Contents
 
BIKESTER

Pyöräily sateessa – varusteet ja vinkit

Pyöräily sateessa – varusteet ja vinkit

Ei epäilystäkään, polkupyöräily on kaikkein upein tapa liikkua. Se on hauskinta lämpimässä ja aurinkoisessa säässä, mutta sadepisaroiden mukana ilmaantuu useita haasteita: miten pääsen määränpäähän kastumatta? Tarvitseeko johonkin kiinnittää erityisesti huomiota sateella ajaessa? Kuinka pidän huolen, ettei pyörä kastuessa vaurioidu? Onko pyöräily ylipäätään hyvä tapa matkata töihin sateella? Onneksi on olemassa hyvin yksinkertaisia vastauksia kaikkiin näihin kysymyksiin. Tässä oppaassa esittelemme vaatteita, varusteita ja kikkoja, joiden avulla pääset määränpäähäsi mukavasti pyörän satulassa kaatosateellakin.

Sateessa pyöräily – Yleistä tietoa

Lokasuojat – tehokkain sadesuoja

Sade ei usein itsessään ole ongelma huonolla säällä ajaessa. Veden roiskuminen tien pinnasta on huomattavasti ongelmallisempaa, koska vesi sekoittuu tiellä olevaan soraan. Öljy, hiekka ja lehdet eivät jätä ikäviä jälkiä ainoastaan vaatteisiin, vaan peittävät pyöränkin likakerroksella. Tämä näyttää rumalta ja voi vaurioittaa voimansiirtoa sekä lyhentää rungon ja komponenttien elinikää. Renkaiden kiepauttama vesi roiskuu myös suoraan kenkiisi. Lokasuojat, erityisesti mallit, joissa on lisäroiskeläppä ovat varsin toimiva ratkaisu. Onneksi ne tulevat esiasennettuina lähes kaikissa kaupunki- ja retkipyörissä, joten se on yksi murhe vähemmän.

Yleensä on myös aika helppo asentaa lokasuojat sellaisiin maastopyöriin, joilla ei ajeta paljoa maastossa. Monessa rungossa on tarkoitukseen jo valmiiksi pujotussilmukat. Vaihtoehtoisesti voit ostaa kiinni napsautettavat lokasuojat, joita on runsaasti tarjolla. Täysjousitettuihin maastopyöriin on hankalampi asentaa lokasuojia jousitusten takia, varsinkin takarenkaaseen. Näihin pyöriin on tullut suosituksi asentaa pienet muoviset lokasuojat. Nämä pitävät mudan ja veden loitolla herkistä osista, kuten joustohaarukan tiivisteistä – ja naamastasi. Monessa kilpapyörässä on huomaamattomat silmukat lokasuojien asentamiseen. Kilpapyöriin, joissa näitä ei ole, on saatavilla kevyitä ja virtaviivaisia lokasuojia, joissa on kumikiinnikkeet haarukkaan ja takahaarukan yläputkeen kiinnittämistä varten. Jos pidät sporttisemmasta ulkomuodosta, voit asentaa muoviset lokasuojat satulan alle. Ne eivät ole yhtä tehokkaat kuin kiinnitetyt täyspitkät lokasuojat, mutta suojaavat suurimmalta osalta roiskuvalta vedeltä ja ainakin estävät satulan vaahdon kastumiselta lyhyissä kuuroissa.

Turvallisuus sateessa

Sateella ja sen jälkeisillä märillä teillä ajo vaatii varovaisempaa ajotyyliä. Heikkoa näkyvyyttä voi kompensoida varustamalla pyörääsi tehokkaalla valaisujärjestelmällä ja asentamalla heijastimet: kirkkaita, helposti asennettavia paristolla toimivia valoja on paljon tarjolla. Lisäksi heijastavat elementit vaatteissa (etenkin jalkaterissä) auttavat näkymään paremmin. Mikään varustelu ei kuitenkaan korvaa vastuullista ja turvallista ajotyyliä. Sataessa on oletettava, että tie on huomattavasti tavallista liukkaampi. Erityistä varovaisuutta tarvitaan tiemerkintöjen, viemärien kansien ja mukulakivien yli rullatessa. Lätäköidenkin läpi ajaminen voi olla vaarallista, koska on usein mahdoton nähdä kuoppia tai muita esteitä veden läpi.

