• NOPEAT TOIMITUKSET
  • MAKSA HELPOSTI KLARNALLA
  • TUHANSIA PYÖRIÄ VARASTOSSA
0
Suosikkilista
0
Ostoskori

PYSY PYÖRÄN SATULASSA MYÖS TALVELLA

Talvipyöräily yleistyy vauhdilla ja yhä useampi uskaltautuu jatkamaan pyöräilykautta myös talvella. Pyörällä liikkuessa saa hoidettua päivittäisen urheilun ja välttää samalla ruuhkaiset julkiset kulkuneuvot. Talvipyöräilyn onnistumisessa avainasemassa on itselle oikeanlaisen vaatetuksen löytyminen. Oikeanlaisessa vaatetuksessa talvipyöräily ei ole niin hurjaa kuin miltä se saattaa ensikuulemalta vaikuttaa. Seuraavassa olemme koonneet tärkeää tietoa ja näppäriä vinkkejä talvikauden pyöräilyvaatetukseen sekä pyörän huoltoon.

TEKNINEN ALUSASU

Teknisiä alusasuja on markkinoilla paljon erilaisia. Niiden materiaalit, mallit ja ominaisuudet vaihtelevat varsin paljon, ja alusasun valinnassa tärkeintä onkin miettiä itselle tärkeitä ominaisuuksia. Alusasun tärkein tehtävä on pitää keho kuivana ja lämpimänä. Mikäli olet kuumaverinen ja hikoilet paljon, keinokuituisen alusasun ominaisuudet saattavat sopia sinulle parhaiten. Jos taas palelet helposti etkä välttämättä hikoile niin voimakkaasti, villainen alusasu lämmittää kehoasi varmasti. Aluskerrastoja voi myös yhdistellä erityisen kylmissä olosuhteissa. Silloin ihoa vasten kannattaa valita hyvin kosteutta poistava keinokuitumateriaali ja sen päälle lämmittävä villakerros.

Keinokuitu

+/- Viileä
+ Nopeasti kuivuva
+ Pitkäikäinen
+ Edullinen
+ Helppohoitoinen

- Helpommin epämiellyttäviä hajuja synnyttävä
- Ei kovin lämmittävä
- Vaatii toistuvaa pesua
Villa

+/- Lämmin
+ Säilyttää lämmittävyytensä myös kosteana
+ Ei synnytä epämiellyttäviä hajuja
+ Pehmeä ja mukava
+ Ei vaadi toistuvaa pesua

- Vaatii erityistä huolellisuutta pestessä
- Keskinkertaiset kosteudensiirto-ominaisuudet
- Hintava

AJOTAKIT

Pyöräilyyn tarkoitetut takit ovat usein etupuoleltaan hyvin tuulta pitäviä ja selkäpuolelta puolestaan hengittävää materiaalia, joka mahdollistaa hyvän ilmanvaihdon ja miellyttävän lämpötilan keholla. Takkeja on tarjolla luonnollisesti paljon erilaisia malleja ja erilaisiin käyttötarkoituksiin. Tuulitakki on monipuolinen takki ympärivuotiseen käyttöön. Se pitää tehokkaasti tuulen pois keholta ja on samalla hyvin hengittävä. Tuulitakki on tavallisesti hyvin ohut ja jos etsit hieman paksumpaa ja suojaavampaa takkia, saattaa softshell-takki olla juuri oikea takki sinulle. Se lämmittää huomattavasti paremmin kuin tuulitakki ja suojaa myös tuulelta ja kevyeltä sateelta. Jos kuitenkin sataa rankasti, ainoastaan sadetakki ns. hardshell-takki tarjoaa 100 % suojan sadetta vastaan. Sadetakit eivät hengitä yhtä tehokkaasti kuin kevyemmät takit ja sen vuoksi niiden sisäpinnalle helposti tiivistyy kosteutta intensiivisen ajon aikana.

PÄÄHINEET JA AJOHANSKAT

Tuulenpitävä päähine ja ajohanskat suojaavat tehokkaasti ajoviimalta. Tuulenpitävä materiaalikerros on tärkeä, sillä normaali neulos ei suojaa tuulelta ja viimalta, johon erityisesti ohjaustangosta kiinni pitävät kädet altistuvat. Pipoa valitessa on syytä kiinnittää pipon malliin. Sen pitää kulkea mahdollisimman päänmyötäisesti niin, että kypärä mahtuu sen päälle vaivatta. Markkinoilla on tarjolla myös hanskoja ja päähineitä, joihin on integroitu erityinen lämpöä eristävä materiaalikerros. Tämä ominaisuus on tarpeen erityisen kylmissä talviolosuhteissa.

