paypal.continue.text1

paypal.continue.text2
paypal.continue.text3

Odotathan vielä hetken. Tilaustasi käsitellään parhaillaan.

CUBE Summer Sale - Vihdoinkin alennusta CUBE:stä! | JOPA 20% ALENNUS

Opas renkaiden ja sisäkumien valintaan

Renkaat ja sisäkumit ovat pyörän olennainen osa. Usein juuri renkaiden vaihtoa uusiin lykätään mahdollisimman pitkälle, mikä on ajomukavuuden ja -turvallisuuden kannalta huono asia. Renkaiden kunto ja niiden pintakuviointi on nimittäin tuntuvasti ajokokemukseen vaikuttava seikka. Mikäli renkaat ovat kuluneet ja niiden pintakuviointi on lähes hävinnyt. Kuluneet renkaat ovat erityisesti märillä ajopinnoilla hyvin liukkaat ja ohueksi kulunut kumi on myös hyvin altis puhkeamisille.

Renkaita on tarjolla kaikenlaisiin käyttötarkoituksiin eri malleissa, koissa, väreissä ja kumisekoitteista. Kun pääset perille renkaiden kokojen ja mallien perusperiaatteista, uusien renkaiden valinta tuntuu jo paljon helpommalta. Seuraavassa käymme perinpohjaisesti läpi erilaisiin ajotapoihin parhaiten sopivat renkaat.


Minkäkokoinen rengas ja sisäkumi sopivat pyörääni?

Tärkeimmät seikat renkaan ja sisäkumin oikean koon määrittämiseen ovat renkaan halkaisija ja renkaan leveys. Renkaan halkaisija on sama kuin rengaskoko, esimerkiksi 26 tai 29 tuumaa. Renkaan leveyttä valitessa on hieman enemmän pelivaraa kuin halkaisijan kanssa. Renkaan leveyden voi valita itse, kunhan ottaa huomioon haarukan ja mahdollisten lokasuojien leveyden. Mikäli olet epävarma renkaan leveydestä, varma valinta on aina valita saman levyinen rengas kuin vanha renkaasi.

Oikeankokoisen sisäkumin valinnassa pätevät samat lainalaisuudet kuin renkaan valinnassakin. Tärkeää on tarkistaa, että sisäkumi on saman kokoinen kuin rengas.

Renkaiden ja sisäkumien kokoja merkitään eri tavoin:

  • Klassinen merkintä tuumissa (halkaisija x leveys): esimerkiksi 28 x 1,25
  • Varsin uusi merkintätapa ETRTO millimetreissä (leveys x halkaisija): esimerkiksi 35 x 622
  • Muunlainen merkintätapa esimerkiksi 700C (ranskalainen mitoitus)

Olemme koonneet yleisimmät rengaskoot ja erilaiset merkintätavat yhteen taulukkoon. Taulukosta voit helposti tarkistaa rengaskokosi, mikäli merkintätapa on sinulle vieras.

Rengaskokotaulukko

 

Askeleet oikeanlaisen renkaan valintaan

  1. Tarkista koko nykyisen renkaasi sivusta (esimerkiksi 32-622)
  2. Voit tarkistaa nykyisen rengaskokosi merkinnän kokotaulukostamme jos olet epävarma oikeasta koosta.
  3. Siirry laajaan rengaskategoriaamme. Rajaamalla hakuehtoja sivun vasemmalla sivulla voit helposti tarkentaa hakua niin, että löydät helpommin etsimäsi renkaat. Voit valita esimerkiksi oikean ajotavan, rengaskoon ja painon.
  4. Renkaita on saatavilla eri leveyksissä, joten valitsethan itsellesi oikean leveyden.

Askeleet oikeanlaisen sisäkumin valintaan

  1. Tarkista koko nykyisen renkaasi sivusta
  2. Voit tarkistaa nykyisen rengaskokosi merkinnän kokotaulukostamme jos olet epävarma oikeasta koosta.
  3. Siirry laajaan sisäkumikategoriaamme. Rajaamalla hakuehtoja sivun vasemmalla sivulla voit helposti tarkentaa hakua niin, että löydät helpommin etsimäsi sisäkumin. Voit valita esimerkiksi oikean ajotavan, rengaskoon ja painon. Rengaskoko on merkitty tuumissa.
  4. Valitse renkaan kokoon yhteensopiva sisäkumin leveys.
  5. Erityistä sisäkumin valinnassa on oikeanlaisen venttiilin valinta. Venttiilityypin voit selvittää helposti tarkistamalla venttiilireiän koon vanteesta. Venttiilityyppejä on olemassa kolme erilaista ja vanteeseen sopiva venttiilityyppi on merkitty vanteen kylkeen.
    • SV: Presta-venttiili(kutsutaan myös Sklaverand- tai ranskalaiseksi venttiiliksi) – 6,5 mm
    • AV: Schrader-venttiili (kutsutaan autoventtiiliksi) – 8,5 mm
    • DV: Dunlop-venttiili (kutsutaan myös Woods-venttiiliksi) – 8,5 mm

Mikä on sopiva renkaanpaine?

