• NOPEAT TOIMITUKSET
  • MAKSA HELPOSTI KLARNALLA
  • TUHANSIA PYÖRIÄ VARASTOSSA
0
Suosikkilista
0
Ostoskori

MERIDA Merida Gravel pyörä Silex 300 Silk Burgundy/Musta

Merida Gravel pyörä Silex 300 Silk Burgundy/Musta
Kuvaus

Testivoittaja, joka vie sinut eteenpäin millä tahansa alustalla

Jos sinussa asuu kesyttämätön seikkailunhalu, joka aina pyrkii ylittämään rajoja, Merida Silex 300 saattaa hyvinkin tulla parhaaksi ystäväksesi. On upea tunne vain polkea eteenpäin, tarkkailematta kelloa, ja antaa pyörän viedä minne se vie! Juuri tällaisia seikkailuja varten testivoittaja ja useasti palkittu Silex on oikea valinta. Erittäin mukava ja monipuolinen gravel-pyörä, jossa on MTB-vaikutteita geometriassaan, tarjoaa vaikuttavan liikkuvuuden lähes kaikenlaisilla alustoilla. Tämä on ihanteellinen väline työmatkapyöräilijöille, seikkailijoille, maantie- ja maastopyöräilijöille, jotka eivät halua jättää mitään sattuman varaan. Vaikka se onkin suunniteltu ensisijaisesti bikepackingiin ja seikkailuun, arvostavat sitä suuresti myös työmatkapyöräilijät ja mukavuutta etsivät henkilöt. Se ei ole yllättävää, koska se on Meridan mukavin runko tähän mennessä, ja se auttaa tasoittamaan tietä epätasaisuuksissa. Lisäksi rungossa ja haarukassa on runsaasti kiinnityspisteitä laukkuja varten, joten voit ottaa mukaasi kaiken tarvittavan, olipa kyseessä sitten pitkä tai lyhyt seikkailu.

Avain menestykseen!

  • Joustava runko, valmistettu hydroformattusta ja kolminkertaisesti vähennetystä alumiinista (6066), tarjoaa huippuluokan voimansiirron
  • Moderni gravel-geometria, jossa on hieman pidempi ylä- ja ohjaustanko yhdistettynä hieman lyhyempään ohjauskannattimeen
  • Hiilikuituinen etuhaarukka (Silex CF2) tuo vakautta kurssin suuntaan ja tarjoaa vaikuttavan ohjaustuntuman
  • Äärimmäisen luotettava 1x-voimansiirto, jossa on 11 vaihdetta luotettavalta SRAM:lta (Apex 1)
  • Mekaaniset levyjarrut Tektrolta (Spyre) tarjoavat luotettavan jarrutustehon kaikissa olosuhteissa
  • Kestävät 28-tuumaiset renkaat Maxxisilta, joissa on 38 mm leveys ja matala rotaatiopaino (mahdollistavat renkaiden leveyden jopa 45mm 27,5":ssa)
  • Paljon tilaa sekä varusteille että muille käytännöllisille lisävarusteille
  • Useaan kertaan palkittu - "Erinomainen ajo-ominaisuus" (Cycling Plus) ja "luokkansa paras pyörä" (Offroad CC)

Alumiinirunko huippuluokan voimansiirrolla ja hiilikuituinen etuhaarukka

Kestävien renkaiden välissä on hydroformattu runko kolminkertaisesti vähennetystä alumiinista (6066), huippuluokan voimansiirrolla ja kätevällä sisäisellä kaapeli-/vaijeriohjauksella. Pystymmällä gravel-geometrialla, jonka ylä- ja ohjaustanko on hieman pidempi ja ohjauskannatin hieman lyhyempi, sekä klassisella sarviohjaustangolla varustettu pyörä on ketterä, tarjoaa mahdollisuuden kuormituksen purkamiseen ja mahdollistaa mantereiden ylittämisen ilman niskakipua. Tiivistettynä - ajoasento tarjoaa loistavan näkymän ympäristöön ja yhdistää mukavuuden, vakauden ja sujuvan ohjattavuuden. Joustava hiilikuituinen etuhaarukka viimeistelee mallin, joka on avain vakaisiin ajo-ominaisuuksiin ja ensiluokkaiseen ohjaustuntumaan.

