, joissa rungon koko määrää pyörän koon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki 24"-renkailla varustetut pyörät olisivat samankokoisia, ja siksi olemme päättäneet, että emme käytä kokotaulukkoa, vaan annamme tarkat pituussuositukset kullekin yksittäiselle pyörälle.

Kun ostat lastenpyörää, haluat tietysti, että lapsi voi kasvaa pyörän kanssa. On kuitenkin muistettava, että liian suuri pyörä on yleensä liian pitkä, mikä johtaa makuuasentoon ja vähentää siten lapsen näkyvyyttä. Valitse siis koskaan pyörää, jossa lapsi on yli 5 senttimetriä lyhyempi kuin ilmoitettu pituussuosituksemme.

Maastopyörät

Maastopyöräilyssä on kolme eri pyörän kokoa: 29", 27,5" ja 26". 26" oli pitkään ainoa käytössä ollut koko maastopyörille, mutta nykyään sitä käytetään käytännössä vain nuorten pyörissä ja yksinkertaisissa maastopyörissä, jotka on tarkoitettu kuljetukseen ja kevyeen kuntoiluun. Jos haluat harjoitella tai jopa kilpailla pyörälläsi, oikeat koot ovat 29" tai 27,5". Yksinkertaistetusti voidaan sanoa, että 29" tarjoaa vakaamman kokemuksen, säilyttää vauhdin paremmin ja pääsee pienien esteiden yli helpommin kuin 27,5", kun taas 27,5" antaa pyörän, joka tuntuu ketterämmältä mutkissa ja on hieman nopeampi kiihdytyksessä. Monet 27,5" täysjousitetut maastopyörät ovat lisäksi pidemmällä iskunpituudella ja soveltuvat teknisempään ja haastavampaan maastoon.

Kilpapyörät, standardipyörät, hybridipyörät ja muut pyörät

Käytännössä kaikissa muissa pyörissä paitsi maastopyörissä ja lastenpyörissä käytetään 28"-renkaita, jotka ovat hyvin tasapainotettu koko, joka tarjoaa hyvät edellytykset rullata helposti, olla mukava istua ja helppo ohjata.

29" (tuumaa)
PersonointiMaastopyöräily
MallisarjaBH iLynx Trail
SukupuoliUnisex, Naisten, Miesten
Naisten malli 

Naisten malli

Koska naiset ja miehet yleensä eroavat anatomiansa puolesta, monet valmistajat suunnittelevat pyöriä, jotka on mukautettu sen mukaisesti. Yleensä kyse on vain pienistä eroista. Muun muassa satulat ovat usein leveämpiä, ohjaustangot kapeampia ja kampivarsien pituus lyhyempi. Joissain tapauksissa tehdään myös naisille suunnattuja malleja pienemmissä ko'oissa ja viettävällä yläputkella. Joskus myös eri väreissä.
Ei
Valmistajan väri-
Vuosimalli2023
Paino (valmistajan mukaan)22,4
Valmistajan verkkosivutwww.bhbikes.com/en_GB
SähköpyöräKyllä
SähköjärjestelmäBH
Pituutesi 

Pituutesi

Valmistajan suosittelema pituus
-
Sopii pituudelle (cm)-
Jarrutyyppi 

Jarrutyyppi

Vannejarrut

Klassiset jarrut kaikenlaisiin pyöriin, jotka pikkuhiljaa syrjäytyvät levyjarrujen tieltä. Nämä ohjataan kahvoista ohjaustangosta ja puristuvat jarrupalat vanteen kehää vasten pysäyttääkseen pyörän. Vannejarruja on erilaisia eri pyörätyyppejä varten ja niihin kuuluu muun muassa V-jarrut, cantilever-jarrut ja U-jarrut. Näiden etuna on, että ne ovat hyvin helppoja huoltaa ja niiden paino on alhainen.