Oikean renkaanpaine vaikuttaa ajokokemukseen ja pyörän käsiteltävyyteen erittäin paljon. Oikean renkaanpaineen määrittämiseen ei kuitenkaan ole yksinkertaista sääntöä, sillä ajon tavoite määrittää oikean ilmanpaineen. Oikea ilmanpaine parantaa renkaan käyttöikää ja ennaltaehkäisee ikävät renkaanpuhkeamiset. Renkaanpaine käyttäytyy pääpiirteittäin seuraavalla tavalla:

  • Korkea ilmanpaine parantaa renkaan rullaavuutta ja tekee siitä nopean, mutta samalla varsin kovan ja huonommin ajopinnan pomppuja myötäilevän. Korkea ilmanpaine on tarpeellinen erityisesti maantieajossa.
  • Matala ilmanpaine tekee renkaasta hieman huonommin rullaavan eli hitaamman, mutta samalla parantaa sen joustavuutta eli toimii maastoajossa optimaalisesti. Matala ilmanpaine antaa myös paremman pidon tienpintaan.

Soveltuva renkaanpaine on tavallisesti ilmoitettu renkaan sivuseinässä. Renkaanpaine onkin hyvä säilyttää juuri suositellussa lukemassa, sillä silloin rengas toimii luvatulla tavalla. Sekä liian alhainen että liian korkea ilmanpaine voi olla renkaalle ja sen ominaisuuksille haitallinen.

Renkaanpaine kannattaa tarkistaa muutaman viikon välein. Voit helposti pumpata ja tarkistaa ilmanpaineen pumpulla, jonka yhteydessä on manometri. Renkaanpaine ilmoitetaan joko baareissa (Bar) tai paunoissa (PSI). Useissa manometreissä näkyvät molemmat mittayksiköt. Useimmissa valikoimamme jalkapumpuissa on manometri.


Renkaan leveys, kuviointi ja kumisekoite

Renkaan leveys

  • Kapeat renkaat on tavallisesti tarkoitettu nopeaan ajoon ja sen vuoksi niissä tavallisesti pidetään korkeaa ilmanpainetta. Ne soveltuvat parhaiten koville ja tasaisille pinnoille.
  • Leveitä renkaita käytetään usein maastoajossa niiden tukevuuden ja hyvän pidon vuoksi. Maastoajoon tarkoitetuissa renkaissa pidetään tavallisesti matalampaa ilmanpainetta, sillä se tekee renkaista joustavammat epätasaisessa maastossa. Maastoajossa vauhti ei välttämättä ole tärkein asia vaan pyörän hyvä käsiteltävyys ja toimivuus epätasaisilla pinnoilla.
  • Plus size - tai fatbike-renkaat tarjoavat hyvän pidon ja tukevuuden epävakailla ajopinnoilla kuten lumessa tai hiekassa. Leveät renkaat luonnollisesti ovat ohuempia raskaammat ja hitaammat.

Renkaan kuviointi

Renkaan pintakuviointeja on tarjolla monenlaisia erilaisiin tarkoituksiin ja erilaisiin sääolosuhteisiin.

  • Suurin valikoima eri pintakuviointeja löytyy maasto- ja cyclocross-pyöriin. Maantierenkaat ovat sileät maksimaalisen nopeuden mahdollistamiseksi.

Kumisekoite

Kumisekoite määrittää renkaan pehmeyden tai kovuuden, mikä taas puolestaan määrittää sen rullaavuuden ja käyttöiän. Renkaan kumiseoksen ilmoittamiseen käytetään durometri-arvoa. 70 suuruinen durometri tarkoittaa usein kovaa, varsin edullista ja pitkäkestoista kumiseosta.

Useimmissa retki- ja kaupunkipyörissä on 70 durometrin kumiseoksesta valmistetut kestävät ja pitkäikäiset renkaat. 50 durometrin suuruista kumiseosta pidetään hyvän ajotuntuman mahdollistavana ja pehmeänä. Pehmeiden vuoksi sen käyttöikä on luonnollisesti lyhyempi kuin kovemman kumiseoksen. Hyvän pitonsa vuoksi 50 durometrin kumiseosta suositaan erityisesti downhill-ajossa, jossa kaikki mahdollinen pito on tarpeen ja renkaanvaihdot kuuluvat muutenkin olennaisena osana lajiin. Pehmeä kumiseos soveltuu myös paremmin märkiin olosuhteisiin.