Melkein vuoristokiipeilyvarma 1x-voimansiirto sekä luotettavat mekaaniset levyjarrut

Oikean nopeuden saavuttaminen onnistuu melkein vuoristokiipeilyvarman 1x-voimansiirron avulla, jossa on veivisarja FSAlta (Gossamer) ja 11 todistetusti toimivaa vaihdetta SRAM:lta (Apex 1). Voimansiirto, jossa on yksittäisketju, soveltuu erinomaisesti gravel-pyörille ja tarjoaa välityssuhteen (44Tx11-42T), joka mahdollistaa laajan käyttöalueen ja erinomaiset nopeusominaisuudet. Kun on aika hidastaa vauhtia, tehokkaat mekaaniset levyjarrut Tektrolta (Spyre) takaavat luotettavan jarrutuksen riippumatta alustasta, säästä tai vuodenajasta.

Kestävät 28-tuumaiset renkaat, jotka kulkevat tehokkaasti kaikilla alustoilla

Kestävät 28-tuumaiset renkaat, joissa on matala rotaatiopaino, tarjoavat nopeutta ja pitoa, erityisesti kiitos laadukkaan Maxxisin (Rambler) renkaan 38 mm leveydellä. Voit huolettomasti käyttää renkaanleveyksiä jopa 45 mm asti, mikä antaa lisävarmuutta mudassa ja liassa, jolloin voit valita haluatko minimoida vierintävastuksen vai keskittyä mukavuuteen (valitsemalla hiukan leveämmät renkaat). Lisäksi voit asentaa pari kätevää 27,5-tuumaista renkaita jopa 2,2" leveydellä, mikä on täydellistä, jos haluat ajaa erittäin haastavassa maastossa (matalamman painopisteen ansiosta)... monipuolisuus on avainsana!

Testivoittaja, joka tarjoaa runsaasti tilaa sekä varusteille että lisävarusteille

Kun yhdistetään useita kiinnityspisteitä juomapullotelineille, antelias etukolmio (täydellinen runkolaukuillesi) ja käytännölliset lokasuojakiinnikkeet sekä tavaratelineen kiinnikkeet, saat käytännöllisen toiminnallisuuden ja silti säilytät kilpailullisen fiiliksen. Pyörälehdistö on ylistänyt Silexia: Road CC on nimennyt sen "Vuoden Gravel ja Adventure Pyöräksi" ja Cyclingweekly.com on antanut sille 9/10 pistettä... sanomme BINGO!

YKSITYISKOHDAT
Tuotenumero0101520-M454
EAN-koodi-
TuotemerkkiMERIDA
VäriSilk Burgundy/Black
Valmistajan tuotenumero-
Tekniset tiedot
KäyttötarkoitusGravel, Maastopyöräily
MallisarjaMerida Silex
SukupuoliUnisex, Naisten, Miesten
Naisten malli 

Naisten malli

Koska naiset ja miehet yleensä eroavat anatomiansa puolesta, monet valmistajat suunnittelevat pyöriä, jotka on mukautettu sen mukaisesti. Yleensä kyse on vain pienistä eroista. Muun muassa satulat ovat usein leveämpiä, ohjaustangot kapeampia ja kampivarsien pituus lyhyempi. Joissain tapauksissa tehdään myös naisille suunnattuja malleja pienemmissä ko'oissa ja viettävällä yläputkella. Joskus myös eri väreissä.
Ei
Valmistajan verkkosivutwww.merida-bikes.com/en
SähköpyöräEi
Pituutesi 