Rumpujarru

Toimivat samankaltaisesti kuin trummijarrut, joita löytyy muun muassa mopedeista. Tässä jarrupalat työntyvät ulos metallia vasten sylinterissä pyörän keskellä. Nämä vaativat vähiten huoltoa ja ovat erittäin luotettavia. Haittapuolena on, että niiden jarruteho ei ole yhtä voimakas kuin esimerkiksi levyjarruilla.

Jalkajarru

Standardi, joka löytyy useimmista klassisista naisten ja miesten pyöristä. Tämä jarrutyyppi vaatii hyvin vähän huoltoa, mutta rajoittuu, jos haluat enemmän vaihteita. Nämä kuuluvat nimittäin erityisiin navan tyyppeihin (pyörän keskiosa), joissa on kapseloituja vaihteita, esimerkiksi Shimano Nexus. Haittapuolena on, että jarruttamiseen tarvitaan enemmän voimaa verrattuna muihin jarrutyyppeihin, ja jalkojen täytyy olla tietyissä asennoissa, jotta saavutetaan tarvittava jarruvoima.

Levyjarru

Nykyaikaiset jarrut muun muassa maastopyörissä, hybridipyörissä ja monissa sähköpyörissä. Nämä perustuvat jarrusatulaan, joka puristaa metallilevyä vasten pyörän navassa (pyörän keskellä). Tämä on hyvin samankaltainen järjestelmä kuin mitä käytetään sekä autoissa että moottoripyörissä ja pidetään tällä hetkellä parhaana ratkaisuna. Nämä ovat tehokkaimmat jarrut, vaativat suhteellisen vähän huoltoa ja ovat erittäin luotettavia ja saatavilla sekä mekaanisina (vaijerilla) että hydraulisina (suljettu järjestelmä öljyllä).

Hydraulinen levyjarru
Vaihteiden lukumäärä 

Vaihteiden lukumäärä

Kuinka monta vaihdetta tarvitsen?

Tämä riippuu täysin siitä, miten pyöräilet ja mitä haluat saada irti pyörästäsi. Selvittääksesi tämän, sinun on tiedettävä, miten aiot pyöräillä ja haluatko painottaa matalaa huollon tarvetta vai korkeaa suorituskykyä.

Matala huolto

Tässä tapauksessa sinun kannattaa valita vaihteisto, jossa on napavaihteet. Näitä on saatavilla 2-11 vaihteen vaihtoehtoina muun muassa Shimanolta ja heidän Nexus-sarjastaan, jossa on 3, 7 ja 8 vaihdetta. On myös Shimano Alfine, joka on hienostuneempi malli, jossa on vähemmän vastusta mekaniikassa ja joka on saatavilla 8 ja 11 vaihteen versioina.

Korkea suorituskyky

Tässä tapauksessa takavaihteiden määrä liittyy suoraan laatuun. Valmistajat kilpailevat siitä, kuka tekee parhaat vaihteet suurimmalla määrällä rattaan hampaita kasetissa. Tämä tarkoittaa, että hienoimmat komponentit ovat myös ne, joissa on eniten vaihteita takana. Edessä on yksi tai kaksi hammasratasta hienommille osille.

Molempien yhdistelmä

Tässä tapauksessa katsomme järjestelmiä, joissa on 2-3 vaihdetta edessä ja 8-10 ratasta takana. Nämä ovat hieman yksinkertaisempaa rakennuslaatua, joka myös painaa enemmän. Ne on sen sijaan rakennettu kestävämmistä materiaaleista, kuten teräksestä alumiinin sijaan. Nämä kestävät usein enemmän iskuja, mutta eivät toimi yhtä sujuvasti

12-vaihteinen (1x12)
Vaihdevipu sarjaShimano XT
Takavaihtaja sarja 

Takavaihtaja sarja

Mitä esimerkiksi Shimano SLX tarkoittaa? Jokainen komponenttivalmistaja jakaa komponenttinsa kuten vaihteet, jarrut, kammet jne. sarjoihin, tässä tapauksessa valmistaja on Shimano ja sarja SLX.

Sarjat vaihtelevat toiminnallisten yksinkertaisten komponenttien ja huomattavasti edistyneempien komponenttien välillä, joissa on korkea tarkkuus ja alhainen paino.

