paypal.continue.text1

paypal.continue.text2
paypal.continue.text3

Odotathan vielä hetken. Tilaustasi käsitellään parhaillaan.

Tulevaisuus on nyt - Huomispäivän fillarit ovat täällä

Sähköpyörille tarkoitetut osat pyöräsi eliniän pidentämiseksi

Sähköpyörät mahdollistavat pidempien matkojen ajamista kovemmalla vauhdilla. Sen seurauksena osat kuluvat nopeammin kuin tavallisissa polkupyörissä. Nimenomaan sähköpyörille tarkoitettuja osia on saatavissa. Nämä ovat suunniteltu kestämään suurempaa rasitusta ja kulumista kuin tavalliset pyöränosat. Sellaiset osat merkitään asianmukaisesti ja niistä näkee helposti, että ne ovat suunniteltu sähköpyörien korkeampiin vaatimuksiin.
Löydät kaiken tarvitsemasi sähköpyörän varusteluun ja kuluneiden osien vaihtamiseen
Sähköpyörän osat-sivullamme

Sähköpyörille tarkoitetut osat pyöräsi eliniän pidentämiseksi

Sähköpyörät mahdollistavat pidempien matkojen ajamista kovemmalla vauhdilla. Sen seurauksena osat kuluvat nopeammin kuin tavallisissa polkupyörissä. Nimenomaan sähköpyörille tarkoitettuja osia on saatavissa. Nämä ovat suunniteltu kestämään suurempaa rasitusta ja kulumista kuin tavalliset pyöränosat. Sellaiset osat merkitään asianmukaisesti ja niistä näkee helposti, että ne ovat suunniteltu sähköpyörien korkeampiin vaatimuksiin.



Sähköpyörän valaistus

Sähköpyörien valaistus toimii useimmiten napadynamon tuottamalla AC-jännitteen 6 V teholla. Monelle sähköpyörälle napadynamo on oikeastaan ylimääräinen, koska akku pystyy tarjoamaan virtaa niin moottorille kuin valaisujärjestelmälle. Huomionarvoista on se, että sähköpyörän akku toimittaa eri virtaa kuin tavallisten polkupyörien paristot. Sen lisäksi on tärkeä pitää mielessä, että akut eri valmistajilta myös tarjoavat eri jännitteitä (esim. 24 V, 36 V, 48 V). Tästä syystä et voi kiinnittää mitä tahansa sähköpyörävaloa pyörääsi. Valmistajat osoittavat tarkkaan mikä valo voidaan yhdistää mihinkin akkuun.

Suoraan pyörän akusta tulevalla virralla pyörän valot tarjoavat tasaista valaistusta. Etu- ja takavalot ohjataan ohjaustangolla olevan sähköisen näytön kautta. LED-valot ovat tehokkain valaistusmuoto. Ne kuluttavat vähemmän virtaa, valaisevat erittäin kirkkaasti ja ovat kestäviä.

Mitkä ovat lain asettamat vaatimukset valaisujärjestelmien käyttöön sähköpyörissä?

Sähköavusteisiin polkupyöriin pätee samat tekniset vaatimukset kuin polkupyöriin:

  • Edessä on lain mukaan oltava pimeässä ja hämärässä ajettaessa valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. Valoja saa olla useita. Valaisimet saa korvata ominaisuuksia vastaavilla pyöräilijään kiinnitetyllä valaisulla, esim. etuvalona otsalamppu.
  • Takana saa olla yksi tai useampi punaista valoa näyttävä valaisin. Nämä saavat olla leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poikkeavia, eikä mini- tai maksimikorkeuksia enää ole.
  • Sivuille saa asentaa keltaisia tai ruskeankeltaisia suuntavalaisimia. Näitä tulee olla parillinen määrä. Näiden on myös oltava vilkkuvia ja asennettu symmetrisesti polkupyörän pituussuuntaisen keskilinjan suhteen.
  • Vaihtoehtoisena valaisuna sallitaan mopon tai L1e-A-luokan moottorilla varustetun polkupyörän vaatimukset täyttävä valaisu.

Sähköpyörän renkaat

Sähköpyörät ovat painavampia ja yleisesti ottaen kulkevat pidempiä matkoja kuin tavalliset polkupyörät. Nämä tekijät huomattavasti vähentävät tavallisen pyörän renkaan elinikää. Tunnetuimmat rengasvalmistajat, kuten Schwalbe tai Continental ovat kehittäneet omat erikoiset renkaat. Tunnistat nämä renkaiden sivuilla olevista ”E-bike ready”- merkinnöistä.