Pituutesi

Valmistajan suosittelema pituus
-
Sopii pituudelle (cm)-
Valmistajan väriSilk Burgundy/Black
Runkosetti
Runkokoko-
RunkoSILEX LITE aluminium
Runkomateriaali 

Runkomateriaali

Hiilikuitu maksaa hieman enemmän kuin alumiinirunko, mutta sillä on useita etuja muihin materiaaleihin verrattuna puhtaiden ajo-ominaisuuksien osalta. Se on vahvempi, kevyempi, jäykempi ja mukavampi ajaa, koska se on elävämpi materiaali kuin alumiini. Hiilikuitu on kuitenkin hieman herkempi tarvikkeiden asentamiselle, jotka kiinnitetään rungon ympärille, kuten lukot tai lastenistuimet. Tästä syystä hiilikuitu soveltuu parhaiten urheilupyöriin kuten kilpapyöriin ja maastopyöriin.

Alumiini on edullinen ja kevyt materiaali, joka soveltuu kaikenlaisiin pyöriin. Sen avulla on helppo saavuttaa todella alhainen paino säilyttäen samalla lujuus ja hyvät ajo-ominaisuudet, eikä materiaali ole myöskään herkkä sille, mitä tarvikkeita siihen asennat. Vain puhalla ja aja ja asenna juuri sitä, mitä haluat pyörääsi!

Teräs on materiaali, jota voidaan valmistaa monissa eri laatuasteissa. Terästä voi rakentaa hyvin edullisesti, ja siksi se löytyy helpommin meidän valikoimamme yksinkertaisemmista pyöristä. Mutta se voi olla myös uskomattoman joustava, kestävä ja mukava materiaali, kun käytetään todella laadukasta terästä. Todella laadukasta terästä löytyy monista pyöristä, jotka on tarkoitettu enemmän pitkän matkan pyöräilyyn, kuten meidän hienot touringpyörät Surlyltä, ja Skeppshult-pyörät, jotka on rakennettu ruotsalaisesta laatu-teräksestä (mikä myötävaikuttaa erittäin hienoihin mukavuusominaisuuksiin useimmilla alustoilla).

Alumiini
EtuhaarukkaMERIDA SILEX CF2 carbon
Haarukka 

Haarukka

En vaimennettu etujousitus on nykyään standardi maastopyörissä, yksinkertaisesti siksi, että se selviää maastosta, jossa pyörää käytetään. On myös monia hybridipyöriä, joissa on vaimennettu etujousitus, jotta saat hieman enemmän mukavuutta sorateillä ja mahdollisilla metsäpoluilla. Jos aiot pyöräillä metsässä tai helpoilla poluilla, tai vaihtoehtoisesti paljon sorateillä, vaimennettu etujousitus on hyvä valinta!

Jäykät etujousitukset löytyvät perus-, kilpa- ja hybridipyöristä, ja ne soveltuvat parhaiten pyörille, jotka ovat pääasiassa asfaltilla. Saat kevyemmän pyörän, pyörän, joka tuntuu ketterämmältä ja pyörän, joka tuntuu vastaavan paremmin liikkeisiisi. Jotkut erikoistuneet pyörät, kuten fatbiket ja touring-pyörät, ovat myös jäykällä etujousituksella, mutta silloin se yleensä korvataan hyvin leveillä ja vankkoilla renkailla, jotta palautetaan osa mukavuuden tunteesta. Jos aiot pyöräillä pääasiassa asfaltilla, ja ehkä joillakin ystävällisillä sorateillä, jäykkä etujousitus on ehdottomasti oikea valinta sinulle!

Jäykkä haarukka
Haarukan materiaaliHiilikuitu
Takahaarukan tyyppi 

Takahaarukan tyyppi

Maastopyörä voidaan jakaa monella eri tavalla. Esimerkiksi voidaan puhua niin kutsutuista “täysjousitetuista” ja “hardtaileista”. Tämä tarkoittaa siis sitä, kuinka monta eri tyyppistä jousitusta pyörässä on.