Tietysti yksinkertaisemman sarjan vaihteet ja jarrut toimivat niin kuin pitääkin, mutta eivät samalla tarkkuudella tai tunteella kuin hienomman sarjan komponentit. Todennäköisesti yksinkertaisemmat komponentit vaativat enemmän huoltoa ajan myötä.

Alla näet listan suurimpien valmistajien sarjoista järjestettynä niin, että hienoin sarja on ylhäällä.

Huomaa, että tämä taulukko ei vertaa eri merkkejä tai maantiepyöriä vs. maastopyöriä, vaan sitä tulisi käyttää vain vertailuun yhden sarakkeen sisällä.

Shimano maastopyörätShimano maantiepyörätSRAM maastopyörätSRAM maantiepyörätShimano napavaihteet
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
MallisarjaBH iLynx Trail
Runkosetti
Runkokoko-
Runko-
Runkomateriaali 

Runkomateriaali

Hiilikuitu maksaa hieman enemmän kuin alumiinirunko, mutta sillä on useita etuja muihin materiaaleihin verrattuna puhtaiden ajo-ominaisuuksien osalta. Se on vahvempi, kevyempi, jäykempi ja mukavampi ajaa, koska se on elävämpi materiaali kuin alumiini. Hiilikuitu on kuitenkin hieman herkempi tarvikkeiden asentamiselle, jotka kiinnitetään rungon ympärille, kuten lukot tai lastenistuimet. Tästä syystä hiilikuitu soveltuu parhaiten urheilupyöriin kuten kilpapyöriin ja maastopyöriin.

Alumiini on edullinen ja kevyt materiaali, joka soveltuu kaikenlaisiin pyöriin. Sen avulla on helppo saavuttaa todella alhainen paino säilyttäen samalla lujuus ja hyvät ajo-ominaisuudet, eikä materiaali ole myöskään herkkä sille, mitä tarvikkeita siihen asennat. Vain puhalla ja aja ja asenna juuri sitä, mitä haluat pyörääsi!

Teräs on materiaali, jota voidaan valmistaa monissa eri laatuasteissa. Terästä voi rakentaa hyvin edullisesti, ja siksi se löytyy helpommin meidän valikoimamme yksinkertaisemmista pyöristä. Mutta se voi olla myös uskomattoman joustava, kestävä ja mukava materiaali, kun käytetään todella laadukasta terästä. Todella laadukasta terästä löytyy monista pyöristä, jotka on tarkoitettu enemmän pitkän matkan pyöräilyyn, kuten meidän hienot touringpyörät Surlyltä, ja Skeppshult-pyörät, jotka on rakennettu ruotsalaisesta laatu-teräksestä (mikä myötävaikuttaa erittäin hienoihin mukavuusominaisuuksiin useimmilla alustoilla).

Alumiini
Etuhaarukka-
Haarukan jousityyppiIlmajousi
Joustomatka edessä 

Joustomatka edessä

Tämä asia maastopyörän iskunpituudesta voi tuntua todelliselta viidakolta. Yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että mitä pidempi iskunpituus pyörällä on, sitä karkeampaan maastoon pyörä on sovitettu. Pyörät, joissa on 100 mm iskunpituus, on ensisijaisesti suunniteltu Cross Country -pyöräilyyn, eli nopeampaan ajoon vähemmän teknisessä maastossa.

Pyörä, jossa on 120 mm iskunpituus, on ehkä paras kaikenkattava valinta, sillä nämä pyörät sijoittuvat usein puhtaan kilpapyörän ja karkeampaan maastoon soveltuvan pyörän välille. Nämä pyörät sopivat kaikille harrastajille, jotka haluavat pystyä etenemään kaikenlaisessa maastossa ilman, että heillä on äärimmäisiä tavoitteita suuntaan tai toiseen.

Pyörä, jossa on 140 mm iskunpituus tai enemmän, on täydellinen sinulle, joka tykkäät ajaa karkeammassa maastossa, ja ehkä viettää aikaa bikeparkissa ja ajaa alas mäkiä niin nopeasti kuin pystyt.

