• NOPEAT TOIMITUKSET
  • MAKSA HELPOSTI KLARNALLA
  • TUHANSIA PYÖRIÄ VARASTOSSA
0
Suosikkilista
0
Ostoskori

POLKUPYÖRÄN ILMANPAINEOPAS - TARKISTA POLKUPYÖRÄSI RENGASPAINEET

Polkupyörän ilmanpaineopas - Tarkista polkupyöräsi rengaspaineet

Pienellä määrällä ilmaa voi olla hyvinkin ratkaiseva vaikutus. Jos tuntuu siltä, että ajat jatkuvasti vastatuulessa, on erittäin todennäköistä, että pyöräsi rengaspaineet ovat liian alhaiset. Onneksi tämä voidaan korjata hetkessä! Kun renkaat on kunnolla täytetty, pyöräsi on kuin uusi – takuuvarmasti!

Tästä on myös muita etuja: optimaalisen ilmanpaineen ansiosta renkaat eivät kulu yhtä nopeasti, rengasrikkojen riski on vähäisempi, joten tiellä ajaminen on myös turvallisempaa!

YLEISTÄ TIETOA

Pyöräsi optimaalinen ilmanpaine määräytyy useiden tekijöiden perusteella. Renkaan sivupintaan on merkitty absoluuttinen yläraja eli maksimipaine, jota sinun ei koskaan tulisi ylittää turvallisuussyistä. Korkeampi paine tarkoittaa (ainakin sileillä pinnoilla, kuten uudella asfaltilla), alhaisempaa vierintävastusta sekä parempaa puhkeamissuojaa. Alhaisemmalla rengaspaineella ajomukavuus on kuitenkin miellyttävämpi, koska rengas heikentää huomattavasti iskujen ja töyssyjen vaikutusta. Se takaa myös enemmän pitoa, koska pehmeämmät renkaat tarttuvat paremmin alustaan.

Yleinen nyrkkisääntö on, että mitä leveämpi rengas, sitä vähemmän tarvitaan painetta. Kapeat kilpa- ja maantiepyörän renkaat vaativat erittäin korkean rengaspaineen, jotta rengasrikoilta vältyttäisiin. Monien maastopyörien leveämpiin ja kestävämpiin renkaisiin taas riittää huomattavasti alhaisempi paine.

kolmet erilaiset pyörän renkaat

PYÖRÄN RENGASPAINEEN TARKISTAMINEN

Kaikki alla annetut arvot ovat ohjeellisia keskivertopyöräilijälle (70 kg) ja keskivertopyörälle (12 kg), joten niitä tulee mukauttaa eri tekijöiden perusteella. Jos olet painavampi tai kuljetat raskaampaa kuormaa (esimerkiksi ostoksia), pyöräsi renkaiden ilmanpaineen tulisi olla korkeampi. Rengasvalmistajien mukaan useimmiten pätee seuraava nyrkkisääntö: 1% kilogrammaa kohden. Jos ajat sähköpyörällä, voit lisätä vajaa puoli baaria akun ja moottorin lisäpainoa kohden (yleensä 10 kg).

 

Toinen tekijä on ajoalusta: jos ajat työmatkat säännöllisesti mukulakivisillä kaduilla, kannattaa ajaa hieman alhaisemmalla rengaspaineella. Tämä lisää pitoa kuoppaisella alustalla ja vaimentaa iskuja ainakin jonkin verran.

LÄHTÖKOHTANA 70 KG PAINAVA PYÖRÄILIJÄ

 

Pyörätyyppi Pyörän leveys Paine baareina Paine psi:nä
Retki-ja kaupunkipyörä 35mm 4,5 65
Retki-ja kaupunkipyörä 40mm 4,0 58
Retki-ja kaupunkipyörä 50mm 3,0 44
Maantiepyörä 25mm 7,0 100
Maantiepyörä 28mm 6,0 87
Gravel-pyörä 35mm 4,5 65
Maastopyörä 2" (50mm) 3,0 44
Maastopyörä 2,3" (59mm) 2,0 29

KAUPUNKI- JA RETKIPYÖRIEN RENGASPAINE

Jos otetaan lähtökohdaksi 4,0 baaria, niin ei voi mennä mönkään. Mutta jopa tämän tyylisissä pyörissä, mallien määrä on valtava. Urheilulliset kaupunkipyörät rullaavat kapeammilla, noin 35 mm:n renkailla, kun taas jotkut retkipyörät muistuttavat maastopyöriä leveillä, noin 50 mm:n renkailla. Jos renkaasi ovat huomattavasti kapeammat kuin 40 mm, niin puoli lisäbaaria ei pitäisi olla haitaksi. Jos taas renkaasi ovat lähempänä 50 mm, voit laskea paineita puolella baarilla.