Jäykkä

Hardtailissa on vain jousitettu etuhaarukka ja jäykkä takaosa. Jäykän takaosan etuna on, että voima ei katoa takajousituksen vuoksi. Lisäksi saat yleisesti kevyemmän pyörän.

Jousitettu

Täysjousitetussa pyörässä on jousitettu etuhaarukka sekä jousitettu takaosa. Nämä pyörät sisältävät linkuston, joka yhdessä takajousituksen kanssa tarjoaa mukavamman ajokokemuksen, mutta myös vakautta ja useimmissa tapauksissa jopa nopeamman ajon. Samalla tavalla kuin etuhaarukka jousittaa pitääkseen otteen ja lisätäkseen mukavuutta, tekee takajousitus täsmälleen saman asian takapäälle.

Jäykkä
Kiekkokoko 

Kiekkokoko

Pyörän koon tarkoittaa juuri sitä mitä se kuulostaakin - pyörien kokoa. Se mitataan yleensä tuumissa (esim. 28") tai millimetreissä (esim. 622). Ruotsissa tuumat ovat yleisin mittayksikkö, ja siksi olemme päättäneet käyttää sitä. Pyörän koon merkitys vaihtelee pyörätyypin mukaan.

Lastenpyörät

Lastenpyörät määritellään useimmiten pyörän koon perusteella, mikä eroaa aikuisten pyöristä, joissa rungon koko määrää pyörän koon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki 24"-renkailla varustetut pyörät olisivat samankokoisia, ja siksi olemme päättäneet, että emme käytä kokotaulukkoa, vaan annamme tarkat pituussuositukset kullekin yksittäiselle pyörälle.

Kun ostat lastenpyörää, haluat tietysti, että lapsi voi kasvaa pyörän kanssa. On kuitenkin muistettava, että liian suuri pyörä on yleensä liian pitkä, mikä johtaa makuuasentoon ja vähentää siten lapsen näkyvyyttä. Valitse siis koskaan pyörää, jossa lapsi on yli 5 senttimetriä lyhyempi kuin ilmoitettu pituussuosituksemme.

Maastopyörät

Maastopyöräilyssä on kolme eri pyörän kokoa: 29", 27,5" ja 26". 26" oli pitkään ainoa käytössä ollut koko maastopyörille, mutta nykyään sitä käytetään käytännössä vain nuorten pyörissä ja yksinkertaisissa maastopyörissä, jotka on tarkoitettu kuljetukseen ja kevyeen kuntoiluun. Jos haluat harjoitella tai jopa kilpailla pyörälläsi, oikeat koot ovat 29" tai 27,5". Yksinkertaistetusti voidaan sanoa, että 29" tarjoaa vakaamman kokemuksen, säilyttää vauhdin paremmin ja pääsee pienien esteiden yli helpommin kuin 27,5", kun taas 27,5" antaa pyörän, joka tuntuu ketterämmältä mutkissa ja on hieman nopeampi kiihdytyksessä. Monet 27,5" täysjousitetut maastopyörät ovat lisäksi pidemmällä iskunpituudella ja soveltuvat teknisempään ja haastavampaan maastoon.

Kilpapyörät, standardipyörät, hybridipyörät ja muut pyörät

Käytännössä kaikissa muissa pyörissä paitsi maastopyörissä ja lastenpyörissä käytetään 28"-renkaita, jotka ovat hyvin tasapainotettu koko, joka tarjoaa hyvät edellytykset rullata helposti, olla mukava istua ja helppo ohjata.

