paypal.continue.text1

paypal.continue.text2
paypal.continue.text3

Odotathan vielä hetken. Tilaustasi käsitellään parhaillaan.

Huippumerkkien pyöräuutuudet - Ekat 2021 mallit ovat saapuneet

Sisäpyöräily

Haluatko parantaa kuntoasi tai kehittää polkutekniikkaasi? Sisäpyöräily on monipuolinen ja tehokas laji, joka on erityisesti talvikauden pelastus. Talvella ulkona pyöräily vaatii todellisen sissiluonteen ja liukkaat tienpinnat sekä pimeys tekevät siitä yksinkertaisesti vaarallista. Sisäpyöräilyssä poljet turvallisissa sisätiloissa eikä sinun tarvitse varoa muuta liikennettä, kuoppia tai esimerkiksi puunjuuria. Näin voit keskittyä ainoastaan polkemiseen ja polkutekniikan hiomiseen. Sisäpyöräily tarjoaa mainion tavan tehdä tehokas ja hikinen treeni vaikka omassa olohuoneessa.

Sisäpyöräilyä voi harrastaa sekä kotona että kuntosalien ohjatuilla ryhmäliikuntatunneilla. Kotona treenaaminen on luonnollisesti aikaa säästävää ja treeni on mahdollista tehdä juuri silloin, kun sinulle sopii. Ryhmätunneilla puolestaan motivaation ja innostuksen saattaa löytää huomattavasti helpommin. Spinning-tuntia varten ei myöskään tarvitse tehdä mitään suurempia varustehankintoja, kovapohjaiset urheilukengät ja hyvin hengittävät urheiluvaatteet riittävät.


SPINNING

Spinning soveltuu mainiosti kaikenlaisille urheilijoille. Olet sitten nuori tai vanha, aloittelija tai jo kokenut liikkuja, spinningissä voit treenata juuri oman tasosi mukaisesti. Spinningissä kohennat kestävyyskuntoasi ja vahvistat jalkojesi lihaksistoa niveliäsi kuormittamatta.

Pyöräilykengät

Spinning-tuntien pyörät on tavallisesti varustettu kaksipuolisilla polkimilla, joiden toisella puolella on kiinnitys klossikengälle ja toisella puolella on häkki, johon voi kiinnittää tavallisen juoksukengänremmien avulla napakasti kiinni. Klossikenkä kiinnittyy polkimeen pohjassa olevan lukkopalan avulla, mikä pitää jalan napakasti kiinni polkimessa mahdollistaen tehokkaan ja rullaavan polkemisen. Jalan pysyessä kiinni polkimessa koko polkupyörähdyksen ajan, se tehostaa huomattavasti polkemista ja jalan lihasten monipuolista harjoitusta. Pyöräilykengissä on myös erityisen kovat pohjat, jotka ehkäisevät jalkojen väsymistä ja puutumista.

Pyöräilykenkiä valitessa kannattaa harkita kuinka usein ja minkälaisessa käytössä kenkiä käyttää. Kalliit hiilikuitukengät ovat tarpeettomat silloin tällöin polkevalle, mutta kovapohjaiset klossikengät tekevät spinning-kokemuksesta huomattavan paljon miellyttävämmän ja tehokkaamman.

Pyöräilyvaatteet

Yksi asia on varma spinning-tunnilla ja se on hikoileminen. Tämän vuoksi paras vinkki spinning-tunnille on pukea päälle hyvin hengittävät sekä lyhythihaiset ja -lahkeiset vaatteet, jotka mahdollistavat kehon hyvän hengittämisen. Tekniset keinokuitumateriaalit siirtävät kosteutta tehokkaammin keholta kuin perinteinen puuvilla, jonka kuivumisessa kestää huomattavasti kauemmin. Tutustu laajaan teknisten urheilupaitojen valikoimaamme.

Kenkien ohella olennainen varuste sisäpyöräilyyn on kunnolliset pyöräilyhousut. Housuja löytyy sekä haarapehmusteella että ilman. Haarapehmuste tekee ajamisesta huomattavan paljon mukavampaa. Ajohousuja on saatavilla eri pituuksissa eri malleissa, ja kaikille löytyy varmasti sopiva malli. Henkselilliset ajohousut, eli ns. bib-housut, soveltuvat erityisesti pyöräilijöille, jotka haluavat varmistaa housujen pysymisen ylhäällä ja välttää vyötärönauhan epämiellyttävää painamista. Tutustu laajaan ajohousujen valikoimaamme.


SISÄTRAINERIT

Spinning-tuntien ohella toinen tapa harrastaa sisäpyöräilyä on hankkia kotiin oma sisätraineri. Sisätrainereitä on useamman mallisia. On ns. rullia, joiden päällä ajetaan aivan tavallisesti pyörällä. Toisenmalliset sisätrainerit ovat telineitä, joihin pyörä kiinnitetään takanavastaan, jolloin takarengas on ilmassa ja traineri määrittää pyörittämisen vastuksen. Sisätrainerin voi ottaa esiin kun itselle parhaiten sopii eikä tarvitse mukautua kuntosalien aikatauluihin.

