• NOPEAT TOIMITUKSET
  • MAKSA HELPOSTI KLARNALLA
  • TUHANSIA PYÖRIÄ VARASTOSSA
0
Suosikkilista
0
Ostoskori

MERIDA Merida Gravel pyörä Silex 7000 Musta/Bronze

Merida Gravel pyörä Silex 7000 Musta/Bronze
Kuvaus

Pyörä, joka avaa horisontin takaiset salaisuudet

Jos sisälläsi asuu kesyttämätön seikkailunhalu ja rajojen rikkominen on sinulle arkipäivää, Merida SILEX 7000 on todennäköisesti juuri se päivitys, jonka tarvitset. Onhan se kiehtova tunne, kun voit yksinkertaisesti polkea eteenpäin, unohtaa ajan ja antaa pyörän päättää reitin! Nimenomaan tällaisia retkiä varten useasti testivoittajaksi ja palkinnon saajaksi yltänyt Silex on omiaan. Se on poikkeuksellisen mukava ja monikäyttöinen hiilikuituinen kilometriniekka, jossa on leveät 28-tuumaiset renkaat ja MTB:stä vaikutteita saanut geometria, joka ansaitsee ihailua luotettavalla kulkuvarmuudellaan millä tahansa alustalla. Tämä versio perustuu alkuperäiseen SILEX:ään, lisäten kuitenkin maastokykyjä rennomman ohjauskulman ja leveämmille renkaille varatun lisätilan myötä. Malli yhdistää erinomaisen ketteryyden ja monikäyttöisyyden, mikä tekee siitä erityisen vakautettavan koko kuorman kanssa, samalla kun se säilyttää nopeutensa ja ajamisen ilon täysillä kaasuttaessasi. 

Menestyksen avain!

  • Ensimmäisluokkainen runko ja keula kokonaan hiilikuidusta (Silex II CF2), joilla on tehokas voimansiirto 
  • Moderni gravel-geometria, jossa on rentoutuneempi ohjauskulma ja enemmän tilaa leveille renkaille
  • Äärimmäisen tehokas 1x-voimansiirto, jossa on 12 luotettavaa vaihdetta Shimanolta (GRX822)
  • Shimano (GRX820) hydrauliset levyjarrut tarjoavat voimakkaan jarrutustehon kaikissa olosuhteissa
  • Kestävät 28-tuumaiset renkaat, joilla on matala rotaatiomassa ja 45 mm levyiset kumit 
  • Tyylikkäät WIRE PORT -kaapeliohjaimet puhtaammalle ohjaamolle - ja vähemmän kaapeleita tangon laukun tarttumiseen
  • Lukemattomia kiinnityspisteitä ja runsaasti tilaa sekä tavaroille että muille käytännöllisille varusteille
  • Moninkertaisesti palkittu - poikkeuksellinen ajokokemus (Cycling Plus) ja luokkansa paras pyörä (Offroad CC)

Ensiluokkainen runko laadukkaasta hiilikuidusta modernilla gravel-geometrialla 

Kestävien renkaiden välissä on laadukas hiilikuiturunko, joka takaa huippuluokan voimansiirron ja värinänvaimennuksen. Tämän version gravel-geometria lisää maasto-ominaisuuksia entisestään, rennomman ohjauskulman ansiosta, ja klassinen sarvien muotoinen ohjaustanko pitää pyörän vikkelänä tarjoten samalla mahdollisuuden lievittää rasitusta ja mahdollisuuden mannerten ylittämiseen ilman niskasärkyä. Kylkiäisenä joustava hiilikuituinen etuhaarukka, joka on avain kurssivakaisuuteen, tehokkaaseen värinänvaimennukseen ja vaikuttavaan ohjattavuuteen.

Äärimmäisen tehokas 1x-voimansiirto ja tehokkaat hydrauliset levyjarrut

Äärimmäisen tehokas 1x-voimansiirto 12 erittäin kestävällä vaihteella Shimanolta, suunniteltu erityisesti gravel-aatoon, tarjoaa laajan vaihdevalikoiman ja erinomaiset nopeusominaisuudet. Kun hidastamisen hetki koittaa, tehokkaat hydrauliset levyjarrut varmistavat vahvan jarrutustehon, riippumatta alustasta, säästä tai vuodenajasta.

