• NOPEAT TOIMITUKSET
  • MAKSA HELPOSTI KLARNALLA
  • TUHANSIA PYÖRIÄ VARASTOSSA
0
Suosikkilista
0
Ostoskori

BH BH Sähkömaastopyörä Ilynx Race 7.7 Sininen-Copper-Copper

BH Sähkömaastopyörä Ilynx Race 7.7 Sininen-Copper-Copper
Kuvaus

Viihdyttäviä nopeuden ihmeitä, jotka antavat sinulle voiton tuntua joka kerta

Viihdyttävä nopeuden ihme BH iLynx Race 7.7 on suunniteltu XC/XM/DC-lajeihin ja auttaa sinua löytämään tasapainon vakauden ja aggressiivisuuden välillä. Tämä voimakas pyörä tarjoaa sinulle merkittävän edun, eikä henkinen tai fyysinen kuntoni vaikuta... voit keskittyä täysillä ohittamaan 20 vuotta nuorempia pyöräilijöitä rennolla hymyllä huulillasi. Sen ydin perustuu 120/120mm:n iskunpituuteen ja vaikuttavaan kinematiikkaan, mutta mukana on myös 65Nm:n vääntömomentin tarjoava sähkömoottori, joka voi kolminkertaistaa polkemistasi tukevan ja keskittyy samanaikaisesti painoon, tehoon ja toimintasäteeseen. Lopputulos? Ketterä, vikkelä ja kestävä eMTB, joka suoriutuu vaivatta vaikeakulkuisista maastoista ja hyödyntää yli 110 vuoden aikana kertynyttä espanjalaisen BH:n tietopankkia. 

Menestyksen avain!

  • Viihdyttävä nopeuden ihme, jonka geometria löytää tasapainon vakauden ja aggressiivisuuden välillä 
  • Täysjousitettu runko laadukkaasta hiilikuidusta, vakuuttavalla kinematiikalla 
  • Jäykkä rakenne HCIM (Hollow Core Internal Moulding) -tekniikalla ja kevyt paino (2.065 grammaa)
  • Lyhyet ketjustangot (453mm) ja 68,5 asteen kulma ohjauspylväässä mahdollistavat trail-keskeisen geometrian
  • Laadukkaat FOX-ilmaiskunvaimentimet 120 mm iskunpituudella, sovitettu XC/XM/DC-lajeihin
  • Kevyt ja tehokas sähkömoottori BH:lta (2EXMAG) 65 Nm vääntömomentilla ja jopa 300% avustuksella
  • BH:n akku, integroitu poikittaisputkeen, 540 Wh kapasiteetilla tarjoaa jopa 130 km toimintasäteen
  • Tehokas 1x-vaihteisto 12 vaihteella Shimanolta (Deore/XT), joka on luotettavan häiriötön
  • Hydrauliset levyjarrut 4-männänokilla SRAM:lta (DB8), jotka vastaavat nopeuteen
  • Laadukas pyöräsarja Race Facelta (AR 30 TR) kestävillä alumiinivanteilla
  • Nopeat laatukumit Maxxisilta (Ardent/Ikon) 2.2" leveydellä
  • BlockLock-järjestelmä minimoi vahinkojen riskiä rungossa ja haarukassa
  • Dropper Post Race Facelta (DP Aeffect), joka mahdollistaa satulan laskemisen lennossa 
  • Kontrolloi koko pakettia BH:n tyylikkäästä ohjaustangosta, jossa on siisti integroitu kaapelireititys
  • Yhteensopiva FIT-järjestelmän kanssa - voit sijoittaa tärkeimmät työkalut ohjaustangon sisään 

Täysjousitettu runko, jossa on trail-keskeinen geometria ja split pivot -linkitys 

Koko kokonaisuus pohjautuu täysjousitettuun runkoon, joka on valmistettu laadukkaasta hiilikuidusta ja hyödyntää HCIM-tekniikkaa, mikä mahdollistaa ensiluokkaisen rakenteen, jossa paino on saatu pidettyä mahdollisimman alhaisena (yhteensä 2.065 grammaa iskunvaimentimineen). Tämä voimakas kokoonpano on saavuttanut tasapainon vakauden ja aggressiivisuuden välillä, tarjoten jäykän rakenteen, joka varmistaa tehostetun voimansiirron. Tämän lisäksi poikkeuksellisen matala painopiste tarjoaa vakautta myös suurissa nopeuksissa... ei ihme, että tämä pyörä on kilpailukykyinen XC World Cupissa.