60 durometrin suuruinen kumiseos on tavallisesti hyvä kompromissi ja sitä tapaa sen vuoksi usein kaikentyylisissä renkaissa. Kalliimmissa renkaissa voidaan käyttää myös useampaa kumisekoitetta optimaalisten ominaisuuksien mahdollistamiseksi.

Pienet, lähekkäin sijaitsevat nappulat renkaan pinnassa tekevät renkaasta varsin nopean, mutta myös liukkaan erityisesti märillä tienpinnoilla. Erinomainen kuviointi nopeaan ajoon kuivissa olosuhteissa.

Suuret, reilusti erillään toisistaan olevat nappulat renkaan pinnassa mahdollistavat hyvän pidon myös märillä tienpinnoilla. Napakka pito samalla madaltaa renkaiden rullaavuutta. Optimaalinen kuviointi todellisiin maasto-olosuhteisiin.

Semi Slick -renkaan keskiosa on varsin sileä ja reunoilla on puolestaan vahvempi kuviointi. Tämä yhdistelmä mahdollistaa varsin hyvin ajo-ominaisuudet vaihtelevissa olosuhteissa tarjoten samanaikaisesti riittävästi vauhtia ja pitoa.



Minkälainen rengassysteemi soveltuu minulle parhaiten?

Tubeless-renkaat

Tubeless- ja Tubeless Ready -renkaita voi, kuten jo nimestäkin voi päätellä, käyttää ilman sisäkumia. Renkaat ovat rakenteeltaan samanlaiset kuin clincher-renkaat, mutta ne voi kiinnittää niin tiiviisti kiinni vanteeseen, että sisäkumia ei tarvita lainkaan. Rengas kiinnitetään erityisellä liimalla, joka paikkaa pienet reiät renkaassa itsestään ajon aikana. Tubeless-renkaat tarjoavat hyvän pidon, ajomukavuuden ja kestävyyden erityisesti matalalla ilmanpaineella ajettaessa. Tubeless-renkaita käytetään laajalti niin maastoajossa kuin myös cyclocross- ja maantieajossa. Tubeless- renkaan asennukseen tarvitaan tubeless-rengas, erityistä vanneteippiä, tubeless-venttiilit ja tubeless-renkaille tarkoitettua liimaa.

Tubular-renkaat

Tubular-renkaissa on renkaaseen integroitu sisäkumi eikä erillistä sisäkumia ja rengasta. Tubular-renkaat ovat muodoltaan kuin putki, ja niiden kanssa tarvitaan erityisesti tubular-renkaille suunnitellut vanteet, tavalliset vanteet eivät sovi. Tubular-renkaita käytetään pääasiassa maantiepyöräilyssä ja cyclocross-kisoissa, sillä ne mahdollistavat erityisen hyvän vauhdin ja rullaavuuden hyvin kevyellä painolla.

Perinteinen rengas ja sisäkumi

Clincher-renkaat ovat perinteisiä renkaita, jotka koostuvat sisäkumista ja ulkorenkaasta. Niitä kutsutaan myös avorenkaiksi. Renkaiden reunoissa on kaksi vahvaa vaijeria tai kevlar-paneelit, jotka kiinnittävät renkaan tukevasti vanteelle. Vaijerirenkaat ovat edullisempi vaihtoehto kuin kevlar-reunaiset. Kevlar-reunaisia renkaita voi taivuttaa ja niitä usein kutsutaankin taitettaviksi renkaiksi.

+ Minimoi puhkeamisen riskiä
+ Parantaa renkaan pitoa/mahdollistaa matalalla ilmanpaineella ajamisen
+ Hieman kevyempi rakenne kuin tavallisessa renkaassa
+ Nopea rullaavuus
- Renkaan vaihtaminen on työlästä
- Vaatii säännöllistä ilmanpaineen tarkistamista
+ Nopea ja miellyttävä rullaavuus
+ Mahdollistavat erityisen korkean ja matalan ilmanpaineen
+ Hinnaltaan varsin kalliit (+erityisvanteiden hankinta)
- Hankalat vaihtaa
- Mahdottomat korjata tien päällä
+ Varsin edullinen vaihtoehto
+ Laaja valikoima erilaisia renkaita ja sisäkumeja
+ Helppo vaihtaa ja paikata
- Helpohkosti puhkeavat
- Hieman huonompi rullaavuus