KENGÄNSUOJAT

Kengänsuojat puetaan, kuten nimestä jo päätellä saattaa, kenkien päälle pyöräilyn ajaksi. Kengänsuojat ovat tavallisesti veden- ja tuulenpitävät. Talvea varten löytyy myös vuorillisia kengänsuojia, jotka eristävät lämmön suojien sisään. Suojat on helppo pukea sekä pyöräilykenkien että tavallisten kenkien päälle, mikä pitää jalat kuivana ja puhtaina roiskeista niin trail-lenkeillä kuin työmatka-ajossakin. Kengänsuojat on tavallisesti valmistettu helposti puhdistettavasta materiaalista.

VARUSTA PYÖRÄSI TALVIKUNTOON

Pyörä on syytä varustaa talvikelpoiseksi samalla tavalla kuin pyöräilyvaatetuskin. Kiinnittämällä huomiota pyörän talvivarusteisiin parannat omaa turvallisuuttasi ja edesautat matkan sujuvan kulun määränpäähäsi.

TALVIRENKAAT JA NASTARENKAAT

Kaikki renkaalliset ajoneuvot tarvitsevat talvella erityiset talvi- tai nastarenkaat ja tämä pätee myös polkupyöriin. Talvella tienpinnat ovat usein joko märät, liukkaat tai lumiset. Renkaan pintakuvioinnin ja mahdollisten nastojen valinta riippuu vallitsevista olosuhteista. Talvirenkaissa on tavallisesti hyvin vahva pintakuviointi ja erityinen hyvän pidon mahdollistava kumisekoite. Jäisille ja liukkaille tienpinnoille oikea valinta on nastarenkaat.

Nastarenkaat soveltuvat parhaiten tiiviiseen lumipintaan. Erityisen kovalla jäällä nastat eivät toimi parhaalla mahdollisella tavalla, sillä ne eivät pureudu tehokkaasti jääpinnan läpi. Myös runsaslumiset tienpinnat voivat olla hankalat nastoille, jos lumi peittää tienpinnan paksulti. Lumisissa olosuhteissa parhaimman pidon antavat leveät renkaat, jotka kulkevat tukevasti ja turvallisesti lumen seassa.

Nastarenkaita on saatavilla erimallisia ja eri nastamäärillä. Nyrkkisääntönä nastojen lukumäärään voi sanoa, että mitä enemmän nastoja sitä parempi pito, mutta puolestaan sitä huonompi rullaavuus. 120 nastainen rengas rullaa varsin hyvin, mutta se ei takaa erityisen hyvää pitoa.

240 nastainen rengas puolestaan mahdollistaa erityisen hyvän pidon, mutta polkeminen tuntuu huomattavasti raskaammalta. Hyvä kompromissi on valita eturenkaaseen hyvän pidon tarjoava 240 nastainen rengas ja takarenkaaseen hyvin rullaava 140 nastainen rengas. Nastarenkaiden valmistajat suosittelevat yleensä nastarenkaiden sisäänajoa noin 40 km ajan sulalla tienpinnalla, jotta nastat asettuvat optimaalisesti kiinni renkaiden pintaan.

Erityisesti talviolosuhteisiin kehitetyt kumiseokset toimivat hyvin auratuilla ja myös märillä tienpinnoilla. Kumiseos on tavallista kumiseosta napakampi, karheampi ja kestävämpi, mikä on tärkeää erityisesti talvella, kun tienpinnoilla on paljon terävää hiekotushiekkaa. Karhea kumiseos on pidon kannalta tärkeä myös märillä tienpinnoilla. Myös muina vuodenaikoina on hyvin tärkeää pitää huoli, että renkaat eivät ole liian kuluneet ja niiden pintakuviointi on vielä selvästä näkyvillä.

LOKASUOJAT

Lokasuojat kuuluvat yleensä kaupunki- ja retkipyörien vakiovarustukseen, mutta esimerkiksi hybridi-pyörissä ja maastopyörissä ei usein ole lokasuojia lainkaan. Talviajossa ei usein voi välttää loskaa ja kuraa, ja sen vuoksi pyörään kannattaa asentaa lokasuojat, mikäli ne eivät kuulu pyörän vakiovarusteluun. Lokasuojia on markkinoilla hyvin laaja valikoima erilaisilla kiinnitysmekanismeilla varustettuina. Nopeasti pyörään kiinnitettävät clip-on-lokasuojat on nopea ja helppo kiinnittää pyörään sekä myös irrottaa pyörästä, kun lokasuojia ei enää tarvitse. Jälkiasennettavia lokasuojia on tarjolla myös tukevammilla ruuvattavilla kiinnityksillä, mikä pitää toki lokasuojan paremmin paikoillaan.