Hieman taianomainen linkitus, Split Pivot -järjestelmä, antaa iskunvaimennuksen ripustuksen, joka tuottaa progressiivista kinematiikkaa ja vakuuttaa kaikilla tasoilla. Tämän seurauksena saavutetaan vertaansa vailla oleva maakosketus äärimmäisen seuraavalla tunteella, yhdistettynä tehokkaaseen voimansiirtoon, pyörä vastaa nopeasti kun haluat kasvattaa vauhtia ja mahdollistaa sinun hallita vaativia reittivalintoja uskomattoman helposti. Ja hyvin tasapainotettu iskunpituus (voit käyttää joko 120 tai 100 mm) tarjoaa ketterän hallittavuuden ja pitää sinut tehokkaana polkijana myös vähemmän haastavissa maastoissa. Täysjousitettu runko on kiistatta toimiva ja tarjoaa hienostuneen tasapainon jäykkyyden ja voiman välillä, mikä tekee siitä ketterän, tehokkaan ja aggressiivisen.

Runko on suunniteltu tyylikkään integroidun kaapelireitityksen kanssa, missä kaikki kaapelit on suojattu fyysiseltä vaikutukselta rungon sisällä, mikä vähentää merkittävästi ilmanvastusta ja tekee ylläpidosta (erityisesti puhdistuksesta) paljon helpompaa. Runko on myös suunniteltu pikalukoille (BOOST), eli lisäleveydelle sekä etu- että taka-akseleille, mikä mahdollistaa suuremman etäisyyden välillä pinnojen kiinnikkeitä navassa ja tarjoaa jäykemmän pyörän maksimaalisen hallinnan vuoksi. Integroidulla kaapelireitityksellä varustettu pyörä on epäilemättä tyylikkäämpi.

Urheilullinen sähkömoottori dynaamisella ajotuntumalla ja tehokkaalla vääntömomentilla

Voimanlähteenä toimii urheilullinen sähkömoottori BH:lta (2EXMAG - Gen.2), joka tuottaa 65 Nm:n vääntömomentin ja mahdollistaa maksimaalisen kadenssin 110 rpm. Moottoria elävöittää voimakas (540 Wh) ja täysin integroitu akku, joka on sijoitettu suojattuun paikkaan poikittaisputkessa ja tarjoaa merkittävän määrän ympäristöystävällistä pohjavoimaa, joka antaa sinulle vaikuttavia lisätehoja nopeuksiin aina 25 km/h saakka. Voit tietysti ajaa paljon nopeammin, mutta loput tehtävästä tehdään joko painovoiman tai perinteisen lihasvoiman avulla. Koko voimajärjestelmä (sekä moottori että akku) on sijoitettu rungon alaosaan, luoden esimerkillisen matalan painopisteen, mikä puolestaan tarjoaa erinomaista tasapainoa, vakautta ja ketteryyttä.

Tehokas sähköjärjestelmä ei ole vain erityisen kevyt (2.1 kg), vaan tarjoaa myös vakuuttavan potkun. Vähintään yhtä merkittävä on sähkömoottorin mukautuva tunne, joka luo dynaamista pyöräilykokemusta jokaisella polkaisulla. Tämä johtuu suurimmaksi osaksi kolmesta huippuluokan voimantunnistimesta, ja käytännössä se tarkoittaa, että kun poljet rauhallisesti ja varovasti, saat pehmeää ja rauhallista avustusta. Mutta polkiessasi nopeammin, ja erityisesti voimakkaammin, aktivoituu merkittävästi tehokkaampi avustus. Koko paketti toimii vaikuttavan hiljaisesti ja tarjoaa johdonmukaista tehoa siirrossa, ja parasta on sen saumaton harmonia ja tehokkuus.

Kaiken kruunaa käytännöllinen iRemote, joka värikkäiden LED-indikaattorien avulla näyttää valitsemasi neljästä eri toimintatilasta - voit valita Eco (+75%), Eco+ (+150%), Sport (+250%) tai Boost (+300%) väliltä. Kaikki hallinnoidaan iRemoten avulla, kätevällä ja helppokäyttöisellä säätimellä, jonka sijoitus ohjaustangossa on optimaalinen ja suunniteltu kestämään iskuja mahdollisissa onnettomuustilanteissa. iRemoten kautta voit myös yhdistää ANT+ ja Bluetoothin kautta Garmin-laitteeseesi ja hyödyntää ohjelmia, jotka perustuvat esimerkiksi vääntömomenttiin tai sykeeseen. BH:n iConnect-sovelluksen avulla voit myös yhdistää älypuhelimeesi ja ohjata useita eri toimintoja... helposti ja nerokkaasti!