Leveät 28-tuumaiset renkaat, jotka sujahtavat sujuvasti läpi kaikenlaisten alustojen

Renkaiden setti alumiinivanteilla Eastonilta (EA70 AX), joilla on matala rotaatiomassa, tarjoaa hyvää nopeutta ja pitoa kaikilla alustoilla, pääasiassa ansiosta laadukkaiden 45 mm levyisten renkaiden. Voit toki ajaa kapeammilla renkailla (ja lokasuojien kanssa voit käyttää jopa 42 mm levyisiä renkaita), mikä tarjoaa enemmän varaa liejuun ja likaan, päätös siitä, haluatko minimoida vierintävastuksen vai ehkä suosia mukavuutta, on sinun.

Testien voittaja, jossa on runsaasti tilaa sekä tavaroille että varusteille

Yhdistä tämä useisiin kiinnityspisteisiin pulloille, tilavaan etutriangelin (täydellinen runkolaukuillesi) ja käytännöllisiin lokasuojakiinnikkeisiin sekä tavaratelineeseen, ja sinulla on sekä toiminnallisuus että silti säilytetty kilpailullisen pyörän siro muotoilu. Pyörälehdet jatkavat kehuja Silex:stä: Road CC on nimennyt sen Vuoden Gravel- ja Seikkailupyöräksi ja Cyclingweekly.com on antanut sille 9/10 pisteet... me sanomme BINGO!

YKSITYISKOHDAT
Tuotenumero0113962-A192
EAN-koodi-
TuotemerkkiMERIDA
VäriBlack/Bronze
Valmistajan tuotenumero-
Tekniset tiedot
KäyttötarkoitusGravel
MallisarjaMerida Silex
SukupuoliUnisex, Naisten, Miesten
Naisten malli 

Naisten malli

Koska naiset ja miehet yleensä eroavat anatomiansa puolesta, monet valmistajat suunnittelevat pyöriä, jotka on mukautettu sen mukaisesti. Yleensä kyse on vain pienistä eroista. Muun muassa satulat ovat usein leveämpiä, ohjaustangot kapeampia ja kampivarsien pituus lyhyempi. Joissain tapauksissa tehdään myös naisille suunnattuja malleja pienemmissä ko'oissa ja viettävällä yläputkella. Joskus myös eri väreissä.
Ei
Valmistajan verkkosivutwww.merida-bikes.com/sv-se/bike/4164/silex-7000
SähköpyöräEi
Pituutesi 

Pituutesi

Valmistajan suosittelema pituus
-
Sopii pituudelle (cm)-
Valmistajan väriBlack/Bronze/Gold
Runkosetti
Runkokoko-
RunkoSILEX CF II
Runkomateriaali 

Runkomateriaali

Hiilikuitu maksaa hieman enemmän kuin alumiinirunko, mutta sillä on useita etuja muihin materiaaleihin verrattuna puhtaiden ajo-ominaisuuksien osalta. Se on vahvempi, kevyempi, jäykempi ja mukavampi ajaa, koska se on elävämpi materiaali kuin alumiini. Hiilikuitu on kuitenkin hieman herkempi tarvikkeiden asentamiselle, jotka kiinnitetään rungon ympärille, kuten lukot tai lastenistuimet. Tästä syystä hiilikuitu soveltuu parhaiten urheilupyöriin kuten kilpapyöriin ja maastopyöriin.

Alumiini on edullinen ja kevyt materiaali, joka soveltuu kaikenlaisiin pyöriin. Sen avulla on helppo saavuttaa todella alhainen paino säilyttäen samalla lujuus ja hyvät ajo-ominaisuudet, eikä materiaali ole myöskään herkkä sille, mitä tarvikkeita siihen asennat. Vain puhalla ja aja ja asenna juuri sitä, mitä haluat pyörääsi!

Teräs on materiaali, jota voidaan valmistaa monissa eri laatuasteissa. Terästä voi rakentaa hyvin edullisesti, ja siksi se löytyy helpommin meidän valikoimamme yksinkertaisemmista pyöristä. Mutta se voi olla myös uskomattoman joustava, kestävä ja mukava materiaali, kun käytetään todella laadukasta terästä. Todella laadukasta terästä löytyy monista pyöristä, jotka on tarkoitettu enemmän pitkän matkan pyöräilyyn, kuten meidän hienot touringpyörät Surlyltä, ja Skeppshult-pyörät, jotka on rakennettu ruotsalaisesta laatu-teräksestä (mikä myötävaikuttaa erittäin hienoihin mukavuusominaisuuksiin useimmilla alustoilla).

