Contents
 
BIKESTER

Valitse oikea pyörä retkeilyyn

Valitse oikea pyörä retkeilyyn

Pyörätyyppejä on monenlaisia, mutta mikä on oikea retkeilyyn? Joka ei ole pyöräillyt pidempiä matkoja saattaa helposti ajatella: ”Miksi en vain ota sitä pyörää, joka minulla jo on?” No, riippuen siitä millä tavalla meinaat ajaa ja siitä minkälainen pyörä sinulla, se voi olla hyvä valinta – tai se voi olla karmea valinta. Sitä usein tajuaa tien päällä, että on jättänyt monta tärkeää seikkaa harkitsematta ensimmäistä pyörää valitessa. Tässä artikkelissa käymme läpi viisi suosituinta pyörätyyppiä retkille ja tarkistelemme niiden vahvuuksia ja heikkouksia.

Maastopyörät

Todella monipuolisia pyöriä, joita käytetään kaikkeen vaativasta trail-ajosta huomattavasti helpompiin reissuihin lähikauppaan. Huolimatta siitä, onko kyseessä jäykkä haarukka, etujousitettu tai täysijousitettu, maastopyörä on klassikko, jota jokaisen tulisi kokeilla. Todella kotonaan luonnossa, maastopyörä on omimmillaan maaston muuttuessa epätasaiseksi. Jousto tekee ajosta huomattavasti anteeksiantavampaa kuoppaisilla pinnoilla ja paksummat renkaat tarjoavat hyvää pitoa haastavassakin maastossa.

Mitä matkatavaroihin tulee, maastopyörä tarjoaa enemmän vaihtoehtoja kuin mitä fatbike. Joillakin malleilla on kehykset tarakkaa ja etutavaratelinettä varten, varsinkin vanhemmissa malleissa. Tämä on luonnollisesti vaikeampaa täysjoustoissa kuin malleissa, joissa on jousitus vain edessä (etujousto) tai täysin ilman jousitusta (täysjäykkä). Bikepacking-laukkuja voidaan käyttää tavaroiden kuljettamiseen lähes millä tahansa maastopyörällä, hyödyntäen tilaa fillarin kolmiorungossa, ohjaustangossa ja satulan takana.

Maastopyörällä voi ajaa pitkiäkin matkoja, mutta matkanteko käy huomattavasti hitaammin kuin kilpa- tai cyclocross-pyörällä. Kolikon kääntöpuolena on se, ettei ajamisesi rajoitu asfaltille ja maastopyörä on paras valinta niille, jotka tykkäävät reissata ilman karttaa ja ovat valmiina kohtaamaan kaikenlaista maastoa. Maastopyörät ovat myös erinomaisia joka sään työmatkapyöriä.

Fatbike-pyörät

Fatbiket, jotka tunnetaan myös nimellä läskipyörät, tulevat alkuaan Alaskasta ja New Mexicosta, joissa kotitekoiset versiot kehiteltiin hiekkadyyneillä ja lumiradoilla ajamiseen. Ne eivät kuitenkaan olleet kaupallinen menestys ennen vuotta 2005 ja ne alkoivat vasta 2014 saada todellista suosiota. Valikoima on kasvanut valtavasti siitä lähtien ja nykyisin suurimmalla osalla tunnetummista valmistajista on ainakin yksi malli tarjottavana. Suurimmassa osassa fatbike-pyöriä ei ole joustoa. Siihen ei ole tarvetta valtavien renkaiden ansiosta, joita ajetaan erittäin alhaisella paineella, tarrautuen mihinkä tahansa pintaan ja vaimentaen iskut. Toinen etu renkaan suuressa koossa on se, että rengas uppoutuu tehokkaammin kuin maastopyörä- tai cyclocross-rengas, tehden läskipyörän renkaasta ylivertaisen lumessa, mudassa tai hiekalla ajettaessa.

Fatbike on tietynlainen ihme pinnoilla ajamiseen, joilla aiemmin olisi ollut mahdoton polkea. Kaikessa on kuitenkin etunsa ja haittapuolensa ja fatbike-pyörässä isoin miinuksena on, että ne ovat erittäin raskaita. Renkailla on kova vierintävastus, ja kokonsa takia liikkeelle lähtö ja pysähtyminen on vaivalloisempaa. Toisaalta jousituksen puute vähentää pyörän kokonaispainoa muutamalla grammalla maastopyörään verrattuna.