MAASTOPYÖRIEN RENGASPAINE

Kaikki maastopyörät eivät ole samanlaisia: jos ajat maastopyörälläsi paljon kaupungissa ja vain viikonloppuisin metsäpoluilla, niin 3 baaria on hyvä lähtökohta, ja asfaltilla vierintävastus on edelleen hyvä. Ennen metsäpoluilla jyräämistä, voit päästää hieman ilmaa pois, jotta pito olisi parempi epätasaisella alustalla.

 

Jos käytät tubeless-renkaita, rengasrikon mahdollisuus on vähäisempi, joten voit huoletta ajaa alhaisemmalla paineella. Toisin kuin teillä ajaessa, alhainen paine on merkittävä etu metsässä, koska ajomukavuus ja pito ovat parempia vaativissa olosuhteissa. Jos ajat usein hankalassa maastossa, paineen tulisi olla mahdollisimman alhainen, mutta kuitenkin riittävän korkea vanteiden ja renkaiden suojaamiseksi. Kokeneiden kuskien mielestä Schwalben ”Pressure Prof” on erittäin hyödyllinen työkalu ihanteellisen rengaspaineen löytämiseen.

MAANTIEPYÖRIEN RENGASPAINE

Ennen maantiepyörillä rengaspaineet olivat hyvin suoraviivaisia: 23 mm leveät renkaat täytettiin 8 baariin asti - ja hyväksyttiin se tosiasia, että korkeampi paine = vähemmän vierintävastusta. Enää se ei ole niin yksinkertaista, ja tekniikan kehittyessä vanteet ja renkaat ovat myös leveämmät. Nyt alaraja on 25 mm ja 7 baaria on reilusti painetta tälle leveydelle.

 

Gravel-pyörät voivat näyttää ensi silmäyksellä maantiepyöriltä, mutta niiden renkaat on suunniteltu maastoajoon. Hyvä lähtötaso on 4 baaria, jota renkaan pinnasta ja tyypistä riippuen, voidaan säätää tien päällä optimaalisten tulosten saavuttamiseksi.

TARKISTA JA SÄÄDÄ RENGASPAINE

MINKÄ TYYPPISIÄ VENTTIILEJÄ ON OLEMASSA?

Nykyään polkupyörissä käytetään kolmentyyppisiä venttiilejä, mutta niitä kutsutaan joskus eri nimillä.

DUNLOP-VENTTIILI

Dunlop-venttiiliä kutsutaan myös flash- tai pikaventtiiliksi ja se on yleisin polkupyörissä käytetty venttiilityyppi. Se on erittäin helppo irrottaa ilman työkaluja, mikä ei valitettavasti aina ole eduksi, sillä ne voivat vahingossa alkaa vuotaa ja rengas tyhjenee. Jos haluat täyttää sen, aseta pumppu yksinkertaisesti paikoilleen vapauttaaksesi hieman ilmaa, voit varovasti kiertää myös tapin ruuvia auki.

Dunlop-venttiili

Alavirtausventtiili ja ilmanpaine

PRESTA-VENTTIILI

Presta on perinteisesti maantiepyörissä käytetty venttiilityyppi ja yleisin venttiili moderneissa maantietie-, CX- ja Gravel-pyörissä. Se on kapea, joten pieni reikä vanteessa riittää sen paikalleen asentamiseen. Se kestää suuriakin paineita, kuten maantiepyörän suhteellisen korkean rengaspaineen. Venttiilin kärjessä oleva pieni metallitappi on kuitenkin hyvin herkkä. Tapin päässä oleva pieni ruuvi, pitää ruuvata ensin auki, ennen kuin ilma pääsee sisään/ulos renkaasta. Voit painaa metallitappia vapauttaaksesi pienen määrän ilmaa ennen renkaan täyttämistä.

Presta-pyöräventtiili

Presta-venttiili paineen vähennys

AUTO-/ SCHRADER-VENTTIILI

Autoventtiili, joka tunnetaan myös nimellä Schrader-venttiili, on erittäin kestävä ja sen voi helposti täyttää kaikilla huoltoasemilla. Valitettavasti tarvitset toisenlaisen pumpun autoventtiileille kuin edellä mainituille venttiilityypeille. Schrader-venttiilin täyttö on erittäin helppoa - pumppaa vain rengas täyteen ja menoksi! Ilman tyhjentäminen on hieman monimutkaisempi juttu eli venttiiliin keskellä olevaa metallitappia tulee painaa terävällä esineellä, jotta ilma poistuu venttiilistä.