Sisätrainerit jaetaan kolmeen eri ryhmään. Treenirullan päällä ajetaan pyörällä pyörää millään tavalla säätämättä. Pyörän takaosaan liitettäviä trainereitä on kahdenlaisia, takakiekkoon kiinnitettäviä telineitä ja telineitä, joilla korvataan pyörän takakiekko kokonaan. Trainereitä on luonnollisesti saatavilla hyvin erilaisia varusteilla ja lisäfunktioilla.

Mieti seuraavia seikkoja, kun olet hankkimassa sisätraineriä:

  • Kuinka paljon säilytystilaa sinulla on kotona? Tarvitseeko laite erillisen säilytyspaikan?
  • Miten äänekäs sisätraineri on? Osa sisätrainereistä saattaa olla hyvinkin äänekkäitä.
  • Onko laitteeseen mahdollista liittää lisälaitteita esimerkiksi virtuaalisia ajoreittejä tai ajosuoritusta mittaavia lähettimiä? Onko traineriin mahdollista yhdistää mobiilisovelluksia?
  • Kuinka paljon traineri saa maksaa? Trainereitä on hyvin erihintaisia n. 100 eurosta yli 2000 euroon laitteen ominaisuuksista riippuen.

Treenirullat

Treenirullien avulla treenaat tehokkaasti tasapainoasi, keskivartaloasi sekä kestävyyttäsi. Treenirullan käyttäminen on helppoa. Pyörä asetetaan yksinkertaisesti rullan päälle ja poljetaan tavalliseen tapaan. Pyörää ei kiinnitetä rullaan millään tavalla, mikä vaatii luonnollisesti hyvää sekä keskivartalonhallintaa että tasapainoa. Rullan päällä ajaminen jäljittelee lähinnä luonnollisissa olosuhteissa ajamista. Uusimpiin rulliin voi myös yhdistää langattomia harjoitusta valvovia lähettimiä. Joissain malleissa myös rullan tarjoamaa vastusta voi säätää. Perusrullat maksavat noin 100 €, kun taas enemmän ominaisuuksia sisältävä rulla maksaa noin 300 €. 

Harjoitusvastukset

Harjoitusvastukset eli sisätrainerit ovat telineitä, joihin pyörän takaosa kiinnitetään. Sisätrainerillä ajaminen on paljon tukevampaa kuin treenirullalla ajaminen. Mikäli olet aloittelija sisätreenaamisessa tai suunnittelet intensiivisiä intervalliharjoituksia, tukeva harjoitusvastus soveltuu sinulle paremmin kuin hyvän tasapainon vaativa harjoitusrulla.

Takakasettiin kiinnitettävä harjoitusvastus kiinnitetään pyörän takaosaan takakiekon paikalle. Suoraan takakasettiin kiinnitettävä traineri on kaikista tehokkain malli, ja koska se kiinnitetään suoraan takakasettiin se siirtää voiman jaloista puhtaasti suoraan pyörään.

Harjoitusvastusten ominaisuudet:

Harjoitusvastuksen tärkein ominaisuus lienee mahdollisuus säätää sen tarjoamaa polkuvastusta. Harjoitusvastuksissa on lisäksi runsaasti muitakin ominaisuuksia. Harjoitusvastukset jaetaan manuaalisiin ja interaktiivisiin harjoitusvastuksiin vastustyypin mukaan. Manuaalisessa harjoitusvastuksessa vastusta säädetään käsin ohjaustangossa sijaitsevasta vivusta. Manuaaliset harjoitusvastukset maksavat noin 100 €. Interaktiivinen harjoitusvastus määrittää sopivan vastuksen itse ajo-ohjelmaan sopivaksi, kun harjoitusvastus on kytketty tietokoneeseen tai mobiililaitteeseen. Interaktiiviset harjoitusvastukset maksavat noin 300 €.

Joissakin harjoitusvastuksissa on heikompi vastus, mikä soveltuu hyvin nopeisiin ja korkeakadenssisiin harjoituksiin. Suuret vastukset sopivat hyvin intensiivisiin intervalli- ja mäkiharjoituksiin. Vastuksen voima vaihtelee 950 ja 2200 watin välillä.

Vastustyypit

Eri vastustyypit toimivat hieman erityyppistä vastusta hyväksi käyttäen. Myös vastustyyppiä valitessa kannattaa parhaiten ottaa huomioon omat taidot ja treenisuunnitelmat. Vastuksen tyyppi määrittää sen hinnan sekä harjoituksen tehokkuuden ja keston.

Ilma: Vastuksen luovat pienet, harjoitusvastukseen asennetut ilmatuulettimet, jotka tehokkaasti määrittelevät voimapyörän vastuksen. Ilmalla toimivat harjoitusvastukset ovat hintaluokaltaan varsin edullisia ja sopivat siksi hyvin aloitteleville sisäpyöräilijöille, jotka haluavat tutustua lajiin. Ilmalla toimivat vastukset ovat usein varsin kovaäänisiä.