Pysäköidyn pyörän suojeleminen

Kuski ei ole ainoa, joka tarvitsee suojaa sateessa. Tavarasi ja itse pyörä hyötyvät yhtä lailla ylimääräisestä suojakerroksesta. Erityiset suojat repuille ja pyörälaukuille eivät ainoastaan pidä niiden sisällöt kuivina, vaan auttavat myös näkyvyyttäsi silmäänpistävillä väreillään ja heijastavilla elementeillään. Jos aiot jättää pyöräsi ulos sateeseen, suosittelemme lämpimästi satulasuojan käyttöä. Mikään ei ole yhtä epämiellyttävää kuin matkan aloittaminen takapuoli märkänä. Jos sinulla ei ole kuivaa tilaa, jossa säilyttää pyörääsi, harkitse vedenpitävän pressun tai suojapeitteen hankintaa. Ne on helppo levittää pyöräsi päälle.

satulansuoja

Pyöräsi huolto sateisten ajojen jälkeen

Vesi on jokaisen polkupyörän luontainen vihollinen. Se tunkeutuu jokaiseen rakoon, huuhtelee öljyn laakereista ja kiihdyttää metalliosien syöpymistä. Sen takia on erityisen tärkeää huoltaa pyörääsi, jos ajat sillä sadesäällä vakituisesti. Erityishuomiota tulisi kiinnittää ketjuun ja rataspakkaan, sillä ne ovat vedelle kaikista suojaamattomimmat osat. Puhdista ketjua säännöllisesti rasvanpoistoaineella kosteutetulla rievulla ja putsaa rataspakka harjalla irrottaaksesi piintynyttä likaa. Sen jälkeen, kun ketjusta on saatu pois kaikki lika, se täytyy vielä öljytä. On hyvä ruiskuttaa tippa ketjuöljyä jokaiseen linkkiin sisäpuolelle, liikuttaa ketjua muutaman kammen kierroksen verran, jättää öljy tekemään tehtävänsä muutamaksi minuutiksi ja lopuksi pyyhkiä rievulla pois ylimääräinen öljy. Mitä useammin vietät hetken pyöräsi voimansiirtoa huoltaen, sitä pidempään ja tehokkaammin pyöräsi komponentit tulevat toimimaan.

Sadevaatteet arjessa – pyöräillessä töihin

Jos käytät fillariasi päätoimisena kulkuneuvonasi, on voitava matkata sateellakin. Oikeilla vaatteilla ja varusteilla voit pitää valmisteluajan minimissä ja silti päästä töihin kuivin nahoin. Tässä muutama vinkki tehdäkseen kaikesta vähän helpompaa:

  1. Lokasuojat ovat edullisia ja varsin toimiva ratkaisu. Jos haluat ajaa säännöllisesti sateella, ne on vähän niin kuin oltava
  2. Matkasi ei tulisi olla kilpailu, joten työpaikalla suihkun ottaminen ei pitäisi olla välttämättömyys. Tila, missä voit rauhassa vaihtaa vaatteesi tekee tosin elämästä helpompaa
  3. Jos tilaa ei ole kastuneiden kuteiden kuivaamiseen, tuo mukanasi vaihtovaatteet päivinä, joille sadetta on luvattu
  4. Pidä aina yksi kuiva vaatekerta työpaikallasi. Jos tilaa ei ole kokonaiseen asuun, pelkät kuivat sukatkin nousevat tarpeen tullen suureen arvoon
  5. Vaikka kastuisitkin, älä anna sen pilata päivääsi. Muista, että se on vain vettä ja kuivuu pois päivän mittaan

Ponchot – helppokäyttöisiä, mutta jokseenkin kompromissi

Yksinkertaisin tapa pysyä kuivana pyörän satulassa on sadeponcho. Se suojaa luotettavasti koko yläkropan ja osan jaloistakin. Ponchossa on sekin hyvä puoli, että sen voi nopeasti sujauttaa arkiasusi päälle, tinkimättä liikkeenvapaudesta. Mikä on harmillista, on se, että se alkaa väljän istuvuutensa takia lepattamaan kovemmassa vauhdissa tai tuulisessa säässä, muistuttaen vähän laskuvarjoa. Ponchot ovat erityisen käteviä hätäratkaisuna ja pyöräilijöille, jotka ajavat verkkaisempaan tahtiin.