Monissa hybridipyörissä on myös etujousitus, noin 60-80 mm iskunpituudella lisäämään mukavuutta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että pyörää voisi käyttää maastopyöränä, vaan se on ensisijaisesti tarkoitettu mukavuuden lisäämiseen sorateillä ja tasaisemmilla poluilla tai reiteillä.

140 mm
Lukittava etuhaarukka? 

Lukittava etuhaarukka?

Lukittava tarkoittaa, että jousituksen liike lukitaan yhteen asentoon (tai rajoitetaan), jotta esimerkiksi jyrkissä ylämäissä tai tasaisessa maastossa ajaminen helpottuu.

Erilaiset valmistajat käsittelevät tämän eri tavoin. Joissakin jousituksissa liike lukitaan täysin (muuttuvat jäykiksi), kun taas toiset ovat päättäneet esimerkiksi hidastaa puristusvaimennusta.

Säädin haarukassa
Takaiskunvaimennin-
Takahaarukan tyyppi 

Takahaarukan tyyppi

Maastopyörä voidaan jakaa monella eri tavalla. Esimerkiksi voidaan puhua niin kutsutuista “täysjousitetuista” ja “hardtaileista”. Tämä tarkoittaa siis sitä, kuinka monta eri tyyppistä jousitusta pyörässä on.

Jäykkä

Hardtailissa on vain jousitettu etuhaarukka ja jäykkä takaosa. Jäykän takaosan etuna on, että voima ei katoa takajousituksen vuoksi. Lisäksi saat yleisesti kevyemmän pyörän.

Jousitettu

Täysjousitetussa pyörässä on jousitettu etuhaarukka sekä jousitettu takaosa. Nämä pyörät sisältävät linkuston, joka yhdessä takajousituksen kanssa tarjoaa mukavamman ajokokemuksen, mutta myös vakautta ja useimmissa tapauksissa jopa nopeamman ajon. Samalla tavalla kuin etuhaarukka jousittaa pitääkseen otteen ja lisätäkseen mukavuutta, tekee takajousitus täsmälleen saman asian takapäälle.

Jousitettu
Joustomatka takana 

Joustomatka takana

Maastopyörän joustovara voi tuntua todelliselta viidakkolta. Yksinkertainen tapa selittää se on, että mitä pidempi joustovara pyörässä on, sitä karkeampaan maastoon pyörä on sovitettu. Pyörät, joissa on 100 mm joustovara, on ensisijaisesti suunniteltu Cross Country -pyöräilyyn eli nopeampaan pyöräilyyn vähemmän teknisessä maastossa.

Pyörä, jossa on 120 mm joustovara, on ehkä paras kaikenkattava valinta, sillä nämä pyörät sijoittuvat usein puhtaan kilpapyörän ja karkeammassa maastossa, kuten kantojen ja kivien seassa, pärjäävän pyörän välimaastoon. Nämä pyörät sopivat kaikille harrastajille, jotka haluavat päästä eteenpäin kaikenlaisessa maastossa ilman äärimmäisiä pyrkimyksiä mihinkään suuntaan.

Pyörä, jossa on 140 mm joustovaraa tai enemmän, on täydellinen sinulle, joka nautit karkeammassa maastossa ajamisesta ja ehkä viihdyt bikeparkissa laskettelemassa mäkiä niin nopeasti kuin pystyt.

140 mm
Kiekot
Etunapa-
Takanapa-
Pinnat-
Eturengas-
Takarengas-
Renkaan koko61-622, 63-622
Voimansiirto
Vaihtajat-
Takavaihtaja-
Rataspakka-
Komponentit
Etujarru-
Takajarru-
Ohjainlaakeri-
Ohjaustanko-
Ohjainkannatin-
Satulatolppa-
Kädensijat/tankonauhat-
Moottori
Moottori-
Moottorin sijoitus 

Moottorin sijoitus

Missä moottori on sijoitettu, vaikuttaa siihen, kuinka paljon tukea saat ja kuinka tasainen voiman tuntu on. Moottori, joka on sijoitettu etu- tai takapyörään, antaa yleensä kokemuksen, että pyörä työntää (takapyörä) tai vetää (etupyörä), kun taas keskitetty moottori antaa yleisesti vaikutelman, että se olet itse, joka polkee (ja olet tullut paljon vahvemmaksi).