Hiilikuitu
EtuhaarukkaMERIDA SILEX II CF2
Haarukka 

Haarukka

En vaimennettu etujousitus on nykyään standardi maastopyörissä, yksinkertaisesti siksi, että se selviää maastosta, jossa pyörää käytetään. On myös monia hybridipyöriä, joissa on vaimennettu etujousitus, jotta saat hieman enemmän mukavuutta sorateillä ja mahdollisilla metsäpoluilla. Jos aiot pyöräillä metsässä tai helpoilla poluilla, tai vaihtoehtoisesti paljon sorateillä, vaimennettu etujousitus on hyvä valinta!

Jäykät etujousitukset löytyvät perus-, kilpa- ja hybridipyöristä, ja ne soveltuvat parhaiten pyörille, jotka ovat pääasiassa asfaltilla. Saat kevyemmän pyörän, pyörän, joka tuntuu ketterämmältä ja pyörän, joka tuntuu vastaavan paremmin liikkeisiisi. Jotkut erikoistuneet pyörät, kuten fatbiket ja touring-pyörät, ovat myös jäykällä etujousituksella, mutta silloin se yleensä korvataan hyvin leveillä ja vankkoilla renkailla, jotta palautetaan osa mukavuuden tunteesta. Jos aiot pyöräillä pääasiassa asfaltilla, ja ehkä joillakin ystävällisillä sorateillä, jäykkä etujousitus on ehdottomasti oikea valinta sinulle!

Jäykkä haarukka
Haarukan materiaaliHiilikuitu
Takahaarukan tyyppi 

Takahaarukan tyyppi

Maastopyörä voidaan jakaa monella eri tavalla. Esimerkiksi voidaan puhua niin kutsutuista “täysjousitetuista” ja “hardtaileista”. Tämä tarkoittaa siis sitä, kuinka monta eri tyyppistä jousitusta pyörässä on.

Jäykkä

Hardtailissa on vain jousitettu etuhaarukka ja jäykkä takaosa. Jäykän takaosan etuna on, että voima ei katoa takajousituksen vuoksi. Lisäksi saat yleisesti kevyemmän pyörän.

Jousitettu

Täysjousitetussa pyörässä on jousitettu etuhaarukka sekä jousitettu takaosa. Nämä pyörät sisältävät linkuston, joka yhdessä takajousituksen kanssa tarjoaa mukavamman ajokokemuksen, mutta myös vakautta ja useimmissa tapauksissa jopa nopeamman ajon. Samalla tavalla kuin etuhaarukka jousittaa pitääkseen otteen ja lisätäkseen mukavuutta, tekee takajousitus täsmälleen saman asian takapäälle.

Jäykkä
Kiekkokoko 

Kiekkokoko

Pyörän koon tarkoittaa juuri sitä mitä se kuulostaakin - pyörien kokoa. Se mitataan yleensä tuumissa (esim. 28") tai millimetreissä (esim. 622). Ruotsissa tuumat ovat yleisin mittayksikkö, ja siksi olemme päättäneet käyttää sitä. Pyörän koon merkitys vaihtelee pyörätyypin mukaan.

Lastenpyörät

Lastenpyörät määritellään useimmiten pyörän koon perusteella, mikä eroaa aikuisten pyöristä, joissa rungon koko määrää pyörän koon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki 24"-renkailla varustetut pyörät olisivat samankokoisia, ja siksi olemme päättäneet, että emme käytä kokotaulukkoa, vaan annamme tarkat pituussuositukset kullekin yksittäiselle pyörälle.

Kun ostat lastenpyörää, haluat tietysti, että lapsi voi kasvaa pyörän kanssa. On kuitenkin muistettava, että liian suuri pyörä on yleensä liian pitkä, mikä johtaa makuuasentoon ja vähentää siten lapsen näkyvyyttä. Valitse siis koskaan pyörää, jossa lapsi on yli 5 senttimetriä lyhyempi kuin ilmoitettu pituussuosituksemme.