Sadetakki – lähes korvaamaton työmatkaamiseen

Jos pyöräilet säännöllisesti sateessa, sadetakki on välttämätön. Koska töihin polkiessa sitä yleensä ajaa vähän rauhallisempaan vauhtiin kuin urheillessa, sateelta suojaavuuden voi priorisoida yli hengittävyyden. Päätä, tarvitsetko huppua ennen takin ostoa. Jos ajat aina kypärä päässä, niin kuin on suositeltavaa, todennäköisesti parempi valinta on huputon takki yhdessä kypäräsuojan kanssa. Kypäräsuojat eivät ainoastaan suojaa sateelta ja tuulelta, vaan pitävät pääsi myös lämpimänä koleammalla säällä. Lisäksi sinulla säilyy täysi näkyvyys joka suuntaan, mitä huppu jossain määrin rajoittaa.

Sadehousut ja kengänsuojat – suojaa roiskuvalta vedeltä

Jalkoja on yläkroppaa vaikeampi suojata sateelta. Työmatkaajia varten on erityisiä farkkuja ja chinoja vettähylkivällä pinnoitteella, joka saa sadepisarat valumaan harmittomasti pois. Mutta, jos sadetta tulee kaatamalla, haluat kyllä sadehousut. Niitä saa lahkeissa olevilla napeilla ja vetoketjuilla, jotta voit heittää housut nopeasti arkivaatteittesi yli. Sellainen seikka, mikä kannatta kuitenkin huomioida on se, että vesi, joka ei sadehousujen ansiosta enää imeydy reisiisi ja sääriisi valuukin alas kenkiäsi kohti. Jos siis menet sadehousuilla, harkitse kengänsuojien ostoa, tai vähintään vettähylkivämpien jalkineiden käyttöä. Monet kengänsuojat tulevat erittäin näkyvissä väreissä tai heijastavilla yksityiskohdilla – koska jalkateräsi ovat melkein koko ajan liikkeessä, se parantaa turvallisuuttasi huomattavasti.

Sadevaatteet sporttiseen ajoon

Jokapäiväiseen pyöräilyyn haluat varmaankin voida pitää tavallisia vaatteita ja olla näkemättä liikaa vaivaa pysyäksesi kuivana ja pitääksesi olosi mukavana. Ajaessasi kovempaa, kuten urheillessasi tai kilpaillessasi, on kuitenkin asioita, mitä joutuu ottamaan huomioon.

Sadevaatteet maastopyöräilyyn

Maastopyöräilyvaatteissa on yleisesti ottaen rento leikkaus tarjotakseen parhaan mahdollisen liikkeenvapauden. Sataessa, metsikkö muuttuu kostean lisäksi myös mutaiseksi, mikä tuo lisähaasteita vaatetukseen. Erityisesti maastopyöräilyä varten tarkoitettujen sadevaatteiden on suojattava sateelta ja mudalta, sekä oltava helposti pestäviä ja kestäviä.

Sadevaatteet maantiepyöräilyyn

Maantiepyöräilyyn suunnitellut sadevaatteet ovat aerodynaamisesti leikattuja. Tyköistuvampi istuvuus tarkoittaa vähemmän lepatusta ja näin vähemmän hukattua energiaa. Lisäksi näiden vaatteiden on oltava todella hengittäviä. Ei paljoa lämmitä, jos sadepisarat torjutaan, mutta hukut hikeesi. Toinen ongelma maantieajossa on kylmä viima, mikä palelluttaa nopeasti hiestä märissä vaatteissa polkevan. Päätä kumpi on tärkeämpää: intensiiviseen harjoitteluun tai kilpailuun vaatteiden hengittävyys on tärkeämpää kuin pidemmillä, alhaisemman intensiteetin matkoilla, joilla et hikoile yhtä paljoa.

Ajopaidat

Ajopaidat ovat ottaneet valtavan harppauksen eteenpäin viime vuosina ja useat valmistajat tarjoavat nyt vedenpitäviä ja hengittäviä sellaisia kaikkiin lämpötiloihin. Jotkut pyöräilijät pitävät pitkähihaisia paitoja tilanteissa, missä aiemmin turvauduttiin softshell-takkeihin ja ne toimivat hyvin yhdessä oikean aluskerroksen kanssa, jopa lämpötilojen laskiessa yksinumeroisiin lukemiin.