Jos haluat käyttää fatbike-pyörää retkeilyyn, haluat todennäköisesti kiinnittää siihen jonkun näköisiä laukkuja. Se ei valitettavasti aina käy kovin helposti. Voit valita bikepacking-laukut, jotka kiinnitetään runkoon, ohjaustankoon ja satulatolppaan, mutta tämä on oikeastaan vain vaihtoehto, jos haluat matkustaa riisutulla ja minimalistisella järjestelyllä. Kiinnityskohdat etu- tai takatavaratelineisiin ovat näissä pyörissä harvinaisia, sillä ne eivät ole pitkiä matkoja matkustamista varten suunniteltu. Ja kuka tahansa, joka on pyöräillyt pitkälle reppu selässä tietää, ettei se ole kovin hyvä vaihtoehto retkipyöräilyyn.

Fatbike-pyörä on tarkkaan määrättyyn käyttöön tarkoitettu polkupyörä, minkä takia se ei oikein pärjää vertailussa muiden pyörätyyppien kanssa ja on omillaan oikeastaan hyvin tietyntapaisessa käytössä. Se ei ole sileitä asfalttiteitä varten.

Retkipyörät

Nimi kertoo kaiken tarvittavan. Retkipyörät, ainakin teoriassa, pitäisivät olla ne minkä puoleen ensiksi käännyt etsiessäsi pyörää reissaamiseen. Ne ovat kauttaaltaan suunniteltu kestämään, kantamaan matkatavaroita ja tarjoamaan mukavuutta pitkillä ajomatkoilla. Renkaat ovat usein Schwalbe Marathonit tai jotain vastaavaa – pomminvarmat renkaat, jotka tarjoavat hyvää pitoa myös sateessa ja kestävät tuhansien kilometrien ajon. Näissä pyörissä on myös kiinnityskohdat etu- ja takatavaratelineille, sekä usea pullopidike.

Retkipyörät ovat työhevosia, jotka kestävät jopa 50kg painolasteja, riippuen tavaratelineiden laadusta. Niissä on yleensä myös retkeilyyn tarkoitettuja ominaisuuksia, kuten pikalukitusruuvit, joilla saa irrotettua pyörät nopeasti ja helposti, tukevat seisontatuet, jotka pitävät silloinkin, kun pyörä on täysin lastattu ja dynamonapajärjestelmät, jotka tarjoavat voimakasta ja luotettavaa valaisua ilman tarvetta pattereille. Koska retkipyöriin käytetään yleissti käytössä olevia osia, jos jokin menee tien päällä rikki, sinun pitäisi saada se korjattua melkein missä tahansa. Istuma-asento ei ole yhtä sporttinen kuin mitä kilpapyörässä, vaan mukavuus on priorisoitu, jotta satulassa on hyvä istua pitkän päivän.

Cyclocross- & gravel-pyörät

Cyclocross- ja gravel-pyörät ovat molemmat tarkoitettu vauhdikkaaseen ajoon, joskin hiukan epätasaisemmilla tienpinnoilla. Niissä ei ole jousitusta, ovat usein erittäin jäykkiä ja ovat robustimpia kuin maantiepyörät, vaikka saattavatkin ensivilkaisulla sellaiselta näyttää. Kun tarkistelet lähempää, huomaat usean eron, ennen kaikkea renkaissa. Kilpapyörien sileiden renkaiden sijaan, näissä fillareissa on yleensä leveämmät renkaat ja jonkun verran urasyvyyttä, joskin renkaat ovat ohuemmat kuin modernien maastopyörien vastaavat. Nämä mahdollistavat nopean rullaamisen asfaltilla, mutta tarjoavat tarvittavan pidon vähemmän sileillä pinnoilla.