Maastopyörät

Maastopyöräilyssä on kolme eri pyörän kokoa: 29", 27,5" ja 26". 26" oli pitkään ainoa käytössä ollut koko maastopyörille, mutta nykyään sitä käytetään käytännössä vain nuorten pyörissä ja yksinkertaisissa maastopyörissä, jotka on tarkoitettu kuljetukseen ja kevyeen kuntoiluun. Jos haluat harjoitella tai jopa kilpailla pyörälläsi, oikeat koot ovat 29" tai 27,5". Yksinkertaistetusti voidaan sanoa, että 29" tarjoaa vakaamman kokemuksen, säilyttää vauhdin paremmin ja pääsee pienien esteiden yli helpommin kuin 27,5", kun taas 27,5" antaa pyörän, joka tuntuu ketterämmältä mutkissa ja on hieman nopeampi kiihdytyksessä. Monet 27,5" täysjousitetut maastopyörät ovat lisäksi pidemmällä iskunpituudella ja soveltuvat teknisempään ja haastavampaan maastoon.

Kilpapyörät, standardipyörät, hybridipyörät ja muut pyörät

Käytännössä kaikissa muissa pyörissä paitsi maastopyörissä ja lastenpyörissä käytetään 28"-renkaita, jotka ovat hyvin tasapainotettu koko, joka tarjoaa hyvät edellytykset rullata helposti, olla mukava istua ja helppo ohjata.

28"
Vuosimalli2024
Kiekot
Etunapa100x12 mm, centerlock
Takanapa142x12 mm, centerlock
EturengasMaxxis Rambler, 700x45C
TakarengasMaxxis Rambler, 700x45C
Renkaan koko47-622
VanteetEaston EA70 AX,24 IWR, 20 HRI, CL,aluminium
Voimansiirto
VaihdevivutShimano GRX820
EtuvaihtajaNo
TakavaihtajaShimano GRX822
KeskiölaakeriShimano SM-BBR60
KampisarjaShimano GRX820, 42T
KetjuShimano M7100
RataspakkaShimano CS-M7100, 10-51T, 12-speed
Komponentit
EtujarruMERIDA SILEX II CF2, carbon
Jarrulevy edessäShimano RT64, 180mm
TakajarruShimano GRX820
Jarrulevy takanaShimano RT64, 180mm
OhjainlaakeriMERIDA-8158 Semi integrated HS
OhjaustankoMERIDA EXPERT GRII,aluminium, 400mm (XS-S), 420mm (M), 440mm (L/XL)
OhjainkannatinMERIDA TEAM CC III, aluminium, 31.8 mm, -6°
SatulatolppaMERIDA EXPERT CC, 27.2 mm, 15 mm setback, Carbon
Jarrutyyppi 

Jarrutyyppi

Vannejarrut

Klassiset jarrut kaikenlaisiin pyöriin, jotka pikkuhiljaa syrjäytyvät levyjarrujen tieltä. Nämä ohjataan kahvoista ohjaustangosta ja puristuvat jarrupalat vanteen kehää vasten pysäyttääkseen pyörän. Vannejarruja on erilaisia eri pyörätyyppejä varten ja niihin kuuluu muun muassa V-jarrut, cantilever-jarrut ja U-jarrut. Näiden etuna on, että ne ovat hyvin helppoja huoltaa ja niiden paino on alhainen.

Rumpujarru

Toimivat samankaltaisesti kuin trummijarrut, joita löytyy muun muassa mopedeista. Tässä jarrupalat työntyvät ulos metallia vasten sylinterissä pyörän keskellä. Nämä vaativat vähiten huoltoa ja ovat erittäin luotettavia. Haittapuolena on, että niiden jarruteho ei ole yhtä voimakas kuin esimerkiksi levyjarruilla.

Jalkajarru

Standardi, joka löytyy useimmista klassisista naisten ja miesten pyöristä. Tämä jarrutyyppi vaatii hyvin vähän huoltoa, mutta rajoittuu, jos haluat enemmän vaihteita. Nämä kuuluvat nimittäin erityisiin navan tyyppeihin (pyörän keskiosa), joissa on kapseloituja vaihteita, esimerkiksi Shimano Nexus. Haittapuolena on, että jarruttamiseen tarvitaan enemmän voimaa verrattuna muihin jarrutyyppeihin, ja jalkojen täytyy olla tietyissä asennoissa, jotta saavutetaan tarvittava jarruvoima.

Levyjarru

Nykyaikaiset jarrut muun muassa maastopyörissä, hybridipyörissä ja monissa sähköpyörissä. Nämä perustuvat jarrusatulaan, joka puristaa metallilevyä vasten pyörän navassa (pyörän keskellä). Tämä on hyvin samankaltainen järjestelmä kuin mitä käytetään sekä autoissa että moottoripyörissä ja pidetään tällä hetkellä parhaana ratkaisuna. Nämä ovat tehokkaimmat jarrut, vaativat suhteellisen vähän huoltoa ja ovat erittäin luotettavia ja saatavilla sekä mekaanisina (vaijerilla) että hydraulisina (suljettu järjestelmä öljyllä).