Tehokas 1x-vaihteisto, joka toimii luotettavasti ja jonka hallinta tapahtuu kautta siistin ohjaustangon 

Moottorin alla on tehokas 1x-vaihteisto Shimanolta (Deore/XT), joka käytännössä koostuu 12 mekaanisesti ohjatusta vaihteesta, jotka toimivat häiriöttä. Espanjalaisen suunnittelun ansiosta keskinkertaiset komponentit on jätetty pois, ja kokonaisuuden ytimessä on FSA:n 34-hampainen yksittäinen ketjupyörä, yhdistettynä 12-osaiseen kasettiin (10-51T), mikä tarjoaa laajan vaihdealueen keskittyen korkeaan tehokkuuteen ja luotettavuuteen. Kokonaisuutta ohjaat BH:n tyylikkäästä ohjaustangosta, jossa on täydellisesti integroitu kaapelireititys ja joka on yhteensopiva älykkään FIT-järjestelmän kanssa - tärkeimmät työkalut voidaan sijoittaa piiloon ohjaustangon sisälle, mikä voi olla ratkaiseva ero maaliviivan ylittämisessä.

Laadukkaat iskunvaimentimet, joiden ansiosta voit ajaa uskomattoman nopeasti

Edessä toimii luotettava FOX-etuhaarukka (34 FLOAT Performance) ja takana iskunvaimennusta hoitaa laadukas FOX-iskari (FLOAT DPS Performance), jossa on 120 mm iskunpituus ja monipuoliset säätömahdollisuudet, jotta voit mukauttaa pyörää tarpeidesi mukaan. Lukitusmekanismi, jota ohjataan helppokäyttöisillä vivuilla, tarjoaa laajan käyttöalueen ja mahdollistaa yhtä nopean ajamisen niin vaativilla alamäkipoluilla kuin kovapintaisilla sorateilläkin. Käytännöllinen ja mukautettava asetus tekee pyörästä sopivan kulloisiinkin olosuhteisiin. 

Nykyajan teknisesti vaativat radat (ja tämä pätee XC:hen, Marathon:iin ja Down Country:iin) edellyttävät melkein, että pyörässä on korkeussäädettävä satulatolppa. Ja tietenkin tämä pyörä on varustettu Dropper Postilla Race Facelta (DP Aeffect), mikä käytännössä tarjoaa sinulle paljon lisää liikkumavaraa, kun voit laskea satulan liikkeessä ja pitää sen poissa tieltä, kun taitavasti navigoit alamäissä.

Jykevä pyöräsarja nopeilla renkailla ja tehokkailla levyjarruilla 

Jykevän pyöräsarjan tarjoaa Race Face (AR 30 TR) alumiinivanteilla, jotka pyörivät nopeilla laaturenkailla Maxxisilta (Ardent MaxxSpeed EXO TR/Ikon MaxxSpeed EXO TR), 2.2" leveydellä. Näillä 29-tuumaisilla renkailla on huima nopeuden riemu ja vaikuttava kaarrepito.

Nopeuden kasvaessa kasvavat myös jarrutusvaatimukset, siksi pyörä on varustettu tehokkaille hydraulisille levyjarruille 4-männänokilla SRAM:lta (DB8) 200mm jarrulevyillä, jotka vastaavat nopeuteen ja takaavat erinomaisen jarrutustehon ympäri vuoden, riippumatta siitä onko rata märkä, sateinen tai loskainen.

YKSITYISKOHDAT
Tuotenumero0106502-O372
EAN-koodi-
TuotemerkkiBH
VäriBlue-Copper-Copper
Valmistajan tuotenumero-
Tekniset tiedot
KäyttötarkoitusMaastopyöräily
MallisarjaBH iLYNX RACE
SukupuoliUnisex, Naisten, Miesten
Naisten malli 

Naisten malli

Koska naiset ja miehet yleensä eroavat anatomiansa puolesta, monet valmistajat suunnittelevat pyöriä, jotka on mukautettu sen mukaisesti. Yleensä kyse on vain pienistä eroista. Muun muassa satulat ovat usein leveämpiä, ohjaustangot kapeampia ja kampivarsien pituus lyhyempi. Joissain tapauksissa tehdään myös naisille suunnattuja malleja pienemmissä ko'oissa ja viettävällä yläputkella. Joskus myös eri väreissä.
Ei
Paino (valmistajan mukaan)19,1
Valmistajan verkkosivutwww.bhbikes.com/en_GB
SähköpyöräKyllä
Pituutesi 