AJOVALOT JA HEIJASTIMET

Hyvän näkyvyyden merkitys korostuu pimeissä olosuhteissa. Pyörän perusvarustukseen kuuluu kirkas etuvalo ja punainen takavalo. Valojen lisäksi myös heijastimet pyörän eri puolilla kuuluvat asiaan. Myös ajoasussa ja esimerkiksi kypärän takapuolella on hyvä olla heijastimia. Laajasta valikoimastamme löydät runsaasti erilaisia ajovaloja erilaisin voimakkuuksin ja kiinnitysmenetelmin.

Helposti kiinnitysrenkaalla tai kumilenkillä kiinnitettävä ajovalo on hyvin käytännöllinen lisävalo kiinteiden ajovalojen lisäksi. Kaupunkiajossa voimakkuudeltaan 50 luumenin ajovalo on riittävä. Pimeällä maantiellä hieman vahvempi, 50-100 luumenin, ajovalo on tarpeellinen, jotta näet eteenpäin riittävän hyvin. Villeissä off-road-olosuhteissa ajovalon on hyvä olla voimakkuudeltaan yli 100 luumenia, jotta saat kaiken irti ajosta liikaa turhat riskit minimoiden.

Kiristysrenkaalla tai kumilenkillä kiinnitettävät ajovalot on helppo irrottaa pyörästä, kun pyörän jättää parkkiin. Ajovalo on hyvä irrottaa pyörästä, ettei se joudu varkaiden kynsiin. Talven kylmyydessä ajovalo on hyvä ottaa mukaan sisään akun kestävyyden varmistamiseksi.

Kiinteästi pyörään asennettavat ajovalot voidaan jakaa rengasta vasten asennettaviin ja navan sisään asennettaviin dynamovaloihin. Suosittelemme valitsemaan navan sisään asennettavan dynamon, sillä navan sisällä se pysyy hyvin turvassa eikä vaadi ollenkaan huoltoa.

PYÖRÄN PESU JA HUOLTO TALVELLA

Talvisilla teillä pyörä tulee helposti märäksi ja kuraiseksi. Kosteus ja pyörän pinnalle jäävä suola eivät ole hyväksi maalipinnalle, sillä niistä syntyy helposti ruostetta, joka ajan myötä haurastuttaa rungon rakennetta.

Pyörä olisi parasta säilyttää kuivissa sisätiloissa. Kuivat olosuhteet sopivat parhaiten niin maalipinnalle kuin myös pyörän aremmille komponenteille kuten jarruille ja vaihteistolle.

Erityisesti talvella tärkeää on huoltaa pyörää säännöllisin väliajoin. Pyörän pesu kauttaaltaan, kuivaaminen ja ketjujen rasvaaminen kannattaa hoitaa viikoittain. Pesun yhteydessä renkaat tulee tarkistaa, ettei niiden pintaan ole tarttunut terävää hiekoitussepeliä, joka voi puhkaista sisäkumin. Myös jarrupalojen säännöllinen tarkistus on tarpeen, sillä talvisissa olosuhteissa jarruihin täytyy voida luottaa 100 %. Levyjarrut toimivat paremmin märissä ja kylmissä talviolosuhteissa kuin vannejarrut.

Pitkän talvipyöräilykauden jälkeen pyörän keväthuolto on erityisen tärkeä. Voit viedä pyörän huollettavaksi omaan pyöräliikkeeseesi tai hoitaa huollon ohjeidemme mukaisesti. Pyörän keväthuolto-ohjeitamme seuraamalla suoritat huollon nopeasti ja helposti myös itse. Laajasta huolto- ja hoitovarusteiden valikoimastamme löydät varmasti omaan käyttöösi sopivat.

Bikesterredaktionen 13.3.2024 8:38

Ostoskorisi(0 tuotetta)

Ostoskorisi on tyhjä
Yhteensä: € 0
Kassalle

Suosikit(0 tuotetta)

Sinulla ei ole suosikkeja
VALIKKO