”E-bike ready”-renkailla on parempi lävistyssuojaus

Koska sähköpyörät eivät vaadi tietynlaisia renkaita, mitä tahansa vanteeseen sopivaa rengasta voi käyttää. Suosittelemme ”E-bike ready”-rengasta, sillä nämä tarjoavat parempaa lävistyssuojausta.

Sähköpyörillä voi ajaa kaupungin kaduilla, maantiellä, sekä maastossa. Rengas on hyvä valikoida maaston mukaan ja ilmapaine kannattaa tarkistaa säännöllisin väliajoin. Tämä pitää vierintävastuksen minimissä ja suojaa rengasta. Optimaalinen rengaspaine renkaillesi lukee niiden sivuissa.

S-pedelecit vaativat renkaat erikoismerkinnöillä

S-pedelec-sähköpyörät vaativat erikoiset rengastyypit. Ainoastaan renkaat ”ECE-R75”-merkinnällä ovat päteviä koko Euroopassa. Renkaan tulee myös olla S-pedelecin tietolomakkeessa ja voidaan vaihtaa ainoastaan samanlaiseen sellaiseen. Kannattaa huomioida renkaan urasyvyyteen, sillä 1 mm:n minimiurasyvyyttä si saa alittaa. 

Löydät oikeat renkaat sähköpyörääsi tai S-pedelciisi sivuiltamme, osiossa: Sähköpyörän renkaat


Sähköpyörän ketjut

Pyörän ketju altistuu suurelle rasitukselle ja paineelle, sekä on erilaisten sääolosuhteiden koettelema. Sähköpyörien ketjut kuluvat nopeammin kuin tavallisten pyörien ketjut, sillä ne joutuvat vielä suuremman paineen alaisiksi.

Ketjun kulumisen saa selville ketjumittarilla tai asiantuntijaa konsultoimalla. Jos ketju vaatii vaihtamista, suosittelemme sähköpyörää varten suunniteltua sellaista. Nämä ovat valmistettu vahvistetuista ja vankemmista materiaaleista, tehden niistä kestävämmät. Ne tarjoavat myös optimaalista vaihteiden vaihtoa ja sulavuutta. Sähköpyörien ketjut ovat helposti tunnistettavissa paketin kyljessä olevasta logosta tai merkinnästä.

Löydät kattavan valikoiman sähköpyörän ketjuja sivultamme: Sähköpyörän ketjut

Sähköpyörän kammet ja eturattaat

Kammet ja eturattaat ovat keskeisiä pyöränosia. Nämä komponentit siirtävät voiman jaloista ketjuun. Jos ne vaativat vaihtamista, on paljon, mitä kannattaa huomioida.

Sähköpyörämarkkinoilla useat valmistajat kehittävät omat kampensa ja eturatasvarusteet. Uusia komponentteja ostaessa kannattaa huomioida, ovatko molemmat moottoriisi yhteensopivat. Esimerkiksi onko sähköpyöräkampi yhteensopiva niin Shimano- kuin Bosch-moottorin kanssa? Eturattaissa on sama asia. Bosch-moottoreissa on aika pienet eturattaat 14–20 hampaalla. Shimano puolestaan käyttää suurempia vastaavia 34–38 hampaalla.

Sähköpyörien eturattaat eivät vaadi korvaamista, mutta voit vaihtaa isompaan varianttiin jos kaipaat lisää kadenssia. Maastopyöräilijöille suositellaan kampien vaihtamista pienempiin malleihin, sillä se vähentää huomattavasti maahan osumisen ja putoamisen riskiä.


SRAM:in EX1-vaihdejärjestelmä suunniteltu erityisesti sähkömaastopyöräilijöille

SRAM oli ensimmäinen komponenttivalmistaja, joka vastasi sähkömaastopyörien korkeampiin vaatimuksiin täydellä sähköpyörävoimansiirtojärjestelmällä. EX1-vaihderyhmä on täydellinen ratkaisu sähkömaastopyöräilijöille ja sisältää kasetin (8 hammasratas, 11–48), takavaihtajan, kammen, ketjun, eturattaat ja etuvaihtajan. Nämä erikoiskomponentit eivät ole ainoastaan kestävämpiä, vaan tarjoavat myös tasaisempaa ajoa, näin pidentäen akun kestoa.

Suosituimmat sähköpyörämme

TARVITSETKO APUA?
Ota yhteyttä asiantuntevaan asiakaspalveluumme paikallispuhelun hinnalla. Avoinna ma-pe klo 11-13 & klo 14-17.
09 427 04 102
UUTISKIRJE
Uutiskirjeen tilaajalle 10 € alennuskoodi kiitokseksi.
Kuule tarjouksistamme ja uutuuksistamme ensimmäisten joukossa 4.

TIETOSUOJA
Everyday we get more people on bikes