Pituutesi

Valmistajan suosittelema pituus
-
Sopii pituudelle (cm)-
Valmistajan väriBLUE-COPPER-COPPER
Runkosetti
Runkokoko-
Runko-
Runkomateriaali 

Runkomateriaali

Hiilikuitu maksaa hieman enemmän kuin alumiinirunko, mutta sillä on useita etuja muihin materiaaleihin verrattuna puhtaiden ajo-ominaisuuksien osalta. Se on vahvempi, kevyempi, jäykempi ja mukavampi ajaa, koska se on elävämpi materiaali kuin alumiini. Hiilikuitu on kuitenkin hieman herkempi tarvikkeiden asentamiselle, jotka kiinnitetään rungon ympärille, kuten lukot tai lastenistuimet. Tästä syystä hiilikuitu soveltuu parhaiten urheilupyöriin kuten kilpapyöriin ja maastopyöriin.

Alumiini on edullinen ja kevyt materiaali, joka soveltuu kaikenlaisiin pyöriin. Sen avulla on helppo saavuttaa todella alhainen paino säilyttäen samalla lujuus ja hyvät ajo-ominaisuudet, eikä materiaali ole myöskään herkkä sille, mitä tarvikkeita siihen asennat. Vain puhalla ja aja ja asenna juuri sitä, mitä haluat pyörääsi!

Teräs on materiaali, jota voidaan valmistaa monissa eri laatuasteissa. Terästä voi rakentaa hyvin edullisesti, ja siksi se löytyy helpommin meidän valikoimamme yksinkertaisemmista pyöristä. Mutta se voi olla myös uskomattoman joustava, kestävä ja mukava materiaali, kun käytetään todella laadukasta terästä. Todella laadukasta terästä löytyy monista pyöristä, jotka on tarkoitettu enemmän pitkän matkan pyöräilyyn, kuten meidän hienot touringpyörät Surlyltä, ja Skeppshult-pyörät, jotka on rakennettu ruotsalaisesta laatu-teräksestä (mikä myötävaikuttaa erittäin hienoihin mukavuusominaisuuksiin useimmilla alustoilla).

Hiilikuitu
EtuhaarukkaFOX 34 FLOAT Performance 120mm 15QR
Haarukka 

Haarukka

En vaimennettu etujousitus on nykyään standardi maastopyörissä, yksinkertaisesti siksi, että se selviää maastosta, jossa pyörää käytetään. On myös monia hybridipyöriä, joissa on vaimennettu etujousitus, jotta saat hieman enemmän mukavuutta sorateillä ja mahdollisilla metsäpoluilla. Jos aiot pyöräillä metsässä tai helpoilla poluilla, tai vaihtoehtoisesti paljon sorateillä, vaimennettu etujousitus on hyvä valinta!

Jäykät etujousitukset löytyvät perus-, kilpa- ja hybridipyöristä, ja ne soveltuvat parhaiten pyörille, jotka ovat pääasiassa asfaltilla. Saat kevyemmän pyörän, pyörän, joka tuntuu ketterämmältä ja pyörän, joka tuntuu vastaavan paremmin liikkeisiisi. Jotkut erikoistuneet pyörät, kuten fatbiket ja touring-pyörät, ovat myös jäykällä etujousituksella, mutta silloin se yleensä korvataan hyvin leveillä ja vankkoilla renkailla, jotta palautetaan osa mukavuuden tunteesta. Jos aiot pyöräillä pääasiassa asfaltilla, ja ehkä joillakin ystävällisillä sorateillä, jäykkä etujousitus on ehdottomasti oikea valinta sinulle!

Joustohaarukka
Haarukan jousityyppiIlmajousi
Joustomatka edessä 

Joustomatka edessä

Tämä asia maastopyörän iskunpituudesta voi tuntua todelliselta viidakolta. Yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että mitä pidempi iskunpituus pyörällä on, sitä karkeampaan maastoon pyörä on sovitettu. Pyörät, joissa on 100 mm iskunpituus, on ensisijaisesti suunniteltu Cross Country -pyöräilyyn, eli nopeampaan ajoon vähemmän teknisessä maastossa.