Autoventtiili

Autoventtiili ja ilmanpaine

VENTTIILIADAPTERIT

Pumput sopivat yleensä joko ohuempiin Dunlop- ja Presta-venttiileihin tai leveämpiin autoventtiileihin. On kuitenkin olemassa venttiiliadaptereita, joiden avulla voit täyttää Dunlop- tai Presta-renkaasi myös huoltoasemalla. Lisäksi joissakin minipumpuissa pumpun päässä on sisäänrakennettu adapteri: jos ruuvaat pumpun pään auki ja käytät inserttejä, niin voit käyttää yhtä ja samaa pumppua kaiken tyyppisiin venttiileihin.

Pyöräpumpun venttiiliadapteri

POLKUPYÖRÄN PUMPPUTYYPIT JA NIIDEN KÄYTTÖ

LATTIA-/JALKAPUMPPU

Jos pyöräilet melko säännöllisesti, niin kannattaa ostaa lattia-/jalkapumppu. Sen suuren tilavuuden ansiosta voit täyttää renkaat pienellä vaivalla, mutta muista tarkistaa rengaspaineesi myös sisäänrakennetulla painemittarilla. Nämä pumput ovat useimmiten kaksipäisiä, mikä tarkoittaa sitä, että pumpulla on mahdollista täyttää sekä Dunlop/Presta- että autoventtiileillä olevat renkaat.

RUNKOPUMPUT

Monissa kaupunki- ja retkipyörissä on runkoon asennettu ns. runkopumppu. Tällä tavoin ne ovat aina käden ulottuvilla, jos esim. sattuisi rengasrikko tien päällä. Useimmat näistä pumpuista eivät ole yhteensopivia autoventtiilien kanssa.

MINIPUMPUT

Jos pyörässäsi ei ole runkopumppua, on hyvä pakata matkaan minipumppu. Se voidaan joko asentaa pyörääsi tai se mahtuu myös näppärästi reppuusi pienen kokonsa ansiosta. Näin voit helposti täyttää pyöräsi renkaat, milloin ja missä tahansa.

CO2-PUMPUT

CO2-patruunat ovat jopa vielä pienikokoisempia kuin minipumput. Ne vievät tilaa tuskin ollenkaan ja ovat äärettömän kevyitä, mutta niitä voidaan käyttää vain kerran ja ne ovat melko kalliita. Jotkut alumiini- ja teräspatruunat voidaan kierrättää.


ILMANPAINEEN TARKASTUS

Tarkista rengaspaine ennen jokaista ajokertaa, koska sisärenkaat voivat helposti menettää ilmaa. Säännöllinen tarkistus ei vie paljon aikaa, mutta säästää rengasta ennenaikaiselta kulumiselta tai rengasrikolta, joka useimmiten tapahtuu pahimmalla mahdollisella hetkellä.

PUMPPAUSVINKKI

Riippumatta siitä, mitä pumppua käytät, varmista, että pyöräsi on kunnossa ja venttiilit ovat kello 12 -asennossa. Sitten vain pyörän selkään ja baanalle!

LATTIA-/JALKAPUMPPUJEN KÄYTTÖ

Tarkista ennen pumppausta, kumpi pumpun suuttimista sopii renkaan venttiiliin. Toisen halkaisija on paljon pienempi kuin toisen. Käytä tätä suutinta Dunlop- ja Presta-venttiileihin, halkaisijaltaan suurempi taas sopii autoventtiileihin. Jos et ole aivan varma valitsitko oikein, niin huomaat sen kyllä varsin nopeasti!

Lisäosa pyörän venttiiliin

Pyöräpumpun liitäntä venttiilin

Pyöräpumpun kiinnitys venttiiliin

RUNKO-/MINIPUMPPUJEN KÄYTTÖ

Näiden pumppujen rakenne on huomattavasti yksinkertaisempi kuin lattiapumppujen: ne sopivat yleensä vain Dunlop- ja Presta-venttiileihin, eikä niitä useimmiten tarvitse edes kiinnittää. Aseta vain suutin suoraan venttiiliin ja aloita pumppaaminen. Mutta muistathan pumpata varovasti! Koska nämä pumput kiinnittyvät suoraan venttiiliin ilman letkua, voi venttiili helposti taipua tai jopa irrota, jos pumppaus suoritetaan liian voimakkaasti.