Toinen ominaispiirre gravel-pyörässä on levyjarrut. Koska roottorit ovat kauempana maasta, ne eivät likaannu niin helposti ja tarjoavat luotettavampaa jarrutusta märissä ja likaisissa olosuhteissa kuin vannejarrut. Ne tarjoavat myös parempaa purevuutta ja ylipäätään voimakkaampaa jarrutusta. Suurin osa uusista levyjarruista toimivat hydraulisesti ja näiden korjauttaminen jossain kaukaisella taipaleella voi olla erittäin haastavaa, jopa mahdotonta. Niiden huolto ei ole vain kalliimpaa kuin rikkoutuneen jarrukaapelin, vaan harva osaa korjata niitä. On tosin sanottava, että on aika epätodennäköistä, että hydrauliset levyjarrusi hajoavat ja hydrauliset jarrut ovat ylipäätään huomattavasti vähemmän huoltoa vaativat kuin mekaaniset jarrut. Jotkut suosivat mekaanisia levyjarruja ja, hyvin säädettyinä, ne voivat tarjota voimakasta jarrutusta.

Mitä matkatavaroiden kuljettamiseen tulee, osa pyöristä tulevat alustoilla etu- ja takatavaratelineitä varten, mahdollistaen perinteisten tarakkalaukkujen kiinnittämisen. Alustat eivät kuitenkaan ole aina standardeja, joten jos haluat ottaa mukaasi tavaroita, kannattaa pitää huoli, että otat oikean telineen. Bikepacking-laukkujenkin käyttö on täysin mahdollista.

On tärkeä huomioida, että cyclocross- ja gravel-pyörän välillä on pieni ero. Yleisesti ottaen, tyypillisellä cyclocross-pyörällä on enemmän kilpa-ajoon suunnattu, aggressiivisempi geometria matalammalla asennolla, ollen nopeille kierroksille lyhyillä ja mutaisilla radoilla suunniteltu. Gravel-pyörissä on usein puolestaan rennompi geometria ja niihin saa vielä leveämmät renkaat, tehden pyöristä vähän paremmat pitkille ajomatkoille.

Maantiepyörät

Fatbike-pyörän täytenä vastakohtana on klassinen maantiepyörä. Maantiepyörissä ruumiillistuvat nopeus ja sporttisuus minimalistisilla ja kevytpainoisilla rungoillaan ja kevyillä komponenteillaan. Ajotuntuma on tinkimättömän tehokas ja jäykkä, ja nopeat, ohuet renkaat pitävät huolen, että huomaat jokaisen epätasaisuuden tiellä. Ajoasento on matala, jotta mahdollisimman suuri osa painostasi sijoittuu eturenkaan ylle. Tämä on loistavaa aerodynaamisuuden kannalta, mutta voi olla epämukavaa selällesi pidemmän päälle. Ohuet ja kevyet satulat ovat myös aika armottomia ilma oikeita pehmusteita housuissa.

Jos etsit kiinnityspisteitä matkatavaroille, et löydä juuri muuta kuin kiinnityspisteet pullopidikkeitä varten. Bikepacking-laukut ovat jälleen vaihtoehto, mutta puhdasverinen kilpapyörä ei ole suunniteltu raskaiden lastien kuljettamiseen.

Päätelmä

On vaikea suositella yhtä tiettyä polkupyörätyyppiä retkeilyyn, sillä niin paljon riippuu sinusta, ajotyylistäsi ja minkälaista retkeilyä kaavailet pyörälläsi. Sanoisimme, että pidemmille retkille kannattaa valita mahdollisimman mukava pyörä. Tarkoituksena ei ole sulkea pois kilpa- tai fatbike-pyöriä, mutta kannatta pitää mielessä, että jos aikomuksena on viettää pitkää päivää pyörän selässä, tarvitset jonkun asteen mukavuutta. Jos täyshiilikuitukilpapyörä on sinulle mukavin, hienoa!

Kokeile mahdollisimman monta eri pyörää, aja kavereiden pyörillä ja tutki asiaa huolella, niin olet huomattavasti paremmin varustautunut retkeesi. Silloin voit kiinnittää vähemmän huomiota teknisiin seikkoihin ja nauttia seikkailusta ja maisemista.

Mukavia retkeilyhetkiä!

toivottaa Bikester-tiimi