Pyöräilytakit

Housut sateisilla keleillä

Sateiseen ajoon suunnitellut pyöräilyshortsien ja -housujen on täytettävä samat kriteerit kuin päällysvaatteiden – niiden on oltava eristäviä ja vettähylkiviä. Lämpöeristys ei kuitenkaan ole näissä yhtä tärkeää kuin yläkehon kuteissa, koska jalat ovat jatkuvasti liikkeessä ja tuottavat omaa lämpöään. Vettähylkivät ominaisuudet ovat erityisen tärkeitä takamuksessa, koska sinne takarenkaasta roiskuva vesi kohdistuu, jos lokasuojia ei ole asennettu.

Kengänsuojat

Kengänsuojukset

Hanskat

Hanskat ovat hyvä idea sateella, huolimatta lämpötilasta – mitä märemmäksi ja kuraisemmaksi meno muuttuu, sitä liukkaammaksikin. Synteettisillä nahkakämmenillä tai kumikuvioinneilla varustetut hanskat tarjoavat aina parempaa hallintaa, metsäpolun mutakylvyn läpi ajaessakin. Vedenpitävät ja tuulenpitävät hanskat auttavat myös sormien verenkiertoon.

All-in-one-sadepuvut maastopyöräilyyn

Jos pyöräilet usein kylmissä ja sateisissa sääolosuhteissa, tarvitset oikean takin. Softshell-takit on tehty eri kerroksista ja yhdistävät fliisien ja sadetakkien hyödyt. Niissä on yleensä hengittävä kalvo ja riittävät suurimpaan osaan sateisista ajoista. Hardshell-takit on suunniteltu pahimpiin mahdollisiin olosuhteisiin. Jos sateet yhdistettynä alhaisiin lämpötiloihin eivät pidättele sinua hyppäämästä pyörän selkään, silloin nämä ovat sinua varten. Nykyaikaisia kudoksia ja kalvoja käyttäen, hardshell-takit ovat vedenpitäviä ja silti hengittäviä. Takeilla, jotka mahtuvat ajopaidan taskuun on oma erityinen asemansa. Ne eivät ole ainoastaan vettähylkiviä, vaan myös tuulenpitäviä ja voivat todella tulla tarpeeseen myrskyn yllättäessä. Ne ovat myös varsin käteviä syksyllä ja keväällä, jolloin lämpötiloilla on tapana vaihdella rajusti. Vuoristossa tai rannikolla pyöräillessäsi, missä sää voi vaihtua hetkessä, ne ovat korvaamattomia matkakumppaneita.

Suurin osa pyöräilykengistä on suunniteltu kesäisiin säihin, mutta niitä voidaan pitää ympäri vuoden yhdessä oikeiden kengänsuojien ja sukkien kanssa. Ohuet lateksisuojat, jotka suojaavat sateelta ja parantavat aerodynaamisuutta ovat ihanteelliset kilpailuun (joskaan eivät ole kovin kestäviä). Pitkiin harjoittelulenkkeihin talvella, kestävämmät neopreenikengänsuojat ovat parempi vaihtoehto, sillä ne pitävät niin veden kuin kylmän tehokkaammin loitolla. Kengänsuojat eivät ole yhtä toimiva konsepti maastopyöräilyssä, jossa tulee laskeuduttua pyörän satulasta useammin ja ne voivat likaantua kävellessä. Maastopyöräilyyn löytyy vedenpitäviä, tai ainakin vettähylkiviä kenkiä, joissa voit huoletta astella mutaisten lätäköiden läpi.

All-in-one-sadepuvut tarjoavat maksimaalista suojaa äärimmäisen mutaiseen maastoajeluun. Ne on yleensä valmistettu hardshell-kudoksesta ja tarjoavat edun yli perinteisten pyöräilyvaatteiden, sillä ne estävät veden ja mudan kulkeutumasta alusvaatteisiisi siellä, missä paita ja housut tavallisesti kohtaavat. Ei tarvitse muuta kuin suihkuttaa asu ajon jälkeen.

Usein kysytyt kysymykset

Ruostuuko pyörä sateessa ajon jälkeen?