Renkaat MTB-ajoon

  • MTB-renkaita on tarjolla 3 eri rengaskoossa. Koot ovat 26”, 27,5” (merkitään usein myös 650B) ja 29”.
  • Erilaisia rengastyyppejä on tarjolla myöskin 3 erilaista:
  • Tavallisen standardin mukaiset renkaat ovat leveydeltään 1,9 ja 2,5” väliltä. Cross country - ja marathon-ajossa käytetään tavallisesti kapeampia renkaita 1,9 – 2,1” väliltä mahdollisimman kevyen ja nopean rullaavuuden mahdollistamiseksi. All-mountain- ja enduro-ajossa puolestaan käytetään mieluummin hieman leveämpiä renkaita 2,1 ja 2,5” väliltä hyvän pidon ja tukevuuden mahdollistamiseksi.
  • ”Plus size” -renkaiksi luokitellaan 2,6-3,25” levyiset renkaat. Renkaita merkitään myös B+ tai + merkeillä ja niitä käytetään, jos tarvitaan entistä parempi pito traileilla. Plus size -pyörissä on usein plus size -renkaille sopivat vanteet ja etuhaarukka perusvarustuksena.
  • Fatbike-renkaat ovat leveydeltään jopa 3,8 ja 4,8” väliltä. Fatbike-renkaat on suunniteltu rullaamaan hyvin upottavassa hiekassa tai lumessa. Niiden leveyden ja varsin matalan ilmanpaineen vuoksi ne ovat tavallisessa trail-ajossa huonosti rullaavat ja raskaat.
Renkaat MTB-ajoon

Renkaat kaupunki- ja retkiajoon

Renkaat sähköpyörään

  • Kaupunki- ja retkipyörien koot vaihtelevat runsaasti lasten pyörien 12” aikuisten pyörien 28” kokoisten renkaiden välillä.
  • Renkaiden leveys on tavallisesti 1-2,1” (23-57 mm). Sopivan renkaan leveyden määrittää pyörän etuhaarukan leveys ja toki oma ajotyyli sekä pyörän käyttötarkoitus.
  • Renkaissa on tavallisesti varsin matala rengaskuviointi, mikä mahdollistaa nopean rullaavuuden.
  • Useat kaupunki- ja retkirenkaat ovat kestäviä ja niissä on usein pistosuojaus, mikä tekee päivittäisestä ajosta varsin huoletonta.
  • Oikeanlaisen renkaan valinnan määrää sähköpyörän tyyppi, siis onko se MTB, maantiepyörä vai kaupunki-/retkipyörä.
  • Erityisesti sähköpyörille tarkoitetut renkaat ovat suhteessa leveämmät ja kestävämmät kuin samanlaiseen tavalliseen pyörään valittavat renkaat pyörän nopeuden ja painavuuden takia.

Renkaat maantieajoon

  • Maantierenkaita on tarjolla ainoastaan 28” kokoisina.
  • Erilaisia rengastyyppejä maantieajoon on 2 erilaista:

Renkaat maantieajoon

Maantierenkaat ovat leveydeltään 23 ja 28 mm väliltä. Maantierenkaiden pinnat ovat hyvin sileät, niissä pidetään korkeaa ilmanpainetta ja ne rullaavat kevyesti sekä nopeasti. 23-25 mm levyiset renkaat korkealla ilmanpaineella ovat optimaaliset nopeaan maantieajoon. Maantiepyöriin sopii myös 28 mm levyiset renkaat, mutta ne ovat hieman kapeampia renkaita hitaammat, mutta tarjoavat paremman ajomukavuuden esimerkiksi epätasaisille tienpinnoille, ajoon kosteilla tienpinnoilla tai päivittäiseen työmatka-ajoon.

Cyclocross- ja gravel-renkaat

Cyclocross- ja gravel-renkaat ovat tavallisesti leveydeltään 28-35 mm. Niissä pidetään tavallisesti hieman matalampaa ilmanpainetta kuin puhdasverisissä maantierenkaissa ja niiden vahva pintakuviointi antaa hyvän pidon kosteilla ja esimerkiksi mutaisilla ajopinnoilla. Cyclocross- ja gravel-renkaat sopivat monipuoliseen käyttöön sateisiin vuodenaikoihin ja ajoon päällystämättömillä teillä.


Täydelliset tarvikkeet uusien renkaiden kaveriksi

Riippuen valitsemistasi renkaista saatavilla on laaja valikoima työkaluja ja apuvälineitä, jotka tekevät renkaiden asennuksesta ja huollosta entistä mukavampaa sekä kotona että tien päällä.


TARVITSETKO APUA?
Ota yhteyttä asiantuntevaan asiakaspalveluumme paikallispuhelun hinnalla. Avoinna ma-pe klo 11-13 & klo 14-17.
09 427 04 102
UUTISKIRJE
Uutiskirjeen tilaajalle 10 € alennuskoodi kiitokseksi.
Kuule tarjouksistamme ja uutuuksistamme ensimmäisten joukossa 4.

TIETOSUOJA
Everyday we get more people on bikes