Pyörä, jossa on 120 mm iskunpituus, on ehkä paras kaikenkattava valinta, sillä nämä pyörät sijoittuvat usein puhtaan kilpapyörän ja karkeampaan maastoon soveltuvan pyörän välille. Nämä pyörät sopivat kaikille harrastajille, jotka haluavat pystyä etenemään kaikenlaisessa maastossa ilman, että heillä on äärimmäisiä tavoitteita suuntaan tai toiseen.

Pyörä, jossa on 140 mm iskunpituus tai enemmän, on täydellinen sinulle, joka tykkäät ajaa karkeammassa maastossa, ja ehkä viettää aikaa bikeparkissa ja ajaa alas mäkiä niin nopeasti kuin pystyt.

Monissa hybridipyörissä on myös etujousitus, noin 60-80 mm iskunpituudella lisäämään mukavuutta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että pyörää voisi käyttää maastopyöränä, vaan se on ensisijaisesti tarkoitettu mukavuuden lisäämiseen sorateillä ja tasaisemmilla poluilla tai reiteillä.

120 mm
Lukittava etuhaarukka? 

Lukittava etuhaarukka?

Lukittava tarkoittaa, että jousituksen liike lukitaan yhteen asentoon (tai rajoitetaan), jotta esimerkiksi jyrkissä ylämäissä tai tasaisessa maastossa ajaminen helpottuu.

Erilaiset valmistajat käsittelevät tämän eri tavoin. Joissakin jousituksissa liike lukitaan täysin (muuttuvat jäykiksi), kun taas toiset ovat päättäneet esimerkiksi hidastaa puristusvaimennusta.

Säädin haarukassa
TakaiskunvaimenninFOX FLOAT DPS Performance
Takahaarukan tyyppi 

Takahaarukan tyyppi

Maastopyörä voidaan jakaa monella eri tavalla. Esimerkiksi voidaan puhua niin kutsutuista “täysjousitetuista” ja “hardtaileista”. Tämä tarkoittaa siis sitä, kuinka monta eri tyyppistä jousitusta pyörässä on.

Jäykkä

Hardtailissa on vain jousitettu etuhaarukka ja jäykkä takaosa. Jäykän takaosan etuna on, että voima ei katoa takajousituksen vuoksi. Lisäksi saat yleisesti kevyemmän pyörän.

Jousitettu

Täysjousitetussa pyörässä on jousitettu etuhaarukka sekä jousitettu takaosa. Nämä pyörät sisältävät linkuston, joka yhdessä takajousituksen kanssa tarjoaa mukavamman ajokokemuksen, mutta myös vakautta ja useimmissa tapauksissa jopa nopeamman ajon. Samalla tavalla kuin etuhaarukka jousittaa pitääkseen otteen ja lisätäkseen mukavuutta, tekee takajousitus täsmälleen saman asian takapäälle.

Jousitettu
Joustomatka takana 

Joustomatka takana

Maastopyörän joustovara voi tuntua todelliselta viidakkolta. Yksinkertainen tapa selittää se on, että mitä pidempi joustovara pyörässä on, sitä karkeampaan maastoon pyörä on sovitettu. Pyörät, joissa on 100 mm joustovara, on ensisijaisesti suunniteltu Cross Country -pyöräilyyn eli nopeampaan pyöräilyyn vähemmän teknisessä maastossa.

Pyörä, jossa on 120 mm joustovara, on ehkä paras kaikenkattava valinta, sillä nämä pyörät sijoittuvat usein puhtaan kilpapyörän ja karkeammassa maastossa, kuten kantojen ja kivien seassa, pärjäävän pyörän välimaastoon. Nämä pyörät sopivat kaikille harrastajille, jotka haluavat päästä eteenpäin kaikenlaisessa maastossa ilman äärimmäisiä pyrkimyksiä mihinkään suuntaan.

Pyörä, jossa on 140 mm joustovaraa tai enemmän, on täydellinen sinulle, joka nautit karkeammassa maastossa ajamisesta ja ehkä viihdyt bikeparkissa laskettelemassa mäkiä niin nopeasti kuin pystyt.

120 mm
Kiekkokoko 

Kiekkokoko

Pyörän koon tarkoittaa juuri sitä mitä se kuulostaakin - pyörien kokoa. Se mitataan yleensä tuumissa (esim. 28") tai millimetreissä (esim. 622). Ruotsissa tuumat ovat yleisin mittayksikkö, ja siksi olemme päättäneet käyttää sitä. Pyörän koon merkitys vaihtelee pyörätyypin mukaan.