Pyörän renkaiden jälkipumppaus

MISTÄ TIEDÄN, ONKO RENKAISSANI LIIAN VÄHÄN ILMAA?

Jos tuntuu siltä, että ajat jatkuvasti vastatuuleen tai, että joku vetää jarrua on erittäin todennäköistä, että ilmanpaine on liian matala. Toinen erehtymätön merkki matalasta rengaspaineesta on "kolahdus”, joka kuuluu, kun vanteiden reunat koskettavat maata.

MISTÄ TIEDÄN, ONKO RENKAISSA LIIKAA ILMAA?

Yleensä on aika harvinaista, että paine on liian korkea. Jos olet ollut hieman liian innokas pumppaamaan, niin todennäköisesti tunnet lähes joka töyssyn tiellä ajaessasi. Renkaiden tulisi kyetä absorboimaan suurin osa iskuista ja töyssyistä, mutta tämä on mahdollista ainoastaan optimaalisella rengaspaineella.

MITEN SAAN SELVILLE RENKAAN LEVEYDEN?

Kaikkien renkaiden sivupinnasta löytyy merkintä, kuten "35x700". Ensimmäinen numero ilmaisee renkaan leveyden millimetreinä ja toinen numero renkaan koon. Usein näitä numeroita joutuu vähän etsiskelemään ja niitä voi olla vaikea lukea, varsinkin jos renkaat ovat likaiset.

MITEN SAAN SELVILLE PYÖRÄN RENKAAN/RENKAIDEN ENIMMÄISPAINEEN?

Renkaan maksimipaine löytyy renkaan sivupinnalta ja se ilmaistaan yleensä baareina (bar). Tätäkin merkintää joudut usein etsiskelemään, sillä monet yritykset eivät merkitse tietoja vaalealla värillä, vaan kohokuvioivat sen kumiin.

EIKÖ PAINETTA VOI TARKISTAA VAIN PEUKALOLLA?

Valitettavasti ei. Kun ilmanpaine renkaassa on noin kaksi baaria se tuntuu kovalta ja sen jälkeen et huomaakaan enää mitään eroa.

KUINKA VOIN TARKISTAA PAINEEN, JOS MINULLA EI OLE NÄYTÖLLÄ JA PAINEMITTARILLA VARUSTETTUA ILMAPUMPPUA?

Tavallista työmatkapyörää voit karkeasti testata painamalla satulaa alas koko kehon painolla. Jos takarengas vääntyy voimakkaasti tai vanne osuu maahan, niin rengaspaine on liian alhainen.

ONKO ETU- JA TAKARENKAASSA OLTAVA SAMA RENGASPAINE?

Periaatteessa takapyörässä voi olla hieman enemmän painetta, sillä sen kuormitus on yleensä suurempi. Kuormituksen jakautuminen voi kuitenkin olla erilainen istuma-asennosta riippuen. Tavallisissa polkupyörissä, joissa on pysty istuma-asento, takapyörän kuormitus on paljon suurempi verrattuna esim. kilpa- ja maantiepyöriin.

KUINKA USEIN RENGASPAINE TULISI TARKISTAA?

Jos ajat pyörälläsi päivittäin, niin rengaspaine on hyvä tarkistaa noin kahden viikon välein. Jos taas harrastat pyöräilyä urheilulajina, ei ole haitaksi tarkistaa tilanne ennen jokaista ajokertaa.


En saa pumpattua ilmaa renkaisiin, vastus on liian suuri. Mitä teen väärin? Jos sisärenkaassasi on Presta-venttiili, niin tapin päässä oleva pieni ruuvi on ruuvattava auki ennen pumppaamista. Usein venttiilin keskellä olevaa metallitappia painamalla venttiili aukeaa. Tarkista myös, että pumpun suutin on kunnolla paikoillaan venttiilissä.

MITÄ PSI TARKOITTAA JA KUINKA VOIN MUUNTAA SEN BAAREIKSI?

Psi on Yhdysvalloissa yleisesti käytetty painoyksikkö. Lyhenne tarkoittaa pauna neliötuumaa kohden. Voit jakaa psi:n 14,5:llä saadaksesi selville Euroopassa käytetyn mittayksikön, bar. Löydät yleisimmät bar- ja psi-arvot yllä olevasta taulukostamme.

Bikesterredaktionen 13.3.2024 7:46

Ostoskorisi(0 tuotetta)

Ostoskorisi on tyhjä
Yhteensä: € 0
Kassalle

Suosikit(0 tuotetta)

Sinulla ei ole suosikkeja
VALIKKO