28"
Vuosimalli2023
Kiekot
EtunapaVP 173SB/ 100x12 mm/ 32 H/ 6-bolt
TakanapaVP 273SB/ 142x12 mm/ 32 H/ 6-bolt
EturengasMaxxis Rambler 700x38C
TakarengasMaxxis Rambler 700x38C
Renkaan koko38-622
VanteetMERIDA COMP SL/ 17 mm width/ 22 mm height/ aluminium
Voimansiirto
VaihdevivutSram Apex 1
TakavaihtajaSram Apex1
KampisarjaFSA Gossamer/ 44T
KetjuKMC X11
RataspakkaSunrace CSMS8/ 11-42T/ 11-speed
Komponentit
EtujarruTektro Spyre Mechanical disc
TakajarruTektro Spyre Mechanical disc
OhjaustankoMERIDA EXPERT GR/ aluminium/ 400mm (XS/S)/ 420mm (M)/ 440mm (L/XL)
OhjainkannatinMERIDA EXPERT CW/ aluminium/ 31.8 mm/ -8°
SatulatolppaMERIDA COMP CC/ aluminium/ 30.9 mm/ 0 mm setback
Jarrutyyppi 

Jarrutyyppi

Vannejarrut

Klassiset jarrut kaikenlaisiin pyöriin, jotka pikkuhiljaa syrjäytyvät levyjarrujen tieltä. Nämä ohjataan kahvoista ohjaustangosta ja puristuvat jarrupalat vanteen kehää vasten pysäyttääkseen pyörän. Vannejarruja on erilaisia eri pyörätyyppejä varten ja niihin kuuluu muun muassa V-jarrut, cantilever-jarrut ja U-jarrut. Näiden etuna on, että ne ovat hyvin helppoja huoltaa ja niiden paino on alhainen.

Rumpujarru

Toimivat samankaltaisesti kuin trummijarrut, joita löytyy muun muassa mopedeista. Tässä jarrupalat työntyvät ulos metallia vasten sylinterissä pyörän keskellä. Nämä vaativat vähiten huoltoa ja ovat erittäin luotettavia. Haittapuolena on, että niiden jarruteho ei ole yhtä voimakas kuin esimerkiksi levyjarruilla.

Jalkajarru

Standardi, joka löytyy useimmista klassisista naisten ja miesten pyöristä. Tämä jarrutyyppi vaatii hyvin vähän huoltoa, mutta rajoittuu, jos haluat enemmän vaihteita. Nämä kuuluvat nimittäin erityisiin navan tyyppeihin (pyörän keskiosa), joissa on kapseloituja vaihteita, esimerkiksi Shimano Nexus. Haittapuolena on, että jarruttamiseen tarvitaan enemmän voimaa verrattuna muihin jarrutyyppeihin, ja jalkojen täytyy olla tietyissä asennoissa, jotta saavutetaan tarvittava jarruvoima.

Levyjarru

Nykyaikaiset jarrut muun muassa maastopyörissä, hybridipyörissä ja monissa sähköpyörissä. Nämä perustuvat jarrusatulaan, joka puristaa metallilevyä vasten pyörän navassa (pyörän keskellä). Tämä on hyvin samankaltainen järjestelmä kuin mitä käytetään sekä autoissa että moottoripyörissä ja pidetään tällä hetkellä parhaana ratkaisuna. Nämä ovat tehokkaimmat jarrut, vaativat suhteellisen vähän huoltoa ja ovat erittäin luotettavia ja saatavilla sekä mekaanisina (vaijerilla) että hydraulisina (suljettu järjestelmä öljyllä).

Mekaaninen levyjarru
Vaihteiden lukumäärä 

Vaihteiden lukumäärä

Kuinka monta vaihdetta tarvitsen?

Tämä riippuu täysin siitä, miten pyöräilet ja mitä haluat saada irti pyörästäsi. Selvittääksesi tämän, sinun on tiedettävä, miten aiot pyöräillä ja haluatko painottaa matalaa huollon tarvetta vai korkeaa suorituskykyä.