Lastenpyörät

Lastenpyörät määritellään useimmiten pyörän koon perusteella, mikä eroaa aikuisten pyöristä, joissa rungon koko määrää pyörän koon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki 24"-renkailla varustetut pyörät olisivat samankokoisia, ja siksi olemme päättäneet, että emme käytä kokotaulukkoa, vaan annamme tarkat pituussuositukset kullekin yksittäiselle pyörälle.

Kun ostat lastenpyörää, haluat tietysti, että lapsi voi kasvaa pyörän kanssa. On kuitenkin muistettava, että liian suuri pyörä on yleensä liian pitkä, mikä johtaa makuuasentoon ja vähentää siten lapsen näkyvyyttä. Valitse siis koskaan pyörää, jossa lapsi on yli 5 senttimetriä lyhyempi kuin ilmoitettu pituussuosituksemme.

Maastopyörät

Maastopyöräilyssä on kolme eri pyörän kokoa: 29", 27,5" ja 26". 26" oli pitkään ainoa käytössä ollut koko maastopyörille, mutta nykyään sitä käytetään käytännössä vain nuorten pyörissä ja yksinkertaisissa maastopyörissä, jotka on tarkoitettu kuljetukseen ja kevyeen kuntoiluun. Jos haluat harjoitella tai jopa kilpailla pyörälläsi, oikeat koot ovat 29" tai 27,5". Yksinkertaistetusti voidaan sanoa, että 29" tarjoaa vakaamman kokemuksen, säilyttää vauhdin paremmin ja pääsee pienien esteiden yli helpommin kuin 27,5", kun taas 27,5" antaa pyörän, joka tuntuu ketterämmältä mutkissa ja on hieman nopeampi kiihdytyksessä. Monet 27,5" täysjousitetut maastopyörät ovat lisäksi pidemmällä iskunpituudella ja soveltuvat teknisempään ja haastavampaan maastoon.

Kilpapyörät, standardipyörät, hybridipyörät ja muut pyörät

Käytännössä kaikissa muissa pyörissä paitsi maastopyörissä ja lastenpyörissä käytetään 28"-renkaita, jotka ovat hyvin tasapainotettu koko, joka tarjoaa hyvät edellytykset rullata helposti, olla mukava istua ja helppo ohjata.

29" (tuumaa)
Vuosimalli2023
Kiekot
KiekotRace Face Ar 30 TR
EtunapaBH
TakanapaBH
EturengasMaxxis Ardent TPI120 MaxxSpeed EXO TR 29X2,2
TakarengasMaxxis Ikon TPI120 MaxxSpeed EXO TR 29X2,2
Renkaan koko56-622
Voimansiirto
VaihdevivutShimano Deore
TakavaihtajaShimano XT 12sp
KampisarjaFSA 34T-165mm
KetjuShimano CNM6100
RataspakkaSHIMANO CSM6100 12SP (10-51T)
Komponentit
EtujarruSram DB8 4 Piston 200mm
TakajarruSram DB8 4 Piston 200mm
OhjainlaakeriAcros AIF-560 ICR BL.
OhjaustankoBH MTB Lite Alloy Riser 780mm
OhjainkannatinBH Evo 31 Fit
SatulatolppaRace Face DP Aeffect 31,6
Jarrutyyppi 

Jarrutyyppi

Vannejarrut

Klassiset jarrut kaikenlaisiin pyöriin, jotka pikkuhiljaa syrjäytyvät levyjarrujen tieltä. Nämä ohjataan kahvoista ohjaustangosta ja puristuvat jarrupalat vanteen kehää vasten pysäyttääkseen pyörän. Vannejarruja on erilaisia eri pyörätyyppejä varten ja niihin kuuluu muun muassa V-jarrut, cantilever-jarrut ja U-jarrut. Näiden etuna on, että ne ovat hyvin helppoja huoltaa ja niiden paino on alhainen.

Rumpujarru

Toimivat samankaltaisesti kuin trummijarrut, joita löytyy muun muassa mopedeista. Tässä jarrupalat työntyvät ulos metallia vasten sylinterissä pyörän keskellä. Nämä vaativat vähiten huoltoa ja ovat erittäin luotettavia. Haittapuolena on, että niiden jarruteho ei ole yhtä voimakas kuin esimerkiksi levyjarruilla.