Lyhyesti sanottuna, kyllä. Pyörät eivät ole valmistettu sokerista ja kestävät kyllä kastumisen, mutta iso osa komponenteista tuuppaa olemaan terästä, mikä ruostuu altistuessaan pitkiksi ajoiksi sateelle. Alumiini kestää vettä paremmin, mutta voi syöpyä sekin. Myös suolainen meri-ilma tai suolatuilla teillä ajo voi nopeuttaa ruostumista. Ketju on erityisen herkkä – hyvin märän ajon jälkeen se tulisi uudelleen rasvata välttääkseen pysyvää vahinkoa. Polkupyörän säilytykseen suosittelemme kuivaa tilaa tai kudossuojaa.

Onko sateessa pyöräilyyn erityisiä renkaita?

Kyllä. Käytännössä kaikki valmistajat tarjoavat erityisiä renkaita korkeammalla lävistyssuojalla huonossa säässä ajoon. Sadevesi huuhtoo pienet lasinsirut ja terävät kivet tielle, jolloin pirstaleet jäävät renkaisiin kiinni. Jykevämmät kuvioinnit ja sivuseinät yhdessä ekstralävistyssuojakerroksilla estävät terävien esineiden pääsyn renkaan läpi sisäkumiin. Näissä kumeissa ei sinänsä ole mitään vikaa ympäri vuoden, mutta moni suosii kevyempiä ja nopeampia renkaita kesällä ajoon.

Maastopyöriin löytyy erityisiä renkaita ekstrakarkeilla nastoilla poikkeuksellisen mutaiseen menoon. Nämäkin ovat kuitenkin järkevä hankinta vain, jos pyöräilet paljon ja haluat aina parhaimman mahdollisen varustelun.

Kaikki renkaat hyötyvät aavistuksen alhaisemmasta rengaspaineesta teiden ollessa märät, koska se lisää kontaktipintaa maahan.

Pitenevätkö jarrutusetäisyydet sateessa?

Kyllä, sillä jos pyörä on perinteisillä vannejarruilla varustettu, jarrukengillä menee jarrutuspinnalta vettä kurniessa hiukan kauemmin pureutua vanteisiin. Levyjarruissa ei kuitenkaan ole tätä ongelmaa, ja ne ovatkin epäilemättä parempi jarrujärjestelmä märkiin olosuhteisiin. Huolimatta siitä, mitä jarrujärjestelmää käytät, kaikissa renkaissa on heikompi pito märillä teillä, mikä pidentää jarrutusmatkaa ja -aikaa.

Missä vaiheessa vaatetta pidetään vedenpitävänä?

Niin kutsuttua ”vesipilariarvoa” käytetään usein vaatteen vedenpitävyyden määrittelyyn. Vaate altistetaan kasvavaan vedenpaineeseen, kunnes kolmas pisara läpäisee kudoksen. Siinä kohtaa vesipilariarvo mitataan. Standardista riippuen, tekstiilit ovat vedenpitäviä 800 mm (EN 343:2003 Class 1) asti, 1300 mm (EN 343:2003 Class 2) tai jopa 4000 mm (EMPA Sveitsi) asti. ”Vedenpitävä” voi siis tarkoittaa eri asioita, riippuen käytetystä standardista. Onneksi, käytännössä kaikki markkinoilla olevat kuteet, joita kutsutaan vedenpitäviksi ovat täysin kelvollisia arkikäyttöön. Jos haluat pitää vaatetta urheillessa, muista huomioida sen hengittävyys!

Mitä voin tehdä, jos minulla on lasit ja haluan pyöräillä sateella?

Ironista kyllä, silmälasit tekee sateessa pyöräillessä näkemisestä vaikeampaa. Jos sade kerääntyy linssin ulkopuolelle tai sisäpuoli huurtuu (mikä käy erityisesti energisemmässä ajossa viileämmällä säällä), ne estävät liikenteen selkeän näkemisen.

Lippikset ja huput estävät sadepisaroiden pääsyn laseihisi. Kilpapyöräilijät pitävät usein minimalistisia puuvillalippiksiä pienellä lipalla ja maastopyöräkypärät visiireillä ovat myöskin suosittuja.

Linssien huurtumista tavallisissa silmälaseissa on vaikeampi estää, sillä se johtuu hengittävyyden puutteesta. Monissa urheilulaseissa on ilmanvaihtoaukot linsseissä tai kehyksissä. Yhdessä hydrofiilisen pinnoitteen kanssa, joka saa veden valumaan pois, on paljon helpompi ylläpitää selkeä näkyvyys.