Moottori, joka on sijoitettu keskiöön, tarjoaa siis monia etuja, mutta on hieman kalliimpi rakentaa, mikä tekee pyörän hinnasta korkeamman keskiöön asennetulla moottorilla verrattuna takapyörään tai etupyörään asennettuun moottoriin. Pyörään asennettu moottori on siis halvempi, ja sinulle, joka ajat lyhyitä matkoja tai käytät pyörää suhteellisen vähän, toimii tämä erinomaisesti - kun taas keskiöön asennettu moottori on suositeltava, jos aiot pyöräillä/pendelöidä useammin ja pidempiä matkoja.

Lisää keskiöön asennetusta moottorista

Moottori on sijoitettu keskiöön, eli pyörän keskelle. Tästä syystä tätä kutsutaan usein myös keskimoottoriksi tai keskusmoottoriksi. Se tarjoaa muun muassa seuraavat edut:

  • Tasaisempi käynti, koska keskimoottorissa on enemmän sensoreita kuin pyöriin sijoitetuissa moottoreissa
  • Helpompi käyttää ilman sähköavustusta, koska pyörissä ei ole vastusta
  • Parempi painonjakauma pyörässä, mikä tekee pyöräilystä helpompaa ja hauskempaa
  • Lisääntynyt poljinvoima, koska sähkövoima tulee samasta paikasta kuin poljinvoima
Kammetarvike
Moottoriteho 

Moottoriteho

Max. sallittu moottoriteho Ruotsissa on tällä hetkellä 250 W. Jos teknisissä tiedoissa mainitaan suurempi teho kuin 250 W, on kyseessä vain hetkellinen arvo käynnistyksessä tai kiihdytyksessä, joka laskee 250 W:iin muutaman sekunnin kuluttua.
250 W
Moottorin äänitasoAlhainen
Vääntömomentti 

Vääntömomentti

Moottorin vääntömomentti mitataan newtonmetreinä (Nm) ja se on mittari voiman kyvystä vääntää kohdetta tietyn akselin ympäri. Yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että mitä suurempi vääntömomentti, sitä parempi.
65 Nm
Maksiminopeus avustettuna 

Maksiminopeus avustettuna

Ruotsissa sallittu enimmäisavustusnopeus on tällä hetkellä 25 km/h. Jos nopeutesi ylittää 25 km/h, moottori lakkaa avustamasta ja sinun on poljettava itse.
25 km/h
Maksimikantama 

Maksimikantama

Kertoo, kuinka pitkälle voi päästä ihanteellisissa olosuhteissa (lämmin sää, vähän mäkiä, harvat pysähdykset ja käynnistykset sekä tasainen alusta) ennen kuin akku on täysin tyhjä. Tiedot ovat pääasiassa peräisin sähkömoottorin valmistajalta sekä otettu huomioon, minkä tyyppisestä pyörästä on kyse (MTB, peruspyörä jne.)

130 km
Akku
Akku-
AkkutyyppiLitiumioni
Akun sijaintiSisäpuolella
Irrotettava akkuEi
Akkukapasiteetti (Wh)540
Jännite36 V
Sisältyykö akku?Kyllä
AkkulaturiKyllä
Voidaan ladata pyörässäKyllä
Näyttö
NäyttöBH i-Remote
AvustustasotBoost, Eco, Eco+, Sport
TalutusapuKyllä
ASIAKKAIDEN MIELIPITEET
Myös tagattu

Ostoskorisi(0 tuotetta)

Ostoskorisi on tyhjä
Yhteensä: € 0
Kassalle

Suosikit(0 tuotetta)

Sinulla ei ole suosikkeja
VALIKKO