Hydraulinen levyjarru
Vaihteiden lukumäärä 

Vaihteiden lukumäärä

Kuinka monta vaihdetta tarvitsen?

Tämä riippuu täysin siitä, miten pyöräilet ja mitä haluat saada irti pyörästäsi. Selvittääksesi tämän, sinun on tiedettävä, miten aiot pyöräillä ja haluatko painottaa matalaa huollon tarvetta vai korkeaa suorituskykyä.

Matala huolto

Tässä tapauksessa sinun kannattaa valita vaihteisto, jossa on napavaihteet. Näitä on saatavilla 2-11 vaihteen vaihtoehtoina muun muassa Shimanolta ja heidän Nexus-sarjastaan, jossa on 3, 7 ja 8 vaihdetta. On myös Shimano Alfine, joka on hienostuneempi malli, jossa on vähemmän vastusta mekaniikassa ja joka on saatavilla 8 ja 11 vaihteen versioina.

Korkea suorituskyky

Tässä tapauksessa takavaihteiden määrä liittyy suoraan laatuun. Valmistajat kilpailevat siitä, kuka tekee parhaat vaihteet suurimmalla määrällä rattaan hampaita kasetissa. Tämä tarkoittaa, että hienoimmat komponentit ovat myös ne, joissa on eniten vaihteita takana. Edessä on yksi tai kaksi hammasratasta hienommille osille.

Molempien yhdistelmä

Tässä tapauksessa katsomme järjestelmiä, joissa on 2-3 vaihdetta edessä ja 8-10 ratasta takana. Nämä ovat hieman yksinkertaisempaa rakennuslaatua, joka myös painaa enemmän. Ne on sen sijaan rakennettu kestävämmistä materiaaleista, kuten teräksestä alumiinin sijaan. Nämä kestävät usein enemmän iskuja, mutta eivät toimi yhtä sujuvasti

12-vaihteinen (1x12)
Vaihdevipu sarjaSRAM GRX
Takavaihtaja sarja 

Takavaihtaja sarja

Mitä esimerkiksi Shimano SLX tarkoittaa? Jokainen komponenttivalmistaja jakaa komponenttinsa kuten vaihteet, jarrut, kammet jne. sarjoihin, tässä tapauksessa valmistaja on Shimano ja sarja SLX.

Sarjat vaihtelevat toiminnallisten yksinkertaisten komponenttien ja huomattavasti edistyneempien komponenttien välillä, joissa on korkea tarkkuus ja alhainen paino.

Tietysti yksinkertaisemman sarjan vaihteet ja jarrut toimivat niin kuin pitääkin, mutta eivät samalla tarkkuudella tai tunteella kuin hienomman sarjan komponentit. Todennäköisesti yksinkertaisemmat komponentit vaativat enemmän huoltoa ajan myötä.

Alla näet listan suurimpien valmistajien sarjoista järjestettynä niin, että hienoin sarja on ylhäällä.

Huomaa, että tämä taulukko ei vertaa eri merkkejä tai maantiepyöriä vs. maastopyöriä, vaan sitä tulisi käyttää vain vertailuun yhden sarakkeen sisällä.

Shimano maastopyörätShimano maantiepyörätSRAM maastopyörätSRAM maantiepyörätShimano napavaihteet
XTR Di2Dura-Ace Di2XX1 EagleRED E-tapAlfine 11
XTRDura-AceXX1Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2XXForce 22Nexus 8
XTUltegraX01 EagleRival 22Nexus 7
SLX105X01ApexNexus 3
DeoreTiagraX0  
AlivioSoraEX1  
AceraClarisX1  
AltusGX Eagle
Tourney GX  
NX Eagle
  NX  
  X9  
  X7  
  X5  
SRAM GRX
Varusteet
Kädensijat/tankonauhatMERIDA ROAD Expert
PolkimetNo
SatulaMERIDA EXPERT SL, V-mount, incl. MERIDA minitool
ASIAKKAIDEN MIELIPITEET
Myös tagattu

SAMANKALTAISIA TUOTTEITA

Ostoskorisi(0 tuotetta)

Ostoskorisi on tyhjä
Yhteensä: 0 €
Kassalle

Suosikit(0 tuotetta)

Sinulla ei ole suosikkeja
VALIKKO