Jalkajarru

Standardi, joka löytyy useimmista klassisista naisten ja miesten pyöristä. Tämä jarrutyyppi vaatii hyvin vähän huoltoa, mutta rajoittuu, jos haluat enemmän vaihteita. Nämä kuuluvat nimittäin erityisiin navan tyyppeihin (pyörän keskiosa), joissa on kapseloituja vaihteita, esimerkiksi Shimano Nexus. Haittapuolena on, että jarruttamiseen tarvitaan enemmän voimaa verrattuna muihin jarrutyyppeihin, ja jalkojen täytyy olla tietyissä asennoissa, jotta saavutetaan tarvittava jarruvoima.

Levyjarru

Nykyaikaiset jarrut muun muassa maastopyörissä, hybridipyörissä ja monissa sähköpyörissä. Nämä perustuvat jarrusatulaan, joka puristaa metallilevyä vasten pyörän navassa (pyörän keskellä). Tämä on hyvin samankaltainen järjestelmä kuin mitä käytetään sekä autoissa että moottoripyörissä ja pidetään tällä hetkellä parhaana ratkaisuna. Nämä ovat tehokkaimmat jarrut, vaativat suhteellisen vähän huoltoa ja ovat erittäin luotettavia ja saatavilla sekä mekaanisina (vaijerilla) että hydraulisina (suljettu järjestelmä öljyllä).

Hydraulinen levyjarru
Vaihteiden lukumäärä 

Vaihteiden lukumäärä

Kuinka monta vaihdetta tarvitsen?

Tämä riippuu täysin siitä, miten pyöräilet ja mitä haluat saada irti pyörästäsi. Selvittääksesi tämän, sinun on tiedettävä, miten aiot pyöräillä ja haluatko painottaa matalaa huollon tarvetta vai korkeaa suorituskykyä.

Matala huolto

Tässä tapauksessa sinun kannattaa valita vaihteisto, jossa on napavaihteet. Näitä on saatavilla 2-11 vaihteen vaihtoehtoina muun muassa Shimanolta ja heidän Nexus-sarjastaan, jossa on 3, 7 ja 8 vaihdetta. On myös Shimano Alfine, joka on hienostuneempi malli, jossa on vähemmän vastusta mekaniikassa ja joka on saatavilla 8 ja 11 vaihteen versioina.

Korkea suorituskyky

Tässä tapauksessa takavaihteiden määrä liittyy suoraan laatuun. Valmistajat kilpailevat siitä, kuka tekee parhaat vaihteet suurimmalla määrällä rattaan hampaita kasetissa. Tämä tarkoittaa, että hienoimmat komponentit ovat myös ne, joissa on eniten vaihteita takana. Edessä on yksi tai kaksi hammasratasta hienommille osille.

Molempien yhdistelmä

Tässä tapauksessa katsomme järjestelmiä, joissa on 2-3 vaihdetta edessä ja 8-10 ratasta takana. Nämä ovat hieman yksinkertaisempaa rakennuslaatua, joka myös painaa enemmän. Ne on sen sijaan rakennettu kestävämmistä materiaaleista, kuten teräksestä alumiinin sijaan. Nämä kestävät usein enemmän iskuja, mutta eivät toimi yhtä sujuvasti

12-vaihteinen (1x12)
Vaihdevipu sarjaShimano Deore
Takavaihtaja sarja 

Takavaihtaja sarja

Mitä esimerkiksi Shimano SLX tarkoittaa? Jokainen komponenttivalmistaja jakaa komponenttinsa kuten vaihteet, jarrut, kammet jne. sarjoihin, tässä tapauksessa valmistaja on Shimano ja sarja SLX.

Sarjat vaihtelevat toiminnallisten yksinkertaisten komponenttien ja huomattavasti edistyneempien komponenttien välillä, joissa on korkea tarkkuus ja alhainen paino.

Tietysti yksinkertaisemman sarjan vaihteet ja jarrut toimivat niin kuin pitääkin, mutta eivät samalla tarkkuudella tai tunteella kuin hienomman sarjan komponentit. Todennäköisesti yksinkertaisemmat komponentit vaativat enemmän huoltoa ajan myötä.

Alla näet listan suurimpien valmistajien sarjoista järjestettynä niin, että hienoin sarja on ylhäällä.

Huomaa, että tämä taulukko ei vertaa eri merkkejä tai maantiepyöriä vs. maastopyöriä, vaan sitä tulisi käyttää vain vertailuun yhden sarakkeen sisällä.