Magneetti: Vastuksen luo magneetilla hallittava voimapyörä. Magneetti ei koske voimapyörää ollenkaan, mikä tekee ajamisesta paljon hiljaisempaa kuin ilmavastuksella toimivilla harjoitusvastuksilla ajamisesta.

Neste: Vastuksen luo nestemäinen massa, joka jarruttaa sisäänrakennettua voimapyörää. Tämä vastustyyppi luo aidoimman tuntuisen ajoelämyksen, sillä nestemäinen massa jäykistyy vaikuttaen näin polkemiseen. Nestemäisellä systeemillä toimiva vastus on harjoitusvastustyypeistä kaikista hiljaisin.

Harjoitusohjelmat ja apuvälineet

Harjoitusohjelmat ja sovellukset: Markkinoilla on suuri valikoima erilaisia ohjelmia ja sovelluksia, joilla voi parantaa harjoituksen tehoa ja mielekkyyttä. Ohjelmat analysoivat vauhtia, poljettua etäisyyttä, sydämensykettä, kadenssia ja mutkien astetta. Jossain sovelluksissa on suuri määrä ennalta ohjelmoituja reittejä. Tämä mahdollistaa lähes minkä vain reitin valitsemisen ja lenkin ajamisen esimerkiksi omassa olohuoneessa. Voit myös olla internetin kautta yhteydessä muihin pyöräilijöihin ja kisailla heidän kanssaan reaaliaikaisesti. Ohjelma säätää polkuvastuksen automaattisesti. Ohjelmiin yhdistämiseen tarvitsee interaktiivisen harjoitusvastuksen ja esimerkiksi älypuhelimen.

Sykemittarit ja ajotietokoneet helpottavat suuresti treeniarvojesi seuraamista ja tukevat tavoitteellisen harjoittelun suorittamista. Sykemittaria ja erityisesti sensoria valitessa kannattaa muistaa, että harjoitusvastukseen soveltuu vain takakiekkoon asennettava lähetin. Harjoitusvastusta käytettäessä etukiekko pysyy paikoillaan ajon aikana. Sykettä ja kadenssia voi mitata normaaliin tapaan. Interaktiiviseen harjoitusvastukseen voi myös liittää kehittyneitä ajotietokoneita kuten Wahoo ELEMNT, Garmin Edge 250/820/1000, FALK Pantera 32+, Lezyne Super GPS ja Sigma Sport ROC 1.0.

Harjoitus-DVD: motivoivat sinua harjoituksen aikana, mikäli sinulla on käytössäsi manuaalinen harjoitusvastus, johon ei voi yhdistää älypuhelimen sovelluksia ja valmiiksi ohjelmoituja reittejä. DVD ohjeistaa sinua vastuksen valinnassa ja harjoituksen intensiteetin säätämisessä kuten ohjatulla spinning-tunnilla.

Sisäpyöräilytarvikkeet

Sisäpyöräilyyn on saatavilla useita käytännöllisiä varusteita, joiden ansiosta treeni sujuu entistä mukavammin.

  • Harjoitusrengas on suunniteltu erityisesti käytettäväksi harjoitusvastuksen kanssa. Sen erityinen kumiseos tekee siitä hiljaisen, kestävän ja vastuksen kanssa hyvin rullaavan.
  • Koroke on tarkoitettu asetettavaksi etukiekon alle, mikä tekee etukiekosta huomattavasti vakaamman. Monet käyttävät tukena kirjaa tai puupalikkaa, mutta tarkoitukseen suunniteltu koroke on käytössä huomattavasti tukevampi.
  • Treenimatto suojaa lattiaa naarmuilta ja hikipisaroilta. Matot on valmistettu napakasta materiaalista, joka pitää pyörän napakasti paikoillaan.
  • Adapteri takakiekkoon on tarpeellinen mikäli pyöräsi takaosa ei sovi suoraan telineeseen. Markkinoilla on useita erilaisia telineitä ja adaptereita.
  • Ohjaustankoteline sykemittarille vapauttaa kädet ja katseen. Kun ajotietokone tai sykemittari on kiinnitettynä ohjaustankoon, sitä on helppo pitää silmällä ilman suurempaa miettimistä.
  • Juomapullosta tulee paras ystäväsi hikisen sisätreenin aikana.

Onko sinulla kysyttävää?
Pyydämme sinua ystävällisesti lähettämään pyyntösi yhteydenottolomakkeemme avulla tai käymällä "Usein kysytyt kysymykset" - osiossamme.
UUTISKIRJE
Uutiskirjeen tilaajalle 5 € alennuskoodi kiitokseksi.
Kuule tarjouksistamme ja uutuuksistamme ensimmäisten joukossa 4.

TIETOSUOJA
Everyday we get more people on bikes