Matala huolto

Tässä tapauksessa sinun kannattaa valita vaihteisto, jossa on napavaihteet. Näitä on saatavilla 2-11 vaihteen vaihtoehtoina muun muassa Shimanolta ja heidän Nexus-sarjastaan, jossa on 3, 7 ja 8 vaihdetta. On myös Shimano Alfine, joka on hienostuneempi malli, jossa on vähemmän vastusta mekaniikassa ja joka on saatavilla 8 ja 11 vaihteen versioina.

Korkea suorituskyky

Tässä tapauksessa takavaihteiden määrä liittyy suoraan laatuun. Valmistajat kilpailevat siitä, kuka tekee parhaat vaihteet suurimmalla määrällä rattaan hampaita kasetissa. Tämä tarkoittaa, että hienoimmat komponentit ovat myös ne, joissa on eniten vaihteita takana. Edessä on yksi tai kaksi hammasratasta hienommille osille.

Molempien yhdistelmä

Tässä tapauksessa katsomme järjestelmiä, joissa on 2-3 vaihdetta edessä ja 8-10 ratasta takana. Nämä ovat hieman yksinkertaisempaa rakennuslaatua, joka myös painaa enemmän. Ne on sen sijaan rakennettu kestävämmistä materiaaleista, kuten teräksestä alumiinin sijaan. Nämä kestävät usein enemmän iskuja, mutta eivät toimi yhtä sujuvasti

11-vaihteinen (1x11)
Vaihdevipu sarjaSRAM APEX
Etuvaihtajan sarja 

Etuvaihtajan sarja

Mitä esimerkiksi Shimano SLX tarkoittaa? Jokainen komponenttivalmistaja jakaa komponenttinsa, kuten vaihteet, jarrut, kammet jne., sarjoihin, tässä tapauksessa valmistaja on Shimano ja sarja SLX.

Sarjat vaihtelevat toiminnallisista yksinkertaisista komponenteista huomattavasti kehittyneempiin komponentteihin, joissa on korkea tarkkuus ja matala paino.

Yksinkertaisemman sarjan vaihteet ja jarrut toimivat kuten pitääkin, mutta eivät samalla tarkkuudella tai tuntumalla kuin hienomman sarjan komponentit. Todennäköisesti yksinkertaisemmat komponentit vaativat enemmän huoltoa ajan myötä.

Alla näet listan suurimpien valmistajien sarjoista järjestettynä siten, että hienoin sarja on ylhäällä.

Huomaa, että tämä taulukko ei vertaa eri merkkejä tai kilpapyörää vs. maastopyörää, vaan sitä tulisi käyttää vain vertailuun yhden sarakkeen sisällä.

Shimano maastopyöräShimano kilpapyöräSRAM maastopyöräSRAM kilpapyöräShimano napavaihteet
XTR Di2Dura-Ace Di2XXRed E-tapAlfine 11
XTRDura-AceX0Red 22Alfine 8
XT Di2Ultegra Di2X1RedNexus 8
XTUltegraGXForce 22Nexus 7
SLX105NXForceNexus 3
DeoreTiagraX9Rival 22 
AlivioSoraX7Rival 
AceraClarisX5Apex 
Altus
Tourney
SRAM Apex
Varusteet
PolkimetNo
SatulaMERIDA COMP SL/ V-mount
Lukot
Vakuutusyhtiöiden hyväksymä lukko 

Vakuutusyhtiöiden hyväksymä lukko

Jos pyöräsi varastetaan, vakuutusyhtiöt vaativat yleensä, että se on ollut lukittuna kiinteään esineeseen yhdessä SSF-hyväksytyn lukon kanssa. Harkitse siis tarkkaan ennen kuin tilaat liian yksinkertaisen lukon, joka ei ehkä ole hyväksytty.
Ei
ASIAKKAIDEN MIELIPITEET
Myös tagattu
  • 2023

Ostoskorisi(0 tuotetta)

Ostoskorisi on tyhjä
Yhteensä: 0 €
Kassalle

Suosikit(0 tuotetta)

Sinulla ei ole suosikkeja
VALIKKO