Shimano maastopyörätShimano maantiepyörätSRAM maastopyörätSRAM maantiepyörätShimano napavaihteet
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
Shimano XT
Moottori
MoottoriBH 2EXMAG
Moottorin sijoitus 

Moottorin sijoitus

Missä moottori on sijoitettu, vaikuttaa siihen, kuinka paljon tukea saat ja kuinka tasainen voiman tuntu on. Moottori, joka on sijoitettu etu- tai takapyörään, antaa yleensä kokemuksen, että pyörä työntää (takapyörä) tai vetää (etupyörä), kun taas keskitetty moottori antaa yleisesti vaikutelman, että se olet itse, joka polkee (ja olet tullut paljon vahvemmaksi).

Moottori, joka on sijoitettu keskiöön, tarjoaa siis monia etuja, mutta on hieman kalliimpi rakentaa, mikä tekee pyörän hinnasta korkeamman keskiöön asennetulla moottorilla verrattuna takapyörään tai etupyörään asennettuun moottoriin. Pyörään asennettu moottori on siis halvempi, ja sinulle, joka ajat lyhyitä matkoja tai käytät pyörää suhteellisen vähän, toimii tämä erinomaisesti - kun taas keskiöön asennettu moottori on suositeltava, jos aiot pyöräillä/pendelöidä useammin ja pidempiä matkoja.

Lisää keskiöön asennetusta moottorista

Moottori on sijoitettu keskiöön, eli pyörän keskelle. Tästä syystä tätä kutsutaan usein myös keskimoottoriksi tai keskusmoottoriksi. Se tarjoaa muun muassa seuraavat edut:

  • Tasaisempi käynti, koska keskimoottorissa on enemmän sensoreita kuin pyöriin sijoitetuissa moottoreissa
  • Helpompi käyttää ilman sähköavustusta, koska pyörissä ei ole vastusta
  • Parempi painonjakauma pyörässä, mikä tekee pyöräilystä helpompaa ja hauskempaa
  • Lisääntynyt poljinvoima, koska sähkövoima tulee samasta paikasta kuin poljinvoima
Keskiö
Moottoriteho 

Moottoriteho

Max. sallittu moottoriteho Ruotsissa on tällä hetkellä 250 W. Jos teknisissä tiedoissa mainitaan suurempi teho kuin 250 W, on kyseessä vain hetkellinen arvo käynnistyksessä tai kiihdytyksessä, joka laskee 250 W:iin muutaman sekunnin kuluttua.
250 W
Moottorin äänitasoAlhainen
Vääntömomentti 

Vääntömomentti

Moottorin vääntömomentti mitataan newtonmetreinä (Nm) ja se on mittari voiman kyvystä vääntää kohdetta tietyn akselin ympäri. Yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että mitä suurempi vääntömomentti, sitä parempi.
65 Nm
SensoritNopeus, Kadenssi, vääntömomentti
Maksiminopeus avustettuna 

Maksiminopeus avustettuna

Ruotsissa sallittu enimmäisavustusnopeus on tällä hetkellä 25 km/h. Jos nopeutesi ylittää 25 km/h, moottori lakkaa avustamasta ja sinun on poljettava itse.
25 km/h
Maksimikantama 

Maksimikantama

Kertoo, kuinka pitkälle voi päästä ihanteellisissa olosuhteissa (lämmin sää, vähän mäkiä, harvat pysähdykset ja käynnistykset sekä tasainen alusta) ennen kuin akku on täysin tyhjä. Tiedot ovat pääasiassa peräisin sähkömoottorin valmistajalta sekä otettu huomioon, minkä tyyppisestä pyörästä on kyse (MTB, peruspyörä jne.)

130 km
SähköjärjestelmäBH
Akku
AkkuNR System
Akun sijaintiSisäinen
Irrotettava akkuEi
Akkukapasiteetti (Wh)540
Jännite-
Sisältyykö akku?Kyllä
AkkulaturiKyllä
Voidaan ladata pyörässäKyllä
-
Näyttö
NäyttöBH i-Remote
AvustustasotBoost, Eco, Eco+, Sport
TalutusapuKyllä
Varusteet
Kädensijat/tankonauhatErgon GE10
SatulaPrologo Proxim W350 Stn
ASIAKKAIDEN MIELIPITEET
Myös tagattu

Ostoskorisi(0 tuotetta)

Ostoskorisi on tyhjä
Yhteensä: 0 €
Kassalle

Suosikit(0 tuotetta)

Sinulla ei ole suosikkeja
VALIKKO